Huonoa tuuria vaiko...?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Huonoa tuuria vaiko...?

Viesti Kirjoittaja werba »

Nyt täytyy ihan tosissaan kysyä muiden yksviiskutosten omistajilta ja ex-omistajilta, että minkälaista elämä heidän autojensa kanssa on. Oma 156 1.8 TS vuosimallia 2002 on pirun hyvä ajaa, helvetin hieno ulkoisesti ja kaikinpuolin muutenkin ihana. Mutta ne viat, ne viat... alan miettiä, että onko huono tuuri ollut vikojen kanssa, vai onko muillakin samoja ongelmia. Vai olenko itse vain vainoharhainen.

Ostin auton kaksi vuotta sitten ja mittarissa oli 67 000 km. Nyt autolla on ajettu liki 130 000 km, eli kohtuullisen kovassa käytössä on ollut, vaikka revitellyt en ole autolla ikinä. Sinä aikana normaalien huoltojen lisäksi (jarrulevyt, jarrupalat, jakopään hihnojen vaihto kertaalleen, vesipumppu, öljyjen- ja suodattimien vaihdot) auton kanssa on saanut säätää:

-termostaatti on mennyt vaihtoon
-ilmamassamittari on mennyt vaihtoon
-toinen sivupeili käytännössä rapistui paikoilleen ja meni vaihtoon
-toisen takaoven kahva hajosi ja meni vaihtoon
-kampiakselin tiiviste meni vaihtoon, tuli kohtuullinen lasku
-bensatankin luukku meni rikki pakkasella

Sen lisäksi ajoituksenmuunnin täytyy vaihtaa pian nakutuksesta päätellen ja käynnistettäessä auto pitää 20-25 sekuntia sirinää, jonka syytä ei ole saatu paikallistettua.

Ainoa positiviinen asia on se, että helmapellit on liki täysin ehjät vaikka olen ajanut kesät talvet ja ruostetta ei ole ilmennyt vielä missään.

Onhan autossa tyyppivikoja, eikä siinä mitään. Mutta jos tällaista on tiedossa jatkossakin ja kilometrit lisääntyy, alkaa joku Toyota Corollakin kuulostaa unelmalta.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

aika normaalia, kahva ja bensatankin luukku varmaan voidaan laskea omaan piikkiin, ne on harvemmin hajonneet ilman väkivaltaa? Ainoastaan tuo kampiakselin tiiviste taitaa olla tyyppivikojen ulkopuolelta. Onhan tuo jo 11 vuotta vanha autokin, jos haluat selvitä halvemmalla kannattaa varmaa vaihtaa tuoreempaan vaikka korollaan :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

V6 kirjoitti:aika normaalia, kahva ja bensatankin luukku varmaan voidaan laskea omaan piikkiin, ne on harvemmin hajonneet ilman väkivaltaa? Ainoastaan tuo kampiakselin tiiviste taitaa olla tyyppivikojen ulkopuolelta. Onhan tuo jo 11 vuotta vanha autokin, jos haluat selvitä halvemmalla kannattaa varmaa vaihtaa tuoreempaan vaikka korollaan :wink:
Samaa mieltä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eihän tuossa listassa nyt ole mitään ihmeellistä, sanoisin että melko pienellä olet päässyt, oli merkki nyt sitten mikä tahansa :roll:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huonoa tuuria vaiko...?

Viesti Kirjoittaja V6 »

werba kirjoitti: Mutta jos tällaista on tiedossa jatkossakin ja kilometrit lisääntyy, alkaa joku Toyota Corollakin kuulostaa unelmalta.
jatkossa sun pitää varmaan vaihtaa akkua,pakoputkea,syyläriä jne eli iän myötä osia täytyy alkaa vaihtelemaan enemmän...sellaista se on auton ylläpito, uudella autolla voi 2-3 vuotta ajella suht rauhassa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja werba »

No huh! Tyyppivikojahan suurin osa tietenkin, mutta onkohan tiedossa samaa settiä seuraavan 60 000 kilsan sisällä. Ja vanhahan tuo tietenkin alkaa jo olla kieltämättä.

Mutta jos tosiaan mitään huonoa tuuria ei ole ollut ja muilla on ollut vastaavia kokemuksia, niin helvetin hyvä! En tosiaan ole vielä lähelläkään lusikan heittämisestä nurkkaan ja aion pysyä alfistina. Aikaisemmin itselläni on ollut pari Opelia, jotka olivat saamarin tylsiä ja mitäänsanomattomia, mutta toimivat kuin junan vessa. Siihen verrattuna tämä on ollut kyllä aika vuoristorataa, koska auto on ollut koko kahtena vuotena noin 5 kuukautta pisimpään ilman mitään vikaa.

