156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu...?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
-Tate-
Viestit: 20
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 12:42
Paikkakunta: Nurmijärvi

156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu...?

Viesti Kirjoittaja -Tate- »

Alfa Romeossa oli ostettaessa etupää ihan väljä. Noh tuli sitten vaihdettua etupäähän:
-ylätukivarret
-alatukivarret
-ulommat ja sisemmät raidetangon päät
-koiranluut
-iskarit
-jouset

Ainoa mitä en vaihtanut on vakaaja, koska siinä ei tuntunut väljää olevan.

Ongelmana on silti että etupää lotisee jos tiessä on epätasaisuuksia. Esimerkiksi jos tiehen on maalattu merkit ja niiden yli ajaa niin kolisee etupää. Mistähän moinen johtuu? Tämä on ensimmäinen Alfa jonka omistan ja olen kuullut että näissä on tälläistä vikaa.. Tuntuu siltä kuin pallonivel olisi väljä. Mutterit ja pultit on kokeiltu ja ne on varmasti tiukalla. Kolinaa tulee kummaltakin puolelta ja se tuntuu koriin ja jopa kaasupolkimeen asti.

Vaikka näissä kuulemma tätä kolinaa on.. niin ei kai nyt tuollainen normaalia ole jos kaikki on kunnossa? Mistähän sitä vikaa lähtisi etsimään?

PRO
Viestit: 745
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

Justiinsa tänään tuli hylsy katsastuksessa ylätukivarsien pallonivelistä ja ylätukivarsien laakeroinnista (?). Kolinaa on kyllä selvästi havaittavissa...

Joskus kolinaa aiheutti repaleinen pohjalevy, joka heilui töyssyissä...

-Tate-
Viestit: 20
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 12:42
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja -Tate- »

PRO kirjoitti:Justiinsa tänään tuli hylsy katsastuksessa ylätukivarsien pallonivelistä ja ylätukivarsien laakeroinnista (?). Kolinaa on kyllä selvästi havaittavissa...

Joskus kolinaa aiheutti repaleinen pohjalevy, joka heilui töyssyissä...
Arvaas mitä? Minä kävin juuri tänään myös katsastuksessa ja meni läpi huomautuksetta vaikka etupää kolisee...

Pohjalevy on kyllä varmasti kiinni itsellä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kolisee ne ainoat mitkä vaihtamatta: Kallistuksenvakaajan runkopuslat. kolisee vaikka vakaajassa ei ole selvää välystä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

-Tate-
Viestit: 20
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 12:42
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja -Tate- »

DaViega kirjoitti:kolisee ne ainoat mitkä vaihtamatta: Kallistuksenvakaajan runkopuslat. kolisee vaikka vakaajassa ei ole selvää välystä
Tuo on kyllä ihme juttu.. Mutta täytyy kokeilla vielä vaihtaa nuo runkopuslat.

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Entäpä hammastanko? Omassa vaihdettu myös kaikki muu paitsi vakaajan runkopuslat ja hammastanko. Paikallinen "Alfa-osaaja" (Deltan entinen Alfa-huoltopäällikkö) analysoi hammastangon syyksi.

Hankala vaihdettava, apurunkoa pitää tiputtaa alas mutta samalla tietty vaihtuu nuo vakaajan runkopuslat.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

ensiksi vaihtaisin vakaajan puslat, jotka on operaatio sinänsä, hammastanko turhan kallis vaihdettavaksi ihan vain varmuuden vuoksi, toisinpäin kannataakin sitten tehdä, jos hammastanko tekee äänet niin siinä sivussa on helppo vaihtaa vakaajan puslat
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jos hammastanko on niin väljä että kolisee, niin sen huomaa, kun pyörät maassa ottaa renkaasta kiinni ja kääntää elikkäs heiluttaa edes taas.

