Q2

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

^Sama periaate ainakin kuin torsenissa.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Auttaako tuo Q2 etenemiskyvyssä talvella tai lisääkö pyörien pitoa vaikkapa venettä luiskaa pitkin nostettaessa?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^ehdottomasti.

Eli tuo on tasauspyörästön lukko, jos renkaiden alla on eri kitka, estää lukko voiman siirtymisen sutivalle pyörälle.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Eli monessa tilanteessa se kaksinkertaistaa etenemiskyvyn. Siinä suhteessa eräänlainen köyhän miehen neliveto.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Näin on, joskin nelivetoinenkin on pahimmassa tapauksessa vain yksivetoinen ellei siinä ole mitään lukkoja. Yleensä myös nelivetoisissa käytetään lukkoja vähintään keskitasauspyörästössä ja usein myös taka-akselilla ja joskus myös etuakselilla.

Omassa kakkosautossani on torsen edessä ja ainakaan 147 kw ei riitä siihen, että sisemmän etupyörän saisi sutimaan mutkassa tai että pyörät jaksaisivat kuivalla asfaltilla sutia kiihdytettäessä. Torsenhan ei välitä voimaa ilmassaolevalle renkaalle, mutta jos kevenevä pyörä saa edes 1%:n verran pitoa niin 99 % väännöstä välittyy pitävälle pyörälle. Käytännössä en ole onnistunut missään tilanteessa kuivalla asfaltilla pitämään sisempää pyörää ilmassa niin, että havaittavaa sutimista olisi päässyt tapahtumaan. Ajossa torsen on "huomaamaton", auto vain ei sudi ellei molemmat renkaat luista ja ohjauksen vetely on rauhallisempaa.

Giuliettassa taas on takana kitkalukko (40%). Kitkalukko auttaa lähes yhtälailla eteenpäinpääsyyn muttei aivan yhtä huomaamattomasti kuin torsen. Kitkalukko ei siirrä missään olosuhteissa edes suurinta osaa väännöstä tai tehosta pitävämmälle puolelle, mutta huolehtii kuitenkin siitä, että pitävämmämpikin puoli pyörii edes jonkin verran. Kitkalukko hoitaa tehtävänsä myös vaikka toinen rengas olisi ilmassa. Kitkalukko toisaalta laittaa myös hanttiin käännyttäessä jota torsen ei tee.

Taka-akselilla kitkalukko on ihan ok, mutta etuakselille en ainakaan vahvaa sellaista kokeilematta huolisi.

Ehkä selkein ero lukkotyyppien välillä tulee tilanteessa jossa toinen pyörä on lumella ja toinen asfaltilla:

Lukoton hukkaa kaiken voiman liukkaammalla puolella olevan pyörän sutimiseen.

Kitkalukollinen, esim. 40 %:n lukko hukkaa 60 % voimasta liukkaamman puolen sudittamiseen mutta antaa kuitenkin 40 % voimasta pitävämmälle puolelle.

Torsen antaa maksimissaan 99 % voimasta pitävälle puolelle ja jollei pitävämmän puolen pyörä jaksa sutia niin ei sudi ollenkaan.

Mekaanisista lukoista on tietenkin olemassa myös kehittyneempiä versioita, kuten esim. omassa MB:ssäni on elektronisesti hydraulipaineella ohjattu kitkalukko jossa lukitusaste vaihtelee 0 - 100 %:n välillä. Ohjauksella saadaan eliminoitua kitkalukon huonot puolet eli jäykkyys käännyttäessä ja voiman hukkaaminen liukkaalle puolelle.

Osassa kaksi ja nelivetoisissa autoissa lukkoja simuloidaan myös abs jarrujen avulla, joilla jarrutellaan sutivaa pyörää jolloin voima välittyy pitävälle pyörälle. Näinkin homma toimii vaikkei jarruttelu aina kuulosta kovin järkevältä kun olisi tarkoitus mennä eteenpäin.
TPP

qaz
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 17:56

Viesti Kirjoittaja qaz »

Q2-kuume oli jo nousussa mutta törmäsin tämmöiseen videoon
http://www.motorauthority.com/blog/1028 ... -q2-system
Jossa Alfan insinööri kertoo alkaen kohdasta 2:50 seuraavaa:
"In short, Q2 seems to represent an ideal system for powerful front drive cars. Though it is not so for all front drives, especially those that have McPherson suspension. With the latter topology torque disturbance to the steering wheel would be unacceptable."

Onko kenelläkään kokemusta Q2:sta autosta jossa olisi etupyörillä McPherson-tuenta?

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

q2

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Mors.

ensimmäiset kilometrit q2 gta:n kanssa ollut nautinnollisia. tosin rallattava ääni vaihteisto/tasauspyörästö suunnilta tyhjäkäynnillä hieman huolestuttaa. ääni loppuu kun painaa kytkimen pohjaan. kytkin vaihdettu viime syyskuussa.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Äkkiseltään sanoisin että voi viitata vaidelaatikon pääakselin laakerointiin.
TPP

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Monesti laatikosta kuuluu pientä ääntä paikallaan käydessä, varsinkin lämpimänä kun öljyt ovat ohkaisina. Pääakselilta tuo kuuluu tosiaan ja kannattaa nyt ensimmäitteeksi katsoa että siellä laatikossa öljyä on riittävästi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos ääni kuuluu auton ollessa paikallaan mutta kytkimen ollessa ylhäällä niin eikös ääni voisi kuulua kytkinakselin laakereista?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

rallatus

Viesti Kirjoittaja dilledong »

eiköhän siellä tarpeeksi öljyä ole kun toissaviikolla on vaihteistoöljyt vaihdettu. mitä eroa on kyktinakselilla ja pää-akselilla?

edit: vaihteistoöljyt on vaihdettu viime syyskuussa 20000km sitten. töytyy tarkastaa jahka kone vähän jäähtyy. ja ääni tosiaan kuuluu mielestäni vain kun vaihteisto on lämmin...

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Moon pitänyt noita samana asiana... :) Myös jos tyhjäkäynti on epätasainen niin laatikko rohisee silloin enemmän. Ja moon kyllä sitä mieltä että kyllä laatikon äänen aina kuulee mutta paha näin netin välityksellä on sanoa mikä on normaalia ja mikä ei.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: rallatus

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

dilledong kirjoitti:mitä eroa on kyktinakselilla ja pää-akselilla?
Kytkinakseli on se josta voima menee sisään laatikkoon, pääakseli on se josta voima tulee ulos. Etuvedossa tosin on saman lootan jatkeena myös tasauspyörästö joten pääakseli ei pilkistä vaihteiston hännästä niin kuin yleensä takavedoissa.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin