156 jakohihna... Jälleen kerran, osa xxx

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Kiitoksia vaan onnitteluista. Katsotaan kuinka tämän uuden kanssa pääsee alkuun.

Toivottavasti minun ei tarvitse tätä topiccia enää nostaa ylös otsikon mukaisesta syystä.

BayernJ
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja BayernJ »

Hellou. Ite varasin just ajan Nokian autotalosta jakohihnan vaihtoon. Vaihtavat samalla vesipumpunkin 870e. Delta-autossa sama homma ilman vesipumpunvaihtoa (tai ei ne ainakaan sitä ehdottanut) 1220e. On siinä hinta eroa. Toi nokian autotalo on kumminkin merkkihuoltokin.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Mulla on myös menossa auto samaiseen paikkaan ensi viikolla, kun jakopäästä kuuluu välillä sellasta kahinaa, joka ei sinne mielestäni kuulu. Hyvä tietää vähän etukäteen, mitä tulee maksamaan, jos joutuu vaihdattamaan. Kirpasee sitten vähemmän kun tulee tilanne vastaan... toivotaan että selvitään vaan kiristäjän säätämisellä.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

NickName
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 09:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja NickName »

Tuosta Nokian autotalosta sen verran, että minäkin kuvittelin että se olisi ihan "merkkihuolto" mutta Delta-Motor tiesi sanoa, että niin ei ole, vaan ainoa Alfan merkkihuolto suomessa on Delta-Auto :evil:

Alkujaan itse löysin Nokian autotalon jonkun 156:n mukana tulleen merkkihuoltolistan sivuilta joitain vuosia sitten, mutta maahantuojan mukaan se on kuulemma vanhentunutta tietoa.

Eipä silti, siitä huolimatta aion jatkossakin käyttää Alfaa Nokialla huollossa Deltan sijaan, koska olen saanut heiltä hyvää palvelua järkevämpään hintaan.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Mitäs sitten jos auton huoltokirjassa on Nokian Autotalon leima ja auton vie sen jälkeen Deltaan huoltoon. Deltan mielestä se on varmaan "laiton" leima ja auto on ikäänkuin huollettu "väärin"? Onko tuolla merkkihuolto-statuksella muuta merkitystä?
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Eikö "merkkihuollon" käsiten ole jo vanhentunut EU:n ryhmäpoikkeuasetuksen myötä? Oleellista lienee vain, että huollot ja korjaukset suoritetaan autonvalmistajan ohjeistuksen mukaan, ja että varaosien laatu vastaa alkuperäisosia.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Niinhän se varmaan on, juuri sen takia pyrkivätkin hankkimaan varaosat Deltasta tai muuten varmistamaan, että käytetään alkuperäisiä (tai laadultaan niitä vastaavia) osia.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Menee vähän ohi aiheesta, mutta Nokian Autotalo tekee myös takuu huollot ainakin Alfaan.

Itsellä menossa kanssa auto ensiviikolla takuuhuoltoon Nokialle.

Avatar
mutt
Viestit: 5464
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

NickName kirjoitti:Tuosta Nokian autotalosta sen verran, että minäkin kuvittelin että se olisi ihan "merkkihuolto" mutta Delta-Motor tiesi sanoa, että niin ei ole, vaan ainoa Alfan merkkihuolto suomessa on Delta-Auto :evil:
No siinä tapauksessa täälläkin toimiva KSA-huolto on huijarifirma, kun väittää olevansa Alfan ja Fiatin merkkihuolto (lisäksi taitavat olla virallinen huolto myös ainakin Hyundaille, Suzukille ja Kialle.) ;) Eperit on käytössä ja isot logot seinillä, huoltohinnoittelu vain käsittääkseni hieman eri luokkaa, kuin DA:lla yleensä.

NickName
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 09:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja NickName »

Uuuups, mitenkäs tuohon tuli noin kirjoitettua. :oops: Piti lukea että ainoa Alfan virallinen huolto Pirkanmaalla on Delta-Auto, ei siis koko suomessa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Lisää jakopää vammaisia, tänään purin yhden.

156 -99 Selespeed 2.0 TS.

