Valot pimeni 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Valot pimeni 156

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

tossa männä viikolla rassattin sitä ohjaustehostimen letkun pätkää vaihtoon ja jouduttiin irroittamaan akku ja akun telineessä olevat johdot pois, huomasin äskettäin että valot eivät toimi, parkit palaa, lyhyet ja pitkät eivät pala,mittaristossa oleva pitkien valojen ilmoitus valokaan ei pala, mittaristossa oleva polttimon palamisesta ilmoittava valo ei pala, eli polttimot ovat ehjät, sulakkeet tarkistin, kaikki ehjiä, joten onko akun alueella olevista liitoksista joku löysällä vai mikä on pimahtanut, ai niin, mittaristossa oleva valojen päällä olosta ilmoittava vihreä valo palaa mutta lyhdyissä olevat valot eivät :shock:

eli oisko jotain vinkkiä mistä lähteä tonkimaan vikaa??

kiitoksia vastauksista!
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Kokeile vielä vaihtaa se ajovalojen sulake varmasti ehjään sulakkeeseen; vaikka vanha voi näyttää ehjältä, sitä se ei välttämättä ole. Mulla on kerran käynyt näin AR:n äänitorven sulakkeen kanssa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Mulla oli hieman samantapaisia oireita kun 33:sta meni ajovalojen rele. Valojen merkkivalo oli ainakin 33:ssa kytketty parkkejen kanssa samaan. Niin, ja mulla oli siis vain ajovalot pimeänä mutta pitkät toimi. En sit tiedä miten 156:ssa asia on tehty, olisiko saman releen takana.. :? Elikkäs vikana voisi olla hajonnut rele?
Tein itse - säästin

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Joo tuo mittaristossa oleva merkkivalo on parkkien valo. Kannattaa käydä akun lähistöllä olevat releet ja sulakkeet läpi, ettei ole löysiä liitoksia tai palaneita sulakkeita.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »


V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

eikai se viiksi voi hajota jonkun letkun vaihtamisen yhteydessä :crazyeyes:
luultavasti joku irrotetuista johdoista/releistä on huonosti kiinni
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Viittasinkin tuolla linkillä mahdollisiin ratkaisuihin noin niinkuin yleisesti.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

V6 kirjoitti:eikai se viiksi voi hajota jonkun letkun vaihtamisen yhteydessä :crazyeyes:
luultavasti joku irrotetuista johdoista/releistä on huonosti kiinni
itse epäilen hyvinkin vahvasti tätä myös... huoemnna pitää purkaa johtoja ja releitä irti ja olla mittari kädessä leikkimässä sähkäriä, katsotaan kuinka miehen käy... kiitoksia vastauksista ja EdotL:llä hyvästä linkistä... toivompa vaan ettei sieltä ole hajonnut se pirun kello!!!
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

missäs päin se ajovalojen rele sijaitsee... sen voisi vaihtaa ja kokeilla, tai sitten ajan auton paikalliseen autosähköliikkeeseen ja tehkööt diaknosin siellä :shock:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Itelläni kävi just samalla tavalla, paitsi en akkua roplannu ennen sitä.

Vika oli valoviiksen liittimissä. Helppo kokeilla vähän väännellä piuhoja ja kattoa syttyykö valot. Liittimeen pääsee käsiksi kun ottaa ratin alta muovisuojan pois (kiinni parilla ruuvilla).

Omastani vika hävis lopullisesti kun talttapäisellä ruuvarilla väänsin jokaista liittimen kontaktia vähän tiukemmalle.