-Tate-
Viestit: 20
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 12:42
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja -Tate- »

Jalamari kirjoitti:Jos hammastanko on niin väljä että kolisee, niin sen huomaa, kun pyörät maassa ottaa renkaasta kiinni ja kääntää elikkäs heiluttaa edes taas.
Juu en kyllä tuohon lähtis heti rahoja laittamaan. Omasta on kyllä eliminoitu tuo hammastanko samalla kun tuli vaihdettua ulommat ja sisemmät nivelet. Hyvä vinkki tietysti tuokin. Nyt vain odotellaan että Heikalta saapuu nuo vakaajan korikumit niin naureskellaan taas sitten kun kolisee edelleen..

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja RIPA »

DaViega kirjoitti:kolisee ne ainoat mitkä vaihtamatta: Kallistuksenvakaajan runkopuslat. kolisee vaikka vakaajassa ei ole selvää välystä
Komppaan tätä, mulla samat operaatiot tehtynä ja vakaajan puslien vaihdon jälkeen hiljeni.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kyllä se saletisti uusilla runkopuslilla hiljenee...ainakin jonnin verran, mutta niiden vaihtoon kannattaa varata aikaa. Ei oo meinaan aivan simppeli juttu.

Avatar
Kipsa
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Touko 2011, 22:45
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS -99
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Kipsa »

Kallistuksenvakaajan väljät runkopuslat saa aikaan mukavan kolinan. Noita kumejahan ei käsittääkseni saa varaosana, vaan pitää ostaa koko vakaaja?

Ratkaisimme ongelman niin, että auto nosturille ja vakaaja irti. Prässätyt runkopuslan kiinnikeet porattiin auki, tarvikeliikkeestä Toyotan vastaavat kumit joita snadisti modifioitiin rautasahalla, ja sitten vaan kiinnikkeet hepillä kiinni ja koko komeus takaisin paikoilleen. Parempi kun uusi.

Niin ja remontti taisi maksaa 7€.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kyllä niitä puslia sai aikoinaan Heikankin kautta irtona. Rollelle möin aikoinaan omani, kun oli iso homma vaihtaa - apurungon ja pakoputken irroituksineen. Asiantuntevalla pajalla työt ois maksanu 500e. Ite osat maksoi alta kympin kpl.

Mun autossa korjaamo oli lopulta tehnyt harakirikorjauksen eli pitkä peltiruuvi akkukoneella puslaan kirimään välys pois. En suosittele tuota keinoa ja se ei liene pitkäaikainen parannuskeino. Hiljeni se kuitenkin ja jämäköityi.

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Janne kirjoitti:Kyllä niitä puslia sai aikoinaan Heikankin kautta irtona. Rollelle möin aikoinaan omani, kun oli iso homma vaihtaa - apurungon ja pakoputken irroituksineen. Asiantuntevalla pajalla työt ois maksanu 500e. Ite osat maksoi alta kympin kpl
Alkukesästä Heikalta puslat n 7€ kipale, koko vakaaja olis Autokeskuksessa ollu noin 170€

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Meikällä kolisee kans niin että oikeen pelottaa. Jossain on väljää oikein kunnolla. Maantie vauhdista kun jarruttaa niin kuuluu kauhea poks ja auto hyökkää ojaa kohti. Sama juttu kiihdyttäessä. Kolinaa kestänyt jo vuoden ja kokoajan pahenee. Oon käynyt alustan nosturilla läpi jo viidesti, väännellyt isoilla kangilla ja repinyt käsin, kerran on katsastuksessakin revitty, ilman tulosta. Kaikki pienet väljät mitä on löydetty on myös korjattu. Vetarit on vielä vaihtolistalla, vaikka olenkin aika varma että ei se sieltä tule.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Eikös sullakin Epezi ole vakaajan puslat vaihdettu ? voisit kokeilla samaa minkä itse tein että ottaa koiranluut irti niin näkee ainakin tuleeko vakaajasta,
pystyy ajamaan ilman vakaajaa helposti kun vaikuttaa yllättävän vähän normiajossa vaikka onkin poissa pelistä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Juu ne on vaihdettu, samoin koiranluut. Tämä kolina ei tule vakaajasta, voimakkuus on ehkä nelinkertainen siihen nähden, ja vaikuttaa selvästi pyöränkulmiin kun auto ponkasee kolahduksen jälkeen ihan toiseen suuntaan.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Ok, enivei kokeilemisen arvoinen kikka tuo kaikille ketkä epäilee vakaajan puslia :wink:

