156 2.0 TS '99 ja öljysuositusristiriidat...
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
156 2.0 TS '99 ja öljysuositusristiriidat...
Teen uuden ketjun kun ne pari hauskaa mitä onnistuin löytämään, sivusivat aihetta, olivat aivan ikivanhoja tai muuta. Pahoittelut, mikäli ylläpito ei tätä arvosta
Elikkäs vähän joka tuutista tarjotaan eri öljyjä, mm. manuskassa on se 10W60 ja olikos toinen 5W40 Selenialta (manuskakin toki vanha), yhdessä Alfoja huoltavassa paikassa suositellaan Castrolin 0W40 (TWS? tai supersport tai joku vastaava se oli):ää, kun kuulemma pysyy paremmin sisällä ja joku sanoo, että Mobil1 0W40 tai 5W40 on ihan yhtälailla hyvää.
Kertokaas nyt omien kokemustenne ja mielipiteidenne perusteella, mitä ja miksi? Sinänsä asialla on kiire, että mahdollisesti jo ensiviikon puoliväliin mennessä ne öljyt siihen vaihdetaan, pitäis päättää mitkä tulee.
Näillä näkymin 0W40 tai 5W40:ntä - käyttöauto ja "talviöljyt" kuitenkin, Castrolia uskoakseni. Hieman hämärää nyt, kun mistään ei tunnu löytyvän perusteltua faktatietoa sille, että miksi ja mitä, suomen oloihin ja tuohon pannuun soveltuvaa tavaraa
Ja eipä se kone vielä ole paukahtanut, vaikka hieman huonot (yliajetut, valitettavasti) öljyt on sisässä eikä mitään havaintoa edes siitä, että mitä öljyä ovat - mutta ei ole syönyt litraakaan, sikäli kuin tikkuun on uskomista, jonkin verran yli 10tkm ajon aikana... Siellähän voi hyvinkin olla jotain Bilteman litkua, Mobil1:stä, Shelliä tai Castrolia, missään ei siitä ole pienintäkään tiedonjyvästä.
Elikkäs vähän joka tuutista tarjotaan eri öljyjä, mm. manuskassa on se 10W60 ja olikos toinen 5W40 Selenialta (manuskakin toki vanha), yhdessä Alfoja huoltavassa paikassa suositellaan Castrolin 0W40 (TWS? tai supersport tai joku vastaava se oli):ää, kun kuulemma pysyy paremmin sisällä ja joku sanoo, että Mobil1 0W40 tai 5W40 on ihan yhtälailla hyvää.
Kertokaas nyt omien kokemustenne ja mielipiteidenne perusteella, mitä ja miksi? Sinänsä asialla on kiire, että mahdollisesti jo ensiviikon puoliväliin mennessä ne öljyt siihen vaihdetaan, pitäis päättää mitkä tulee.
Näillä näkymin 0W40 tai 5W40:ntä - käyttöauto ja "talviöljyt" kuitenkin, Castrolia uskoakseni. Hieman hämärää nyt, kun mistään ei tunnu löytyvän perusteltua faktatietoa sille, että miksi ja mitä, suomen oloihin ja tuohon pannuun soveltuvaa tavaraa
Ja eipä se kone vielä ole paukahtanut, vaikka hieman huonot (yliajetut, valitettavasti) öljyt on sisässä eikä mitään havaintoa edes siitä, että mitä öljyä ovat - mutta ei ole syönyt litraakaan, sikäli kuin tikkuun on uskomista, jonkin verran yli 10tkm ajon aikana... Siellähän voi hyvinkin olla jotain Bilteman litkua, Mobil1:stä, Shelliä tai Castrolia, missään ei siitä ole pienintäkään tiedonjyvästä.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Jotenkin missasin tuon ketjun, kiitos! Eli tuosta päätellen tuo nolla ei tosiaan ole hyvä, josko sitä kokeilisi vaikka tuota Castrolin 10W40:stä sitten.
Mites muuten eroa esim. 10W40 ja 10W50? Onko jollakin vaikka niitä viskositeettitauluja, ennenkuin googlettamalla vietän yöni? Minähän en tajua mitään öljyistä - tiedän, että ne voitelee ja siinä se.