Jos ei tuo auta niin sit kannattaa kattoa sulakepohjan liittimet, lähivalojen rele ja sen sulake (löytyy hanskalokeron takaa, pääsee käsiks siitä pienestä luukusta hanskalokeron katossa). Sit taitaa vielä olla siinä ratin alla pari relettä aiheeseen liittyen.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

tähänkin homman on nyt saatu edistystä, auto oli tänään paikallsiessa autosähköfirmassa tunnin ja yksiselitteisesti vika on viiksessä... mutta mitä helvvvv... miten se viiksi voi hajota akun irroituksella, jos se nyt siitä johtuu, muta sen jälkeen se ilmeni :crazyeyes:

asentajat kyseisessä firmassa sanoivat että siinä on vika vaikk kyselin mahdollista muuta vikaa, sanoin sitten että menen maksamaan homman pois ja lähden miettimään kotiin tilataanko deltalta uusi viiksi vai mitä teen, sain maksettua ja lompsin autoon hirveä vidutus sarvi päässä ja kysyin asentajalta että auto on läjässä ja voin poistua, sanoi että joo siitä vaan, kiitin ja laitoin auton käyntiin ja pakin päälle, samassa kaveri koputti ikkunaan ja kysyi onko minula kiire, sanoin että eihän tässä mitään kiirettä ole, kysyi että saavatko he katsoa uudestaan kytkentäkaavion avulla josko vika on jossain muualla, ilmoitin että olkaa hyvä vaan ja purkivat muovit pois.

miehet tutkivat kaaviota ja kokeilivat hyppylangalla ohitettaessa viiksi kytkin valot paloivat normaalisti, hetken tutkittuaan ei muuta vaihtoehtoa ollut kuin se viiksi, eli lyhyesti kiteytettynä meni viiksille koko homma!!!

nyt kysynkin josko joku tietäisi paikan josta tuon viiksen voisi tilata edukaamin, olisin kiitollinen vastauksista, mutta täytyy antaa täydet pisteet firmalle joka tutki autoa vielä puolituntia ilmaiseksi vaikka päädyttiinkin samaan! ja onkos muilla ollut ongelmaa että se on todettu olevan viiksessä mutta se vika on viiksen vaihdon jälkeenkin vaivannut, ja mistä vika on löytynyt sen jälkeen

kiitos!!!

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kysy JA- Tools Tampere 03 2836 600
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mikäs se sun auto on? Mulla on yks ylimääräinen viiksi uudempaan 156:seen sedan malliin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Maunu kirjoitti:Mikäs se sun auto on? Mulla on yks ylimääräinen viiksi uudempaan 156:seen sedan malliin.
mulla valitettavasti vanhempaa vuosikertaa -98 :cry: ois kyllä kelvannut, saa tarjota jos jollakin on viiksi tarpeettomana :wink:

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

itellä palaa tälläkin hetkellä mittariston polttimosta ilmoittava varoitusvalo, ja ykskään polttimo ei oo palanu,ei pakkivalo,parkki,takaluukunvalo ym... mistä lie johtuu
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

rekisterikilven valo?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

no lienee lähettävä talliin kattoon vaikka oiski?... otn samalla paukun:::
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla oli tuo rekkarin valo pimeenä muutaman viikon ja olin ihan varma että joku sähkövika on tullut merkkilamppuun.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Myytkö sen vanhan rikkonaisen viiksen mulle halvalla kunhan saat uuden? Itelläni kun on yks viiksi, josta varsi "katkennut" ja pitäis siitä kunnostaa toimiva

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eilen illalla jouduin purkamaan cruise controllin viiksen kun ei enää pelittänyt. Viiken purkaminen olikin yllättävän helppoa. Vehjes koostuu pienistä muoviosista jotka voi ottaa irti esim linkkuveitsen terällä.

Luultavasti pystyt myös purkamaan tuon valoviiksen samalla tavalla, tosin siinähän ei ole kuin päätypala ennen valokatkaisijaa. Viiksen sisältä löytyy pieni katkaisin, jonka tinaukset voivat olla irronneet tai tietysti voihan myös kosketuspinnoilla olla likaa. Kannattaa tutkia sillä yleismittarilla nämäkin liitokset.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jaa eipä näyttänyt olevan ihan niin helppo homma sittenkään tuo valoviiksi. Siinä on pitkä varsi viiksen sisällä joka ohjaa kytkintä ratin ympäriltä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Laku kirjoitti:Kysy JA- Tools Tampere 03 2836 600
eipä ollu näilläkään kun fiiatteihin viiksiä, täytyy ilmeisesti soitella AVK:lle ja kysellä sieltä!

