155 puhaltimen etuvastus (ilmastoinnilla) SELVITETTY !
Valvoja: Moderators
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
155 puhaltimen etuvastus (ilmastoinnilla) SELVITETTY !
Mistä löytyis tuommoinen? Omasta ilmeisesti hajonnut tuo.
2 liitintä, toiseen tulee 3 paksua johtoa. Toiseen 3 ohutta johtoa ("tulee ohjausyksiköltä")
Puhallin toimii jos syöttää suoraan 12V
2 liitintä, toiseen tulee 3 paksua johtoa. Toiseen 3 ohutta johtoa ("tulee ohjausyksiköltä")
Puhallin toimii jos syöttää suoraan 12V
Viimeksi muokannut willez, 25 Marras 2010, 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
hetkinen,siis sieltä konehuoneessa olevasta rele/sulake boksista ?FatTony kirjoitti:Mulla kerran sama vika johtui konehuoneen puolella olevasta lankasulakkeen hiusmurtumasta, ei sitä huomannut silmällä mutta vaihtamalla parani..
Ainut mikä tässä hommassa epäilyttää on se että saman iltana laitoin etupuskurin,maskin jne paikalleen ja sen jälkeen ei toiminut :S
Mutta eihän noiden lähellä ole mitään mikä voisi liittyä puhaltimeen ??
Heikalta saa, http://www.heikka.fi/kauppa/ maksaa tosiaan n.200€
Jos tuo sun vanha jää ylimääräiseksi voisin sen ostaa pois kuleksimasta.
Yhden tuollaisen jo hajotin avatessa, jospa seuraavalla onnistuisi paremmin?!?
Jos tuo sun vanha jää ylimääräiseksi voisin sen ostaa pois kuleksimasta.
Yhden tuollaisen jo hajotin avatessa, jospa seuraavalla onnistuisi paremmin?!?
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
VIKA SELVITETTY !
Eli puhaltimelle tulee liitin,jossa on kaksi johtoa. Punainen ja sininen.
Punainen tulee akulta konehuoneessa olevaan "rele/sulake laatikkoon" jossa on 3 relettä ja 2 sulaketta. Kaikki kuuluvat ilmastointijärjestelmään.
"Mustasta laatikosta" lähtee punainen johto tulipellin läpi puhaltimen liittimelle. Tässä välissä on yksi liitin joka on jossain tulipellin "sisällä".
Jostain syystä "mustan laatikon" ja puhaltimen liittimen välissä 12,20V jännite muuttuu n.6-8V (eli huono liitos/kulunut johto ym.) ja näin puhallin ei lähde toimimaan.
Onneksi joskus aikoinaan asensin autoon invertterin, johon tulee lähes samaa reittiä suoraan akulta sulakkeen kautta 12V.
Invertterin virtajohdosta siis tehtiin puhaltimelle uusi virtajohto ja Bon Appetit -> Puhallin toimii jälleen !
Onneksi en vielä tilannut turhaan tuota "jännitteen säädintä" joka maksaa sen n.200€ Heikalta.
Ja invertterin todella vähäisen käytön takia otin koko höskän irti.
Eli puhaltimelle tulee liitin,jossa on kaksi johtoa. Punainen ja sininen.
Punainen tulee akulta konehuoneessa olevaan "rele/sulake laatikkoon" jossa on 3 relettä ja 2 sulaketta. Kaikki kuuluvat ilmastointijärjestelmään.
"Mustasta laatikosta" lähtee punainen johto tulipellin läpi puhaltimen liittimelle. Tässä välissä on yksi liitin joka on jossain tulipellin "sisällä".
Jostain syystä "mustan laatikon" ja puhaltimen liittimen välissä 12,20V jännite muuttuu n.6-8V (eli huono liitos/kulunut johto ym.) ja näin puhallin ei lähde toimimaan.
Onneksi joskus aikoinaan asensin autoon invertterin, johon tulee lähes samaa reittiä suoraan akulta sulakkeen kautta 12V.
Invertterin virtajohdosta siis tehtiin puhaltimelle uusi virtajohto ja Bon Appetit -> Puhallin toimii jälleen !
Onneksi en vielä tilannut turhaan tuota "jännitteen säädintä" joka maksaa sen n.200€ Heikalta.
Ja invertterin todella vähäisen käytön takia otin koko höskän irti.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Ja tähän vielä että toimi n. yhden päivän tällä.
Tuo etuvastus kärähti sisältä ja puhallin pyörii koko ajan vaikka avaimet taskussa.
Noh,kaveri sähköasentaja ja vaihtoi komponentit uusiin ja osa taas kiinni.
2 päivää kului ja taas puhallin jäi päälle kun sammutin auton ja olin lähdössä. Haisi sähkölle koko laatikko taas.
Uudestaan vaihdettiin komponentin ehjiin ja hain vielä motonetistä uuden puhaltimen.
Nyt on toiminut koko ajan loistavasti.
Eli koko homman alku on todenäköisesti liian kulunut puhallin joka on nostanut kuormaa sen verran että sulake ei mene ja tulipellissä oleva liitin on sulanut p*skaksi ja jännite tippuu 6-8V ja puhallin sammuu.
Ja uuden 6mm2 johdon kanssa poltti siis ton vastuksen kun johto ei petä enää.
Kaikennäköstä !
Tuo etuvastus kärähti sisältä ja puhallin pyörii koko ajan vaikka avaimet taskussa.
Noh,kaveri sähköasentaja ja vaihtoi komponentit uusiin ja osa taas kiinni.
2 päivää kului ja taas puhallin jäi päälle kun sammutin auton ja olin lähdössä. Haisi sähkölle koko laatikko taas.
Uudestaan vaihdettiin komponentin ehjiin ja hain vielä motonetistä uuden puhaltimen.
Nyt on toiminut koko ajan loistavasti.
Eli koko homman alku on todenäköisesti liian kulunut puhallin joka on nostanut kuormaa sen verran että sulake ei mene ja tulipellissä oleva liitin on sulanut p*skaksi ja jännite tippuu 6-8V ja puhallin sammuu.
Ja uuden 6mm2 johdon kanssa poltti siis ton vastuksen kun johto ei petä enää.
Kaikennäköstä !