159 tyyppiviat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Jönsson kirjoitti:Sentti tai kaksi lisää mittaa ratkaisisi asian, mutta kyllä minä tuon säästönkin ymmärrän; juuri sen takia 159 on halpa ja kevyt. Siinä ei ole mitään ylimääräistä.
:happy:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6687
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

h_lauri kirjoitti:Verhoilusta sano mitään. Itsellä irvistää kojelaudan pää kuskinpuolelta, näkyy vain oven ollessa auki.

Pitääkin kuunnella toi sirinä - tai siis että siriseekö. Omassa kun pakopuolen nokka menee vaihtoon.
En kyllä sirinää kuullut, mut ikääki alkaa jo olla. Semmosen se kyl teki ettei tullu virrat päälle enneko toisel avaimetökkäsyl.

jukka22
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Sirinää kuuluu tosiaankin ajoittain, tuntuisi tulevan kojetaulun sisältä? En ole onnistunut paikallistamaan, onko joku löytänyt syyn?

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Olisiko soittimeen jäänyt Buddy Holly and The Crickets soimaan?
Ride on!

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

ei tyyppivika mutta mulla nyt 136tkm ja oikea ylätukivarsi on väljä ja vasemmalta kuuluu niin aatananmoinen narina että hävettää ajaa missään. varmaankin alatukivarsi..ehkä..luulisin..kai..
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
h_lauri
Viestit: 6687
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

doublesix kirjoitti:Olisiko soittimeen jäänyt Buddy Holly and The Crickets soimaan?
:-D

Muistelin eilen partsilla tota sirinää. Sitä ei nyt lämpimillä ole esiintynyt, mutta keväämmällä kyllä. Mulla liittyi ilmastointiin - siitä päätellen, että ääni lakkasi, kun otti ilmastoinnin pois päältä.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Backstroker kirjoitti:ei tyyppivika mutta mulla nyt 136tkm ja oikea ylätukivarsi on väljä ja vasemmalta kuuluu niin aatananmoinen narina että hävettää ajaa missään. varmaankin alatukivarsi..ehkä..luulisin..kai..
Ylätukivarsi oli melko helppo vaihtaa, jos on 156:n tukivarren on ennen vaihtanut.
Alatukivarsi taas lisäsi narinan lisäksi osittaisen kolinan joten veikkaan että joutuu tilaa myös alatukivarren. Vaikka tänään päivällä laitoin injektioneulalla öljyä alapalloniveleen, ei narina vielä ole helpottanut- tuskin siitä helpottaakaan..
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

jalittam
Viestit: 1846
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

HopeinenQ kirjoitti::happy:
x1

...kahvit näppikselle...

jalittam
Viestit: 1846
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Backstroker kirjoitti:...oikea ylätukivarsi on väljä...
Milläs diagnisoit?
Mulla on ollut ajettavuuden kanssa toivomisen varaa jo pidempään. Joskos ton väljyys tekis hallaa ajettavudelle?

Niin, ja viimeisin ohjausvaihde kesti n. 4000km :mrgreen:
Alkaa jyrppimään. Enää en sitä vaihda, eikä vissiin edes saa varaosatakuuseenkaan enää, kun kerran jo vaihdettu :crazyeyes:
Katsotaan/kokeillaan jos teoriani ja käytäntö vaikka kohtaisivat - yritän korjausta (siis klappi) kun saan fiuden iskuun.

Paskan möivät.

Avatar
Woland
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 10:57
Car(s): ex 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Woland »

Vois kai tänne listata myös kytkinongelman; Deltassa vaihdettiin kytkimen jousi, koska narisi alas painettaessa. Nyt toimii kytkin moitteettomasti. Meni takuuseen töineen ja kaikkineen.

Kohta on määräaikaishuolto, jolloin pitää vielä vaihdelaatikkoa katsastaa; kun auto on sammutettuna ja vaihdetta vaihtaa, kuuluu selvä "naksaus" kun vaihde menee pykälään. Ei ole ainakaan aiemmissa autoissa vastaavaa kuulunut.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

jalittam kirjoitti:
Backstroker kirjoitti:...oikea ylätukivarsi on väljä...
Milläs diagnisoit?
Mulla on ollut ajettavuuden kanssa toivomisen varaa jo pidempään. Joskos ton väljyys tekis hallaa ajettavudelle?