Mutta jos olen tosiaan päässyt helpolla, niin eihän tässä voi olla kuin hymyssä suin!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo hyvähän se on tietää mitä on odotettavissa, itselläkin jo toinen 56nen menossa niin aika tarkkaan on tiedossa mitä on odotettavissa, kuusi vuotta tässä on jo ajeltu nykyisellä (tosin aika vähän km) ilman mitään suurempia ongelmia.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja werba »

Osaatkos sanoa, että onkos tässä mitään erityistä tiedossa? Meneeköhän esimerkiksi termari ja ilmi vielä vaihtoon monestikin. Pakoputki, syyläri, jne.?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tässä on hyvä ketju pällistellä millasia pulikoita voisi olla mahdollisella vaihtolistalla.

Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja werba »

Tänks!

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Seuraavaks varmaan korkkaa ajoituksenmuunnin. :)

Aika perushuttuahan nuo yllämainitut nyt olivat.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Oma V6:n on ollut erittäin positiivinen yllätys! Onhan siinä välillä jotain pientä ollut, mutta ikinä ei ole kesken matkan tielle jättänyt. Ja kaikki pieni mitä on ollut niin olisi voinut olla kaikissa muissakin merkeissä. Ja onhan tuo niin mukava ajella että saa kaukaa etsiä yhtä luotettavaa autoa jolla on yhtä mukava ajaa... Tietenkin vielä samaan hintaluokkaan.

Ja bensatankin luukku meni omassakin vaihtoon heti kun omistajaksi itseni lunastin.

Noin tavalliseksi autoksi täydellisen erikoinen. Tykkään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kun tuota vika listaa katsoo, niin loppujen lopuksi iso osa sellaisia, joista on ollut täällä puhetta useastikkin ja on yleisessä tiedossa, että tuollaisia vikoja tulee lähes varmasti joskus, paitsi tietenkin kampiakselin tiiviste, niitä ei kovin usein ole tullut vastaan. Minunkin mielestä tuo on hyvin kohtuullinen lista, kun otetaan huomioon, että kyseessä on 11 vuotta vanha auto, ei auton iän takia voi olettaa, että pääsisi huollosta toiseen ilman mitään problemaa, mutta hyvinkin voi selvitä ilman ylimääräisiä korjaamo vierailuita

Ehkä tuo on se hinta, mikä erottaa Alfan tyylin ja ajonautinon juuri siitä tasaisen harmaasta corollasta.

30+ tkm/vuosi on hyvä ajosuoritus ja varmana tulee joka autoon jotain vikaa tuona aikana.

mun vastaava 2,5 vuotta, tästä saattaa puuttua jotain, en äkkiä muista itsekkään (huollot+ "vapaaehtoiset varusteet" + renkaat jätetty ulos)
Takajarru palat
Termari
kampiakselin laakerit :lol:
Kaasuläppä + poljin (väärä diagnoosi)
takaoven kahva
polttoaine luukun lukko, samalla korkki
Renkaiden tasapainoituksia pariin otteeseen.
kallistuksenvakaajan runkopuslat

Ei siinä mitään, mielelläni pidin autoa kunnossa, ja mikäs siinä jos muuten rokkaa, auto kaupassa saa aina turpaan, niin mielummin sitä pitää omaansa kunnossa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Eihän tuossa werban listassa ollut vielä edes tukivarsia. Niitä sitten seuraavaksi... repullinen. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Jos joku jaksaa kaivaa sen threadin, missä oli huoltokuluja koottuna useammalta henkilöltä, niin siitähän saa jo hyvää otantaa mitä tämä alfailu oikein maksaa.

Rahaa menee, mutta jos Alfassa näkee muutakin kuin auton, on valmis vähän maksamaankin sillä ajosta. :)

Tässä vähän perspektiiviä:

Vaikka Alfaan menee rahaa välillä aika kivasti, on kavereideni Audit kyllä polttanut rahaa jopa hurjemmin. Järkyttäviä huoltolaskuja mystisten vikojen metsästelyssä. Taannoinen jakopään vaurio V6-Audissa räjäytti sitten pankin lopullisesti. :crazyeyes:

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Juu mullakin kaveri uusi V6 TD audiin kahdesti kansia, kun ekat oli kait väärät. Sitten on webastoa laitettu, syöttöpumppua ties sun ja mitä. Pumppu oli muuten muistaakseni 1700e.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7447 myös aika hyvä lista 156:n tyyppivioista. Eli sieltä voi katsella mikä seuraavaksi laukeaa :mrgreen:.

P.s. Oma 159 on parhaillaan tod.näk. EGR-vaihdossa... nykii 1500-2500 rpm välillä kun yrittää ajaa tasaisilla kierroksilla. Hertziltä sitten alle Nissan Note väliaikaisesti :shock:.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

michael kirjoitti:Jos joku jaksaa kaivaa sen threadin, missä oli huoltokuluja koottuna useammalta henkilöltä, niin siitähän saa jo hyvää otantaa mitä tämä alfailu oikein maksaa.
Vilkases 6 viestiä ylempää. ;)

Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja werba »

tmv kirjoitti:http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7447 myös aika hyvä lista 156:n tyyppivioista. Eli sieltä voi katsella mikä seuraavaksi laukeaa :mrgreen:.

