Alfa 156 2.0 TS '99 sähköongelmat
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 15056
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Alfa 156 2.0 TS '99 sähköongelmat
Parempi puolisko meni ja hommasi tuommoisen kivan Italian pikkuorin, toki muutamalla vialla (myyjä korjauttanut katsastuksessa vastaan tulleet, kuten helmakotelon puhkiruostuminen ja oikean takaiskarin heikon tehon... loput odottaa pajaa).
Tässä nyt semmoista lyhyttä listausta (normaaliolot, ajovalot päällä):
- Puhaltimen suuntaussäätö ei toimi ollenkaan
- Puhallin toimii 4-teholla vain raja-alueella
- Sisäilman kierrätys ei toimi
- Takalasin/peilinlämmitin ei toimi
- Osa keskikonsolin taustavaloista ei toimi (polttoainemittari, jäähdytysnesteen lämpömittari, puhaltimen säätöruuvien taustavaloista ainakin pari pimeänä)
- Satunnaisesti hälyttimen valo vilkuttaa virtapiikkivirhettä
Mutta sitten jännästi sähkövikojen luonteenmuutos, kun yhtä pientä asiaa vähän säädetään sopivammaksi...
Ajovalot POIS päältä:
- Sisäilman kierrätys toimii (ainakin valo syttyy)
- Takalasin/peilinlämmitin "toimii" (valo syttyy, joskus)
- KOKO kojelaudan kaikki taustavalot pimahtaa (paitsi satunnaisesti palava bensamittarin taustavalo) ensin sytyttyään (lähes jokainen valo vilahtaa) n. pariksi sekunniksi palamaan.
Ja tilanne tietenkin virrat päällä/auto käynnissä. Lisää hekumaa asiaan tuo se, että starttihetkellä suuri osa kojelaudan taustavaloista toimii. Vaikuttaisi vahvasti maadotusongelmalta, mutta missä? Osaisko joku sanoa yhtään, että mistä lähteä tuota ihmettelemään - jos ei muuten, niin voisi antaa sitten pajalle tiedoksi mahdollisen aiheuttajan, josko pääsisi itse kukin helpommalla.
Muita pikku viantapasia:
- Hansikaslokeron valo ei sammu, katkasija ei saa kosketusta, jos luukun oikeaan alareunaan ei paina esim. kädellä
- Tehot usein hukkuu >3000rpm, nykii (ILMI, vaiko sytytyksenajoitin?) - tuntuu laiskalta muutenkin, mutta joskus tehoa löytyy eikä pienintäkään ongelmaa.
- Kone kuulostaa käynnistyksen jälkeen dieseliltä parin sekunnin ajan (toisen postauksen perusteella sytytyksenajoitin, olisiko molemmat viat siitä johtuvia?)
- Pakokaasut harmaata (vesihöyryä?) aina kylmänä, suhteellisen sankasti savuttaa ennen kuin lämpenee. Mahdollisesti vähentynyt jäähdytysneste jossain vaiheessa hieman alarajan alle ja väheneminen lakannut, vuotoko? (En ole kattonut jäähdytysnestettä tarkemmin, että onko siellä öljyä... Voikos tuossa suoraan avata korkin ja kurkata, vai pitääkö tehdä hirmuset poppamieskikkailut kone käynnissä ja tanssia sadetanssi samalla?)
Ja olishan siihen listaan enemmänkin, mutta toivoisi edes osaan noista jotain selkeetä vinkkiä tai vihiä. Ei ole oma auto, niin ei ole kiinnostuskaan sen ylläpitoon ollut ihan sitä luokkaa, mitä ansaitsisi - onhan se pirun kivan oloinen laite
Tässä nyt semmoista lyhyttä listausta (normaaliolot, ajovalot päällä):
- Puhaltimen suuntaussäätö ei toimi ollenkaan
- Puhallin toimii 4-teholla vain raja-alueella
- Sisäilman kierrätys ei toimi
- Takalasin/peilinlämmitin ei toimi
- Osa keskikonsolin taustavaloista ei toimi (polttoainemittari, jäähdytysnesteen lämpömittari, puhaltimen säätöruuvien taustavaloista ainakin pari pimeänä)
- Satunnaisesti hälyttimen valo vilkuttaa virtapiikkivirhettä
Mutta sitten jännästi sähkövikojen luonteenmuutos, kun yhtä pientä asiaa vähän säädetään sopivammaksi...