Niin, ja viimeisin ohjausvaihde kesti n. 4000km :mrgreen:
Alkaa jyrppimään. Enää en sitä vaihda, eikä vissiin edes saa varaosatakuuseenkaan enää, kun kerran jo vaihdettu :crazyeyes:
Katsotaan/kokeillaan jos teoriani ja käytäntö vaikka kohtaisivat - yritän korjausta (siis klappi) kun saan fiuden iskuun.

Paskan möivät.
Korjaaja diagnosoi silmieni nähden kääntelemällä rengasta pienin liikkein, yläpallossa selvää väljyyttä:)


P. S. Alapallon narina häipyi kahden päivän ajon jälkeen mutta kolina säilyi, joten sielläkin nyt väljyyttä, ei muuta kuin uusi tilaukseen, vaivaiset 280€ alatukivarsi....:/
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jurin
Viestit: 358
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Näyttäisi takakonttiin näin sateella tulevan vettä pieniä roiskeita. Paneeleita raottelin pikkasen ja näyttäisi vettä kertyvän vasemman ylänurkan peltien saumakohtaan. Äkkiseltään en hoksannut mistä se vesi sinne kasaantuu.

Luukun pulttien kohdat tuntuisi ainakin pysyvän kuivina. Ideoita?

Jukka
Viestit: 26
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 15:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Muistelin eilen partsilla tota sirinää. Sitä ei nyt lämpimillä ole esiintynyt, mutta keväämmällä kyllä. Mulla liittyi ilmastointiin - siitä päätellen, että ääni lakkasi, kun otti ilmastoinnin pois päältä.
Mulla on ollut sirinää tai paremminkin räminää usean vuoden ajan. Olen huomauttanut asiasta useaan kertaan Deltassa huollon yhteydessä, mutta mitään he eivät ole saaneet tehtyä asille. Räminä on todella häiritsevä. Nyt satuin lukemaan kommenttiasi ja kokeilin tänään samaa temppua: laitoin ilmastoinnin pois ja ihme ja kumma, räminä lakkasi. Kiitokset vian löytymisestä.
Voglio guidare la piu bella macchina del mondo!