P.s. Oma 159 on parhaillaan tod.näk. EGR-vaihdossa... nykii 1500-2500 rpm välillä kun yrittää ajaa tasaisilla kierroksilla. Hertziltä sitten alle Nissan Note väliaikaisesti :shock:.
Kuinkas kalliiksi 159:n ylläpitäminen on tullut? Haaveissa olisi parin vuoden päästä 159 ja kun niiden hinnatkin näyttävät laskevan kuin lehmänhäntä niin miksipä ei. Onkos samaa odotettavissa kuin 156:lla?

Ja unohtuipa mainita vioista vielä alakerran öljypropun vuotaminen. Kierteet on menneet ja nyt vuoto on tukittu silikonilla. No, se ei kyllä ollut kallis homma, mutta öljynvaihdon yhteydessä lisää turhaa odottelua.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eli seuraavalla kerralla vanhat öljyt kannattaa ottaa yläkautta imemällä pois, jos proppu tällä hetkellä pitää. Menee pian öljypohja hankintalistalle ;)

Aikoinaan mitä itse katselin bensa 159:n vikoja ja huoltokuluja vrs. vanha 156:n, niin päättelin että tukivarsiongelmissa on menty askel parempaan suuntaan. Jakoremmien kanssa ei ole ollut niin suuria murheita - jos vaihtaa ajallaan jne. Ilmihommia ei tullut eteen myöskään.

Toisaalta 156:ssa nuo kaikki on suhteellisen iisisti korjattavissa ja moni korjaus jopa itse tehtävissä.

Kaiken kaikkiaan tuo sinun listasi on perin tuttu. 200tkm:n kohdalla alkoi ainakin itselläni mennä osaa vaihtoon. Mm. syyläri, iskarit ja jouset sekä jotain alkuperäisiä tukivarsia. Kytkin olisi varmaankin ollut seuraavaksi vaihtolistalla.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

werba kirjoitti:Kuinkas kalliiksi 159:n ylläpitäminen on tullut? Haaveissa olisi parin vuoden päästä 159 ja kun niiden hinnatkin näyttävät laskevan kuin lehmänhäntä niin miksipä ei. Onkos samaa odotettavissa kuin 156:lla?
En ole kulukirjaa pitänyt omasta kun siinä on vielä Deltan takuuta jäljellä. Mieleen tulevia huoltokeikkoja näin nopeasti ovat: etulevyt vaihdettu (tämä lienee yksittäistapaus kun toiseen levyyn tuli ura), 2-3 parkkianturia mennyt pimeäksi, etujarrua on putsattu välillä kun tuppaa joskus jumittamaan (pitäisi tehdä enemmän kunnon jarrutuksia isojen levyjarrujen kanssa), EGR-venttiilin ja/tai hiukkassuodattimen tukkeutumisen vuoksi useampi huoltokäynti. Omasta pussista ei ole mennyt kuin akun vaihto kun hyytyi viime talvena kovien pakkasten jälkeen - sekin tokeni latauksella mutta päätin varmuudeksi uusia. Ja sitten tuo 156:sta tuttu pohjalevy näyttää olevan rimpula tässäkin eli kiinnikkeet ovat rikki.

Kilsoja 159:ssä about 70t.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Bensaa menee vähän enmmän kun 156, isoimmat murheet taitaa bensakoneissa olla ketju joka saataa venyä ja bensoija ja dieseleitä vaivaava hammastanko, dieseleissä juuri tuo EGR.

Ehkä tyyppivika lista on lyhyempi, mutta osat pers tuntumalla karvan verran kalliimpia.

Katsoo nyt mihin lähtee 156 menemään osien puolesta, minun mielestä tuo vikalista on ihan siedettävä, joku voisi jopa sanoa lyhyt. mistä tahansa autosta joutuu 11 vuoden ikäisenä uusimaan iskareita tai syyläreitä, turha noista on mitään paniikkia ottaa, joka autolla ihan sama.

Minä väitän että nuo öljypohjan ja propun ongelmat ovat aiheutuneet peukalon väärästä sijainnista keskellä kämmentä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

werba kirjoitti:Oma 156 1.8 TS vuosimallia 2002
V6 kirjoitti:Onhan tuo jo 11 vuotta vanha autokin
DaViega kirjoitti:mistä tahansa autosta joutuu 11 vuoden ikäisenä
:lol: Auttakaa nyt hämmentynyttä sen verran, että missä on se 11-vuotias auto :roll: ?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Sehän on tulevaisuudessa :-D , odotetaan niin kyllä se sieltä tulee....

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ai se on niin tarkkaa että reilusta vuodesta kiinni... sehän voi olla vanhempikin riippuen milloin tuo auto on tehty...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^On se :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei oo ku 10 sormee... :mrgreen: :silly:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin