Jouluaattona kun pakkanen oli kohdallaan,niin ohjaus muuttui raskaaksi.Kotona kurkkaus ohjaustehostin säiliöön,niin melkein tyhjä
Uutta ainetta aamulla säiliöön ja kotitalliin etsimään vuotokohtaa.Näytti tuo ohjausvaihde olevan märkä.Onko kukaan joutunut vaihtamaan?Muita mahdollisia vuotokohtia?kun oli aikas hankala nähdä sinne koneen taakse,ne letkut jotka kulkee siinä ohjausvaihteen alla,olivat myös märkiä,mutta tod näköisesti neste valunut ylempää?
Viimeksi muokannut alfa164, 13 Tammi 2011, 12:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ricambi kirjoitti:Epäilen että vuoto on tehostimen öljynlauhduttajan putkessa, tätä on tapahtunut muillekkin..;O(.
Komp.
Onneksi varastossa oli ylimääräisiä pyykinpesukoneen täyttöletkuja, joista sai askarreltua murtuneen tilalle uuden parin klemmarin avulla. Hyvin on kestänyt toistaiseksi.
Joo,tänään vähän tutkistelin tallissa tilannetta.Paha oli sanoa mistä vuotaa edelleen,vaikka konetta käytin
Ahtaalta näyttää eli se kuvan rikkinäinen letku tulee sinne ohjaussylinterin taakse,katsotuna kuskinpuolen etukulmasta?
Pystyykö ilman nosturia/monttua kyseisen homman tekemään?
Hiukan ohjeita kaipaan irrotukseen,kun tosiaan näytti aika v-mäiseltä
Tuon jäähdytyskierukan voi suomen oloissa huoletta ohittaa, sen vuoksi letkut yleensä korkkaa.
Näin tehtiin mun ex. 156V6:ssa ja eipä tehostin huutanut enää pakkasella.
Ohut kierukka on melkoinen tukko jähmeälle nesteelle
Kyllä sen saa vaihdettua kunhan nostaa etupään pukeille ja irroittaa moottorisuojan, etupuskurin alla olevat ruuvit irroittaen lauhduttimen saa vedettyä sieltäkäsin pois (jos vaihdat uudet putket tilalle). Vasemman etupyörän kun irroittaa niin tehostimeen tulevan putken saa irroitettua sieltäkäsin...homma ei ollut niin paha kuin miltä äkkiseltään näytti...
No nyt löytyi parempi kuva miten putket on kiinni tehostimessa...hyvä että on tullut napsittua kuvia matkan varrelta.. . Se on tuo ylempi putki mikä prakas...Näkyy hyvin miten öljy on valunut tehostinta pitkin.
Pesukoneen letku ei ole pitkäikäinen, koska ei ole öljynkestävää laatua, vaihda äkkiä uusi letku. Murphyn lain mukaan pesukoneen letku päsähtää silloin kun ei pitäisi.
Hyviä kuvia on
Luulin,että pitää irrottaa ne putket,jotka lähtevät sinne koneen ja "tulipellin" puolelle,se näytti tod v-mäiseltä paikalta,mutta hyvä jollei tarvi.
Ilmeisesti kuvien putket/letkut menevät puskurista vasesta puolta pitkin ohjausvaihteelle?
Eilen kun tallissa yritin muutakin kuin pyöritellä peukaloa,niin tuo kuvan murtunut letku tulee hanttimiehen puolelta,tulipellin ja moottorin välistä,johon on todella vaikea päästä käsiksi,siis sinne hanttarin puolelle.
Ootas nytten kun yritän muistella miten homma meni, tilasin uuden alkuperäisen osan ja tuo alumiiniputki mikä näkyy etualalla niin sieltä klemmarit auki ja siitä letku irti, toisesta avataan tuo banjoliitin, uusi osa mikä tuli mukaan on se mikä näkyy kuvassa lattialla (putket mutta ilman lauhdutinta)
Putket kulkee apurungon vasenta puolta puskurin etuosaan missä tuo lauhdutin on, lauhduttimen liittimet ovat vasemmalla puolella.
