2.0TSn hihnankiristimistä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

2.0TSn hihnankiristimistä

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Elävässä elämässä koettua: Aukaisin vajaat 20tkm viimeisen hihnanvaihdon jälkeen ajetun 2.0TSn (166) jakopään. Edellinen hihnanavaihto tehty 18kk sitten. Hihnat sinällään olivat ehjiä ja siistissä kunnossa. Mutta mutta... Tasapainoakselien hinnankiristimen liikevara oli jo lopussa ja hihna havaittavasti löysällä. Jakopään hihnankiristin vielä pelissä mukana, mutta aivan liikealueensa loppussa. Eli 60tkm näillä ilman välikiristystä olisi ollut unelma vain. Vaihdoin tuolloin hihnat itse, ja kiristimien kireyden tarkistin useaan kertaan mm. tarkistamalla missä asennossa kiristimet ovat käyvässä koneessa. Eli alunperin varmasti kiristimet säädetty oikein. Remontti tehty uusilla osilla (molemmat kiristimet, jakohinhan kääntöpyörä, veripumppu ja hihnat). Hihnat muistaakseni contitech laatua.

Tähän voisi lisätä että edellisessä vaihdossa autolla ajettu noin 3v ja alle 60tkm ja molempien kiristimien toiminta-alue oli loppunut ajat sitten. Hihnat olivat niin löysillä että ne pystyi sormin nostamaan irti hihnapyöristä. Tasapainoakselin hihna oli jo saanut tuosta siipeensä sen verran että ainakin parikymmentä hammasta oli revennyt irti. Huomasin homman ajankohtaisuuden juurikin noista hampaista. Rupesin öljynvaihdon yhteydessä ihmettelemään pohjapanssarin päältä löytyviä pieniä kumipalasia. Paljastuivat tarkemmassa tarkistelussa hammashihnan hampaiksi. Elikkä moottorin täystuho oli erittäin lähellä.

Vaikuttaisi että nykyinen 60tkm/3v vaihtoväli on liian pitkä, ja välissä pitäisi tehdä ainakin yksi kiristimien kiristys. Varmaankin hihnat venyvät alussa enemmän, eli tuossa 15tkm kohdalla ensimmäinen kiristys olisi ajankohtainen. Mielenkiinnolla odotan seuraavan tarkistukseni tulosta, onko venyminen loppunut vai hihnat löysällä välikiristyksestä huolimatta.

Tasapainoakselien hihnan kiristimen säädössä auttaa kun purkaa syylärin pois :lol: Ei ehkä kuitenkaan kannata noin toimia koskapa se syylärin purkaminen on kohtuullisen iso homma. Tarkastin jakopään kunnon syylärin vaihdon yhdeydessä ja huomasin että on helpommin yhden ihmisen tehtävissä näin.

Syylärin puuttuessa pääsee kyseisen kiristimen kiinnitysmutteriin käsiksi yläpuolelta. Normaalisti vain alapuolelta. kaikissa tapauksissa lyhennetty 10mm kiintoavain tai nivelvartinen sellainen on kova sana. Ja apumies joka kiristää pultin käskystä. Yksinkin onnistuu kun kiristää kiinnittimen pulttia sen verran, että kiristimen saa säädettyä naputtelemalla ja kiristin ei palaudu mutterin kireyden takia. Lopuksi sitten mutteri normaalisti kiinni.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Juuri vaihdatutin hihnan autooni, hihnoilla ajettu 3 vuoden aikana n.35 tkm ja kiristimet ja hihnat olivat kaikki täysin kunnossa eli hyvin olisivat kestäneet vielä. Ymmärtääkseni kiristimet pitää kääntää toiseen ääriasentoon jolloin kiristystä riittää vaikka hihna venyy. Viisaammat kertokoot, jotka ovat itse vaihtaneet.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos ei uuno pahasti muista väärin:
ensin kiristin tappiin, pyörittää konetta kaksi kierrosta ja sitten säätö kohdalleen.
VMP

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Jarama kirjoitti:Juuri vaihdatutin hihnan autooni, hihnoilla ajettu 3 vuoden aikana n.35 tkm ja kiristimet ja hihnat olivat kaikki täysin kunnossa eli hyvin olisivat kestäneet vielä. Ymmärtääkseni kiristimet pitää kääntää toiseen ääriasentoon jolloin kiristystä riittää vaikka hihna venyy. Viisaammat kertokoot, jotka ovat itse vaihtaneet.
Ei kiristimiä saa ihan tappiin säätää, tuolloin hihna menee ylikireälle esim kylmässä kun hihna kutistuu. Pieni pelivara pitää jättää kiristimiin toiseenkin suuntaan. Kiristimiin merkitty asento johon ne pitäisi säätää. Hiukan tiukemmalle voi varmaan säätää jotta säätövaraa riittää pitempään. Mutta ei kuitenkaan ihan tappiin.

Vastaa Viestiin