Mites muuten eroa esim. 10W40 ja 10W50? Onko jollakin vaikka niitä viskositeettitauluja, ennenkuin googlettamalla vietän yöni? Minähän en tajua mitään öljyistä - tiedän, että ne voitelee ja siinä se.
eka numero ilmoittaa kylmänpään ja jälkimmäinen kuumakeston, 5w on sopivaa tolle koneelle Suomen talveen.. esim mobil/castrol, 10w on ehkä kesäkäyttöön parempaa, tosin nykyöljyt alkaa olemaan jo aika hyviä ympäri vuoden.... 10w on enempi suositeltu JTS koneeseen, haulla tosiaan löytää vaikka kuinka paljon asiaa öljyistä.....
- mattijus
- Viestit: 5264
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Pärjäät varmasti tuollakin tiedolla jos sen yhdistää ohjekirjan lukemiseen.Aquatica kirjoitti: Minähän en tajua mitään öljyistä - tiedän, että ne voitelee ja siinä se.
Itse käytin aikoinaan 156 2.0TS:ssä pääsääntöisesti 10W-60 Castrolia, eikä moottori hajonnut. Yhden vaihtovälin ajoin myös Castrol 5W-40, ei hajonnut silloinkaan.
VMP
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Tässä luettu useampia threadeja täällä, suomi24:ssä (kyllä, siellä on muuten monia tältäkin foorumilta vastaillut) ja aika selvä konsensus tuntuu olevan, että ei 0W40:iä. 5W40:ntä moni käyttänyt samoin kuin 10W60. Miten talvella toimii esimerkiks 10W60 verrattuna 5W40:iin? Ja isompi etuluku = jäykempää kylmänä, näinhän se oli?
Ilmeisesti joka tapauksessa tässä tulee 5W40 täyssynteettistä hommattua, ellei Painavaa Sanaa ole Sittehän sen näkee, että mitenkä toimii...
EDIT: Oli jostain hämärästä eksynyt 10W40 tonne joukkoon, mistä lienee...
Ilmeisesti joka tapauksessa tässä tulee 5W40 täyssynteettistä hommattua, ellei Painavaa Sanaa ole Sittehän sen näkee, että mitenkä toimii...
EDIT: Oli jostain hämärästä eksynyt 10W40 tonne joukkoon, mistä lienee...
Oikeastaan noista muista niin tiedä, kun on kaikissa tuo selenia 10w-60 sisällä kesät talvet kaikissa italialaisissa.Aquatica kirjoitti: Miten talvella toimii esimerkiks 10W60 verrattuna 5W40:iin? Ja isompi etuluku = jäykempää kylmänä, näinhän se oli?
Ilmeisesti joka tapauksessa tässä tulee 5W40 täyssynteettistä hommattua, ellei Painavaa Sanaa ole Sittehän sen näkee, että mitenkä toimii...
EDIT: Oli jostain hämärästä eksynyt 10W40 tonne joukkoon, mistä lienee...
Tuon jähmepistehän taisi olla joku yli -40 astetta, joten kyllä se talvellakin voitelee/toimii.
Vuosi sitten ylläksellä aamulla n. -35C avaimesta käymään ilman lämppäriä.
Jos tuon öljyn ominaisuudet olisivat olleet "siirappia" tuossa pakkasessa, ei kone olisi pöyrinyt niin nätisti startatessa.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Miten muuten tuo vaihtoväli, kun melkein kaikkialla seon 10tkm mut nyt kun huvikseni kattelin suosituksia Teboililta, ilmottavatkin että 20tkm? (sillä nyt ei ole väliä, vaihtoon ne menee joka tapauksessa)...
http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/Select.asp
Tuolta löytynee siis nuo suositukset kaikille litkuille Teboilin mukaan, näyttää nuo vaihto/tarkastusvälit vähän pitkiltä, vai mitä luulette? Liekkö maahantuojan suosituksia vai Teboilin omat?
http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/Select.asp
Tuolta löytynee siis nuo suositukset kaikille litkuille Teboilin mukaan, näyttää nuo vaihto/tarkastusvälit vähän pitkiltä, vai mitä luulette? Liekkö maahantuojan suosituksia vai Teboilin omat?
