Polyuretaanipuslat Alfa 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
GTA ROSSO
Viestit: 410
Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
Car(s): EX Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
EX Audi TT Coupe 1.8T 8N Quattro 225 hv v. 2000
Seat Leon 5F 1.2 TSI v. 2016
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost v. 2013
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Polyuretaanipuslat Alfa 156

Viesti Kirjoittaja GTA ROSSO »

Moi

Onkos kellään kokemuksia Polyuretaanipuslien vaihtamisesta tukivarsiin ja vakaajiin ?
Onko vaikeat vaihtaa kun ostaa uudet tukivarret ja vaihtaa ennen alle laittoa ?
Tarvitseeko erikoistyökaluja, saako vaihdettua itse ?
Millaiset käytössä kestääkö paremmin, onko parempi ajaa ?
Häipyykö kitinät ja kolinat tukivarsista vanhanakin ?
Alla linkki Strongflexin sivulle josta saa Alfaan eri kovuudellakin PU-puslia.

http://www.strongflex.vot.pl/index.php? ... t&Itemid=1
Liitteet
bikopur_schemat_alfa_romeo_147_156_przednie_zawieszenie_avg_bp.jpg
bikopur_schemat_alfa_romeo_147_156_przednie_zawieszenie_avg_bp.jpg (45.66 KiB) Katsottu 1081 kertaa

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Elikkä vanhan puslan poisottaminen ihan samanlainen operatio kun tavalliseen puslaan vaihtaessa. Hydrauliprässi erittäin suositeltava. Vanhan puslan voi onnistua poistamaan ilman prässiä sitenkin että ensiksi hankkiutuu eroon puslan kumiosasta vaikkapa kovertamalla, leikkaamalla, repimällä jne ja sitten sahaa vanhan puslan holkin halki (varoen sahaamasta itse tukivartta). Halkileikattu puslan holkki lähtee tukivarresta sitten ihan kevyellä vasaroinnilla. Paikalleenlaittaminen polyuretaanipuslan tapauksessa menee ihan sormivoimin.

Itsellä ei (vielä) ajokokemusta polyuretaanipulista mutta ylisemmät huomiot kait oleet nämä:

- Rengasäänet saattaa lisääntyä
- Tärinä saattaa lisääntyä
- Täsmällisempi ajettava
- Auton takapäähän kumipuslien joustolla mahdollisesti rakennettu itseohjautuvuus saattaa vähentyä ja poistua

Polyuretaanipuslien rakennetta katsomalla olen itse tullut siihen tulokseen että tuskin nämäkään ovat ikuiset käyttöajoneuvossa. Niissä nimittäin kumin jouston sijaan joustoliikkeessä teräsholkki liukuu polyuretaanipuslan sisällä. Luulisi että tuollainen rakenne kuluu kilometrien karttuessa.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Mulla ei kestäny edessä yhtään, väljäksi meni alta
aikayksikön. Tosin takana ovat kestäneet poikittaisissa tukivarsissa
jo 6 vuotta... Tiukempi ja kovempihan se tuntuma on tiehen,
lieveilmiönä juurikin tuo edellä mainittu kasvava melu.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Vastaa Viestiin