Löytyi yksi kuva missä ilmanpuhdistajan kotelo on poistettu ja sen alta nuo putket menee.
Mistäs muuten ostit uudet letkut?
Huomenna pitää oikein ottaa läppäri talliin,ja verrata 90% varmuudella mulla menee noi letkut erilailla.Tuo sylinterin ylin,siis se banjoliittimellä varustettu letku(joka kuvassa rikki)menee suoraan sinne hanttarin puolelle(koneen ja tulipellin väliin) olevaan putkeen ja lisäksi kiinnitettykin toiselta puolelta sylinteriin.
mitenkäs noihin letkuihin on tehty tuo liitos, siis noihin lauhduttimen ja alumiiniputkien välissiin letkuihin, lauhduttimenpuolipäässä näyttäisi olevan kiinni klemmareilla mutta entäpäs se alumiiniputkien puoleinen pää.. onko klemmarit vai ei, koetin tiirailla tuosta omasta mutta eipä ollut näkyväisyyttä senkään vertaa..
Aihetta vähän sivuten: Kannattaa varmistaa että uudet nesteet ovat synteettisiä. Itse taisin pistää Mobil ATF-S (synteettinen tomaattilaatikkoöljy). Kannattaisi varmaan näin pakkastalvena kaikkien 166 omistajien varmistaa ja vaihtaa synteettisiin jos vähänkään epäilystä. Muutaman vuoden välein vaihto uusiin synteettisiin pitänee nesteet juoksevina myös pakkasilla.
Vaihto tapahtuu helpoiten imemällä isolla injaktioruiskulla tms kapineella säiliö tyhjäksi ja täyttämällä säiliö uudella synteettisellä nesteellä. Kun tuon toistaa 3-4 kertaa ajaen muutaman päivän välein (autolla välissä ajaen) lopputulos on että neste on suhteellisen tuoretta, eli vanhan öljyn pitoisuus suhteellisen pien.
90 kirjoitti:liian vaikeaa.. itse on tullut tyhjenettyä koko systeemi keralla joka rakkineeseen ja ei muuta kuin uudet ölpät systeemiin ja menoksi..
Helpointa kait odottaa että ruuttaa pakkasessa öljyt pihalle ja täyttää sitten synteettisellä. Tosin tuossa tavassa pumppu saattaa joutua pyörimään kuivana hetken. Oliko sulla hyvä vinkki miten helposti ehjästä tehostimesta saa kaikki nesteet ulos kerralla?
onefromnorth kirjoitti:Oliko sulla hyvä vinkki miten helposti ehjästä tehostimesta saa kaikki nesteet ulos kerralla?
En tiedä onko hyvä vinkki mutta ainakin helppo. Oma 166 teki aikoinaan pari kertaa sen että heitti jäähdyttimeltä (lauhduttaja lienee kansankielinen joskaan ei tässä tapauksessa tieteellinen termi) letkun irti. Totesin että ei se pumppu näemmä muutaman sekunnin kuivakäytöstä hajoa joten seuraavilla kerroilla vaihdoin nesteet niin että minä - ei siis auto - irrotin lauhduttajalle menevän letkun ja ruuttasin sitä kautta järjestelmän tyhjäksi auton käydessä tyhjäkäyntiä. Pitää tietty ottaa huomioon että neste tulee paineella ettei ihmettele tilannetta öögä letkun suuta kohti.
En ota vastuuta jos kuolemaisillaan oleva pumppu laukeaa tästä toimenpiteestä. Terve pumppu kestää muutaman sekunnin kuivakäytön.
Ricambi kirjoitti:Hmm...aika kumma juttu, onkohan tuo lauhdutin ohitettu jossain vaiheessa??