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Jukka kirjoitti:
Muistelin eilen partsilla tota sirinää. Sitä ei nyt lämpimillä ole esiintynyt, mutta keväämmällä kyllä. Mulla liittyi ilmastointiin - siitä päätellen, että ääni lakkasi, kun otti ilmastoinnin pois päältä.
Mulla on ollut sirinää tai paremminkin räminää usean vuoden ajan. Olen huomauttanut asiasta useaan kertaan Deltassa huollon yhteydessä, mutta mitään he eivät ole saaneet tehtyä asille. Räminä on todella häiritsevä. Nyt satuin lukemaan kommenttiasi ja kokeilin tänään samaa temppua: laitoin ilmastoinnin pois ja ihme ja kumma, räminä lakkasi. Kiitokset vian löytymisestä.
Samaa vikaa on munkin 159:ssä. Kun ilmastointi puskee kylmää ilmaa, kuuluu sirinän tyyppistä ääntä, jota on vaikea paikallistaa tarkkaan mihinkään. Ilmastoinnin sammuttaminen auttaa, mutta mielestäni parempi keino on säätää ilmasuulakkeiden 0-1 kytkintä, joko täysin kiinni tai auki. Jos sen on säätänyt välille ja ilmastointi haluaisi jäähdyttää kuskia, niin ääni voimistuu. Ilmeisesti ilman virtaaminen putkistossa kuristuu ja se aiheuttaa häiritsevää sirinää. Tätä kannattaa ainakin kokeilla.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6687
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Farina kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
Muistelin eilen partsilla tota sirinää. Sitä ei nyt lämpimillä ole esiintynyt, mutta keväämmällä kyllä. Mulla liittyi ilmastointiin - siitä päätellen, että ääni lakkasi, kun otti ilmastoinnin pois päältä.
Mulla on ollut sirinää tai paremminkin räminää usean vuoden ajan. Olen huomauttanut asiasta useaan kertaan Deltassa huollon yhteydessä, mutta mitään he eivät ole saaneet tehtyä asille. Räminä on todella häiritsevä. Nyt satuin lukemaan kommenttiasi ja kokeilin tänään samaa temppua: laitoin ilmastoinnin pois ja ihme ja kumma, räminä lakkasi. Kiitokset vian löytymisestä.
Samaa vikaa on munkin 159:ssä. Kun ilmastointi puskee kylmää ilmaa, kuuluu sirinän tyyppistä ääntä, jota on vaikea paikallistaa tarkkaan mihinkään. Ilmastoinnin sammuttaminen auttaa, mutta mielestäni parempi keino on säätää ilmasuulakkeiden 0-1 kytkintä, joko täysin kiinni tai auki. Jos sen on säätänyt välille ja ilmastointi haluaisi jäähdyttää kuskia, niin ääni voimistuu. Ilmeisesti ilman virtaaminen putkistossa kuristuu ja se aiheuttaa häiritsevää sirinää. Tätä kannattaa ainakin kokeilla.
Kokeilen, kunhan pääsen takaisin kabiiniin. Muistaakseni mulla on ne reiät olleet joko aivan auki tai aivan kiinni. Semmoinen ilmastointiin liittyvä juttu mun pitää vielä opiskella, että miksi se lähtee itsestään päälle. No on se "A-nappi" yleensä silloin ollut valaistuna, mutta muistaakseni Fiatissa automaagi teki itsarin, jos kuski painoi jotain sopivaa nappia (kuten kompuran sammutin).

Avatar
Jurin
Viestit: 358
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

h_lauri kirjoitti:Semmoinen ilmastointiin liittyvä juttu mun pitää vielä opiskella, että miksi se lähtee itsestään päälle.
Sama huomio tääläkin. Tietääkseni tuo haistelee ohjaamon ilman kosteuspitoisuutta ja lähtee käyntiin automaattisesti jos kosteutta on liikaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6687
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Jurin kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:Semmoinen ilmastointiin liittyvä juttu mun pitää vielä opiskella, että miksi se lähtee itsestään päälle.
Sama huomio tääläkin. Tietääkseni tuo haistelee ohjaamon ilman kosteuspitoisuutta ja lähtee käyntiin automaattisesti jos kosteutta on liikaa.
Voipi olla. Ilmiö havaittu nyt, kun lämpeni ja ajelen luu pihalla. :oops:

Planetti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 23:14

Viesti Kirjoittaja Planetti »

Tullut sellainen oire, että kun 1.9 dieselissä painaa lämän tiskiin lähtevät ahdot normaalisti nousuun, minkä jälkeen ne tipahtavat hetkeksi alemmas ja jatkavat taas nousuaan tappiin asti. EGR menossa tukkoon?

Itsellä takakontista kuuluu kanssa pirullinen narina, mitä eivät edes kolmella yrityksellä ovat saaneet pakailallistettua. Ei ole lukon vastakappale ja narina kuuluu aina kun koriin kohdistuu poikittaista rasitusta.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6687
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Itse taas huomannut, että jos teen ympyrän eteenpäin ratti ääriasennossa vasemmalle, nuljahtaa etupäässä jokin ilkeästi ihan loppumetreillä. Peruuttaessa taisin huomata saman ratti äärioikealla.

