156 2.0 TS '99 ja öljysuositusristiriidat...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

156 2.0 TS '99 ja öljysuositusristiriidat...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Teen uuden ketjun kun ne pari hauskaa mitä onnistuin löytämään, sivusivat aihetta, olivat aivan ikivanhoja tai muuta. Pahoittelut, mikäli ylläpito ei tätä arvosta :)

Elikkäs vähän joka tuutista tarjotaan eri öljyjä, mm. manuskassa on se 10W60 ja olikos toinen 5W40 Selenialta (manuskakin toki vanha), yhdessä Alfoja huoltavassa paikassa suositellaan Castrolin 0W40 (TWS? tai supersport tai joku vastaava se oli):ää, kun kuulemma pysyy paremmin sisällä ja joku sanoo, että Mobil1 0W40 tai 5W40 on ihan yhtälailla hyvää.

Kertokaas nyt omien kokemustenne ja mielipiteidenne perusteella, mitä ja miksi? Sinänsä asialla on kiire, että mahdollisesti jo ensiviikon puoliväliin mennessä ne öljyt siihen vaihdetaan, pitäis päättää mitkä tulee.
Näillä näkymin 0W40 tai 5W40:ntä - käyttöauto ja "talviöljyt" kuitenkin, Castrolia uskoakseni. Hieman hämärää nyt, kun mistään ei tunnu löytyvän perusteltua faktatietoa sille, että miksi ja mitä, suomen oloihin ja tuohon pannuun soveltuvaa tavaraa :)

Ja eipä se kone vielä ole paukahtanut, vaikka hieman huonot (yliajetut, valitettavasti) öljyt on sisässä eikä mitään havaintoa edes siitä, että mitä öljyä ovat - mutta ei ole syönyt litraakaan, sikäli kuin tikkuun on uskomista, jonkin verran yli 10tkm ajon aikana... Siellähän voi hyvinkin olla jotain Bilteman litkua, Mobil1:stä, Shelliä tai Castrolia, missään ei siitä ole pienintäkään tiedonjyvästä.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

5w/40 tai 5w/50, nolla on pikkasen ohutta tolle koneelle.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mutta merkki on "hälläväliä, kunhan on öljyä eikä voita"? Ja millä perusteella tuo nolla on liian ohutta, jos sitä kerta ihan osaava ja kehuttukin huolto tarjoaa?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

hakusanalla öljy löytyy tietoa esim

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5 ... ght=%F6ljy
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jotenkin missasin tuon ketjun, kiitos! Eli tuosta päätellen tuo nolla ei tosiaan ole hyvä, josko sitä kokeilisi vaikka tuota Castrolin 10W40:stä sitten.

Mites muuten eroa esim. 10W40 ja 10W50? Onko jollakin vaikka niitä viskositeettitauluja, ennenkuin googlettamalla vietän yöni? Minähän en tajua mitään öljyistä - tiedän, että ne voitelee ja siinä se.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

eka numero ilmoittaa kylmänpään ja jälkimmäinen kuumakeston, 5w on sopivaa tolle koneelle Suomen talveen.. esim mobil/castrol, 10w on ehkä kesäkäyttöön parempaa, tosin nykyöljyt alkaa olemaan jo aika hyviä ympäri vuoden.... 10w on enempi suositeltu JTS koneeseen, haulla tosiaan löytää vaikka kuinka paljon asiaa öljyistä.....

:drinking:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Aquatica kirjoitti: Minähän en tajua mitään öljyistä - tiedän, että ne voitelee ja siinä se.
Pärjäät varmasti tuollakin tiedolla jos sen yhdistää ohjekirjan lukemiseen.

Itse käytin aikoinaan 156 2.0TS:ssä pääsääntöisesti 10W-60 Castrolia, eikä moottori hajonnut. Yhden vaihtovälin ajoin myös Castrol 5W-40, ei hajonnut silloinkaan.
VMP

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä luettu useampia threadeja täällä, suomi24:ssä (kyllä, siellä on muuten monia tältäkin foorumilta vastaillut) ja aika selvä konsensus tuntuu olevan, että ei 0W40:iä. 5W40:ntä moni käyttänyt samoin kuin 10W60. Miten talvella toimii esimerkiks 10W60 verrattuna 5W40:iin? Ja isompi etuluku = jäykempää kylmänä, näinhän se oli?

