alfa 156 V6 jakopäähihnan vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
neon1
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Marras 2005, 09:52
Paikkakunta: pori

alfa 156 V6 jakopäähihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja neon1 »

Voisitteko kertoa missäpäin Etelä- ja Länsi Suomea saisi vaihdettua Alfa 156 V6:n jakopäähihnan "edullisesti" / kohtuuhinnalla ?

Avatar
Artusya
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Tammi 2009, 23:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Artusya »

vaihdoin pari kuukautta sitten herttoniemen autokeskuksessa hintaan 808 e.
gta power

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^mitä kaikkea tuo hinta piti sisällään?

Avatar
Artusya
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Tammi 2009, 23:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Artusya »

jakopään vaihto,ilman pumppua,toin oman pumpun,meni samaan hintaan....autokeskuksen kautta pumppu maksaa yli 200e.---ite tilasin siis heikalta :mrgreen:
gta power

Avatar
Gasolina
Viestit: 4716
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: alfa 156 V6 jakopäähihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

neon1 kirjoitti:Voisitteko kertoa missäpäin Etelä- ja Länsi Suomea saisi vaihdettua Alfa 156 V6:n jakopäähihnan "edullisesti" / kohtuuhinnalla ?
AutoVikkula Porissa.
Giulia Super -69

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Raumalla Autofit Ovaskainen vaihtoi perjantaina mulle muistaakseni 650e plus 105e vesipumppu.

Avatar
Fiatmaster
Viestit: 46
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Car(s): Fiat Punto GT -95
Fiat Punto Hgt -99
Fiat Fiorino 1.9td -95
Fiat Croma 2.0ti.e -92
Alfa 166 3.0 super
Alfa 159ti Q4 2.4
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Olisipa tullut ennemmin mieleen kun vaihdoin v6:sen hihnan kotopihalla. Olisi ottanut kunnolla kuvia ja ohjeet. Olis suht.koht. helppo homma. Ei mitään jakoa HGT bravon hihnan vaihtoon verrattuna :-D

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Fiatmaster kirjoitti:Olisipa tullut ennemmin mieleen kun vaihdoin v6:sen hihnan kotopihalla. Olisi ottanut kunnolla kuvia ja ohjeet. Olis suht.koht. helppo homma. Ei mitään jakoa HGT bravon hihnan vaihtoon verrattuna :-D
Ajattelin kanssa itse vaihtaa hihnan. Onko nuo lukituspalat välttämättömät,
vai löytyykö koneesta merkit ajoitukselle? Voihan ne tietysti itsekin tehdä.
Silloinhan ei venakoppia tarvitsisi aukoa + paljon muuta purkaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ole autossa ajoitusmerkkejä, kyllä noita moni tekee ilman lukkopaloja, mutta niin on myöskin moni ajoitettu pieleen.

Suosittelen lukkopaloja.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Onko nuo lukituspalat välttämättömät,
vai löytyykö koneesta merkit ajoitukselle?
Ei löydy merkkejä
Moni on varmaan tehnyt ilman lukituspaloja, itse en tekisi mutta mä oonkin nysvääjä.. :-D


Edit. Epezi oli minutin nopeampi..

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

No samalla sitten saa sitten tulpat vaihdettua (mittarissa ~170tkm), vaatiko kopat uudet tiivisteet taisivat olla hintavat? Tahnaa kyllä löytyy.

edit:
löytyykö räjäytyskuvia?
edit 2:
vesipumpun suositeltu vaihtoväli?
Viimeksi muokannut Finest, 19 Heinä 2010, 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
pasinoffi
Viestit: 149
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 12:09
Car(s): 164 TS-89
164 TS-94
Giulietta TC-82
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja pasinoffi »

Kannattaa laittaa uudet venatiivisteet... Heikalta sai ainakin soittamalla!

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eperistä löytyy räjäytyskuvat.

http://eper.fiatforum.com/

Jakopään vaihto-ohjeetkin löytyy varmaan jostain googlaamalla

Tulppien vaihtoväli on 100tkm, ehkä kannattaa samalla vaihtaa.

Vesipumpulle ei ole ilmoitettua vaihtoväliä, jos haluaa ottaa varmanpäälle niin vaihtaa joka kerta. Hyvä nyrkkisääntö on että jokatoinen hihnanvaihtokerta.

Apulaitehihna vaihtoon samalla.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ihmettelinkin mikä toi eper-juttu oli mitä monessa yhteydessä viljelty palstalla :oops:
Ei ole kyllä kovin pahan näköinen vaihtaa. Tilaakin on enemmän kuin edellisessä autossa.