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Takaikkunan mekanismi hajosi. Uusi Deltassa about 280e, tilasin Italiasta suoraan 39e+ pk. Ihanan kallista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Maunu kirjoitti:Takaikkunan mekanismi hajosi. Uusi Deltassa about 280e, tilasin Italiasta suoraan 39e+ pk. Ihanan kallista.
Mistäs tilailit jotta muutkin osaavat hyödyntää? :-D
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Mikä neste mahtaa olla 159:ssä neon-keltaista? Ilmestynyt eilen ja tänään auton alle pienet lammikot kyseisen väristä nestettä takamatkustajien kohdalla. Ja ei ole kusta :lol:

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Jarruneste :(

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=22681" onclick="window.open(this.href);return false;
Ennen kuin keskustelu jatkuu täällä pidempään...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja DaViega »

^Toi sama...
Viimeksi muokannut DaViega, 28 Touko 2012, 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Cortona
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Marras 2011, 18:14
Car(s): 159 JTDm

Re: Tyyppivika

Viesti Kirjoittaja Cortona »

Ohjauksen nivel menossa vaihtoon. Tyyppivika 159:ssä. Paljonko on ajettu?
h_lauri kirjoitti:Itse taas huomannut, että jos teen ympyrän eteenpäin ratti ääriasennossa vasemmalle, nuljahtaa etupäässä jokin ilkeästi ihan loppumetreillä. Peruuttaessa taisin huomata saman ratti äärioikealla.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6687
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyyppivika

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Unohtanut päivittää tätä. Olarin ja Konalan Autokeskusten huoltojengien mukaan kaikki on ok. Niin kai pitäisi ollakin, kun on vain 33 tkm taulussa. Väittivät ajoalustariippuvaiseksi ilmiöksi, pitääkin kokeilla taas tuolla tallissa. Ollut vähän muuta ajateltavaa viime aikoina...ja opettelin parkkaamaan paikkaan, mihin ei tartte tehdä ympyrää... :-D
Cortona kirjoitti:Ohjauksen nivel menossa vaihtoon. Tyyppivika 159:ssä. Paljonko on ajettu?
h_lauri kirjoitti:Itse taas huomannut, että jos teen ympyrän eteenpäin ratti ääriasennossa vasemmalle, nuljahtaa etupäässä jokin ilkeästi ihan loppumetreillä. Peruuttaessa taisin huomata saman ratti äärioikealla.

Avatar
Cortona
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Marras 2011, 18:14
Car(s): 159 JTDm

Re: Tyyppivika

Viesti Kirjoittaja Cortona »

OK. Hyvä jos on kunnossa, mutta ohjausnivel on yksi tuon auton heikoista kohdista varsinkin ensimmäisissä vuosimalleissa. Uudempiin on ilmeisesti tehty jo jotain parannusta. Ei sen kyllä pitäs noin vähillä kilometreillä kuitenkaan mitään oireita esittää.

-C-
h_lauri kirjoitti:Unohtanut päivittää tätä. Olarin ja Konalan Autokeskusten huoltojengien mukaan kaikki on ok. Niin kai pitäisi ollakin, kun on vain 33 tkm taulussa. Väittivät ajoalustariippuvaiseksi ilmiöksi, pitääkin kokeilla taas tuolla tallissa. Ollut vähän muuta ajateltavaa viime aikoina...ja opettelin parkkaamaan paikkaan, mihin ei tartte tehdä ympyrää... :-D
Cortona kirjoitti:Ohjauksen nivel menossa vaihtoon. Tyyppivika 159:ssä. Paljonko on ajettu?
h_lauri kirjoitti:Itse taas huomannut, että jos teen ympyrän eteenpäin ratti ääriasennossa vasemmalle, nuljahtaa etupäässä jokin ilkeästi ihan loppumetreillä. Peruuttaessa taisin huomata saman ratti äärioikealla.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Morosta taas! Käytiin katsastelemassa uutta kämppää ja matkalla huomattiin, että konepellin alta tulee omituista sirinää/sirkkelimäistä rätinää, kun on isompi vaihde sisällä ja ajaa ns. alakierroksilla. Tämä liittyy jotenkin ilmastointiin, koska kun laittaa ilmastoinnin off-tilaan niin ääni häviää välittömästi. Mistähän tämmöinen voi johtua?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6687
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tota eilen pähkäiltiin Karistossa. Villein arvaus oli, että nesteet katoaa vähitellen ja kun tyhjyys on riittävä, ääni voimistuu pöytäsirkkelin kaltaiseksi. Vaan mikä sen oikeasti aiheuttaa...