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Epezi kirjoitti:^Juu ne on vaihdettu, samoin koiranluut. Tämä kolina ei tule vakaajasta, voimakkuus on ehkä nelinkertainen siihen nähden, ja vaikuttaa selvästi pyöränkulmiin kun auto ponkasee kolahduksen jälkeen ihan toiseen suuntaan.
Noin niinkuin amatöörinä veikkaisin että ongelma on jarrusatuloissa. Toiselta puolelta satula ei ole kunnossa/kiinni ja jarru kirahtaa kiinni -> auto vie toiseen suuntaan. Olisi loogista.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^tekee saman tempun myös kiihdyttäessä, jolloin ei jarruilla ole mitään tekemistä asian kanssa. Jarrut on toki myös tarkistettu.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Epezi kirjoitti:Meikällä kolisee kans niin että oikeen pelottaa. Jossain on väljää oikein kunnolla. Maantie vauhdista kun jarruttaa niin kuuluu kauhea poks ja auto hyökkää ojaa kohti. Sama juttu kiihdyttäessä. Kolinaa kestänyt jo vuoden ja kokoajan pahenee. Oon käynyt alustan nosturilla läpi jo viidesti, väännellyt isoilla kangilla ja repinyt käsin, kerran on katsastuksessakin revitty, ilman tulosta. Kaikki pienet väljät mitä on löydetty on myös korjattu. Vetarit on vielä vaihtolistalla, vaikka olenkin aika varma että ei se sieltä tule.
Onko katsottu missä kunnossa jousilautaset on? Meinaan vaan että sitä on aika hankala todeta "vääntelemällä". Itselläni oli ainakin takana jo ihan läpimädät jousilautaset 99 mallin autossa.

Tai olisko ylätukivarsi yläpäästään paskana...

HeVi
Viestit: 54
Liittynyt: 01 Tammi 2009, 10:27
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja HeVi »

Minun yksilössä kolisee kans etupää jostain...katsuri ei ole löytänyt väljää vaikka olen jo parissa katsastuksessa oikein pyytänyt etsimään ja vaikka hylkäämään kolinoiden takia.
Nyt huomasin, että auto paikallaan parkissa rattia hieman eestaas käännellessä kuuluu ja ehkä tuntuukin pieni klappi. Viittaisi vahvasti raidetangon päihin tai hammastankoon. Täytyy tutkiskella asiaa...

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Avausviestin luettuani heti sanoisin, että hammastanko. Kuvailemasi kolinan ja narinan kulku molemmille puolille ja myös runkoa pitkin kaasupolkimelle asti- minulla tuli mieleen entinen 159, jossa oli vikaa hammastangossa. Äänteli niin paljon, että hävetti. Myöhemmin iski autokuume ja sopivasti sellaisenaan annoin sen vaihdokkina autokauppaan, vaikka olisikin saanut korjattua takuuseen.
Eli veikkaan hammastankoa. Eihän tarinoistani tietenkään apua ole, mutta jaksamisia ja tsemppiä- toivotavasti saat auton kuntoon!
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

pjotrthegreat kirjoitti:Onko katsottu missä kunnossa jousilautaset on? Meinaan vaan että sitä on aika hankala todeta "vääntelemällä". Itselläni oli ainakin takana jo ihan läpimädät jousilautaset 99 mallin autossa.

Tai olisko ylätukivarsi yläpäästään paskana...
Iskarit ja jouset (eli myös jousilautaset) vaihdettu, samoin ylätukivarret joista toinen vielä kahdesti.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Pyöränlaakeri?
Onko renkaat kuluneet tasaisesti?
Vetarit?
Tai vähän näitä jokaista. :wink:

edit.
Jaa sieltä kuuluu jarruttaessa "poks"... no jaa... eli hmm.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Missäs kunnossa apurunko/apurungon kiinnitykset on?