Hihnalla ajettu 57tkm, 3vuotta ja pari kuukautta.

Kiristin muovisella hihnapyörällä, ei näkyviä/tuntuvia vaurioita.
Gatesin hihna, hampaat halkeemilla, ja puoliksi irti. Kampiakselin hihnapyörän kohdalta hampaat pois.

8 pakoventtiiliä 2 imuventtiiliä mutkalla.

Gatesin hihna pitäisi olla vielä sieltä parhaimmasta päästä, joten pitäkää siitä 3vuodesta kiinni.

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Kiristin muovisella hihnapyörällä
Ken tuntee piston sydämessään niin tarkistaa hihnan kireyden paaaaaaljon
ennen 60 tkm täyttymistä.

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Osaako joku sanoa, kannattaako vaihtaa 120 tkm huollon ja jakohihnan yhteydessä myös seuraavat nippelit:
tasapainoakselin hihna ja kiristin
ajoituksenmuunnin ja stefa
moniurahihna (tosin tää vaihdettiin mulle takuuna alle vuosi sitten, oli pykimää)

Näitä mulle ehdotettiin lisähintaan ton jakohihnan (ja kilkkeiden lisäksi) sekä perushuollon lisäksi. 60tkm vaihtotyö on tehty Deltassa, mutta nyt suuntaan muille maille. Herttoniemen Autokeskus ei vielä ole aloittanut näitä hommia, mutta joulukuussa siellä ollaan kuulemma valmiita palvelemaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

tasapainoakselin hihna ja kiristin
Ehdottomasti, vaihto on välttämätöntä
ajoituksenmuunnin ja stefa
Tarvittaessa, onko tyhjäkäynnillä käynnistettäessä "dieseli-ääntä". Osa on kallis, joten en vaihtaisi "varmuuden vuoksi".
moniurahihna
Kannattaa, kuuluu huolto-ohjelmaan, kuluva osa eikä maksa paljoakaan


Lisäksi vaihdattaisin samalla vesipumpun. Tuo noin tunnin lisäkustannuksen ja pumppu maksaa muistaakseni jotain 60-70€. Varsinkaan jos 60tkm ei ole vaihdettu niin 180tkm samalla pumpulla on jo paljon.
Viimeksi muokannut Epezi, 20 Loka 2009, 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ainakin tuo tasapainoakseli ja sen hilppeet lienee vähintäänkin yhtä tärkeät. Moniurahihnakin on sen verran halpa, etten säästäisi siinäkään vaikka melkein uusi olisikin.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

tasapainoakselin hihnan, kiristimen ja moniurahihnan vaihtaisin, koska tekee ikävää jälkeä hajottuaan jakohihnan välissä.

Tuo ajoituksenmuuntimen vaihto on luultavasti lähempänä 180tkm korvilla.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Komppaan Epeziä, vaihtoon tasapainohihna ja kiristin joka kerta, vesipumppu joka toinen kerta, ajoituksenmuunnin jos kuulostaa pahalta.
Minun Alfoistani toinen alkoi ääntää jo 70 tkm kohdalla, vaihdettiin 90 tkm kohdalla kun tuli jakohihnalle vuodet täyteen. Toisessa on alkuperäinen 152 tkm ajettu muunnin, toistaiseksi ilman mainittavaa naputusta.

Moniurahihnan vaihtoväli on 80 tkm, mutta sen joutuu ottamaan tuossa remontissa kumminkin irti, ja maksaa luokkaa parikymppiä, joten ei ehkä kannata säästellä.

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Kiitos nopeista vastauksista. Vesipumpun olin vaihtamassakin. Onko kuultava ero selvä, jos ajoituksenmuunnin on sökö? Eipä tuo varsinaisesti mikään Singeri ole, kun raaputtaa laseja. Varmaan pitää etsiä vertailukohde. Jos jätän huoltamon päätettäväksi, tuskin ottavat kantaa äänen perusteella.