Ajovalot POIS päältä:
- Sisäilman kierrätys toimii (ainakin valo syttyy)
- Takalasin/peilinlämmitin "toimii" (valo syttyy, joskus)
- KOKO kojelaudan kaikki taustavalot pimahtaa (paitsi satunnaisesti palava bensamittarin taustavalo) ensin sytyttyään (lähes jokainen valo vilahtaa) n. pariksi sekunniksi palamaan.
Ja tilanne tietenkin virrat päällä/auto käynnissä. Lisää hekumaa asiaan tuo se, että starttihetkellä suuri osa kojelaudan taustavaloista toimii. Vaikuttaisi vahvasti maadotusongelmalta, mutta missä? Osaisko joku sanoa yhtään, että mistä lähteä tuota ihmettelemään - jos ei muuten, niin voisi antaa sitten pajalle tiedoksi mahdollisen aiheuttajan, josko pääsisi itse kukin helpommalla.
Muita pikku viantapasia:
- Hansikaslokeron valo ei sammu, katkasija ei saa kosketusta, jos luukun oikeaan alareunaan ei paina esim. kädellä
- Tehot usein hukkuu >3000rpm, nykii (ILMI, vaiko sytytyksenajoitin?) - tuntuu laiskalta muutenkin, mutta joskus tehoa löytyy eikä pienintäkään ongelmaa.
- Kone kuulostaa käynnistyksen jälkeen dieseliltä parin sekunnin ajan (toisen postauksen perusteella sytytyksenajoitin, olisiko molemmat viat siitä johtuvia?)
- Pakokaasut harmaata (vesihöyryä?) aina kylmänä, suhteellisen sankasti savuttaa ennen kuin lämpenee. Mahdollisesti vähentynyt jäähdytysneste jossain vaiheessa hieman alarajan alle ja väheneminen lakannut, vuotoko? (En ole kattonut jäähdytysnestettä tarkemmin, että onko siellä öljyä... Voikos tuossa suoraan avata korkin ja kurkata, vai pitääkö tehdä hirmuset poppamieskikkailut kone käynnissä ja tanssia sadetanssi samalla?)
Ja olishan siihen listaan enemmänkin, mutta toivoisi edes osaan noista jotain selkeetä vinkkiä tai vihiä. Ei ole oma auto, niin ei ole kiinnostuskaan sen ylläpitoon ollut ihan sitä luokkaa, mitä ansaitsisi - onhan se pirun kivan oloinen laite
Mulla muutama sama, takalasin lämppäri ei toimi ollenkaan, sisäilman kierrätyksen valo palaa jos on parkit päällä (tosin en tiedä miksi tuota kierrätystä edes tarvitsisi), puhaltimen säätönuppien valot pimeet. Joku täällä taisikin kirjottaa, että siellä puhaltimen nuppien takana olevat juotokset ovat aika onnettomat, tätä itsekin epäilen koska "viat" rajoittuvat tuohon nuppien ympäristöön. Enpä ole mitään noista toisaalta koskaan tarvinnutkaan kauheasti...
Ilmin vaihdoin tuossa kuukausi takaperin ja nyt vetää paremmin ylärekisterissä kun aiemmin, myös nykii harvemmin. Vanhalla ilmillä teki juuri tollasta että välillä veti hyvin ja välillä ei.
Ilmin vaihdoin tuossa kuukausi takaperin ja nyt vetää paremmin ylärekisterissä kun aiemmin, myös nykii harvemmin. Vanhalla ilmillä teki juuri tollasta että välillä veti hyvin ja välillä ei.
- Aquatica
- Viestit: 15056
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Myyjälle toimitetussa vikalistassa on juurikin ilmi epäiltynä tuolle tehohävikille/nykimiselle - tältä foorumilta bongattu epäilyn alainen.
Mietin myös, josko sen vaan putsaisi, oli tuolla ohjeita pariinkin otteeseen ilmin putsaukseen... Ei vaan todellakaan ole kunnon paikkaa tahi työkaluja mihinkään operointiin ittellä, vaikkei tuon nyt kovin kummosesti kiinni pitäis ollakaan (mitäs se oli, muutama torxi?)
Tuli tuosta unohdettua mainita sitten se, että jos akusta lähtevään miinusjohtonivaskaan vähän koskee/heiluttelee, on välittömästi hälyttimen virtapiikki-ilmotus naamalla (vilkuttaa jos tulee virtapiikki, netistä katottuna myöskin mainittu mahdollinen maadotusongelma), että olisikohan tuolla jotain tekemistä noiden muiden hämärien ilmeisesti maadotuksesta johtuvien ongelmien kanssa?