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Koli koli

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Täälläkin kolisee Alfonsossa.

Jarrutettaessa - Klonk.
Käännyttäessä mukulakivikadulla - Klonk, klonk, klonk, suoraan ajaessa ei niin paha.
Paikallaan rattia käänneltäessä - Klonk.

Metallinen, kumea ääni edestä. Tuntuu tulevan ratin takaa tms. Eteen vaihdettiin juuri iskarit ja alatukivarret ja tuntuu kuuluvan paremmin sen jälkeen... Koiranluut taidettiin uusia vuosi sitten... Ja ratti hieman vinossa myös, pitää ne pyöränkulmat säädättää...

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

silverine kirjoitti:Pyöränlaakeri?
Onko renkaat kuluneet tasaisesti?
Vetarit?
Laakerit tsekattu/vaihdettu
Renkaat kulunut ok, kulmat säädetty hiljan.
Vetareissa on hieman välyksiä, ja ne ajattelinkin seuraavaksi vaihtaa, vaikka niissä ei lähes varmasti ole mitään vikaa niin vaihdan varmuudenvuoksi.
Missäs kunnossa apurunko/apurungon kiinnitykset on?
Eipä muuten yhtään huono veikkaus. Apurunko on viimeksi ollut irti kun vakaajan kumeja vaihdoin, kaikki paikat tuli kyllä kiristettyä ja tarkistettua. Toisaalta jos se olisi vähän löysässä niin voisi aiheuttaa tuommoista kolinaa ja liikettä, ja sen kiinnitystä ei ole tullut lukemattomissa alustantarkistuksissa tarkistettua. Eipä se silti siitä johdu sillä kolinaa oli jo ennen apurungon irroitusta ja irroittaessa oli kyllä kaikki kiinni.

-Tate-
Viestit: 20
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 12:42
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja -Tate- »

Tulipa sitten hommattua vakaajan kumit Heikalta, mutta tänään kun olin rupeemassa vaihtamaan niin kyllä motivaatio meni heti kun katsoi minkälainen savotta se on. Pari ruuvia tuli laitettua kumpaankin vanhaan kumiin ja hävisi kolinat samantien. Saa nähdä kauan tuo patentti kestää. Taitaa olla aika suosittu näissä autoissa..

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Heheei, mä varmaan keksin sen!

Vaihdoin tänään vetoakselin vasemmalle, ilman tulosta. Rupesin kuitenkin miettimään että kun esim jarruttaessa kolahtaa tosi voimakkaasti niin se kiskasee samalla autoa aina ojan suuntaan. Ajaessa koitin vetelin isoja liikkeitä vasemmalle ja oikeelle, kokoajan kuului semmosta rutinaa/pauketta. Sama rutina kuului oli sitten veto päällä tai ei.

Eiköhän se ole hammastanko mikä siellä paukkuu ja poksahtelee. Yhtään väljää ei kuitenkaan käsin tunnu.

Avatar
McJohnson
Viestit: 183
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Mulla ei varsinaisesti etupää kolise, mutta sieltä kuuluu välillä sellainen "doing" ääni. Kuulostaa siltä kuin jousi vapautuisi nopeasti. Samanmoinen ääni kuului entisestä rellustani kun iskarin kääntölaakeri jumitti. Tässähän ei kyseistä rakennetta ole, joten ihmetyttää mistä ääni kuuluu. Jouset vaikuttaa ihan normaaleilta.
Mietityttää myös tuo hammastanko omassa 156:ssa. Mistään nivelistä ei löytynyt väljää, mutta silti tuntuu ajossa siltä, että jotain välystä on jossain.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Siis tämähän nyt ei auta mits, mutta tuntuu vähän siltä että 156:set "ääntelevät" alustastaan jo heti kun ne ajetaan tehtaan liukuhihnalta ulos......Olen ainakin itse alkanut tulemaan jo immuuniksi noille eriasteisille kilinä/kolina/rutina/rahina, ynnä muille vastaaville, kuuloaistin kautta kajuuttaan tunkeville, ilmiselville harha-aistimuksille.........
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu.