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

jude kirjoitti:Kiitos nopeista vastauksista. Vesipumpun olin vaihtamassakin. Onko kuultava ero selvä, jos ajoituksenmuunnin on sökö? Eipä tuo varsinaisesti mikään Singeri ole, kun raaputtaa laseja. Varmaan pitää etsiä vertailukohde. Jos jätän huoltamon päätettäväksi, tuskin ottavat kantaa äänen perusteella.
Jos se kuullostaa TDI Golfilta, niin muunnin on sökö. Jos ei, niin muunnin on OK.
VMP

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Olkaapas taas tarkkana, ainakin Tampereen motonet myy taas muovisella hihanpyörällä kiristimiä. Myyjä tiedosti asian ja kysyikin että mistä niitä metallisia saa, kun kaikki niitä kyselevät.

Vastasinkin että ainakin tällä hetkellä kaikkialta muualta :wink:

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Epezi kirjoitti:Lisäksi vaihdattaisin samalla vesipumpun. Tuo noin tunnin lisäkustannuksen ja pumppu maksaa muistaakseni jotain 60-70€. Varsinkaan jos 60tkm ei ole vaihdettu niin 180tkm samalla pumpulla on jo paljon.
pumppu maksaa motonetissa alle 40eur
lisäaika on lähempänä 1/2 h kuin 1h, sekin aika menee vesien kanssa läträämiseen
vesku

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Kiristimistä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Noitahan muovisia oli sitten kahta eri versiota musta ja valkoinen, valkoinen tuli korvaajaksi ja oli ilmeiseti kestävämpi, nythän on metallinen joten se on varmasti paras vaihtoehto.

Kertaluokkaa saa turvallisemman pelin jos jättää suosiolla taspainoitusakselin hihnan pois, niin tein ja ei ollut suurempaa haittaa koneen tasaiselle käynnille.

Hankin juuri moottorivaurioisen 155 16V:en ja teen varman saman tempun sillekkin, kone menee luultavimmin siinä uusiksi (jos ei sitten onnistu poraamalla), sen verran pahaa jälkeä oli kolmossylinterissä, reikä männässä ja molemmat imuventtiilit poikki. Menee sitten tulevaisuudessa "projekti" osioon ;O).
Liitteet
IMG_4226_1.JPG
IMG_4226_1.JPG (87.02 KiB) Katsottu 8894 kertaa
02B30018_1.JPG
02B30018_1.JPG (68.55 KiB) Katsottu 8894 kertaa

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

veskuk kirjoitti:pumppu maksaa motonetissa alle 40eur
lisäaika on lähempänä 1/2 h kuin 1h, sekin aika menee vesien kanssa läträämiseen
Niinpä näkyi olevan, kävin juuri itselleni sellaisen hakemassa.

Ainakin itselläni menee noin tunti lisäaikaa kun ensin tyhjennän alavesiletkusta nesteitä pois, irroitan vanhan pumpun, puhdistan pinnat asennan uuden (aika tarkkana saa asentaa, o-rengas on herkästi rikki menevää sorttia), täytän järjestelmän, ilmaan ja lämmityskäytän moottorin sekä tarkistan termarin ja flektin toiminnan.

Kait tuo saa puolessakin tunnissa tehtyä, mutta voi mennä jo vähän häsäämiseksi.

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Muovisella kiristimen rullalla on paljon peloteltu. Onko se siis kadonnut katukuvasta, paitsi tästä motonetistä? Mulle tulee joku Gatesin hihnasarja, pitääkö pelätä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä sitä tosiaan joiltan tukkureilta tulee (ottaahan motonettikin osansa vähän sieltä sun täältä).

Gatesin paketeissa on ainakin ollut metallisella pyörällä olevat kiristimet, joten ole huoleti.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Epezi kirjoitti:
veskuk kirjoitti:pumppu maksaa motonetissa alle 40eur
lisäaika on lähempänä 1/2 h kuin 1h, sekin aika menee vesien kanssa läträämiseen
Niinpä näkyi olevan, kävin juuri itselleni sellaisen hakemassa.

Ainakin itselläni menee noin tunti lisäaikaa kun ensin tyhjennän alavesiletkusta nesteitä pois, irroitan vanhan pumpun, puhdistan pinnat asennan uuden (aika tarkkana saa asentaa, o-rengas on herkästi rikki menevää sorttia), täytän järjestelmän, ilmaan ja lämmityskäytän moottorin sekä tarkistan termarin ja flektin toiminnan.

Kait tuo saa puolessakin tunnissa tehtyä, mutta voi mennä jo vähän häsäämiseksi.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että en koskenut alavesiletkuun, kyllä se vesi sieltä pois tulee kun ottaa pumpun irti :) Ja vielä juuri sopiva määrä tuli ulos. Tarpeeksi iso vati vaan alle. Täyttämisessä ei tuntunut minkään sortin ilmaamista tarvittavan. Termari ja flekti ei voi mennä rikki pumpun vaihdossa, joten niitten tarkistusta ei nyt kannata tähän sotkea. Pumpun O-renkaaseen sipasin silikoonia niin meni paikalleen ilman pienintäkään väkivaltaa.
vesku

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Onni onnettomuudessa!!!
Pikkuveli ajeli eilen 156 perässä ja sano ku pysähdyttyämme sanoi et joku mato roikkuu auton alla, no sehän oli tasapainoakselin hihna, onneksi jakopäänkopasta puuttuu se alapalanen niin pääsi hihna sieltä pois eikä mennyt jakohihnan väliin!!! :shock:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

avattaren alta kirjoitti:Auto: 156 V6 + 164 V6 +164 TSx2 + Sprint +Alfasud Sprint +Alfasud + 33 16V + 33 4X4 (Jäärataauto) + Chevy Malibu + GSX-R750 + Kawa GPZ500S + Nuffield 10/42
Snake kirjoitti:Onni onnettomuudessa!!!
Pikkuveli ajeli eilen 156 perässä ja sano ku pysähdyttyämme sanoi et joku mato roikkuu auton alla, no sehän oli tasapainoakselin hihna, onneksi jakopäänkopasta puuttuu se alapalanen niin pääsi hihna sieltä pois eikä mennyt jakohihnan väliin!!! :shock:
Eihän V6:ssa ole tasapainoakseleita??? saati niiden vaatimaa remmiä...

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Joo ei... Päivitänpäs listan samantein :-D :-D

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Ja kaiken kukkuraks on nyt pitänyt pientä naputusta tyhjäkäynnillä yläkerrasta n 300km sitten... Nostaja kenties??? Pikkusen kierroksia n. 1500 niin häviää... Vaiko muunnin, mut päivittäin ducatolla ajelevana en sanoisi ääntä dieselimäiseksi.. Öljynpaineet tyhjäkäynnillä 1,5bar et aika ok...
Tuli tuo kone rempattua 800km sitte, m.renkaat, laakerit, kampiakseli uutta ja kansiremontti... Silloin kuullosti mahtavalta ja kävi tasasest... Välil meinaa usko loppua noitten romujen kaa mut kyl se sit aina onneks palkitsee kun taas kulkee... hetken aikaa... :lol:

Avatar
Tiige
Viestit: 2853
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Snake kirjoitti:onneksi jakopäänkopasta puuttuu se alapalanen niin pääsi hihna sieltä pois eikä mennyt jakohihnan väliin!!! :shock:
Tarkkaa rakennetta en 156 tapauksessa tiedä, mutta yleensä kannattaa ne kaikki suojukset laittaa paikalleen ettei paskaa/lunta pääse hihnojen väliin. Jotainhan siellä on vialla jos alle 1000km matkalla katkeaa tasapainoakselin remmi? Olettaen että se on vaihdettu remontin yhteydessä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Ainuat vanhat osat olikin tasapainoremmi ja sen kiristin... :-D
Pitänee siirtyä takas V6 ni ei ois noit ongelmii... :lol:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Snake kirjoitti:Ainuat vanhat osat olikin tasapainoremmi ja sen kiristin
:shock: rohkee veto, mikäs oli ajatuksena kun niitä ei vaihdettu?

