Alfetta GTV 80 takapyöränlaakerin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jagge
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Alfetta GTV 80 takapyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Miten käytännössä pitää toimia kotitallissa?
Tarvitaanko erikoistyökalua ulos vetoon?
Tuleeko ehjänä normaalisti?
Mistä ko laakerin voi hankkia?Onko sitä saatavana laakerikaupasta tietyllä numerolla?
Ostaisin myös laakerin ,jos jollain sattuu olemaan ylimääräinen.
Jagge
050 5603111

Avatar
VMTD
Viestit: 3409
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pyörä irti, napamutteri auki ja sitten vetari irti laatikon puolesta. Seuraavaksi napa irti, jonka jälkeen irroitetaan laakerin lukitusrengas, joka tuossa saattaa olla kantikkailla sakaroilla, siihen voi itse tehdä työkalun ja saattaa olla tiukassa. Laakeri luikuvasaralla ulos tai jollain ulosvetäjällä, alkuperäinen työkalu toimii hienosti sekä poistossa, että uuden asennuksessa. Uuden laakerin voi naputella varovasti vanhan laakerin ulkokehää käyttäen. Sitten vaan osat takaisin käänteisessä järjestyksessä.
Laakerin saattaa saada ihan tarvikeliikkeestäkin, kait se on jokseenkin sama kuin 75:ssa.
Meniköhän se jotakuinkin noin? Aikaa on edellisesta vaihdosta jo useampia vuosia.

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

VMTD kirjoitti:Pyörä irti, napamutteri auki ja sitten vetari irti laatikon puolesta. Seuraavaksi napa irti, jonka jälkeen irroitetaan laakerin lukitusrengas, joka tuossa saattaa olla kantikkailla sakaroilla, siihen voi itse tehdä työkalun ja saattaa olla tiukassa. Laakeri luikuvasaralla ulos tai jollain ulosvetäjällä, alkuperäinen työkalu toimii hienosti sekä poistossa, että uuden asennuksessa. Uuden laakerin voi naputella varovasti vanhan laakerin ulkokehää käyttäen. Sitten vaan osat takaisin käänteisessä järjestyksessä.
Laakerin saattaa saada ihan tarvikeliikkeestäkin, kait se on jokseenkin sama kuin 75:ssa.
Meniköhän se jotakuinkin noin? Aikaa on edellisesta vaihdosta jo useampia vuosia.
Juurinkin noin. Tuo lukitusrengas on sitten väärinpäin olevilla kierteillä. Liukuvasara ja iskua kovasti. Voi olla tiukassakin.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2390
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

ice0018 kirjoitti: Juurinkin noin. Tuo lukitusrengas on sitten väärinpäin olevilla kierteillä. Liukuvasara ja iskua kovasti. Voi olla tiukassakin.
Näin siis kuskin puolella. Apparin puolella normikierre.
Kimmo

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

kterkkila kirjoitti:
ice0018 kirjoitti: Juurinkin noin. Tuo lukitusrengas on sitten väärinpäin olevilla kierteillä. Liukuvasara ja iskua kovasti. Voi olla tiukassakin.
Näin siis kuskin puolella. Apparin puolella normikierre.
Aivan. Hyvä huomio.

Jagge
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Laakerin vaihto GTV

Viesti Kirjoittaja Jagge »

ice0018 kirjoitti:
kterkkila kirjoitti:
ice0018 kirjoitti: Juurinkin noin. Tuo lukitusrengas on sitten väärinpäin olevilla kierteillä. Liukuvasara ja iskua kovasti. Voi olla tiukassakin.
Näin siis kuskin puolella. Apparin puolella normikierre.
Aivan. Hyvä huomio.
Irroitin vanhasta taka-akselista laakerin ohjeiden mukaan ja hyvin toimi.
Vedin laakerin irti kierretangon avulla.Eli ulkopuolelle isohko putkentumppi ja sisäpuolelle laakerin kokoinenprikka ja muttereita kiertelemällä pamahti irti ja tuli vielä ehjänä.Lukitusrengas oli rikottava kun ei työkalua siihen keksinyt.
Nyt sitte tosi tilanteeseen autonlaakeria irroittelemaan.
Jagge

Vastaa Viestiin