75 vilkun viiksi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
E.L.
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

75 vilkun viiksi

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Tunnetusti vilkun viiksi näistä hajoaa, edellisessä autossa vilkku ei palauttanut ja nykyisessä ei pysy päällä. Kuinka paljon täytyy purkaa että saa käsiinsä koko viiksen? Lisäksi olisi kiva tietää onko kukaan koskaan noita onnistunu korjaamaan niin että kestää pidempäänkin? Lisäksi jos jollain on ylimääräisenä niin saa tarjota. On hieman hankalaa kun kääntyessä yrittää pyörittää rattia ja pitää vilkkua päällä, joten jotain tarttis tehdä...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Viiksen sisällä on jousi joka katkeaa, systeemi on täysin purettavissa ja korjattavissa. Melkeempä "helppo homma". Olisipa 166:ssa sama systeemi.....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Oleino
Viestit: 1953
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Tungen oman ongelmani röhkeästi samaan topiciin, anteeksi jo tässä vaiheessa. Mulla 33 lopetti vilkun palauttamisen kun raidetankoa irroiteltiin ja kiinniteltiin. Millainen se mahtaa olla korjata? Onko kyseessä tyyppivika vai rikoinko sen muuten vaan? :oops:
Tein itse - säästin

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Ei siitä paljoa tarvi purkaa, ne "ohjauspylvään" kuoret pois jä klöntti irtoaa parin ruuvin jälkeen. Siinä on sellainen valkoisesta muovista valmistettu, hahlolla varustettu biitti, kannatta vähän katsoa missä asennossa se on kun irrotta. Saa sen kokeilemalla kohdalleen.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mulla ei oikealle päin vilkku pysy päällä ja kumminkaan se ei palauta :-D Elikkä noi seiskafemman mainitsemat valkoset hilut on päreinä ja ilmeisesti jotain vikaa siinä itte viiksessä, tarvis avata 8)

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Täällä samaa vikaa, eli vilkun viiksi toimii muuten, mutta ei pysy päällä. Onko tämä ihan simppeli korjattava? Myöskään pitkät ei tainnu pysyä päällä :roll:

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Kaukovalojen vaihtonappi jää kaukovaloasentoon keskimäärin joka kolmannella yrityksellä...

Onko kukaan purkanut sitä nappisysteemiä, voiko sen esim. puhdistamalla/rasvaamalla saada pelittämään?

On varmasti ollut pienen orgasmin paikka suunnittelijalle, kun on keksinyt "lisää ruutia" sen sijaan, että olisi tehnyt siitä ihan perinteisen edes-taakse liikkuvan mallin. Ennen vanhaan autoissa oli jalalla vaihdettava kaukovalokytkin, sekin olisi parempi kuin tämä, jota käytettäessä tuleee käyttäneeksi suuntavilkkujakin samalla kun vaihtaa kaukovaloja päälle :crazyeyes:

Saattaa kyllä mennä katsastuksesta läpi jos inssi ei ala räpsimään liian innokkaasti niitä pitkiä :lol:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Joo ihan älytön toi kaukovalo kytkin. 33:ssa sitten on taas se itseenpäin vedettävä. Lancioissa sitten taas erillinen vipu vilkulle ja valoille, pitkät vedetään alaspäin päälle..

Itellä seitenvitosessa vasemmalle toimii kaikinpuolin mutta oikealle ei yleensä pysy päällä. Palautuksesta en osaa sanoa kun ladalla ajaessa tottu aina palauttamaan manuaalisesti :)
Joona Karimaa
____________

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ainakin ne tapauset mitkä olen avannut on voinut korjata. Ikäväkseni en ole päässyt 75:sta rassaamaan piiiitkään aikaan. Eli vanhasta muistista menee.
Kaukovalo korjaantuu putsaamalla tai sitten se rattiakselin pään jousi oli poikki. En muista nyt tuosta jousesta liittyikö se palautukseen vai kaukovaloihin. Kuitenkin sieltä löytyy jousi sellaisen metallisen kupin alta. Se oli poikki, jommassa kummassa viassa. :wink:
Palautuksessa taisi olla myös mahdollista että ratin jälkeen oleva muoviklipsu on poikki. Ei pyöri silloin ohjauksen mukana. Silloin villku ei saa palautuskäskyä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Vilkun viiksi

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Escorttiin laitoin aikoinaan jalkakäyttöisen valonvaihtokytkimen. Siinä oli kans perussyntinä viiksen hajoaminen, ja aina oli purkaamoilla loppu. Ostin autotarvikeliikkeestä jalkakäyttöisen, joka oli muistaakseni Boschin valmistama. :)

Avatar
jeQQ
Viestit: 4371
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Vilkun viiksi

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

rasvanäppi kirjoitti:Escorttiin laitoin aikoinaan jalkakäyttöisen valonvaihtokytkimen. Siinä oli kans perussyntinä viiksen hajoaminen, ja aina oli purkaamoilla loppu. Ostin autotarvikeliikkeestä jalkakäyttöisen, joka oli muistaakseni Boschin valmistama. :)
Vähän niinkuin UAZissa? :D

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vilkun viiksi

Viesti Kirjoittaja Farina »

jeQQ kirjoitti:
rasvanäppi kirjoitti:Escorttiin laitoin aikoinaan jalkakäyttöisen valonvaihtokytkimen. Siinä oli kans perussyntinä viiksen hajoaminen, ja aina oli purkaamoilla loppu. Ostin autotarvikeliikkeestä jalkakäyttöisen, joka oli muistaakseni Boschin valmistama. :)
Vähän niinkuin UAZissa? :D
Tai Volvo Amazonissa.