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

ne oli n 10.000 ajettu... Ja tiukkasinki ohjeen mukaan...
Mist tietää vaik jotain ois lentänyt väliinkin... :lol:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Muistanko ihan väärin, mutta eikös tuon tasapainoakselin hihnan ja kiristimen vaihtoväli ole jotain 100tkm? näin muistan lukeneeni Autodatasta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Farkun jakopääremppa tehty. Ei kai sillä kiire ois vielä ollu(4v / 63tkm), mutta alkoi kylmänä pitämään semmoista vinkumista ettei enää uskaltanu vaikka uhkapeleistä tykkäänkin.
Jakohihnakilkkeet oli tosin kunnossa, vinkuminen johtui apulaiterullista ja siitä että apulaitehihnan kiristin oli täysin jumissa, onneksi oli yksi käytetty hyllyssä.

Murhetta tuotti lähinnä se että edelliselle asentaja-apinalle ei kukaan koskaan ollut kertonut mikä on kiristysmomentti. kaikki pultit aivan saatanan kireellä, kampuran mutteri lähti viimein "startilla". Alempi jakohihnanrullan pultti nylppääntyi, kiitos Timolle vinkistä, aika monta tuntia sen kanssa tappelin ja koitin hitsata mutteria yms.
Vesipumpun vaihdoin, oli jo laakerissa pikkasen väljää, mutta muovinen siipi ehjä
:shock: sentään 181 tkm ajettu! Ja ihmekyllä kaikki vesipumpun pultit lähti katkeamatta irti!

Sitä vaan ihan lopuksi että tuo 3v/60tkm vaihtoväli on bussolle hätävarjelun liioittelua! Kyllä se sen 4-5v / 90tkm kestää!
:)

HeVi
Viestit: 54
Liittynyt: 01 Tammi 2009, 10:27
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja HeVi »

Kertokaas te jotka olette näitä hihnoja vaihtaneet, että kun nuo nokkaakselin hihnapyörät pitää (ilmeisesti) löyhätä että asettuvat oikeaan asentoon käytettäessä nokka-akselin lukituspaloja, miten ne saa sopivasti irti tai löysälle akselista. Käytättekö jonkunsortin ulosvetäjää?

Toisessa akselissahan on yksi isompi pultti jonka aukaisemalla pyörä lähtee irti. Lähteekö toinen pyörä löyhäämällä ne neljä pientä kuusiokolo pulttia??
Mites pulttien kiristys hihna paikallaan? Miten olette pitäneet nokkapyöristä kiinni asennon pysymiseksi oikeana?

Pitäis vaihtaa hihna tässä kesäloman kunniaksi...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

En ole itse vaihtanut (vielä) tuota hihnaa, mutta tässä on pätevä videosarja aiheesta. Sarjan 5/8 osassa taitaa näkyä noitten hihnapyörien löysäilyä.

http://www.youtube.com/watch?v=KBTJa8ue ... A037162694

HeVi
Viestit: 54
Liittynyt: 01 Tammi 2009, 10:27
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja HeVi »

Kiittää. Tuohan oli hyvä katsoa ennen vaihtotyöhön ryhtymistä. Vähän jäi mysteeriksi miten "kovakouraisesti" hihnapyörät pitää löysäillä ja kiristellä.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

HeVi kirjoitti:Kiittää. Tuohan oli hyvä katsoa ennen vaihtotyöhön ryhtymistä. Vähän jäi mysteeriksi miten "kovakouraisesti" hihnapyörät pitää löysäillä ja kiristellä.
Jos kyse on tessusta niin pakonokan hihnapyörää ei tarvitse löysätä. Sehän ei asetu kuin yhteen asentoon (loveus nokka-akselin päässä).
Imunokan hihnapyörä löysätään löysäämällä ne neljä pientä pulttia. Nämä kiristetään vasta kun uusi hihna on pujotettu ja hihnan kiristin jännitetty.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^ööh, väittisin että siinäkin on pieni säätö. Edellisestä tessun jakopäästä on kyllä aikaa, joten en nyt päätäni pistä pölkylle.

Biltemassa myydään semmosta yleismallista hihnapyörän pitotyökalua, sen kanssa pärjää ihan hyvin.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Epezi kirjoitti:^ööh, väittisin että siinäkin on pieni säätö. Edellisestä tessun jakopäästä on kyllä aikaa, joten en nyt päätäni pistä pölkylle.
Vahvistan.
Kimmo

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Aina olen ihmetellyt tota teidän vouhotusta hihnan vaihdon vaikeudesta.

