Tietoa Spider S3:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Casa di Matti
Viestit: 352
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Tietoa Spider S3:sta

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Ensi alkuun on todettava, että en ole perillä Spiderin, enkä edes GTV:n - vaikka viimeksi mainittu seisoo tallissani - tyyppimerkinnöistä, mutta kuvittelen nyt tiedustelevani juttuja Spider S3:sta, siitä 80-luvun lopun tönkköpuskuri ja -takaspoilerimallista. Ko. malli ei mielestäni ole Spider kiehtovimmillaan, mutta upea auto se siitä huolimatta on.

Ensinnäkin ohjauksesta... Onko -80 -luvun lopun Spiderissä tehostamaton simpukkamalli vai mikä? Ajelin näet tänään elämäni ensimmäistä kertaa ko. Spider-mallia ja siinä ohjaus oli kovasti raskaan tuntuinen ja lisäksi siinä oli klappiakin riittävästi. Tiellä kyllä pysyttiin, mutta kovin tarkaksi ohjausta ei voinut kehua. Toiseksi varaosista: Millainen on saatavuus? Toimittaako Heikka tai Muukkonen niitä?

Pikaisessa katsastuksessa ruostetta ja rapeutta löytyi eniten ja pahiten etulokasuojista ja pohjasta etupyörien takaa. Myös tuulilasin edusta kukki sieltä täältä. Mistä Spider tyypillisesti ruostuu?

Ko. yksilössä vaihde rutisi kakkoselle vaihdettaessa, jos ei ollut varovainen vaihtaessaan. Mistä tämä kertoo?

En teknisestä osastosta haulla löytänyt tietoa ns. perusvioista. Osaako joku spiderman kertoa niistä ja em. asioista jotain. :?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11382
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

S3 eli vm. 83-89 on tehostamattomalla simpukkaohjauksella ja raskaus on ominaisuus. Simpukan välystä pystyy kyllä helposti säätämään ja sillä voi saada klappia pois tai sitten ei. Jos sisuskalut ovat kuluneet keskiasennon nurkilta niin välys pois säädettäessä muut asennot menevät jo ihan liian jäykiksi.

Osia saa ainakin Englannista tai Saksasta oikein hyvin ja sopuhintaan. Jos uudempienkin Alfojen osat olisivat näin halpoja ja yhtä helposti vaihdettavia niin jopa olisi maailma mallillaan.

Ruostetta kannattaa etsiä ainakin pyöräkoteloista, helmakoteloista, jalkatiloista ja varapyöräkotelon pohjasta. Korin kunto on näissä se pahin peikko, kaiken muun pystyy korjaamaan suht järkevällä vaivalla ja kustannuksella.

Kakkoselle vaihtaminen taitaa ehjässäkin autossa vaatia hiukan malttia mutta ei sen rutista kuulu. Ääni juoruaa kuluneesta synkrorenkaasta tai kytkentähampaista. Synkro- ja kytkentärenkaat ovat halpoja mutta hammaspyörän kytkentähampaita ei taida olla saatavilla kuin puretuista vaihteistoista. Usein kuitenkin synkan ja kytkentärenkaan vaihto taitaa jo auttaa paljon, työtähän siinä kyllä on jonkin verran. Tosin ensin kannattaa kokeilla kuinka paljon looda paranee kaatamalla sisään kunnolliset öljyt, esimerkiksi Redlinet.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 352
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Kiitos pikaisesta vastauksesta!

Avatar
Gasolina
Viestit: 4881
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ohjauksen tuntoon ja toimintaan vaikuttaa oleellisesti mm. renkaat ja pyöränkulmat, sekä tietysti jo mainittu simpukka. Ns. ylileveillä renkailla ainoastaan pilaa auton muuten kivat ajo-ominaisuudet.

Kuten rasvis totesi suurin ongelma on ruoste korissa, muuten tekniikka on varsin kestävää ja korjattavissa kohtuu kustannuksin. Jos korissa on päällepäin näkyvää ruostetta voit olla varma, että sitä löytyy myös ns. hankalista paikoista.
Giulia Super -69

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

^^ Liekkö tuo koeajamasi yksilö myynnissä Tuusulassa ja väriltään tumman sininen.
Nuo kuvailemasi viat sopivat siihen.

Rasvis vastasikin jo hyvin tyhjentävästi. Osia on kesän mittaan tullut tilattua lähinnä Saksasta ja Englannista hyvällä menestyksellä.
Vielä ei kohdallani ei oota ole myyty ja hinnat ovat olleet siedettävät.
Ruostehan se on pahin vitsaus näissä. Rasviksen kertomien paikkojen lisäksi lienee yleensä ruosteessa tuulilasin ympäristö.
One life, live it!

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 352
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Juuri tästä Tuusulan autosta on kysymys. Siinä koneena 1,6 ja ilmeisesti sen vuoksi ei mistään ihan hurjasta menemisen meiningistä voi sen yhteydessä puhua. Vähän mittavampaa peltiremonttiakin auto vaatii.

Milloin ohjaustehostin tuli mukaan kuvaan? S4 varmaankin on varustettu sillä - tuskin ainakaan enää vuonna -94 ohjaustehostamattomia autoja siinä hintaluokassa olikaan.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Kävin tuota samaista yksilöä koeajamassa kun hämistä olin etsimässä. Tuosta totesin,
että kun ei ole hitsausvehkeitä eikä -taitoa niin antaa olla. Muuten tuo tuntui ihan pirtsakalta. Tosin se vaihteisto kaipaa kunnostusta. Eteenkin kakkosen synkka. Ohjauksen suhteen uskoisin säätämisellä selviävän.
Oma käsitykseni tuosta jäi jos siitä haluaa pitkäaikaisen ystävän niin se olisi syytä käydä läpi kokonaan niin korin kuin tekniikan suhteen, joten tuo hinta pyynti siihen nähden ei ole linjassa.
Kyllä tuo pelastettavissa on, mutta paljon töitä on tiedossa.
Heitin myyjälle tarjouksen 5k ja yhteystietoni, mutta soittoa ei koskaan kuulunut. :)

Ohessa muutama eniten käyttämääni osatoimittajaa
http://www.alfa-service.com/start.php/language/en
http://www.classicalfa.com/
http://www.okp.de/xtc2/index.php/cat/c3 ... pider.html
Viimeksi muokannut Suba, 10 Elo 2010, 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
One life, live it!

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Tuohon Suban listaan lisäyksenä ainakin www.spider-point.com.

Ohjaustehostin tuli tosiaan vasta S4:ään, joka on myös hieman vähemmän herkkä ruosteelle.

Suba kirjoitti:Kävin tuota samaista yksilöä koeajamassa kun hämistä olin etsimässä. Tuosta totesin,
että kun ei ole hitsausvehkeitä eikä -taitoa niin antaa olla. Muuten tuo tuntui ihan pirtsakalta. Tosin se vaihteisto kaipaa kunnostusta. Eteenkin kakkosen synkka. Ohjauksen suhteen uskoisin säätämisellä selviävän.
Oma käsitykseni tuosta jäi jos siitä haluaa pitkäaikaisen ystävän niin se olisi syytä käydä läpi kokonaan niin korin kuin tekniikan suhteen, joten tuo hinta pyynti siihen nähden ei ole linjassa.
Kyllä tuo pelastettavissa on, mutta paljon töitä on tiedossa.
Heitin myyjälle tarjouksen 5k ja yhteystietoni, mutta soittoa ei koskaan kuulunut. :)

Ohessa muuta eniten käyttämääni osatoimittajaa
http://www.alfa-service.com/start.php/language/en
http://www.classicalfa.com/
http://www.okp.de/xtc2/index.php/cat/c3 ... pider.html

Vastaa Viestiin