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Tulikin muuten mieleen, kun pisti silmään kun tutkin kytkimen työsylinteriä, että sinne yhteen lokeroon oli asennettu joku yleismallin katkaisija, taitaapa se liittyä pitkiin valoihin, täytynee kokeilla :)

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

pitkät toimikin itsellä viiksestä, mutta tuo vilkku ei vieläkään pysy päällä, täytyy pian se avata, alkaa auto muuten olemaankin leimaa vaille.

Osaako kukaan sanoa, mistä johtuu sellainen että, viiksestä esim. vasemmalle vilkuttaessa vilkku tikittää nopeasti? Hätävilkut taas naksuttavat normaalisti. Kaikki polttimot vilkuissa toimii. Samalla pakkivalot takana himmenevät hätävilkun lyödessä :roll: tuo viimeinen johtuu varmaan ihan vain maa viasta, mutta toi nopea tikittäminen ihmetyttää, yleensä on vain ollut samalta puolelta joku pimeenä. Voisiko liian iso polttimo tehdä tuota?

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

otin nyt ton vilkkumötikän irti. Ei taida olla mitään purettavaa mallia. En oikein ymmärrä tota toimintaa. Kun mötikästä painaa tota pientä mustaa "nappia" vilkun viiksi pysyy päällä, mutta mikä sitä pitäisi painaa paikallaan olessaan? Kuuluuko rattiakselissa olevan pienen valkoisen rinkulan, jossa on kaks siivekettä pyöriä akselin mukana? itsellä se ei pyöri. Valaiskaa vähän tyhmää :shock: Toi pieni valkoinen rinkula liittyy luultavasti vilkun palauttamiseen kun rattia kääntää.

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Kirjotellaan nyt itselle oikein urakalla :D sainpa purettua ton mötikän, niitit lähti helposti irti vaikka aseena oli pelkät pihdit ja näköjään ylempänä jo lukikin että on purettavaa mallia, puusilmä kun olen. Eli sieltä päästähän se jousi oli poikki, eikä jaksanut painaa "haulia" niihin koloihinsa ja tästä syystä ei vilkku pysynyt päällä. En löytänyt tähän hätään sopivaa jousta, joten venytin vaan vanhaa ja löin nippuu, helppo homma. Toivottavasti on jotain apua näistä sepustuksista jos jollain muulla on samaa vikaa. :P

Palautus ei varmaankaan toimi, koska se akselissa oleva holkki tosiaan ei pyöri akselin mukana, muuten se näyttää ehjältä.

Vielä kun saisi selvitettyä tuon vilkkujen nopeasti lyömisen viiksestä, voisiko releessä olla vikaa, purin sen kyllä ja suihkutin asianmukaista ainetta, mutta ei siinä nyt tuntuisi olevan vaihtoehtoa, joko toimii tai ei toimi. Täytyy noita polttimoita kokeilla taakse vaihtaa isompia.

Avatar
Eero
Viestit: 2853
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Eero »

-jusu- kirjoitti: Vielä kun saisi selvitettyä tuon vilkkujen nopeasti lyömisen viiksestä, voisiko releessä olla vikaa, purin sen kyllä ja suihkutin asianmukaista ainetta, mutta ei siinä nyt tuntuisi olevan vaihtoehtoa, joko toimii tai ei toimi. Täytyy noita polttimoita kokeilla taakse vaihtaa isompia.
Omassa 75:ssä nopeaan vilkutteluun ja takavalojen himmentymiseen löytyi vika takavalojen "kytkentälevystä" (eli kontti auki->takavalojen levy irti, se missä polttimot on->tarkista onko kaikki nastat syvällä liittimessä).
Maadoitusnasta oli kampeutunut irti kammasta, jolloin maadoitus ei ollut riittävä. Tsekkaa ne aluksi.

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Tuli käytyä takavalot läpi, rikkinäinen liitin tuli heitettyä menemään ja tuli kolvattua johdot siististi suoraan valoihin. Nyt toimii kaikki komeesti, paitsi se nopeasti tikittäminen ei hävinnyt :D tuli kokeiltua kahdella polttimolla, eli enemmän vastusta, niin heti rupes vilkkumaan niinkuin pitää :roll: täytyyköhän johtojen väliin laittaa joku vastus :roll:

Kävin myös kyselemässä paikallisesta varaosaliikkeestä uutta vilkkurelettä, eihän semmosta löytyny, eikä löytynyt edes kirjasta sellaisilla nastoilla :shock:

Vastaa Viestiin