"ohjauskulmat"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Halfa
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 13:20

"ohjauskulmat"

Viesti Kirjoittaja Halfa »

onko kellä kokemusta, millä saisi pyöränkulmat (pysty, camper) kohdalleen?
alfa 156 vm-99 1.8

niissä ei liene säätömahdollisuutta?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jossain näin kuvan säädettävistä ylätukivarsista, ikinä en ole semmosia oikeesti nähnyt, ja luulen että suomessakaan semmosia ei kenelläkään ole. Onko kyse suuresta heitosta? Paljonkin madallettu?

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 218
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Vakiona säätöä ei ole. Kilpa-autoissa on käytetty epäkeskeisiä alatukivarren puslia, mutta saatavuus on heikko, eivätkä kyllä sovellu siviilikäyttöön.
Olka-akseli taipuu aika herkästi, toki yksi vaihtoehto on painaa olka-akselin taipuma takaisin. Ei kuitenkaan kannata tehdä ihan kylmiltään...

Halfa
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 13:20

Viesti Kirjoittaja Halfa »

Arvojen pitäs olla n. 1, mutta toisessa oli 1.16 ja toisessa 1.32.

Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 375mm takana 345mm.

Avatar
mattijus
Viestit: 5265
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Halfa kirjoitti:Arvojen pitäs olla n. 1, mutta toisessa oli 1.16 ja toisessa 1.32.

Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 375mm takana 345mm.
Jos camber on 1 niin jotain on kyllä pahasti pielessä? Jos nuo on miinusta, niin ei kai tuossa mikään hätä ole?

Halfa
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 13:20

Viesti Kirjoittaja Halfa »

Joo siis vasen: -1.16 ja sit oikea -1.32
Noista sano mittauksessa, että on pahasti pielessä.??

Avatar
mattijus
Viestit: 5265
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ohjekirja kirjoitti: Etupyörät:
Camber -0.7 +/-0.3 astetta (-1.15 +/-0.3 astetta)
Caster 3.92 +/-0.5 astetta (4.05 +/-0.5 astetta)
Auraus -2.02 +/-1.00mm (-2.05 +/-1.00mm)

Takapyörät:
Camber -0.88 +/-0.3 astetta (-1.45 +/-0.3 astetta)
Auraus 3.15 +/-1.00mm (3.14 +/-1.00mm)

Suluissa olevat sport alustalle

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Voiko väärät ohjauskulmat vaikuttaa oikean puolen"jurnutukseen"?
Meinaan getvosesta vaihdoin -40mm jouset -20mm jousiin,niin oikealta edestä alkoi kuulumaan sellainen jurnutus,joka häipyy kun vähän "nojaa" rattiin.Katsastuksessa ei välyksiä löytynyt

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Halfa kirjoitti:Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 375mm takana 345mm.
Ööö...mites perä on noin matalalla..? Meinaan notta
timmissä (vakio)alustassa tuon mitan pitäisi kait olla 390mm,
edessä ja takana. Am I right?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Turre
Viestit: 332
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Turre »

Halfa kirjoitti:Joo siis vasen: -1.16 ja sit oikea -1.32
Noista sano mittauksessa, että on pahasti pielessä.??
Vähän sama vika rahikaisella: kotosalla kun tarkemmin suuntausraporttia ällistelin niin edessä oikean puolen camber on -1.06 eli reilusti ohjearvojen ulkopuolella ja vasen caster 3.24 eli himpun ohjearvojen ulkopuolella sekin. Kulkukulma säätöjen jälkeen -0.01, ilmeisesti noiden vikura-arvojen vuoksi ei ihan nollaan saa.

Jäin vaan ihmettelemään mitä tuolle voi tehdä - näin maallikon järjellä joku osahan siellä on taipunut tms mutta pystyykö tuommoista kohtuudella paikallistamaan, koko etupään ripustusten uusiminen "josko se sillä korjaantuisi" periaatteella ei oikein houkuta.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 218
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Camber voi muuttua esim puslien antaessa ajan myötä hieman periksi. Se, että negatiivinen camber hieman kasvaa ei ole kyllä mikään katastrofi. Ja madallusjousien kanssa näin käy vääjäämättä.
Kulkukulman saa kyllä kohdilleen.

Avatar
Janne
Viestit: 2126
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Missä kunnossa jouset, alkuperäiset?