On kai oikein vahtaa hihna noin, eli tulpahatut irti, puolat irti, ventiilikoppa irt,tulppa irti.

Ei helvetti, vanhalla tavalla, Merkit nokkiin ja kamppariin.
Hihna pois ja uus tilalle(välissä voi vaihtaa v.pumpun ohjurin ja kiristäjän).
Näin olen sen tehnyt ja teen.

PS:En suosittele menetelmiäni kenellekkään!

EDIT:Jokainen tekee tavallaan, tärkeintä kai on tehdä.
Viimeksi muokannut beetta julia, 22 Heinä 2011, 23:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^ei tuossa konstissa mitään vikaa ole, jos on täysi varmuus siitä että nokat on edellisellä kerralla laitettu oikeaan asentoon lukkopalojen kanssa.

Paitsi V6:sessa en suosittele tekemään koskaan ilman lukkopaloja.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

v6 en puutu.
Omassani vaihdoin hihnan ja hileet noin. Ens kesänä pitäs kai taas vaihtaa, samaan malliin.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ohjeet tuohon 4 sylinterisen hihnan vaihtoon ovat kyllä todelal pilkun viilaamista, lukkoja otetaan jopa välillä pois hihnan ollessa irti, hirveästi vaiheita. onhan siinä tietysti kiristimen vaiheet, mutta silti.

1. sylinteri yläkuolo kohtaan mittakellollla, lukot nokkiin ja hihnan vaihtoon. kun hihna on paikallaan tarkistetaan että 1 sylinteri on YKK:ssa heti kun irroottaa nokkien lukot.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

beetta julia kirjoitti:Aina olen ihmetellyt tota teidän vouhotusta hihnan vaihdon vaikeudesta.

On kai oikein vahtaa hihna noin, eli tulpahatut irti, puolat irti, ventiilikoppa irt,tulppa irti.

Ei helvetti, vanhalla tavalla, Merkit nokkiin ja kamppariin.
Hihna pois ja uus tilalle(välissä voi vaihtaa v.pumpun ohjurin ja kiristäjän).
Näin olen sen tehnyt ja teen.

PS:En suosittele menetelmiäni kenellekkään!

EDIT:Jokainen tekee tavallaan, tärkeintä kai on tehdä.
Näin myös meillä tehtiin ja kohta kaksivuotta ajeltu. Mutta tuota kunnollista nokkien ja kampiakselin merkintää ei pidä unohtaa....

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

pjotrthegreat kirjoitti:
beetta julia kirjoitti:Aina olen ihmetellyt tota teidän vouhotusta hihnan vaihdon vaikeudesta.

On kai oikein vahtaa hihna noin, eli tulpahatut irti, puolat irti, ventiilikoppa irt,tulppa irti.

Ei helvetti, vanhalla tavalla, Merkit nokkiin ja kamppariin.
Hihna pois ja uus tilalle(välissä voi vaihtaa v.pumpun ohjurin ja kiristäjän).
Näin olen sen tehnyt ja teen.

PS:En suosittele menetelmiäni kenellekkään!

EDIT:Jokainen tekee tavallaan, tärkeintä kai on tehdä.
Näin myös meillä tehtiin ja kohta kaksivuotta ajeltu. Mutta tuota kunnollista nokkien ja kampiakselin merkintää ei pidä unohtaa....
Tuolla tavalla ei voi mennä vikaan. Näin on toimittu kautta linjan, eikä ole vielä metsään mennyt.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

kannattaako vaihtaa kun edellisestä vaihto kerrasta on miltein 4v ja sen jälkeen ajettu 30tkm? seissyt noin nuoden käyttämättömänä tuntemattomissa olosuhteissa :)

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

quppe kirjoitti:kannattaako vaihtaa kun edellisestä vaihto kerrasta on miltein 4v ja sen jälkeen ajettu 30tkm? seissyt noin nuoden käyttämättömänä tuntemattomissa olosuhteissa :)
Mitä suotta, vaihtovälihän on 3v/60tkm ja kestävähän tuo twin sparkin jakopää on

(viestini on tarkoitus olla sarkastinen)
VMP

Vastaa Viestiin