Pumpulla huristeltu vajaa satku = vaihtoon, oli vaan Heikalta loppu + unohdin tilata samalla.
Taidan ihan omilla merkeillä ja apurikäsillä vaihtaa.

Mahtaako tuo 3v vai 60 tkm olla kriittisempi? Omassa aika menee umpeen, mutta kilometrejä alle 30 t.
Aion kyllä vaihtaa sen tässä kesäloman kuluessa. Eli viikko sinne tänne mentaliteetti?

Apparihina vaihtuu myös, varsinkin kun jo söi hieman peltiä.

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Finest kirjoitti:Mahtaako tuo 3v vai 60 tkm olla kriittisempi?
V6-moottoreiden kanssa ei palstalaisilla taida pahemmin olla esimerkkejä jakohihnan pettämisestä. Itse olen vaihdattanut jakohihnan (+ muut asiaan kuuluva) noin 3 - 3,5 vuoden välein vaikka 60 tkm ei ole vielä tullut täyteen. Joka kerralla vanha hihna on näyttänyt hyvältä.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Kilkkeet EB Sparesilta kolmisen sataa (hihnan kiristin, hihna, vesipumppu ja termari) ja vaihtotyö paikallisella V. Myllymäen nyrkkipajalla pari sataa.

Lukituspalat muuten löytyy tohon veekutoseen jos joku tarvii lainaksi, eikä maksa paljon ;) Minä totesin, että näillä näpeillä ei tuota hihnaa vaihdeta omatoimisesti. Kaikkea muuta pahaa onkin tullut tehtyä ;-P
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Terzius kirjoitti: Lukituspalat muuten löytyy tohon veekutoseen jos joku tarvii lainaksi, eikä maksa paljon ;) Minä totesin, että näillä näpeillä ei tuota hihnaa vaihdeta omatoimisesti. Kaikkea muuta pahaa onkin tullut tehtyä ;-P
Tuo oli hyvä vuokratarjous. Saatan laittaa pmmää kun ajankohta lähestyy.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Epezi kirjoitti:Ei ole autossa ajoitusmerkkejä, kyllä noita moni tekee ilman lukkopaloja, mutta niin on myöskin moni ajoitettu pieleen.

Suosittelen lukkopaloja.
jos ei löysää hihnapyörien pultteja onnistuu ilman lukkopalojakin, valkealla tussilla merkit vaan hihnapyöriin ja uusi remmi tilalle.

Mutta tavallaan varmempaa/helpompaa jos jos on lukkopalat käytössä.
(just eilen vaihdettiin twin sparkkiin ilman paloja, kyllä siinä vähän arvottiin kun samalla korjattiin ajoituksen säädin, mutta kaikki menii hvyin).

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Toissaviikolla kysyin Deltasta (Jyväskylä) mitä maksaa hihnanvaihto, silmää räpäyttämättä tuli vastaus noin 1500€!
Kysyin miten VOI olla noin kallista niin perusteli sillä että on työläs homma kun moottori ja apurunko pitää irroittaa :fist:
Hämmentyneenä en osannut sanoa mitään nasevaa vaan poistuin takavasemmalle itsekseni naureskellen :drinking:
Ei juma, ne ei siis edes halua enään meitä Alfisteja asiakkaiksi...
Tiesin kyllä ennakkoon ettei Deltassa hihnaa vaihdata kuin lottovoittajat mutta kun käytin autoa naapurissa katsastuksessa niin ajattelin samalla kysyä 8) Kannatti kysyä, nyt tiedän mistä ei enään tarvitse kysyä...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

pjotrthegreat kirjoitti:valkealla tussilla merkit vaan hihnapyöriin ja uusi remmi tilalle.
Näinhän se usein tehdään. TS:n kahdessa nokkapyörässä ei ole ongelmia, mutta niinkuin sanoin, V6:seen moni tekee tussimerkeillä, ja moni on laittanut jaon pieleen ;)

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Epezi kirjoitti:
pjotrthegreat kirjoitti:valkealla tussilla merkit vaan hihnapyöriin ja uusi remmi tilalle.
Näinhän se usein tehdään. TS:n kahdessa nokkapyörässä ei ole ongelmia, mutta niinkuin sanoin, V6:seen moni tekee tussimerkeillä, ja moni on laittanut jaon pieleen ;)
Ja sitten voi vielä tarkistaa varmuuden välttämiseksi että hihnan ja hihnapyörien merkit sattuu kohdalleen tämän välttämiseksi.

Lieneekö V6:sessa tuota ajoituksenmuunninta imupuolella?