Zulak: myytkö mulle sen katkenneen viiksen halvalla jos et sitä tarvitse, koska eikös tuosta ole hajonnut multa se osa joka on siellä ratin ympärillä, eli se kosketus pinta homma???

E:mikä tos quotes on, oonko söhlänny jotain :crazyeyes:

Sulla oli toi "Salli aina BBCode: EI" päällä, otin pois. - Rolle

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

KauGoH kirjoitti: Zulak: myytkö mulle sen katkenneen viiksen halvalla jos et sitä tarvitse, koska eikös tuosta ole hajonnut multa se osa joka on siellä ratin ympärillä, eli se kosketus pinta homma???
En omista kuin tuon yhden katkenneen viiksen, joka on autossa kiinni :)

Ei siis pysty myymään. Tarkoitus olis oman sisukset laittaa tuohon sun rikkonaiseen.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Zulak kirjoitti:
KauGoH kirjoitti: Zulak: myytkö mulle sen katkenneen viiksen halvalla jos et sitä tarvitse, koska eikös tuosta ole hajonnut multa se osa joka on siellä ratin ympärillä, eli se kosketus pinta homma???
En omista kuin tuon yhden katkenneen viiksen, joka on autossa kiinni :)

Ei siis pysty myymään. Tarkoitus olis oman sisukset laittaa tuohon sun rikkonaiseen.
aivan... no sitten ymmärrän :-D kiitos rollelle :wink:

otan yhteyttä suhun kunhan saan vaihdettua tuon viiksen niin voin myydä sen!

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

elikkäs nyt on valot kunnossa kun sain laitatettua sen uuden viiksi häsmäkän paikalleen, tippui kivi sydämeltä eikä tarvitse pelätä poliiseja enää illalla ajaessa :-D

se viiksi joka sinne laitettiin on 99vm autosta ja mulla on 98vm. ainut mitä huomasin eroa on vilkun ääni joka muuttui jotenkin "laiskemmaksi" ei tosin häiritsevästi!

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ota vanhasta viiksestä vilkkurele uuteen jos ei ääni miellytä.

Sen saa helposti vaihdettua irroittamalla ratin alapuolisen suojamuovin. Sininen rele näkyy aivan ratin vieressä kellojuosen takana.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Vielä kun kertoisit miten tuon saa vaihdettua? :)

Itse en saanut rattia irti kun kerran pikaisesti yritin purkaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ratti lähtee irti ottamalla airbagin ruuvit auki ratin takaa ja irroittamalla bagi (muista ottaa ensin akku irti ainakin kymmenen minuuttia aikaisemmin). Sen jälkeen ratin keskeltä mutteri pois ja raakaa voimaa käyttäen vetämällä ratti irti. Tietysti kannattaa irroittaa myös muut johdot ratista ennen nykäisyä.

Ratin keskitys muuten on hyvä myös merkata :wink:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Muuten meni oikein, mutta tuo raaka voima jäi puuttumaan. :) Ei vaan uskaltanu riuhtoa kun ei tienny tarviiko vielä jotain aukoa.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

EdotL kirjoitti:Been there, done that.
Päivää.

Ajo- sekä pitkienvalojen katoaminen on vaivannut 156:sta pitkin kesää. Pari kertaa korjaantunut CRC:tä ruikkimalla sekä riviliitintä liikkuttelemalla. Aina muutaman viikon pysynyt poissa kunnes jatkaa temppuilua. :x Enään tuota liitintä herkistelemällä saa palautettua vain pitkienvalojen "väläytys" toiminnon.