Tänään pääsin talliin touhuamaan,niin mulla tuo kyseinen letku tulee muuten samanlailla kuin sulla,mutta heittää lenkin(vähän kuin lauhduttaja tyylisen mutkan)siellä hanttarin puolella ja sitten tulee siihen sylinteriin kiinni.(siis sen jälkeen kun putket tulevat etupäästä vasenta reunaa pitkin siihen sylinterin alle)
Veikkaampa,että noin se on tehtaalta tullut.Luulen että ensimmäisen korkkaus kerran jälkeen monesti letku on vedetty suoraan sylinteriin,koska putki muuttuu letkuksi siellä hanttarinpuolella ohjauskulman takana,johon on todella v-mäinen päästä käsiksi.Lisäksi kun letkun avasi sylinteristä,niin se oli niin jämptin mittainen,että oli mahdoton nähdä/koittaa onko letku ehjä.Oli pakko katkaista melkein sylinterin juuresta letku.Huomenissa pitää koittaa,vuotaako panjo-liittimen juuri,vai katkaisinko turhaan
onefromnorth kirjoitti:Oliko sulla hyvä vinkki miten helposti ehjästä tehostimesta saa kaikki nesteet ulos kerralla?
En tiedä onko hyvä vinkki mutta ainakin helppo. Oma 166 teki aikoinaan pari kertaa sen että heitti jäähdyttimeltä (lauhduttaja lienee kansankielinen joskaan ei tässä tapauksessa tieteellinen termi) letkun irti. Totesin että ei se pumppu näemmä muutaman sekunnin kuivakäytöstä hajoa joten seuraavilla kerroilla vaihdoin nesteet niin että minä - ei siis auto - irrotin lauhduttajalle menevän letkun ja ruuttasin sitä kautta järjestelmän tyhjäksi auton käydessä tyhjäkäyntiä. Pitää tietty ottaa huomioon että neste tulee paineella ettei ihmettele tilannetta öögä letkun suuta kohti.
En ota vastuuta jos kuolemaisillaan oleva pumppu laukeaa tästä toimenpiteestä. Terve pumppu kestää muutaman sekunnin kuivakäytön.
Kyllä tuo mun keino on helpompi. Voipi tehdä vaikka pyhäpuku päällä, ei tarvitse mennä auton alle eikä irroitella mitään osia... Miinuksena se, että väkisin jää hiukan vanhaa öljyä mukaan tuohon coktailiin.
onefromnorth kirjoitti:Kyllä tuo mun keino on helpompi. Voipi tehdä vaikka pyhäpuku päällä, ei tarvitse mennä auton alle eikä irroitella mitään osia... Miinuksena se, että väkisin jää hiukan vanhaa öljyä mukaan tuohon coktailiin.
Helppo ja helppo. Melko työlästä laitella pyhäpukua useana päivänä päälle. Kysyjä sitä paitsi halusi tietää miten saa kerralla tyhjennettyä järjestelmän. Renkaiden kääntely laidasta toiseen auttaa tyhjentämään koko systeemin kuten jäsen A Bart totesi. Melkoisen helppo rasti jos tietää kumminpäin ruuvaria pidetään kädessä.
onefromnorth kirjoitti:Kyllä tuo mun keino on helpompi. Voipi tehdä vaikka pyhäpuku päällä, ei tarvitse mennä auton alle eikä irroitella mitään osia... Miinuksena se, että väkisin jää hiukan vanhaa öljyä mukaan tuohon coktailiin.
Helppo ja helppo. Melko työlästä laitella pyhäpukua useana päivänä päälle. Kysyjä sitä paitsi halusi tietää miten saa kerralla tyhjennettyä järjestelmän. Renkaiden kääntely laidasta toiseen auttaa tyhjentämään koko systeemin kuten jäsen A Bart totesi. Melkoisen helppo rasti jos tietää kumminpäin ruuvaria pidetään kädessä.