Ilmeisesti joka tapauksessa tässä tulee 5W40 täyssynteettistä hommattua, ellei Painavaa Sanaa ole :) Sittehän sen näkee, että mitenkä toimii...

EDIT: Oli jostain hämärästä eksynyt 10W40 tonne joukkoon, mistä lienee...

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Itsellä sama auto ja olen 5v/60tkm käyttänyt aina Shell Helix Ultra 5w40:tä ja hyvin on toiminut eikä ole tarvinnut vuoden vaihtovälin aikana lisätä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Muuten sama, mutta olen käyttänyt Mobil 1 5W-50:tä.
Senza cuore saremmo solo macchine

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Aquatica kirjoitti: Miten talvella toimii esimerkiks 10W60 verrattuna 5W40:iin? Ja isompi etuluku = jäykempää kylmänä, näinhän se oli?

Ilmeisesti joka tapauksessa tässä tulee 5W40 täyssynteettistä hommattua, ellei Painavaa Sanaa ole :) Sittehän sen näkee, että mitenkä toimii...

EDIT: Oli jostain hämärästä eksynyt 10W40 tonne joukkoon, mistä lienee...
Oikeastaan noista muista niin tiedä, kun on kaikissa tuo selenia 10w-60 sisällä kesät talvet kaikissa italialaisissa.
Tuon jähmepistehän taisi olla joku yli -40 astetta, joten kyllä se talvellakin voitelee/toimii.
Vuosi sitten ylläksellä aamulla n. -35C avaimesta käymään ilman lämppäriä.
Jos tuon öljyn ominaisuudet olisivat olleet "siirappia" tuossa pakkasessa, ei kone olisi pöyrinyt niin nätisti startatessa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Miten muuten tuo vaihtoväli, kun melkein kaikkialla seon 10tkm mut nyt kun huvikseni kattelin suosituksia Teboililta, ilmottavatkin että 20tkm? (sillä nyt ei ole väliä, vaihtoon ne menee joka tapauksessa)...

http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/Select.asp

Tuolta löytynee siis nuo suositukset kaikille litkuille Teboilin mukaan, näyttää nuo vaihto/tarkastusvälit vähän pitkiltä, vai mitä luulette? Liekkö maahantuojan suosituksia vai Teboilin omat?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itse suosittelen Valvolinen Maxlife 10W-40 kun on yli 100tkm ajettu kone, tai öljyä kuluttava. Alle 100tkm niin täyssynteettinen 5W-40.

Jos kauhistelee tuota 10W-40, tai asuu siperiassa niin Maxlifesta löytyy täyssynteettinen 5W-40 versiokin. Osasynteettinen 10W-40 on vaan hieman edullisempaa niin siksi suosittelen sitä.

Nimimerkillä noin 2000 litraa vuodessa moottoriöljyä myyvä

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä tutkinut nyt vähän lisää öljyistä, mm. ACEA- ja API-luokituksista... Helposti saatavilla ja ilmeisesti hiukan huokeampaan hintaan lähtis Teboilin Silver 10W40, mikä on luokituksiltaan ainakin hyvä (ACEA A3, API SL - vaatimushan on ACEA A1 ja API SJ), eikä sitä tosiaan ihan siperiassa asuta - eteläsuomessa. Mut olihan viime talvenakin parina iltana -36 =P

Toisaalta voisihan sitä sitten samalla ottaa Teboilin Diamond 5W40:n, kuitenkin on API SM korkein olemassaoleva laatuluokka (lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C ... uokitukset)?

Mutta mistäs tuota Valvolineä edes saa, jos sitä kävis katsastamassa, vai pitääkö ihan Helsinkiin lähteä Laakstenille?

Se vähä mitä tiedän, noilla öljyillä kun on samat laatuluokitukset niin ei taida juuri mitään väliä olla, mitä laittaa. Jos joku on luokituksestaan vielä parempi, se toki voinee olla vieläkin parempaa käyttää ja ei kulu/tipu, mutta minä en näistä tiedä - siksipä kyselytunti :)
Täältä päin helpoiten on saatavilla Nesteen, Teboilin, Castrolin ja Shellin öljyjä - muista ei ole pienintäkään käsitystä, eli en ole törmännyt. Toki kun autovaraosaliikkeeseen/huoltopaikkaan menee, luulisi löytyvän aika laaja kirjo.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

http://www.snoy.fi/palvelupisteet_maxlife.html tuolla on ainakin muutamia valvolinen jälleenmyyjiä.