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Tuli itsekin tässä ostettua vihdoin Alfa, pitkäaikaisen mielenhäiriön ja mielihalujen takia. Tuohon omaankin yksilöön on vaihdettu paljon osia alustaan, mutta edelleen täristää jarruttaessa, varsinkin voimakkaammin jarruttaessa ja hieman myös kiihdyttäessä. Eikös tuo oikeastaan viittaa siihen, että puslat tästäkin pitäisi vielä vaihtaa - niihin kun ei ole koskettu.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu.

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Kyllä mä lähtisin tärinää etsimään pyörivistä osista, eli järjestyksessä: Vanteet, renkaat, jarrut, vetarit.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

SaLexi kirjoitti:Tuli itsekin tässä ostettua vihdoin Alfa
Onko sattumalta tiilenpunainen farmari beigellä sisustalla?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: 156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu.

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ Täsmääkö tuntomerkit de Rotteloon?

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu.

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Rasvis kirjoitti:
SaLexi kirjoitti:Tuli itsekin tässä ostettua vihdoin Alfa
Onko sattumalta tiilenpunainen farmari beigellä sisustalla?
Ei ole, musta sisusta :)

Epezi, ihan hyvä neuvo. Vanteet ja renkaat saa varmaan ruksittua tarkistuslistalta, jos muutaman viikon päästä vaihtaa alle talvirenkaat. Jarruistahan tuo voisi johtuakin, täytyy tutkailla jossain välissä tutun korjaajan kanssa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Epezi kirjoitti:^Kyllä mä lähtisin tärinää etsimään pyörivistä osista, eli järjestyksessä: Vanteet, renkaat, jarrut, vetarit...
...vauhtipyörä.

Mulla myös ex-kinnerissä etujarrut ravistivat. Levyjen ja palojen jälkeen olivat vähän aikaa OK mutta alkoivat sitten taas tutisemaan. Olisikohan joku ampunut pulttipyssyllä navat rusetille?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu.

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Jännä juttu... Nyt kun olen muutaman päivän tuolla päästellyt menemään, niin tärinät ovat kadonneet tai ainakin vähentyneet. Tänään en saanut enää jarruttaessa täristämään, vaikka oikein yritin. Toisaalta vähän isompaan kuoppaan ajaessa kuuluu apukuskin puolelta klonks. Mistäköhän suunnasta tätä tapausta nyt lähtisi lähestymään?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu.

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^autokorjaamon suunnasta :lol:

Jos ei enään täristä niin mitäpä sitä sitten enään ihmettelemään (saattoi olla likaa renkaissa tai sitten jarrulevyt on oienneet).

Kolina voi taas tulla niin monesta eri paikkaa, että nosturilla heilutellessa se varmimmin selviää.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: 156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu.

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Eikös 156:sessa ole myös rattiakselin murrosnivel, jonka neulalaakerit ovat hajoamassa, se voi aiheuttaa vetelyä kiihdytettäessä, ja jarrutettaessa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 156 Sportwagon etupää kolisee, vaikka osia on vaihdeltu.

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Eiköhän se ole hammastanko mikä siellä paukkuu ja poksahtelee. Yhtään väljää ei kuitenkaan käsin tunnu.
Kyllä se tuntuu 156:ssa jos on väljä:

Auto nosturilla ylhäällä, käsin kiinni suojakumin kohdaltaan silleen että puristat kumin läpi raidetankoa ja liikutat ylös-alas suunnassa.

Tuntuu varmasti jos se liukuholkki hammastangossa on väljä, tarkemmin vielä jos purkaa kumin pois ja kaveri pääsee sivusta kattoon kuinka liikkuu.. :-D

Sivusuunnassa pyörästä heilutellen ei silti välttämättä tunnu yhtään...

Vastaa Viestiin