Ja oliskohan Keravan lähettyvillä joku, kenellä olisi läppäri ja toimiva softa/palikka, jotta voisi konetta huhuilla, kun eikös ECU ilmottele kuitenkin mm. ilmin kertomat luvut, joista näkiskin sitten suoraan et olisko siitä johtuvia ongelmia (ilmotettu ilmamäärä liian alhainen, oli se sitten sitä oikeasti tai ei) - yhteyttä voinnee ottaa privateitse ja jotain pientä vaivanpalkkaa siitä oon valmis tarjoamaan, jos ei muuta niin ainakin kahvikupposet
Tulihan tuossa teltta-autoltakin kirje huoltoon, 219e koko rotjukka öljynvaihtoineen yms. päivineen, siellähän sitä luulis saavan jotain faktaperäistä tietoa noista vioista - ainakin ehkä.
Mietin myös, josko sen vaan putsaisi, oli tuolla ohjeita pariinkin otteeseen ilmin putsaukseen... Ei vaan todellakaan ole kunnon paikkaa tahi työkaluja mihinkään operointiin ittellä, vaikkei tuon nyt kovin kummosesti kiinni pitäis ollakaan (mitäs se oli, muutama torxi?)
Tuli tuosta unohdettua mainita sitten se, että jos akusta lähtevään miinusjohtonivaskaan vähän koskee/heiluttelee, on välittömästi hälyttimen virtapiikki-ilmotus naamalla (vilkuttaa jos tulee virtapiikki, netistä katottuna myöskin mainittu mahdollinen maadotusongelma), että olisikohan tuolla jotain tekemistä noiden muiden hämärien ilmeisesti maadotuksesta johtuvien ongelmien kanssa?
Ja oliskohan Keravan lähettyvillä joku, kenellä olisi läppäri ja toimiva softa/palikka, jotta voisi konetta huhuilla, kun eikös ECU ilmottele kuitenkin mm. ilmin kertomat luvut, joista näkiskin sitten suoraan et olisko siitä johtuvia ongelmia (ilmotettu ilmamäärä liian alhainen, oli se sitten sitä oikeasti tai ei) - yhteyttä voinnee ottaa privateitse ja jotain pientä vaivanpalkkaa siitä oon valmis tarjoamaan, jos ei muuta niin ainakin kahvikupposet
Tulihan tuossa teltta-autoltakin kirje huoltoon, 219e koko rotjukka öljynvaihtoineen yms. päivineen, siellähän sitä luulis saavan jotain faktaperäistä tietoa noista vioista - ainakin ehkä.
- Epezi
- Viestit: 7510
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nykyminen 3000rpm viittaa nimenomaan ILMI vikaan, sitä on hyvin vaikea todeta testerillä, vaan suruttaa uusi tilalle.
Tuo "dieselimäinen" ääni käynnistäessä johtuu melkovarmasti ajoituksenmuuntimesta, se on imunokka-akselin päässä. Vaihto vaatii nokka-akselin irroituksen, on aikas työlästä ja kallista. Itse muuninkin on kallis, sinne on saatavissa korjaussarjaa joka ei maksa kuin pari kymppiä, lievät tapaukset on sillä korjausarjalla yleensä korjautunut. Sinällään koko "vika" on vaan se ääni, muunnin itsessään toimii kuitenkin.
Tuo "dieselimäinen" ääni käynnistäessä johtuu melkovarmasti ajoituksenmuuntimesta, se on imunokka-akselin päässä. Vaihto vaatii nokka-akselin irroituksen, on aikas työlästä ja kallista. Itse muuninkin on kallis, sinne on saatavissa korjaussarjaa joka ei maksa kuin pari kymppiä, lievät tapaukset on sillä korjausarjalla yleensä korjautunut. Sinällään koko "vika" on vaan se ääni, muunnin itsessään toimii kuitenkin.
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- Aquatica
- Viestit: 15056
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Näinhän sitä epäiltiinkin, toinen vaihtoehtohan lienee sytytyksenajoiten, mikä jää pois pelistä >5000rpm -tai ainakin näin ole ymmärtänyt- ja pitäisi huomata nykäisy, kun tehoja löytyy - ei löydy.Epezi kirjoitti:Nykyminen 3000rpm viittaa nimenomaan ILMI vikaan, sitä on hyvin vaikea todeta testerillä, vaan suruttaa uusi tilalle.