Tehostajan öljyt pysyy pysyy nyt säiliössä,mutta ohjaus on raskas tyhjäkäynillä Kieroksia kun antaa reilun tuhannen,niin tehostaja toimii niin kuin pitääkin.Meinasin,että uudessa letkussa liian iso mutka,muttei lyhynnyskään auttanut ongelmaan
Eilen tuli kokeiltua ohjausta,niin jos kieroksia on 1000,niin ohjaus pelaa ok.Ja jos rattia pyörittää,niin se ei raskaannu edes tyhjäkäynillä,ainoastaan jos kone käy tyhjäkäyntiä eikä rattiin koske hetkeen,ja heti pelaa ok,kun hiukan nostaa kieroksia
Tosiaan silloin kun vielä tehostin vuosi,niin tuota ongelmaa ei ollut.
alfa164 kirjoitti:Eilen tuli kokeiltua ohjausta,niin jos kieroksia on 1000,niin ohjaus pelaa ok.Ja jos rattia pyörittää,niin se ei raskaannu edes tyhjäkäynillä,ainoastaan jos kone käy tyhjäkäyntiä eikä rattiin koske hetkeen,ja heti pelaa ok,kun hiukan nostaa kieroksia
Tosiaan silloin kun vielä tehostin vuosi,niin tuota ongelmaa ei ollut.
Ettei vain käynyt niin, että pumppu sai siipeensä tyhjänä pyöriessä ja nyt tuottoa ei löydy enää niin että pitkänkin tyhjäkäynnin jälkeen paineet säilyisivät...
Ei tule muuta mieleen jos uudet liitynnät ahistaa? Pitää tarkistaa omasta jos tekee samanlaisesti...jos nyt oikein muistelen niin tekee tuota kesärenkailla kun ovat sen verran leveät että vastusta löytyy.
Kun omastani korkkasi niin ajoin n. 10 km matkan takaisin kotiin, mennessä huomasin jo että jotain outoa on ohjauksessa joten kilometrejä voi olla enempikin, tästä ei kyllä mitään haaveria pumpulle aiheutunut.
Mitä öljyä muuten laitoit viimeksi? Valvolinen synpower lienee ainoa joka toimii alfan tehostimessa kunnolla näillä keleillä... Muuten voi putket paukahdella halki tämän tästä...
pjotrthegreat kirjoitti:Mitä öljyä muuten laitoit viimeksi? Valvolinen synpower lienee ainoa joka toimii alfan tehostimessa kunnolla näillä keleillä... Muuten voi putket paukahdella halki tämän tästä...
Itselläni useamman vuoden kokemus Mobil ATF-S öljystä Alfa 166:ssa. Ei ongelmia esim. näissä viimeaikaisissa -30C aamukäynnistyksissä.
Nyt paukahti letku sitten täältä. Onko tuossa putkistossa liitoksia klemmareilla? Tuntuu että vuotaa ohjausvaihteen läheltä suoraan pakoputken päälle ihan letkun täydeltä. Voi vittu kun ei nappais pakkasessa alkaa.
käsittääksen ainoat klemmariliitokset lauhduttimenpuolipäässä mutta voin toki olla väärässäkin.. ohjausvaihteen lähettyvillä puristeliitoksia, olisiko letku korkannut jostain liitoksen juuresta..
Montaakohan variaatiota näistäkin letkuista on. Mulla on kaikki liitokset noilla "pika" klemmareilla. Yksi letku oli kokonaan irti, kuten arvelinkin. On vaan niin helevetin ahtaassa paikkaa ettei meinaa kätöset mahtua laittamaan putkea paikalleen, saati kiristää klemmaria. Apurungon kun puottas pois niin olis helppo.
voihan noita olla melkoisesti.. yleinen käytäntöhän pitäisi olla se että painepuolella on puristetut liitokset ja ja paineettomalla klemmarit.. juu se apurungon tiputtaminen kyllä auttaa ja melkoinen helpotus vielä jos olisi nosturi käytössä...