Omassa twin sparkissa asennettiin siihen se "korjaussarja" ja kulutus tippui yli puolilitraa....

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Tottahan se on, täysin kohdalleen ts:ää ei saa kuin paloilla.
V6 en tieda, mut tuskin.

Itse vaihdoin hihnan ts:ilman paloja, hyvin toimii.
Seuraavaan vaihtoon meinaan hommata palat.
Miksikö, no jos nokka/t menisi joka kerralla vähä pieleen,
kaksi kertaa voi olla paljon ja ajatuksena on vaihtaa vaan uudempaan/automaattiin, kun aika koittaa.

Tärkeämpää on kumminkin, vaihtaa kaikki osat.
Ja pyörittää konetta ensin käsin.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

pjotrthegreat kirjoitti:Omassa twin sparkissa asennettiin siihen se "korjaussarja" ja kulutus tippui yli puolilitraa....
Olisi hieno uskoa tämä, mutta enpäs usko :mrgreen:

Dieseliääntä pitävä muunnin toimii moitteetta, kiusana on vain ääni. Korjaussarja korjaa tuon äänen, mutta ei vaikuta itse muuntimen toimintaan.

V6:sessa ei ole vastaavia muuntimia.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Finest kirjoitti:
Mahtaako tuo 3v vai 60 tkm olla kriittisempi?


V6-moottoreiden kanssa ei palstalaisilla taida pahemmin olla esimerkkejä jakohihnan pettämisestä. Itse olen vaihdattanut jakohihnan (+ muut asiaan kuuluva) noin 3 - 3,5 vuoden välein vaikka 60 tkm ei ole vielä tullut täyteen. Joka kerralla vanha hihna on näyttänyt hyvältä.
Mullakin se käsitys että ei kutoskoneissa ole niin vaurio herkkä tuo jakopää kuin ts koneissa... (se käsitys on tullut tällä foorumilla pyöriessä, ei mulla ikinä ts koneista ole ollut :oops: ) itse ajoin omalla hihnalla reilut 4 vuotta mutta kilsoja oli se n. 30tkm. Virheettömän näköiset kamat silloinkin vaihtui uusiksi. Mutta mä kyllä aina öljynvaihdon yhteydessä otan sen yläpuolen kopan pois ja zekkaan hihnan kunnon ja kiristimen kireyden. Ja öljyt tulee vaihdeltua n. vuoden välein vaikka kilsoja tuleekin vähän.
Itse olen miettinyt asian niin että ei tuo ikä voi olla kriittinen hihnalle koska monissa koneissa saman valmistajan hihnat voi pyöriä huoltohjeiden mukaaan huomattavasti pitempäänkin enkä ole keksinyt syytä miksi hihnan materiaali vanhenisi nopeampaan kun se asennetaan alfan koneeseen...?
Mut jokainenhan tietysti vaihtaa/ vaihdattaa omaansa niinkuin itsestä hyvältä tuntuu... ja yöunet säilyy :-D

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Korjatkaatoki jos olen väärässä.

Alunperin hihnan vaihto väli oli 120tkm/6v. Pohjolan olosuhteissa kai niitä katkesi sen verran paljon takuu aikana, joten monet merkit päättivät puolittaa vaihtovälin.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Epezi kirjoitti:
pjotrthegreat kirjoitti:Omassa twin sparkissa asennettiin siihen se "korjaussarja" ja kulutus tippui yli puolilitraa....
Olisi hieno uskoa tämä, mutta enpäs usko :mrgreen:

Dieseliääntä pitävä muunnin toimii moitteetta, kiusana on vain ääni. Korjaussarja korjaa tuon äänen, mutta ei vaikuta itse muuntimen toimintaan.

V6:sessa ei ole vastaavia muuntimia.
Jospa olikin kyse öljynkulutuksesta? :wink: Mulla ainakin joskus TS vuoti aika isot lätäköt öljyä muuntimesta.

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Terzius kirjoitti:Kilkkeet EB Sparesilta kolmisen sataa (hihnan kiristin, hihna, vesipumppu ja termari) ja vaihtotyö paikallisella V. Myllymäen nyrkkipajalla pari sataa.

Lukituspalat muuten löytyy tohon veekutoseen jos joku tarvii lainaksi, eikä maksa paljon ;) Minä totesin, että näillä näpeillä ei tuota hihnaa vaihdeta omatoimisesti. Kaikkea muuta pahaa onkin tullut tehtyä ;-P
Terve, nyt olis tarvetta lukituspaloille... mitä maksaa lainaus?
Jopi

Vastaa Viestiin