Etupää kolisee, mitä olisi järkevintä tehdä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

pjotrthegreat kirjoitti:
Älä nyt kaikkia pikku lotinoita säiky, jos se menee katsastuksesta läpi niin eikun HANAA.
No auto on muutenkin tullut käytyä läpikotaisin kondikseen niin voisi tuon etupäänkin tutkia vielä.
Ja ei tuo dieseli mihinkään kulje! :lol:
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Tuli äsken käytyä ajelemassa hesan mukulakivikaduilla ja muutenvaan monttuisilla teillä enkä saanut taasen mitään klotinaa esiin. Mutta ihan kuin oikealta puolelta kuuluisi kolahdus pidemmässä joustosa, eli kun pyörä pääsee lähes täysin alas silloin kun renkaat on käännettynä samaan aikaan,, niin saattaisi kuulua kolahdus.
No ajan ensi viikolla tuon katsastukseen ja pyydän retuutamaan oikein kunnolla kaikkia paikkoja ja vääntelemään sorkkaraudalla joka paikasta.

Huoltokuittien mukaan parin vime vuoden aikana olisiuusittu etupäähän kaikki tukivarret ja kaiketi kallistuksenvakaajan helatkin (jos ymmärsin saksankielisistä kuiteista oikein).
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Juu eihän se puslien vaihtaminen mene ihan kuin elokuvissa :)

Puslien kiinnityspannat kyllä irtoaa ja koiranluutkin saan irti molemminpuolin - yläkiinnityksestä. Koiranluun alakiinnitys onkin jo rasti sinänsä. Kuusiokoloavain pyörii reijässä ja mutteri on tiukassa. Vaihtoehdoksi jäänee rälläköinti.

Auto oli pukeilla, joten apurungonkin vois seuraavalla yrityksellä löysätä kun vaan tietäis, että miten se irtoaa ja miten moottoria pitää tukea. Ei oikein viitti hakuammunnalla auton alla maatessa alkaa kokeileen pultti pultilta.

Sain pantoja silti reilu puolitoista kierrosta tiukemmalle ja kolina tuntui silläkin jo vähentyneen melkoisesti.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ja jäi ne puslat sitten loppujen lopuksi kokonaan vaihtamatta. Ruuvasin sinne ruuvit ja ongelma poistui. On se apurungon irrotus loppupeleissä aika vaiva pakoputken, alatukivarren, jne. irrotuksineen.
Tuon ikäisessä autossa alkaa jokainen pultti olla aika helvetin tiukasti kiinni.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Laitetaan nyt vaikka tähän ketjuun sellainenkin havainto, että jousen ja sisälokasuojan väliin kun pääsee sopivankokoinen kivi jumiin, niin se ei osaa tulla sieltä itsekseen pois ja ääni on melkoisen hermojaraastava :? Näköjään sellainenkin on mahdollista. En tosin tiedä tapahtuuko tätä vakiojousten kanssa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Etupää kolisee ja narisee

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

159 2.4 JTDm Qtronic vm 2007 ja mittarissa reilut 125t. Muutama viikko katsastuksen jälkeen ja sitä edeltävän raidetangon pään vaihdon jälkeen, etupää alkoi kummasti narista käännöksissä ja kumeasti kolista kuopissa. Aluksi äänet olivat melko ajoittaisia mutta nyt liikkeelle lähdössä ja pysähtyessä sekä käännöksissä aina kuuluu natinaa. Delta ei löytänyt välyksiä mistään mutta vien uudestaan sinne. Tässä käydyissä keskusteluissa on ilmeisesti muillakin ollut samaa ongelmaa mutta onkohan teillä muilla natinat ja narinat esiintyneet samoissa olosuhteissa?

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Re: Etupää kolisee ja narisee

Viesti Kirjoittaja motorhead »

PeksiU kirjoitti:Aluksi äänet olivat melko ajoittaisia mutta nyt liikkeelle lähdössä ja pysähtyessä sekä käännöksissä aina kuuluu natinaa. Delta ei löytänyt välyksiä mistään mutta vien uudestaan sinne. Tässä käydyissä keskusteluissa on ilmeisesti muillakin ollut samaa ongelmaa mutta onkohan teillä muilla natinat ja narinat esiintyneet samoissa olosuhteissa?
2.2JTS, mulla alkoi natisemaan erittäin kovaäänisesti oikealta edestä nyt keväällä (natisi lähes taukoamatta ajossa) ja sinne vaihdettiin ylätukivarsi, jolla tuo ilmiö hävisi.
Tilalle tuli juuri kuvailemasi kaltainen pienempi ajoittainen natina.

Kylmänä ei natise kuin vähän ja ihan satunnaisesti, mutta kun on ajellut n. 20km alkaa tuo kuulumaan säännönmukaisemmin. Esiintyy aivan samalla tavalla kuin sinullakin, eli joustoissa ja käännöksissä. Eniten taitaa natista tavallista voimakkaammassa jarrutuksessa.

Välyksiä ei ole myöskään löytynyt. Olis kiva saada selville miten tosta ilmiöstä pääsee eroon.

Avatar
Jorma Verho
Viestit: 43
Liittynyt: 31 Tammi 2010, 13:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

166:n ylätukivarren vaihto. Vinkkejä hommaan.

