1.6 TS 105hp jakohihnan vaihto ilman lukkopaloja

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
toolman
Viestit: 1489
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

1.6 TS 105hp jakohihnan vaihto ilman lukkopaloja

Viesti Kirjoittaja toolman »

Pitäis vaihtaa jakopään osat 147:aan, muistan lukeneeni että onnistuu ilman lukkopaloja (kun niitä ei satu olemaan). TS:ään en ole koskaan tätä jumppaa tehnyt.
Olikos tuossa joku jippo jolla sai nuo nokkapyörät lukittua?

seppo
Viestit: 1392
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

147 1.6 105 hv on ainoa TS-moottori, jossa on merkit molemmissä nokka-pyörissä, koska ajoitusmuunninta ei moottorissa ole!
Normaalit ajoitushommat, ykkönen työtahdin ykk-kohtaa, mäntä ylös, ja hihnan merkit pyörien merkkeihin, ainakin alkuperäisessä hihnassa löytyy merkit!

Avatar
toolman
Viestit: 1489
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Joo, hihnat merkkaamalla meinasin, irrottamatta nokkapyöriä akseleista. (vai tajusinko väärin?)
Mietin vaan pyörähtääkö nuo akselit jonkin verran nokkien/venttiilijousien vaikutuksesta kun hihnan ottaa pois? Jos pyörähtää, niin saattaa loppua yhdeltä mieheltä kädet laittaa kiristin kiinni ja pitää pyörää/pyöriä paikallaan?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Pyörähtää, ehkä. mutta vaikka pyörähtäisi niin mitä sitä hätäilemään: sinulla on merkit hihnapyörissä, sen kun laitat merkit kohdikkain, kyllä nokka-akseli sen verran pysyy paikallaan.

Tee-Se-Itse mies laittaa pultteihin lenkkiavaimet ristiin ja nippusiteellä yhteen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
toolman
Viestit: 1489
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Hyvinhän tuo onnistui, ei ne nokka-akselit itsekseen käänny, mutta vähän niitä pitää kääntää kun ujuttaa uuden hihnan paikalleen..
Apulaitehihnan pyörä oli aika jumissa kampuran päässä, ja nokkahihnan kiristimeen piti tehdä "epäkesko-kiristystyökalu" jotta sai hihnan riittävän kireälle.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Sulla kävi tuuri, melkein joka kerta kun olen irrotellut (etenkin 16 ventiilisistä) hihnan nokkapyöriltä on kuulunnut vain *KLAPS* ja sitten ollaan oltu hymysuissa omien merkkien takia...

Paras olisi jos auton valmistajat vain laittaisivat kampi- ja nokka-akseleille lukitustapit, ei voi olla niin vaikeaa... Onhan sitten noinhin 2-nokka-akselisiin autoihin muuten nokka-akselien väliin tuleva lukitustyökalu - taitaa olla ihan "yleismallinen"...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

156:seen kun vaihdoin, tussilla merkit pyöriin hihna pois ja uustilalle.
Katsoa et merkin on kohdilla ja hyvä olis pyörittääkonetta muutaman kierroksen, et huomaa jos on mokannut jotain.

Merkkejä kait ei ole enää siksi, ettei jokainen sukankuluttaja niitä vaihtaisi vaan vietäisiin merkkihuoltoon.

Näinhän ei saa hihnaa vaihtaa, vaan ostaa lukituspalat ja purkaa konetta.
Näin saadaan vaihtajalle töitä.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Vastaa Viestiin