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Janne kirjoitti:Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
Kiitos Janne ja Lauri. Nämä ovat näitä Alfailun iloja, onneksi on AlfaBBS! Ei tästä varmaan tulisi muuten yhtään mitään... :-D

Avatar
h_lauri
Viestit: 6687
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Janne kirjoitti:Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
Mulla on semmone aaninki että ulkoilman lämpötila, moottorin kierrosluvun ohella, vaikuttaa tuohon. Pyyhkäsin Lahdesta koko matkan kompura päällä eikä se sirittänyt. Pitää odotella ilmaston lämpenemistä.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Capirex »

h_lauri kirjoitti:
Janne kirjoitti:Mulla jo eka päivänä kuului tuo sirkkelin ääni. Mitäköhän siinä vaiheessa oli uudella autolla ajettu, 10km? Eli ei välttämättä ollu aineet ehtiny häipyä mihinkään. Alan epäillä, että ääni ei välttämättä ole oire isommasta viasta vaan jostain resonanssista tai sitten Luigilla on jo tehtaalla ollu asennuksessa b-luokan osia.
Mulla on semmone aaninki että ulkoilman lämpötila, moottorin kierrosluvun ohella, vaikuttaa tuohon. Pyyhkäsin Lahdesta koko matkan kompura päällä eikä se sirittänyt. Pitää odotella ilmaston lämpenemistä.
Lukasin tuolta Australian foorumilta tämän olevan varsin yleinen ongelma... Eli ilmeisesti juuri tuo lämpötila ja koneen rasitus vaikuttaa tähän olennaisesti. Yleisesti ottaen on korjattu juuri lisäämällä ainetta ja tai vaihtamalla joku kompressoriosa.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Janne »

Talvella ääntä ei tosiaan kuulu - kun kelit on niin viileitä ettei kompura käynnisty. Nyt taas on mullakin alkanu sirkuttaan kun Oulun korkeudellakin on jo käyty lämpimän puolella :)
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Minun kulkineessahan oli kylmäaineet kadonneet taivaan tuuliin, kun sirkkeliä oli kuunneltu jonkin aikaa. Täytön jälkeen ääni katosi, mutta nyt tuo mokoma kuuluu taas. Katsoin paineet ja onhan ne tipahtaneet taas parin baarin verran eli systeemi vuotaa edelleen. Kylmää tulee vielä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6687
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eli Kariston kaverit oli hajulla asiasta. Vielä kun muistaisi, ketkä mun ja muijan puoleisessa päässä istuivat.

Avatar
ossiwho
Viestit: 74
Liittynyt: 09 Helmi 2012, 17:11
Car(s): Vw golf gti -06
Scirocco Mk1 -74
EX. Alfa Romeo 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Salo

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

onko seuraavan kuvauksen mukainen vika yleinen vai jotain vakavampaa?

Elikkäs nyt 3 päivän aikana on matka ajossa kuutosella ruvennut auto oudosti välillä tärisemään ja kierrokset hyppivät tasaisella tiellä ylös alas esim mittari liikkuu 1750-2250rpm
Auto tärisee noin 5min 5 ja 6 vaihteilla ja väätö loppuu kokonaan... auto liikkuu eteenpäin kunhan päästää kaasua pikkuhiljaa pois.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

^Nouseeko ahdot normaalisti?

Omassani olen kuunnellut alusta asti vinkumista/ujellusta kiihdyttäessä, ei ole turbo kuitenkaan. Eli kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle ei ääntä kuulu, lämmettyään alkaa ulisemään kiihdyttäessä. Välillä mutkaan ajaessa kurluttavaa ääntä, joka viittaisi ohjaustehostimen öljy määrään mutta siellä on kyllä öljyä riittävästi.

Ääni ei ole kauhean kova mutta kuuluu kyllä selvästi. Onkos muilla ollut tälläistä?
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ei ole ainakaan minun bensaturbossa ollut yllä mainittuja ääniä. Eikös ossiwho:n oireet viittais polttotoimintoon?
Olen ihmetellyt omassa autossakin ajoittaista tärinää moottorijarrutuksissa/kaasun löysäystilanteissa. Ikäänkuin ajais jonkinlaisten asfaltin pinnassa olevien urien yli.

