Tää ehkä kuuluis enemmänkin Yleinen Avautuminen-ketjuun, mutta pistetään nyt tänne :p
Olen jo pitemmän aikaa (joulukuusta 2010 lähtien muistaakseni) valitellut vaihdelaatikon rutinoita. Silloin oli mittarissa 124tkm, tai niillä tienoin. Huollossa käytettiin PHT-speedissä ja todettiin laatikko kuivaksi; tyhjentämällä sieltä tuli tavaraa arviolta puoltoistadesiä 2.2litran sijasta. Lämpövaurio oli jo tällöin epäilty.
Tuon jälkeen laatikkoon on 2 kertaa lisätty öljyä, jotta saisi rahaa kasaan remppaa varten (kiitos kahdelle foorumilaiselle edullisen laatikon tarjoamisesta, btw! En (vieläkään) ole ottanut tarjouksista vaarti, koska myyjä lupasi hoitaa homman...)) jotta tuon saisi kerralla kuntoon.
Noh, tapahtuipa eräänä maanantaina 15.8.2011... Noin 07:50, Keravan keskustassa Asemansillalta kohti keskustaa ajettaessa...
Pysähdyn risteykseen odottamaan kevyttä liikennettä ja oikealta tulevia autoja. Pidän vapaalla, kuten aina jos vähänkin pidempään joutuu seisottamaan autoa risteyksessä.
Kevyt liikenne kulkee yli ja oikealta tulevat autotkin loppuu. Kytkin pohjaan ja ykkönen silmään. *KABUM* kuuluu. Ihmiset (se kevyt liikenne) säikähtää silminnähden ja kääntyy katsomaan. Ajatus: "Vittu, nytkö se levis keskelle aamuruuhkaa?!?" tulee väkisinkin mieleeni.
Hengitän syvään muutamaan otteeseen, säikähdin nimittäin sitä järjetöntä jysähdystä itsekin ja paljon. Kuulosti ihan siltä, kuin pommi olisi räjähtänyt korvan juuressa - tai vaihtoehtosesti joku ampunut 152mm tykillä metrin päästä.
Nostan oikein varovasti kytkintä - mitään ei tapahdu. Kytkin pohjaan ja yritän vaihtaa vapaalle: keppi ei hievahdakaan. Vitutuskäyrä tapissa, kokeilen runttasta vapaalle yhdellä kädellä - ei onnistu. Otan toisenkin käden avuksi ja kiskasen, rytinän kanssa menee vapaalle. Liikennettä alkaa kerääntymään taakse, mukaanlukien yksi bussi. Kokeilen vaihteita sisään kakkosesta vitoseen - ainakin tuntuu menevän ihan OK. Sitten pitäisi vielä liikkeelle päästä; varovasti ykkönen silmään ja meneekin todella nätisti. Lähden liikkeelle, mutta jo noin 1kmh vauhdissa nytkyttää - aivan kuin olisi joku iso ratas, jossa on yksi hammas jäljellä 500:sta. Pistän kakkosen silmään heti ja luistattamalla kytkintä jatkan matkaa - ei mitään omituista....
Pääsin parkkiin (noin 100m matka tuosta risteyksestä työpaikan parkkihalliin) ja kokeilen pakkia; toimii paremmin kuin aikoihin. Ykköstä en uskaltanut edes kokeilla, vaan ryömitin auton kakkosella varovasti luistattaen.
Tälläinen tarina. Tuon jälkeen avasin konepellin ja kännykän huonolla fikkarilla katselemaan vaihelaatikon näkyviä osia; näyttäisi ilmestyneen halkeama aivan ylä-etukulmaan juuri kiinnitysruuvin alapuolelle, voi olla kylläkin vanhakin jälki tai ei edes halkeama - vaikea sanoa, öljyä on nimittäin aika perkeleesti ympärillä.
Nyt ei varmaan enää uskalla edes ajaa tuota autoa kotia, noin kilometrin matkaa vaan hinauksella ihan suosiolla? Mitä muuta muuten voinee paukahtaa laatikon mukana, kuin kytkin. Onko pelkoa että tulee vielä paljon pahempaa jälkeä jos edes yrittää kulkea johonkin?
156 2.0TS '99 - Vaihdelaatikon vuoro...
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 15178
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
- Aquatica
- Viestit: 15178
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Huolto varattu kumimuumin katukirpparin avustuksella...
30.8 on laskettu aika ja hintakin on just ja just maksukyvyn rajoissa - pienellä lainalla... :p (ei, en valittele kallista huoltoa/askia, vaan ihan geneerisesti maksukyky on rajoittunut kun vain toinen talouden ihmisistä käy palkkatyössä ja toinen (minä) on orjapalkalla tekemässä palveluita valtion nimissä...))
Huomenna vielä tilailen hinauksen ja hoidan vaihdelaatikkodiilauksen kuntoon niin sit voipi olla huoleti hetken... Toivottavasti

Huomenna vielä tilailen hinauksen ja hoidan vaihdelaatikkodiilauksen kuntoon niin sit voipi olla huoleti hetken... Toivottavasti

- Aquatica
- Viestit: 15178
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
- Aquatica
- Viestit: 15178
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Kuvista en voi luvata mitään, koska auto on pajalla eikä mulla.
Mut jos ne vaikka soittelis et se on valmis ja jos ne ei oo siirtäny vanhoja rojuja mihkään ni toki pitää kuvata sen mitä pystyy.
Ja jos ne haluaa tarjota vanhan kytkimen ja laatikon mukaan ni sithän siin ois jollekin ihmeteltävää, tosin en mä kyllä niitä viittis ottaa
Turhaa rojua vaan pyörimään jalkoihin ja sotkemaan paikkoja...

Ja jos ne haluaa tarjota vanhan kytkimen ja laatikon mukaan ni sithän siin ois jollekin ihmeteltävää, tosin en mä kyllä niitä viittis ottaa