Ilmeisesti useampikin on kyseisen härön selättänyt joten kysymys kuuluukin;
Onko näitä liittimiä vaihdettu, esim. Deltan toimesta vai onko vika aina korjaantunut pelkästään liitintä herkistelemällä?
Toki todellinen ongelma voi olla koko viiksikin, mutta sitä en meinaa vaihtaa ennenkuin kaikki muu on kokeiltu. Kyseisten valojen rele on alle puoli vuotta vanha joten siihenkään ei vika taida jäädä.

Aiheesta lisää myös täällä.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Vaihtoon meni monitoimikatkaisin joka onneksi löytyi käytettynä AVK:lta.
Vika kuulemma on tasavertaisesti joko liittimessä tai kytkimessä. Joten ei siinä liittimen herkistelyssä ainakaan mitään häviä.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Ei nuo monitoimikatkaisimetkaan täysin korjauskelvottomiksi yleensä mene. Oon pari korjannu pelkän puhdistusaineen ja ruuvimeisselin voimalla. Avaa sen kytkimen ja siellä on pari jousellista kontaktia, jotka jumii sellaseen asentoon ettei oo kontaktia. Niitä herkistelemällä toimii taas ja rahaa säästyy satoja euroja.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Tämän lähemmäs en ketjun valinnassa päässyt, ongelmana ovat tällä kertaa 156:en toimimattomat peruutusvalot. Sulake ja polttimot tarkastettu, kaikki muut valot toimivat. Anturivika? Onko anturi vaihdelaatikon kyljessä vai jossain muualla?

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Juu anturi on vaihdelaatikon kyljessä akkukotelon alla. Helppo homma vaihtaa itsekin. Luultavasti siinä on vika.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

-tommi- kirjoitti:Vaihtoon meni monitoimikatkaisin joka onneksi löytyi käytettynä AVK:lta.
Zulak kirjoitti:Ei nuo monitoimikatkaisimetkaan täysin korjauskelvottomiksi yleensä mene. Oon pari korjannu pelkän puhdistusaineen ja ruuvimeisselin voimalla. Avaa sen kytkimen ja siellä on pari jousellista kontaktia, jotka jumii sellaseen asentoon ettei oo kontaktia. Niitä herkistelemällä toimii taas ja rahaa säästyy satoja euroja.

Kun kerran aihe on jälleen tapetilla, meikäläiseltä löytyisi tuo viallinen monitoimikatkaisin vanhempaan 156:een.
Se siis ylimääräinen, eikä tule käymäänn nykyiseen kulkineeseeni joten voisin siitä luopua. Voin laittaa ilmoituksen vielä erikseen myydään palstalle mutta jos joku haluaa yrittää tuota korjata, saa sen ilmaiseksi ja jos siitä kalun vielä saa voi laittaa muutaman latin perässä.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Laba kirjoitti:Juu anturi on vaihdelaatikon kyljessä akkukotelon alla. Helppo homma vaihtaa itsekin. Luultavasti siinä on vika.
Anturi paikallistettu ja huomasin johtojen olevan irti ja yritin niitä saada takaisin. Kovin ahdasta on mielestäni noilla kulmilla. Miksi akun irroituskin on tehty noin vaikeaksi tässä autossa, eihän niitä johtoja siitä päältä meinaa saada mitenkään siirrettyä niin että pääsis akun nostaan suoraan ylös.

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

156:ssa syttyi mittaristoon se valohäikkää-merkkivalo. Tarkistin äsken ja kaikki polttimot pitäisi olla ehjänä. Mutta samalla huomasin, että valoja ei saa päälle ollenkaan ellei ole virrat päällä. Osaako joku sanoa missä on vikaa? Kyllä minun mielestä valot pitäisi tulla päälle kun siitä viiksen päästä kääntää vaikka virrat ei ola päällä.

Niin en oo ropannu autoa yhtään. Mutta kävi ruostesuojauksessa sekä lambdan vaihdossa ja niitä ennen toimi varmasti niin kuin pitää.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

tammi kirjoitti:Kyllä minun mielestä valot pitäisi tulla päälle kun siitä viiksen päästä kääntää vaikka virrat ei ola päällä.