Siellä on vissiin joku sähköinen moottorijarrutushärveli, joka astuu peliin jos moottorijarrutus on liian voimakas? Tunteeko kukaan sen sielun elämää ja kuinka se loppujen lopuksi toimii - kuuluisi toimia? Sähköinen Q2:nhan siinä myöskin on.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
ossiwho
Viestit: 74
Liittynyt: 09 Helmi 2012, 17:11
Car(s): Vw golf gti -06
Scirocco Mk1 -74
EX. Alfa Romeo 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Salo

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

Janne kirjoitti:Ei ole ainakaan minun bensaturbossa ollut yllä mainittuja ääniä. Eikös ossiwho:n oireet viittais polttotoimintoon?
Olen ihmetellyt omassa autossakin ajoittaista tärinää moottorijarrutuksissa/kaasun löysäystilanteissa. Ikäänkuin ajais jonkinlaisten asfaltin pinnassa olevien urien yli.

Siellä on vissiin joku sähköinen moottorijarrutushärveli, joka astuu peliin jos moottorijarrutus on liian voimakas? Tunteeko kukaan sen sielun elämää ja kuinka se loppujen lopuksi toimii - kuuluisi toimia? Sähköinen Q2:nhan siinä myöskin on.
oli itsellä myös mielessä että jokin moottorin sytytysjärjestelmistä ei toimi oikein...
pitää auto muutenkin viedä huoltoon niin mainitsen asiasta :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11268
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mun tekis hirveesti mieli huutaa Ossille, että sullä on EGR tukossa/jumissa, mutta enpä vanno. Mielenkiintoiseksi setin tekee tuo kierrosjumppa. Onko Ossi sulla automaatti vai humppaako myös vauhti vai pelkästään se varvikello? 1750-2250 -heittely pitäisi kuitenkin huomata jo muutenkin kuin mittarista, ellei voimalinja luista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
ossiwho
Viestit: 74
Liittynyt: 09 Helmi 2012, 17:11
Car(s): Vw golf gti -06
Scirocco Mk1 -74
EX. Alfa Romeo 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Salo

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

Polforea kirjoitti:Mun tekis hirveesti mieli huutaa Ossille, että sullä on EGR tukossa/jumissa, mutta enpä vanno. Mielenkiintoiseksi setin tekee tuo kierrosjumppa. Onko Ossi sulla automaatti vai humppaako myös vauhti vai pelkästään se varvikello? 1750-2250 -heittely pitäisi kuitenkin huomata jo muutenkin kuin mittarista, ellei voimalinja luista.
suuremmat kierosten heittelyt on vähentyny ja nyt kierroslukumitteri hyppii 200rpm... manuaali 2.4 diisseli löytyy alta. ja kun tää ilmiö tulee niin autosta loppuu vääntö eikä lähde yhtään mihinkään kun painaa kaasua vaan rupee koko auto vaan tärisemäänn kun kaasua päästää niin tärinä loppuu... ja tosiaan kerroin että näin tapahtuu 5 ja 6 vaiheilla mutta tänään ilmeni myös 4 vaihteelle tää ongelma...
Ahdot toimii normaalisti... yleensä tää ongelma on alkanut kun on pieni ylämäki ollut.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^Oon käsi mitä moottoritekniikkaan tulee mutta kattosin ehkä ilmansuojattimen onko se tukossa. Tosin kaksnelosessa se taitaa olla aika pirullisessa paikassa.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Capirex »

KauGoH kirjoitti:^Nouseeko ahdot normaalisti?

Omassani olen kuunnellut alusta asti vinkumista/ujellusta kiihdyttäessä, ei ole turbo kuitenkaan. Eli kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle ei ääntä kuulu, lämmettyään alkaa ulisemään kiihdyttäessä. Välillä mutkaan ajaessa kurluttavaa ääntä, joka viittaisi ohjaustehostimen öljy määrään mutta siellä on kyllä öljyä riittävästi.