- Epezi
- Viestit: 7510
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Itse suosittelen Valvolinen Maxlife 10W-40 kun on yli 100tkm ajettu kone, tai öljyä kuluttava. Alle 100tkm niin täyssynteettinen 5W-40.
Jos kauhistelee tuota 10W-40, tai asuu siperiassa niin Maxlifesta löytyy täyssynteettinen 5W-40 versiokin. Osasynteettinen 10W-40 on vaan hieman edullisempaa niin siksi suosittelen sitä.
Nimimerkillä noin 2000 litraa vuodessa moottoriöljyä myyvä
Jos kauhistelee tuota 10W-40, tai asuu siperiassa niin Maxlifesta löytyy täyssynteettinen 5W-40 versiokin. Osasynteettinen 10W-40 on vaan hieman edullisempaa niin siksi suosittelen sitä.
Nimimerkillä noin 2000 litraa vuodessa moottoriöljyä myyvä
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Tässä tutkinut nyt vähän lisää öljyistä, mm. ACEA- ja API-luokituksista... Helposti saatavilla ja ilmeisesti hiukan huokeampaan hintaan lähtis Teboilin Silver 10W40, mikä on luokituksiltaan ainakin hyvä (ACEA A3, API SL - vaatimushan on ACEA A1 ja API SJ), eikä sitä tosiaan ihan siperiassa asuta - eteläsuomessa. Mut olihan viime talvenakin parina iltana -36 =P
Toisaalta voisihan sitä sitten samalla ottaa Teboilin Diamond 5W40:n, kuitenkin on API SM korkein olemassaoleva laatuluokka (lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C ... uokitukset)?
Mutta mistäs tuota Valvolineä edes saa, jos sitä kävis katsastamassa, vai pitääkö ihan Helsinkiin lähteä Laakstenille?
Se vähä mitä tiedän, noilla öljyillä kun on samat laatuluokitukset niin ei taida juuri mitään väliä olla, mitä laittaa. Jos joku on luokituksestaan vielä parempi, se toki voinee olla vieläkin parempaa käyttää ja ei kulu/tipu, mutta minä en näistä tiedä - siksipä kyselytunti
Täältä päin helpoiten on saatavilla Nesteen, Teboilin, Castrolin ja Shellin öljyjä - muista ei ole pienintäkään käsitystä, eli en ole törmännyt. Toki kun autovaraosaliikkeeseen/huoltopaikkaan menee, luulisi löytyvän aika laaja kirjo.
Toisaalta voisihan sitä sitten samalla ottaa Teboilin Diamond 5W40:n, kuitenkin on API SM korkein olemassaoleva laatuluokka (lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C ... uokitukset)?
Mutta mistäs tuota Valvolineä edes saa, jos sitä kävis katsastamassa, vai pitääkö ihan Helsinkiin lähteä Laakstenille?
Se vähä mitä tiedän, noilla öljyillä kun on samat laatuluokitukset niin ei taida juuri mitään väliä olla, mitä laittaa. Jos joku on luokituksestaan vielä parempi, se toki voinee olla vieläkin parempaa käyttää ja ei kulu/tipu, mutta minä en näistä tiedä - siksipä kyselytunti
Täältä päin helpoiten on saatavilla Nesteen, Teboilin, Castrolin ja Shellin öljyjä - muista ei ole pienintäkään käsitystä, eli en ole törmännyt. Toki kun autovaraosaliikkeeseen/huoltopaikkaan menee, luulisi löytyvän aika laaja kirjo.
- Epezi
- Viestit: 7510
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
http://www.snoy.fi/palvelupisteet_maxlife.html tuolla on ainakin muutamia valvolinen jälleenmyyjiä.
Varaosaliikkeillä/huoltamoilla on pääsääntöisesti yhden öljyvalmistajan edustus.
Loppujenlopuksi TS moottorista voisi sanoa että se ei ole mitenkään erityisen nirso öljystä, eli vaihtoehtoja on kymmeniä. Melkein voisi sanoa että ota sitä mitä on helpoiten saatavilla.