Varaosaliikkeillä/huoltamoilla on pääsääntöisesti yhden öljyvalmistajan edustus.

Loppujenlopuksi TS moottorista voisi sanoa että se ei ole mitenkään erityisen nirso öljystä, eli vaihtoehtoja on kymmeniä. Melkein voisi sanoa että ota sitä mitä on helpoiten saatavilla.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^TS ei ole nirso öljystä? Päivän läppä :lol: Jos TS öljynkulutus topikkiin on tullut sivuja ties kuinka paljon niin kyllä se jotain nirsoudesta kertoo. Moni noista kun on tullut kuitenkin "kuntoon" öljylaatua vaihtamalla. Toki onhan sillä öljyllä muitakin ominaisuuksia kun koneessa pysyminen. :wink:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, en tiedä mitä öljyä tuo paremman puoliskon TS on syönyt - mutta ei se sitä ainakaan ryyppäämään ole alkanut, ts. öljypinta pysyny alkuvuodesta suht tasasena... Väri on vaan muuttunu omituisen, hmm, jauhelihakastikemaiseksi :P

Noh, se kuka nuo öljyt hommannee tietää, että joko 5W40 tai 10W40 tulossa - ellei jostain mukamas saa sikana halvemmalla 10W60:iä, mitä vähän epäilen. Tuosta muuten tuli mieleen, kun on jo 130tkm ajettu kone - mites öljy nousoo ylös, siis jos tota W60:stä ajattelee? Jostain luin aika asiantuntevan oloisen kommentin, että vanhemmat väljähtyneet koneet ei enään saiskaan kunnolla tuota nostettua nokalle saakka ja saattaa vähän kärsistää konetta..?

Noh, joka tapauksessa - pianhan sen näkee. Miten muuten olisi, jotta kerättäis ihan lista mitä kenenkin Alfa syö, miten ja kuinka hyvin - vaikka jokanen moottorimalli ja vuosimalli erikseen - jos sieltä löytynee yhtäläisyyksiä hyvien/huonojen kohdalla, helpottaisi tälläisten minunkaltaisten amatöörien elämää :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jalamari kirjoitti:^TS ei ole nirso öljystä? Päivän läppä :lol:
Näin väittäisin edelleen.

Jos homma on vain ja ainoastaan öljynkulutuksesta kiinni, niin siihen on helppo ratkaisu: Valvoline Maxlife 10W-40, jos se ei auta niin sitten moottoriremontti :wink:

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Öljyllähän on tunnetusti ainoastaan yksi ominaisuus - paljonko sitä kuluu vaihtovälillä :silent:
VMP

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt on laitettu uudet öljyt (Mobil 1 5W40 Super 3000) ja suodatin. Toivottavasti pysyy sisällä :) Mites muuten, tuleeko suodatin suoraan öljypumppuun kiinni? Nimittäin koko hässäkkä vähän heilahti irrotuksessa ja nyt on pari tippaa tiputtanut jostain siltä tienoolta - näyttäis olevan muualta kuin suodattimen tiivisteen välistä...? Ideoita? (varmuutta ei ole, tiputtaako - huomenna/ylihuomenna sen vasta varmaan oikeasti näkee edes).

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei tule. Tuo suodattimenjalka on muistaakseni niin kovin kiinni, että ei pitäs kyllä pyörähtää. Onko suodattimen tiiviste kunnolla?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tiiviste on kunnolla, tai uskoisin niin. Itsehän en sitä vaihtanut, vaan appiukkoehdokas (kuka tehnyt noita jo varmaan mitä, 10-20 vuotta?).
Mutta se jalka tosiaan heilahti hieman, ehkä jotain puolesta sentistä senttiin avauksen yhteydessä - vanha suodatin oli myöskin äärimmäisen tiukanolosesti kiinni, siksipä se heilahtikin.

Pitääkö huolestua? =P

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Eiköhän siinä heilahtanut se kiertovesihässäkkä ?

Vastaa Viestiin