Ääni ei ole kauhean kova mutta kuuluu kyllä selvästi. Onkos muilla ollut tälläistä?
Mulla on kaikki Alfat ujeltanu enemmän tai vähemmän... Kuulostaa vikinältä/ujellukselta, siinä 120km/h kuuluunut parhaiten kaikilla eri koneilla.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja rausku »

Oil gauge eli öljyn lämpötilan näyttö keskikonsolissa ja vastaava anturi.

Viime syksynä pitkällä ajomatkalla huomasin, että lämpömittarin viisari tipahti minuutiksi-pariksi nolliin. Sama toistui toisellakin pitkällä rupeamalla. En jäänyt sitä sen enempää funtsaamaan, mutta nyt sitten pari kertaa näyttänyt öljymäärän näyttö startatessa, että lisää lientä. Ensimmäisellä kerralla auto oli jyrkässä rinteessä, joten pistin asian sen piikkiin, kun ilmoitus uudelleen startatessa katosi. Toisella kerralla auto oli tasaisella, mutta öljyt tarkistaessa sitä ei ollut kadonnut kuten ei edellisellä 10 000 kilometrilläkään.
Eli anturi siellä oireilee. Googlettelin, että anturi on pirullisessa paikassa ja varsinkin Q4 mallissa purettavaa on kaiken järkevyyden yli.
Voiko syy olla kuitenkin jossain muussa helpommin korjattavassa? Sinällään 99,99% ajastahan tuo mittari ja öljymäärän näyttö toimii eli korjaamaan en heti ryhdy.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja rausku »

Capirex kirjoitti:että konepellin alta tulee omituista sirinää/sirkkelimäistä rätinää, kun on isompi vaihde sisällä ja ajaa ns. alakierroksilla. Tämä liittyy jotenkin ilmastointiin, koska kun laittaa ilmastoinnin off-tilaan niin ääni häviää välittömästi. Mistähän tämmöinen voi johtua?
Tuli itsellekin keväällä ajankohtaiseksi. Ehdin jo funtsaamaan kaikenlaista. Pitkällä duunimatkalla (motaria ja maantietä) ääni loppui nopeasti eikä nyt ole sitten kuulunut kaupungissakaan tai tyhjäkäynnillä kuten keväällä teki. Ilmastointi puhaltelee mielestäni riittävän kylmää. Täytyy kuitenkin huollossa pyytää täyttämään järjestelmän.

Avatar
Polforea
Viestit: 11268
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Polforea »

maybetomorrow kirjoitti:^Oon käsi mitä moottoritekniikkaan tulee mutta kattosin ehkä ilmansuojattimen onko se tukossa. Tosin kaksnelosessa se taitaa olla aika pirullisessa paikassa.
Ei oo pirullinen paikka, tosin kun muutaman ruuvin joutuu aukomaan eikä uusi filsu paljoa maksa, niin ei sitä pelkästään katsoa oikein kannata. Pohjamuovi irti ja suodinkotelon kansi on suoraan oikeanpuoleisesta eturenkaasta eteenpäin ja aukeaa alaspäin, kun irrottaa jokusen hassun ruuvin. EGR:n (jota mun tekis edelleen mieli syyttää ja jonka itekin meinaan tänä kesänä koluta läpi, vaikkei vielä oireilekaan) hilut näyttää olevan moottorin takapään tienoilla melko siedettävästi yläkautta käsillä nekin. Tosin tosiaan jos varvikellon isommalti heitellessä ei nopeus heitellyt kanssa, niin alkaisin säikkymään vikaa varvikellonkin suunnalla (tai kytkimen, mutta noin julmetun luiston luulisi kyllä huomaavan ajossa) - kun voimansiirrosta on luistot pois, ei moottorin aidot kierrokset pahemmin voi heitellä epätahdissa nopeuden kanssa.

Sen pohjamuovin torxiruuveja tosin ei kannata katkoa, marmoritiski huutaa niistä 4e/kpl :D.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Polforea kirjoitti:Ei oo pirullinen paikka
Emminä tiijä sit loppuviimeks onko se. Niin kuulin sanottavan mutta en uskaltanu koskea kun se oli ex-tulevan anopin auto :mrgreen: Juu nou.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Vastaa Viestiin