Viesti Kirjoittaja Jorma Verho »

166:n ylätukivarret on väljät. toiseltapuolelta pallo ja toiselta puolelta sisäpuoli. Tuli ilmi katsastuksessa, kun normaalissa ajossa ei kolissut vielä yhtään. Katsoin itse vieressä kun inssi heilutti. Olen tilannut osat ja vaihdan ne itse. En ole aiemmin vaihtanut ylävarsia, joten jos joku osaa antaa vinkkejä niin tapahtusi ehkä helpommin. Täytyykö ottaa rungosta ensin irti ja sitten vasta sisäpuolen pultti, vai kuinka.
Joppe

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Käännöksissä kuuluva narina on nyt todella voimakasta, vaikkakaan normaaliajossa sitä ei kuule. Kuten ei myöskään kuopissa kuuluvaa hankaavaa ääntä. Äänet kuulee riittävän hiljaisissa nopeuksissa ja parkkeeratessa. Yritin paikallistaa ääntää kuuntelemalla renkaan vieressä vaimon käännellessä rattia ja ikäänkuin, käännösnarina kuuluisi vasemmanpuoleisesta yläpallonivelestä. Narisee vain ääriasennoissa mutta en mene vannomaan onko lähde oikea. Ääntely on nyt todellakin sen suuruista etten uskalla suuremmin ajella ennen kuin saan annettua tuon Deltalle torstaina. Hyvä ja huono asia on että vastaavia tapauksia on muitakin. Huolto-Delta on reilun sadan kilsan päässä mutta kai sinne sentään uskaltaa ajaa? Töiden takia niin pitkälle on vietävä.

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Nyt selvisi etupään narinan syy: ohjausvaihde paskana! En tiedä mikä on rikki siinä mutta uuden osan saaminen kestää kolme viikkoa. Loppuvaiheessa narina ja hankaava ääni kuului pelkästään autoon mennessä ja siitä noustessa. Olen nyt ajellut sijais-Lancialla ja ajelen siis pari viikkoa edelleen. Löytyipä syy vihdoin mutta miksi on mennyt rikki ja mikä tarkkaan ottaen, pitää vielä kysellä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^hammastankoja on vaihdettu 159:iin useita. Myöskin sisäpään nivelet väljistyvät usein. Vettä ja ruostetta usein löytynyt suojakumin alta.

Musashi
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Huhti 2011, 03:21
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 JTD -02

Viesti Kirjoittaja Musashi »

Tervehdys! Mulla alkoi eilen kuulua oikealta edesta semmoista pienen kolinan tai rutinan kaltaista aanta. Ei vaikuta tai kuulu kovempaa kuopissa tai toyssyissa ja valilla tuntuu kuuluvan vaikka auto seisoisi paikallaan :shock: En todella tieda mista voisi johtua. Aani siis kuuluu valilla, ei koko ajan. Olisin kiitollinen neuvoista!

(sori puuttuu a:n ja o:n pisteet, ulkomailla..)
CCCC

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Jos kolina kuuluu etupäästä kun auto seisoo, niin oletan että silloin moottori käy, ja jos kuuluu oikealta, eli jakopäästä, niin silloin on syy laakerissa. Mahdolliset paikat ovat: laturin laakeri, vesipumppu,ohjaustehostimen laakeri, ilmastoinnin kompuran laakeri,jakohihnan rullien, kiristäjän laakeri, aikapaljon mahdollisia kohteita. Nopeasti vaan analysoitavaksi, ettei tule suurempaa vahinkoa.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Poistamalla apulaitehihnan saa eliminoitua aika monta noista mahdollisista äänilähteistä. Ei kannata yrittää ajaa noin, akku tyhjenee ja ohjaus erittäin jäykkä. Antaa vain käydä paikallaan hetken. Eli jos kolina poistuu apulaitehihnan poistolla, äänen lähde jossakin sen pyörittämässä apulaitteessa tai itse ohjainrullissa/kiristimessä. Hihna poistettuna voi myös käsin pyöritellä noita laitteita ja rullia ja tutkia pyöriikö niistä jokin jotenkin epänormaalisti.

Musashi
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Huhti 2011, 03:21
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 JTD -02

Viesti Kirjoittaja Musashi »

Kiitoksia vastauksista. Olen kylla aika varma kuitenkin, etta aani ei kuulu konehuoneesta, veikkaisin ennemmin iskaria, jousta tai jotain silta puolelta.. Kaikkein kummallisinta on se, etta aanta ei nyt ole kuulunut pariin paivaan :shock:

Silloinkin kun se kuului, se tosissaan kuulosti enemman joltain rutinalta kuin kolinalta eika aani kuulunut koko ajan, vaan lyhyehkoissa jaksoissa. Jos esimerkiksi aani kuului, pysahdyin valoihin, niin se kohtalaisen nopeasti (muutaman sekunnin sisaan) lakkasi.

En tieda oliko tama nyt tassa, jotain epanormaaliahan siella varmasti oli, ainakin sen pari paivaa...
CCCC

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: Etupää kolisee, mitä olisi järkevintä tehdä?

Viesti Kirjoittaja tigranera »

vanha ketju tämä mutta tiedoksi niille joilla etupää kolisee terävissä montuissa: omassa 147ssa oli tämä vika. syvemmät terävät ja nopeat joustot teki tosi ikävän kolauksen kuskin puolella. Vein auton tutkittavaksi Lohjalla Alfan huoltoon jossa totesivat että raidetangon sisäpää väljä. Sanoivat että sisäpäitä ei saa erikseen - pitäisi vaihtaa koko hammastanko. Tilattava italiasta, maksaa 800€ plus työt, arvelivat että tulee maksamaan n1700€. En suostunut, istuin autoon ja tsekkasin kännyllä Motonetin ja sieltähän löyti sisäpäät n 60eurolla kpl. Tilasin saman tien, ne vaihdettiin ja kolinat loppuivat siihen.

Vastaa Viestiin