Varaosaliikkeillä/huoltamoilla on pääsääntöisesti yhden öljyvalmistajan edustus.
Loppujenlopuksi TS moottorista voisi sanoa että se ei ole mitenkään erityisen nirso öljystä, eli vaihtoehtoja on kymmeniä. Melkein voisi sanoa että ota sitä mitä on helpoiten saatavilla.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
No, en tiedä mitä öljyä tuo paremman puoliskon TS on syönyt - mutta ei se sitä ainakaan ryyppäämään ole alkanut, ts. öljypinta pysyny alkuvuodesta suht tasasena... Väri on vaan muuttunu omituisen, hmm, jauhelihakastikemaiseksi
Noh, se kuka nuo öljyt hommannee tietää, että joko 5W40 tai 10W40 tulossa - ellei jostain mukamas saa sikana halvemmalla 10W60:iä, mitä vähän epäilen. Tuosta muuten tuli mieleen, kun on jo 130tkm ajettu kone - mites öljy nousoo ylös, siis jos tota W60:stä ajattelee? Jostain luin aika asiantuntevan oloisen kommentin, että vanhemmat väljähtyneet koneet ei enään saiskaan kunnolla tuota nostettua nokalle saakka ja saattaa vähän kärsistää konetta..?
Noh, joka tapauksessa - pianhan sen näkee. Miten muuten olisi, jotta kerättäis ihan lista mitä kenenkin Alfa syö, miten ja kuinka hyvin - vaikka jokanen moottorimalli ja vuosimalli erikseen - jos sieltä löytynee yhtäläisyyksiä hyvien/huonojen kohdalla, helpottaisi tälläisten minunkaltaisten amatöörien elämää
Noh, se kuka nuo öljyt hommannee tietää, että joko 5W40 tai 10W40 tulossa - ellei jostain mukamas saa sikana halvemmalla 10W60:iä, mitä vähän epäilen. Tuosta muuten tuli mieleen, kun on jo 130tkm ajettu kone - mites öljy nousoo ylös, siis jos tota W60:stä ajattelee? Jostain luin aika asiantuntevan oloisen kommentin, että vanhemmat väljähtyneet koneet ei enään saiskaan kunnolla tuota nostettua nokalle saakka ja saattaa vähän kärsistää konetta..?
Noh, joka tapauksessa - pianhan sen näkee. Miten muuten olisi, jotta kerättäis ihan lista mitä kenenkin Alfa syö, miten ja kuinka hyvin - vaikka jokanen moottorimalli ja vuosimalli erikseen - jos sieltä löytynee yhtäläisyyksiä hyvien/huonojen kohdalla, helpottaisi tälläisten minunkaltaisten amatöörien elämää
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Nyt on laitettu uudet öljyt (Mobil 1 5W40 Super 3000) ja suodatin. Toivottavasti pysyy sisällä Mites muuten, tuleeko suodatin suoraan öljypumppuun kiinni? Nimittäin koko hässäkkä vähän heilahti irrotuksessa ja nyt on pari tippaa tiputtanut jostain siltä tienoolta - näyttäis olevan muualta kuin suodattimen tiivisteen välistä...? Ideoita? (varmuutta ei ole, tiputtaako - huomenna/ylihuomenna sen vasta varmaan oikeasti näkee edes).
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Tiiviste on kunnolla, tai uskoisin niin. Itsehän en sitä vaihtanut, vaan appiukkoehdokas (kuka tehnyt noita jo varmaan mitä, 10-20 vuotta?).
Mutta se jalka tosiaan heilahti hieman, ehkä jotain puolesta sentistä senttiin avauksen yhteydessä - vanha suodatin oli myöskin äärimmäisen tiukanolosesti kiinni, siksipä se heilahtikin.
Pitääkö huolestua? =P
Mutta se jalka tosiaan heilahti hieman, ehkä jotain puolesta sentistä senttiin avauksen yhteydessä - vanha suodatin oli myöskin äärimmäisen tiukanolosesti kiinni, siksipä se heilahtikin.
Pitääkö huolestua? =P