155 päästöt?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
FatTony
Viestit: 79
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

155 päästöt?

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Ensimmäistä kertaa neljään vuoteen alfa (155 2.5v6) ei mennyt katsastuksesta läpi :evil:

Päästöissä oli joutokäynnillä ja korotetulla liikaa häkää eikä katsastusmieskään osannut sanoa mistä johtuu, muut arvot olivat ok..

tulokset seuraavanlaiset:

Joutokäynti:
lambda 1.039
CO 0,596 (sallittu 0,5)
CO2 14,06
HC 89 ppm
O2 1,30

Korotetulla joutokäynnillä
lambda 1,001
CO 0,795 (sallittu 0,3)
CO2 14,48
HC 72 ppm
O2 0,6


Onko ideoita mistä lähteä vikaa etsimään? CO arvot seilailivat mittauksen aikana melkoisesti, joten ihan maalaisjärjellä ajatellen tuo kävisi liian rikkaalla?

Auto on tosiaan ollut taas talven seisonnassa, talven aikana säädetty venttiilivälykset, vaihdettu imusarjan kumitötsät ja imuputkien tiivisteet sekä pakoputkeen katin ja keskiosan väliin tiiviste..

Tänään vaihdoin uudet boshin nelikärkitulpat ja ilmansuodattimen, mutten uskaltanut vielä lähteä kokeilemaan joko leimaa tulisi.
Speed is a virtue

Avatar
pasinoffi
Viestit: 149
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 12:09
Car(s): 164 TS-89
164 TS-94
Giulietta TC-82
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja pasinoffi »

Käyhän vaan kokeilessa, noilla voi hyvinkin jo vika korjaantua.

Avatar
FatTony
Viestit: 79
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Pitihän se käydä lappu hakemassa mutta sama ongelma edelleen, vaikka karautin pihaan pakosarja punasena.. Seuraavaksi pitää varmaan vaihtaa lambda-anturi jos se auttaisi, viimeinen vaihtoehto on sitten katalysaattori (tutkin netistä niin 300-500 e maksaa, joka on tämän hetken opiskelijabudjetille vähän liikaa...)

Motonet tarjoaa kahta eri yleismallin lambdaa, uskaltaako sellaista kokeilla vai pitääkö se olla suoraan oem johdotuksiin käypä?
Speed is a virtue

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja kalliais »

FatTony kirjoitti:Motonet tarjoaa kahta eri yleismallin lambdaa, uskaltaako sellaista kokeilla vai pitääkö se olla suoraan oem johdotuksiin käypä?
Veikkaisin itekin happianturia syylliseksi. Pistä suosiolla alkuperäismallinen... taitaa olla Bsoch tai Lucas.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Itellä ollut kohta 3 vuotta NTK-merkkinen lamda,oli halvempi kuin bosch. Ja osta magnaflown rosterikatti,maksaa 130-150€ ja hengittää paremmin kuin vakio.

jalittam
Viestit: 1844
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mulla oli hiivatin rekisteröintikatsastuksessa samaa ongelmaa - korotettu huiteli jossain 0,35-0,50 välillä. Jouto oli ok. Monen minuutin jälkeen tuli lukema 0,29 - katsuri oli valppaana painaen kaken nappia, jolloin saatiin lailliset tulokset :mrgreen:

Enivei, eihän tuo täysin terve ole ja asia pitäisi laitttaa kuntoon. Härvelin termostaatti ilmeisesti ainakin krakaa - lämmöt ei nouse maantieajossa, ties kuinka kauan ollut pashana. Voisko tuo tuhota jotain, eikös "kylmänä" käyvä kone käy rikkaalla?
3v sitten saksankatsurilla ollut lukema 0,30...
Uudet tulpat, suodattimet, ajoituksenmuunnin ja termari tulossa, mutta liekkö noista vielä apua. Ajoituksenmuunnin ei vaikuttane tuohon tulokseen...

Tämä ei liene täysin OT:n puolella, vaikka väärää merkkiä pähkäilen - silti modet voi vapaasti poistaa tämän.