Ei pidä. Niistä polttimoista vielä, katsoitko rekisterikilven valot myös?
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Joo katoin rekisterikilven valot. Edellisellä kerralla oli niissä vika.

Mutta milläs ihmeellä mä sitten laitan parkit päälle jos ne ei syty kun virrat päällä? Vai onko niin, että mulla on nyt palanu molemmat parkit? Kyllä oon aika varma, että valot jäi päälle virran katkaisun jälkeen ellei niitä erikseen sammuttanut siitä viiksen päästä. Nyt ei jää.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tammi kirjoitti: Mutta milläs ihmeellä mä sitten laitan parkit päälle jos ne ei syty kun virrat päällä?
virtalukossa on asento parkeille....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Eli auton valojen ja parkkien ei kuulu palaa muuta kuin avain virtalukossa ja virtalukko tietyssä asennossa? No täytyy sitten tarkastella niitä polttimoita uudelleen. Syttyykö toi vikavalo jos etuparkki on pimeenä? Kaikki muut polttimot nimittäin toimi ainakin aamupäivällä varmasti, mutta etuparkit jäi kattomatta.

Piru että sitä on tullu laiskaksi, auto on tossa seinän takana ja kävelymatkaa max 10 metriä...

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

kyllä. Etuparkit sytyttää vikavalon, ja juuri noita etuparkkeja menee rikki hyvin usein.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se "joku tietty asento" löytyy, kun painaa virtalukossa olevaa pitkulaista, mustaa nappulaa ja kääntää samalla avainta vastapäivään eli päinvastaiseen suuntaan kuin startatessa.

Koska kyseessä on Luigin tekele, 90-luvun lopun kaukosäädinavainta käännettäessä on ergonomisesti melkein mahdotonta painaa samalla sitä nappia, mutta sehän kuuluu asiaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Joo kävin autolla pulailemassa ton virtalukon ja valojen kanssa. Parkkiasento löytyi ja takana parkit paloivat, mutta edessä molemmat pimeenä. Nyt selailen tätä käyttöopusta ja yritän selvittää mikä polttimo sieltä vaihdetaan ja minkälainen se on. Ja lopputulos tiedetään jo tässä vaiheessa. Kohta nimittäin täytyy kokeilla mikä polttimo se on ja ottaa yksi matkaan kauppaan.

Ja oli tosiaan "ergonomisesti" suunniteltu toi nappi joka stilettiavaimella jää mukavasti piiloon :?

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Tänään sain molemmat etuparkit vaihdettua. Eli ongelma ratkaistu. Mutta oli aika ikävän ahtaassa rakosessa ne polttimot tällaiselle isokouraiselle.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Vanhalle ketjulle nostoa.

Ajovalot hävisivät, parkit yms. toimivat. Liittimen herkistely ei auttanut.
Virtaa tulee kahdelle viidestä liittimestä. Kokeilin yhdistää johdoilla ja varmasti tiukoilla liittimillä orginaalin liittimen ja vilkun liittimen. Ei auttanut. Sitten yhdistin johdoin liittimen navat niin että parkit ja lyhyet palavat kun virta päällä (rosvoliitin voisi olla näppärämpi). Pitkille laitoin keinukatkaisimen ratin alle.

Mutta toimivaa viikseä kaipaan, mistä voisi löytää?
Mahtaako olla hankala korjata vanha viiksi, jos sen saisi toimimaan?
En ole irrottanut ja purkanut, koska on tietysti riski että vilkutkin menevät lakkoon.. Niitä sitten jollain keinuvivuilla :roll:

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kiitoksia.
Tuolta en muistanutkaan etsiä.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Toki foorumin myydään-osiosta saat samaa kamaa halvemmalla...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Haulla en löytänyt ja kaikki vanhoja (>12kk) en viitsinyt selata läpi.
Varaosahaun kautta tilasin. 100e +pk.

Edit: Tuli vaihdettua ja airbag ei lauennut :) , helppo homma.

Vastaa Viestiin