156 flexti ja lämmöt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

156 flexti ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Onko normaalia 2.5L v6:lle että tämmösessäkin +15c kesälämmössä pyörii flexti melkein koko ajan? ja pyöriin myös vaikka auton lämpömittari näyttää alle 90c, lisäksi auto mielestäni lämpenee aika verkkaaseen verrattuna muihin kutvosiin jotka yleensä olevat aika kuumana käyviä.

Vai näyttää lämpömittari omiaan tai vesi kierrä tarpeeksi jossain?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ilmastointi pyörittelee sitä ropelia pitääkseen lauhduttimen lämpötilan alhaalla silloin kun auto ei liiku.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Ilmastointi päällä on aikas normaalia. Ilmastointi pois kytkettynä flekti ei huutele jos lämmöt alle 90
Myöskin huomiosi koneen lämpenemisestä normaaliin käyntilämpöön on oikea, ei noi mitenkään supernopeasti lämpene..

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Ilmastointi päällä kuutonen läpeää hitaammin. Ilmastointi off asennossa lämpeneminen moottorissa tapahtuu nopeammin. Johtunee juuri siitä että toinen flekti pyörii koko ajan, jos ilmastointi on päällä. Näin siis ainakin kesäkeleillä.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

No jos se flekti pyörii heti kun se rakkine laitetaan käyntiin (kylmänä) niin onhan siinä silloin vikaa. Jos näin niin ensimmäisenä tulee mieleen että flektin releen kärjet olis hitsannu kiinni...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^
15c kesälämmössä pyörii flexti melkein koko ajan
Viimeksi muokannut fahlsjy, 19 Elo 2010, 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Elikkäs ei hätää vaikuttas normaalilta toiminnalta.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Ilmastointi päällä kuutonen läpeää hitaammin. Ilmastointi off asennossa lämpeneminen moottorissa tapahtuu nopeammin. Johtunee juuri siitä että toinen flekti pyörii koko ajan, jos ilmastointi on päällä. Näin siis ainakin kesäkeleillä.
Tätä jäin hieman miettimään, en ole ainakaan omassa huomannut mitään eroa. Jos termari on kunnossa niin ei ton flektin pyöriminen pitäis koneen lämpiämisnopeuteen mitään vaikuttaa?? Olisko kuitenkin termarissa vikaa, ei sulkeudu kokonaan ??

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Tänään tuli ajeltua maantiellä 200km ja lämmöt ei noussut yli 70c, kaupunkissa nousee sitten jo 90c. Oliskohan termari juminut?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Vaikuttaa aika vahvasti siltä
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jep, ei ole kallis eikä paha vaihtaa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^^^ kovasti siltä vaikuttaa.. mutta kerrankin vika jossa korjaus toimenpide on melko yksinkertainen ja varaosa halpa...
(no joo, nopeammat kerkis jo todeta saman... mä oon niin nysvääjä tässäkin lajissa :-D )

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

fahlsjy kirjoitti:
Ilmastointi päällä kuutonen läpeää hitaammin. Ilmastointi off asennossa lämpeneminen moottorissa tapahtuu nopeammin. Johtunee juuri siitä että toinen flekti pyörii koko ajan, jos ilmastointi on päällä. Näin siis ainakin kesäkeleillä.
Tätä jäin hieman miettimään, en ole ainakaan omassa huomannut mitään eroa. Jos termari on kunnossa niin ei ton flektin pyöriminen pitäis koneen lämpiämisnopeuteen mitään vaikuttaa?? Olisko kuitenkin termarissa vikaa, ei sulkeudu kokonaan ??
Ilman ilmastointia lämpö nousee sinne 90 asteeseen ja sitten alkaa flekti jäähdyttää syyläriä. Ilmastointi päällä toinen flekti pyörii aiemmin jäähdyttäen syyläriä ja kun termari aukeaa tulee tavallaan esijäähdytettyä vettä kiertoon. Ok. Maantieajossa eroa ei huomaa. Edellä mainittu koskee helteistä kaupunkiajoa. Sitten kun kaikki vesi on 90 asteista, niin lämpömittari nakittaa siinä lukemassa oli sitten ilmastointi päällä tai ei. Maantieajo pudotaa sitten lämmöt hiukan alle 90 asteen.

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Ilmeisesti ei ole kovin vaikea vaihtaa mutta mistähän kulmalta sitä termostaattia rupeaisi etsimään alfan konehuoneesta?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

sunnilleen siinä akun takana imuputken alla
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Termari vaihdettu 44e paikallisesta varaosa liikkeestä (behr merkkinen) koteloineen. Ei vaikea homma imuputki pois ja termostaatin kupeessa oleva johtonippu irti (2xm6 pultti) sekä iso pyöreä johtoliitin pois tieltä ja termostaattiin pääsee käsiksi.

Suurta muutosta ei kyllä tapahtunut matkaajossa edelleen lämmöt siinä reilu 70c ja kaupunkissa sekä paikallaan päästään 90c jolloin flexti lähtee päälle. Mutta näillä mennään jotenkin uskon kyllä siellä lämpöä piisaa.

Vastaa Viestiin