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Omassa 155 2.0 TS 8V:ssä oli monena vuonna ongelmia pakokaasupäästöjen kanssa - katti heräsi vasta pitkän moottorinkierrätyksen jälkeen poistamaan häkää ja hiilivetyjä pakokaasuista. Ongelma katosi ikään kuin vahingossa, kun Eurostainlessin "rosteriputki" ruostui puhki ja sovittelin tilalle kustannussyistä kaksilitraisen Tempran hiukan ahtaamman putken (Tempran putki katista taaksepäin hinnaltaan noin puolet 155:n putkesta, n. 150€/300€). Nyt kun pakokaasut menevät vähän ahtaampien pönttöjen läpi ja pienempää pilliä pitkin, katti käy kuumempana ja tekee työnsä ilman hirmuista kierrätystä pakokaasumittauksessa.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Toinen lambada ja katti tekee kummia juuri noille oireille.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
FatTony
Viestit: 79
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Näinhän se oli että lambdan vaihdolla päästöt tippuivat 80%.. Eli nyt on taas onnellisesti Alfa ajossa :mrgreen:

Se vaihto-operaatio onkin sitten erillinen tarina :evil: :

Ajattelin ettei kovin kaksinen homma voi olla, joten ei muutakun auto pukeille, lambdan piuhat poikki ja lenkkiavaimella väsyttämään! No ei se aivan niin yksinkertaista ollutkaan, tilaa ei ollut oikein mistään suunnasta vääntää ja lambda ei ottanut auetakseen vaikka 5 kg lekalla annoin sille vähän runtua.. 18 vuotta ja ilmastonmuutos olivat tehneet tehtävänsä, ei muutakun crc:t silmään, leuka kohti rintaan ja kotiin syömään kaurapuuroa.

Seuraavana päivänä uusin kujein irrotin pakoputken alkuosan, jolla ratkesi tila ongelma, ja metrin jatkovarrella kuvittelin korvaavan puuttuvan lihasvoiman.. no tulos ei ollut edellistä kummempi, paitsi että kulmat alkoivat uhkaavasti pyöristyä..

Luonto ei antanut periksi viedä ulkopuolelle irrotettavaksi, joten rälläköin lambdan nysäksi, jolloin sain siihen ristikkoavaimen kiinni ja metrisen jatkovarren avustuksella pääsin kääntämään oikeen olan takaa, mutta taas kerran tuloksetta.. No lämpöä oli saatava joten kaivoin porukoiden tallista tohottimen (tai mikä lie) ja grillistä pihistin kaasupullon ja aloin rillailee.. noin parinkymmenen minsan jälkeen palikka oli punanen ja lambda alkoi viimein 1/8 kierrosta kerrallaan aueta, tätä lämmittelyä ja kääntelyä jatkoin kunnes se lopulta irtosi!! Ketutus oli tässä vaiheessa jo sen verran korkeella että meinasin nakata lambdan niin kauas ku kädestä lähtee, mutta eihän sekään onnistunu kun lämmittelystä oli sen verran kuumana että palo sormet siinä samalla..

Iloksi se kuitenkin lopulta muuttui, kunnes aloin pistämään uutta lambdaa paikalleen, oli nimittäin tuo vanha veijari vienyt auetessaan kierteet mukanaan.. alkoi olla jo sen verran epätoivonen olo että seuraavaksi olisin varmaan pistänyt koko paskan tuleen, mutta en sitten kuitenkaan raaskinut vaan päätin hieman rauhottua

Tallista ei löytynyt kierteenavaussettiä, joten kiikutin pakoputken paikalliselle koneistamolle josta hetken päästä soitettiin että putki on noudettavissa ja lambda paikallaan! Katsastusasema oli mennyt kiinni joten viikonloppun viettoon :drinking:

Tänään sitten vihdoin 8 tikkana asemalle ja leimat lappuun!

Dont worry, be happy ending 8)
Speed is a virtue

Vastaa Viestiin