Alfa Romeo 155 ABS-Jarrut

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Alfa Romeo 155 ABS-Jarrut

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Tervehdys alfisteille!

Laitettiin tossa kaverin kaa omaa alfaa ja siinä huomattiin että tässähän on ABS-jarrut :-D Kyseessä siis 8v twin spark ja nyt tutkimme ensimmäistä kertaa alustaa tarkemmin ja tollainen pieni yllätys löytyi. ABS merkkivalo ei tietenkään pala ja absit eivät myöskään toimi. Eikös absit ole näissä ihan lisävaruste? Rekisteriotteeseen on merkitty pelkät ALB jarrut eikä ABS mitään tietoa toisin kun kaverin Primerassa merkitty ALB+ABS eli onko noiden pakko olla käytössä? Auto ollut minulla nyt 3 kuukautta ja edellinen omistaja oli sen katsastanut juuri ennen kun sen ostin ja oli mennyt tuollaisenaan läpi mitä kaverin kanssa ihmettelimme. Omistaja ei ABS-jarruista mitään maininnut enkä ole näissä ABS jarruihin törmännyt niin en ajatellut että tässä olisi :? Olisiko entinen omistaja ottanut merkkivalon polttimon irti "hämätäkseen" katsastusmiestä, koska ABS jarrut eivät toimineet vai mitä ihmettä :-D Olisi hienoa saada ne tietenkin toimimaan niin mistä alottaisi vikaa etsimään? Olisiko jokin ABS anturi mennyt rikki ja onko kenelläkään tietoa maksaako semmoinen ihan älyttömästi? en itse ainakaan löytänyt vielä ABS anturia mistään.

Kiitokset jo etukäteen kaikille.

Avatar
VMTD
Viestit: 3398
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Taitaa olla kaikissa 155:ssa vakiona.

Laita polttimo paikoilleen ja lue vikakoodit järjestelmän omalla testaussysteemillä.

Oman 155:n kanssa aikoinaan tein niin, projektiosastossa muistaakseni jotain juttua aiheesta.

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Kiitoksia, aloitetaan noista. Mitenkäs kuitenkin tuo kun rekisteriotteeseen ei ole merkitty kuin ALB jarrut? sitten vähän aiheesta sivuten onko 155:ssa raitisilmasuodatinta, kun yks päivä pölläytti koivunsiemeniä puhaltimesta :-D kyseessä siis ei ilmastoitu 8V twin spark.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

multa voisit saada abs anturit halvalla jos on rikki. Raittari on konepellin alla repsikan puolella tulipellin lähellä muovin alla. Pyyhkijöitä ei tarvitse purkaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3398
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Minulla ainakin -95 mallissa täytyy irroittaa pyyhkijät kun on kokolevyinen muovisuoja, -97 oli jaettu. Suodatin on vain ilmastoiduissa malleissa vakio, mutta 156:n kehys ja suodatin sopii kyllä paikoilleen, mikäli haluaa laittaa raitisilmasuodattimen.

Eikös myös ALB tarkoita lukkiutuvia ?

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Minunkin mielestä ALB tarkoittaa lukkiutuvia mutta kun tässä nuo absit näyttävät olevan niin luulisi että rekisteriotteessa lukisi myös tuo ABS, koska autossa lukkiutumattomat jarrut on :shock: Kaverin nissanissa tosiaan vielä lukee ALB+ABS

Avatar
mattijus
Viestit: 5324
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Rekisteriotteen ALB merintä ei tarkoita ABS jarruja
VMP

Paikalla
Avatar
TeroV.
Viestit: 531
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Ei ole ABS:t kaikissa 155:ssa vakiona, omassa 1992 2.0 TS 8V:ssä niitä ei ole, vaan siinä on ihan normijarrut. ALB tarkoittaa käsittääkseni sitä, että taka-akselilla on kuorman mukaan jarrupainetta säätävä venttiili, eli ns. takajarrujen paineensäädin.

Antureita on yksinkertaisinta tsekkailla ihan tavallisella yleismittarilla. Jos yhteyttä ei kahden anturilta tulevan piuhan välillä ole ollenkaan tai jossakin antureista vastusarvo poikkeaa olennaisesti muista, niin se anturi kannattaa laittaa ensin uusiksi. Etupään anturien liittimet löytyvät konehuoneesta (valkoiset/vaaleat liittimet etutolppien yläpään seutuvilla) ja takapään antureiden liittimet löytyvät takapenkin istuinosan alta.

Boschin ABS-anturi maksoi viimeksi ostaessani, eli syksyllä 2010 70€/kpl.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15178
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

ALB on, kuten yllä mainittiinkin, taka-akselin jarrupainesysteemi. Yleisesti perustuu toiminta erittäin yksinkertiaseen ideaan; perä nousee > jarruteho takana laskee. Noita on mekaanisia (käytännössä akselissa pieni jousi ja vaijeri, jousi kun venyy -> vaijeri löystyy -> jarruteho laskee) ja elektronisia; veikkaisin tässä tapauksessa kyseessä olevan mekaanisen härpättimen.

Ja tosiaan, kaverilla oli pösössä (406) ABS+ALB merkintä rekisteriotteessa, abseista ei vaan koskaan mitään kuultu. Paitsi katsastuksessa. :D Ei siinä, kovia jarrutteluita hiekkakentällä herätti ne eloon ja sitten menikin läpi nätisti. Oli kyllä hassua, kun ekalla jarrutuksella kuulu abseista pieni töpsähdys, tokalla kuulu jo vähän kolinaa ja sitten rupes heräilemään. Olivat totaalisen jumissa - ilmeisesti ajettu vähän liian varovaisesti.

Toivottavasti saat selkoa tuohon absihommaan! Itsehän dissaan normaaliajossa noita, mutta kyllä ne kai hätätilassa on "ihan kiva olla".

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista! Täytyy tosiaan purkaa mittaristo ja laittaa polttimo abs merkkivalolle mikäli se on sieltä irti otettu ja sitten tarkistaa nuo anturit, lähinnä pelkäsin tuota antureiden hintaa mutta jos siihen 70e pintaan saa niin ei ole hirveän paha tai sit willez:ltä :) Eiköhän ne kuntoon saada nyt talven liukkaille :wink:

Vastaa Viestiin