Avatar
Turre
Viestit: 332
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Turre »

Jouset on tiettävästi alkuperäiset joten on ne toki parhaat päivänsä jo nähneet.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

camber kulmat muuttuvat suoraan jousituksen korkeuden mukaan kuten on ollut puhetta, siksihän sportti alustan arvot ovat erilaiset ja camper eroa myös sallitaan jonkun verran. caster näkyy olevan se helpoimmin metsässä oleva arvo joka myös muuttuu korkeuden mukaan mutta ilmeisesti väsähtäneet alatukivarren kumit vaikuttavat tuohon eniten. 156 alfassa tuollaiset camperit eroineen eivät tarkoita mitään ihmeellistä.
Jos ottaa minkä merkkisen auton vain ja vaikka uuden niin eroja kyllä löytyy
ja monessa muun merkkisessä on raja arvot selvästi suuremmat joskus suorastaan tolkuttomat.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Tuli käytyä säädättämässä kulmia ja kulkupuoli muuttui kyllä paljon parempaan suuntaan. :mrgreen: Raporttia tuossa jälkikäteen katellessa tuli huomattua takapään haritus/auraus, kyllähän tuon pitäis olla säädettävä?
Liitteet
suuntausraportti.jpg
suuntausraportti.jpg (82.67 KiB) Katsottu 6210 kertaa
Sain mukaani Autodatan ohjearvot 156:lle...
Sain mukaani Autodatan ohjearvot 156:lle...
asetukset.jpg (98.96 KiB) Katsottu 6210 kertaa
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onhan se säädettävissä ja pitää säätääkin kun on tuonkin verta pielessä. Kävit vaan väärässä paikassa säädättämässä ;)

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

juu-u. normaali säätö, autohan kulkee kun koira. On meinaan senverran raju tuo kulkukulma sekä sitten vielä takapyorät rajusti harituksella kun tarttis olla aurauksella. hiukan ihmetyttää tuo touhu kun kulmat tulisi säätää takapään kautta kun kerran säätö löytyy. Tietysti voi olla jumissa, mutta siitä täytyy mainita, eikä 156 takasäätö ole mikään jumiutuva malli. Muuten tavallisia arvoja: etu caster minimissä, camberit kuin sportti alustalla.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Casteria ei ole paljoa. Volkkarin Bora-aikakauden Golf-alustalle ohjearvo noin 7 astetta Haynesin mukaan! Sillä jo irtoaa kehut keskittävästä ohjauksesta TM:ssa. :mrgreen:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kävelet kaalipata takas sinne liikkeeseen ja vaadit sitä mistä olet maksanutkin. Ja jos eivät osaa niin kerrot niille että se taka-auraus säädetään niistä taka poikkitukien keskinivelistä. Jos sattuu pultit aukeamaan, jos ei niin siinä voi olla syy miks ei ole säädetty.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ ja samalla sitten kannattaa pyytää se kokonaisauraus edessä arvoon -0°05' koska camberi on sen verran miinuksella ja se etupää täytyy kuitenkin rukata jotta ratti olisi suorassa.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

En mä olis huolissaan muista arvoista kuin takapään aurauksesta. Tai siis senhän pitäis olla haritusta takana. Camberikin kuitenkin on aikalailla kondiksessa ja caster piisaa.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

niin siis pieni haritus edessä ja aurausta takana niinkuin niistä ohjearvoista näkyy. sporttijousilla tuo ohjearvo etuauraukselle on 0 +/- 5min

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

^näinhän se on. Ja virallinen selitys takapyörien säädöille oli ettei epäkeskopulttien säätövara riittänyt, palkki tarvii mahdollisesti irroittaa ja säätö kannattaa tehdä talvirenkailla uusiksi.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^jos säätö ei riittänyt, niin miksi se on sitten samassa kohtaa kuin ennen säätöä? Säätäjä todennut että ei mene arvoihin ja vääntänyt takasin alkuarvoihin, tuskinpa.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

^Niinpä. Ei tuo selitys nyt ihan upponnut meikäläiseen. Ja ei luulis siinä palkin asennuksessa kauheesti olevan pelivaraa...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

156:n takaiskareita vaihtessa huomasin, että se pitkä pultti, millä takatukivarret tulee pyörännapaan kiinni ei ole suora. Kun pulttia pyörittää, niin takapyörä kääntyy ties kuinka paljon. Kuvittelin aina itse murjoneeni pultit, mutta nyt totesin GT:ssä saman ilmiön.

Liekö niin, että jos nuo pitkät pultit ovat kierot ja sopivasti "vaiheessa" ei sisäpään säätö riitä? Tiedä sitten.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ghost kirjoitti:Kuvittelin aina itse murjoneeni pultit
Ja minä kuvittelen edellee, GT:stä joku aikaisemmin murjonut pultit vinoon. Kyllä ne suoria on.

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

^Luigi?

Tuskin on aikaisemmin avattu, vaan kieroja ovat. Kokeilin heti pultin löysättyäni.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^en usko, lällällää :silly:

Vastaa Viestiin