No sitten sitä ei kannata kyllä alkaa soheltamaan, ehkä sitten jos ja kun sinne muuta joutuu teettämään niin samalla koettaa saada ns. halvalla.Epezi kirjoitti:Tuo "dieselimäinen" ääni käynnistäessä johtuu melkovarmasti ajoituksenmuuntimesta, se on imunokka-akselin päässä. Vaihto vaatii nokka-akselin irroituksen, on aikas työlästä ja kallista. Itse muuninkin on kallis, sinne on saatavissa korjaussarjaa joka ei maksa kuin pari kymppiä, lievät tapaukset on sillä korjausarjalla yleensä korjautunut. Sinällään koko "vika" on vaan se ääni, muunnin itsessään toimii kuitenkin.
Hmm, ei ole tullut juurikaan tutkittua mistä mihin ja miten mikäkin johto menee - onko helpossakin paikassa, edes osa noista? Jos vaatii monttua/nosturia, menee hankalaksi vaikka monttuun pääsisikin.pjotrthegreat kirjoitti:Lähtisin sinuna ensin kattelemaan onko johdoissa hapettumia, moottorin maadoitus varsinkin.
Akku on lähes uusi ja hyvässä kunnossa, sitä epäiltiin jo alunperin starttiongelmien vuoksi ja tsekattiin - jännitettä löytyy vallan mainiosti.pjotrthegreat kirjoitti:Akkukin voi olla vähän huonossa hapessa, kannattais pistää laturiin päiväksi tai pariksi.
Niin ja tietysti tuo latausjännite kannattaa tarkistaa...
- Aquatica
- Viestit: 15056
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Ahaa, tästä mulla olikin sitten ihan eri tietoa - tosin sekin poimittua jostain tältä foorumilta, tuolta vikapuolelta.Epezi kirjoitti:156:sessa on suorasytytys, eli sytytysajoitus säädetään sytytysyksikössä, siitä sytytystieto menee erillisille puolille. Ja jos se ohjainlaite menee rikki niin ei varmasti sytytä ollenkaan.
Kiitoksia kuitenkin vastauksista ja asian selventämisistä
- mattijus
- Viestit: 5264
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
En tiedä sitten voiko nokka-akselin asentoanturi (tarkoitetaanko tuolla sytytyksen ajoittimella tätä?) aiheuttaa pätkimistä jos se on hajoamassa.(Meneekö Alfa hukkakipinätilaan signaalin puuttuessa, vikavalo kyllä syttyisi varmasti?)
Tuotakaan anturia ei jätetä pois pelistä millään kierrosluvulla, sinänsä tuo suorasytkä on helppo, jos auto käy niin siinä tuskin on vikaa.
Tuotakaan anturia ei jätetä pois pelistä millään kierrosluvulla, sinänsä tuo suorasytkä on helppo, jos auto käy niin siinä tuskin on vikaa.
- Aquatica
- Viestit: 15056
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Kuten tossa ylempänä vastasin, ilmeisesti jotenkin onnistunut ymmärtämään väärin, mikä ei sinänsä ihme olisi. Autojen tekniikka on aina kiinnostanut, muttei niin paljoa jotta oikeasti jotain tietäisinmattijus kirjoitti:En tiedä sitten voiko nokka-akselin asentoanturi (tarkoitetaanko tuolla sytytyksen ajoittimella tätä?) aiheuttaa pätkimistä jos se on hajoamassa.(Meneekö Alfa hukkakipinätilaan signaalin puuttuessa, vikavalo kyllä syttyisi varmasti?)
Tuotakaan anturia ei jätetä pois pelistä millään kierrosluvulla, sinänsä tuo suorasytkä on helppo, jos auto käy niin siinä tuskin on vikaa.
Hyvinhän se käy kun käyntiin saa (startissa onkelmaa, plaah), eikä heijaa tyhjäkäynnillä käytännössä ollenkaan tms. Noh, ei muutakuin ILMI kuntoon ja toivotaan, että auttaa.
- Aquatica
- Viestit: 15056
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
No, vikavalojahan tuossa ei pala (jos hälyttimen virtapiikki-virheilmoitusta ei lasketa) vaikkakin satunnaisesti ilmottelee "palaneesta" polttimosta, mikä on toistaiseksi joka kerta ollut kilven oikeanpuoleinen lamppu - riittänyt kun pikkusen tapauttanut sitä ja johan toimii.
Mut se on kyllä huomattu, että tuossa on sitä kuuluisaa luonnetta - sekä hyvässä, että pahassa
Mut se on kyllä huomattu, että tuossa on sitä kuuluisaa luonnetta - sekä hyvässä, että pahassa