Häkä arvot koholla

Alfoista

Valvoja: Moderators

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

joo menee mulla jo arvailuksi, se haitari putki on kyllä tarkistettu moneen otteeseen, kaikista pienimmätkin halkeamat on liimattu ja putki on kierretty teipillä. läpi asti menneitä halkeamia ei ole löytynyt. se ei varmasti vuoda.

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja tsav »

Veikkaan edelleenkin, niinkuin jo alussa veikkasin kattia. Ruiskukone menee melkein läpi päästörajoista ilman kattia. Niin ainakin minulla oli Fordissa (monipisteruisku, suorasytytys...). Viallinen lambda on voinut aiheuttaa katin tuhon. Jos testeri ei anna vikakoodeja, niin mitä todennäköisemmin katti viallinen. Koska sitä ei tietokone tietääkseni valvo mitenkään, vaan pakopuolella viimeinen mittaus on lambda.

Mainitsist, että katissa on verkko ehyt, mutta entä se keraaminen kennosto.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

tsav kirjoitti:Veikkaan edelleenkin, niinkuin jo alussa veikkasin kattia. Ruiskukone menee melkein läpi päästörajoista ilman kattia. Niin ainakin minulla oli Fordissa (monipisteruisku, suorasytytys...). Viallinen lambda on voinut aiheuttaa katin tuhon. Jos testeri ei anna vikakoodeja, niin mitä todennäköisemmin katti viallinen. Koska sitä ei tietokone tietääkseni valvo mitenkään, vaan pakopuolella viimeinen mittaus on lambda.

Mainitsist, että katissa on verkko ehyt, mutta entä se keraaminen kennosto.
kiitos vastauksesta, joo tota en tienny siitä kennostosta ku korjausmies sano et jos se verkko on ehyt ni katti toimii, ni katoin vaan sen, mut näkeekö sen kennoston kunnon sit ihan katsomalla siitä reijästä vai miten sen tarkastan?

ja kannattasko se sit tilata se varaosa katti, säästöä 80€ vaiko se 200 euron alkuperäinen esim motonetistä.

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Itselläni JTS:ssä ei menny päästöt läpi korkean häkäarvon takia. Syyksi paljastui nelospytyn suutin. Uusi suutin tilalle ja johan häkäarvot laski. Huomasin vian suuttimen epäsäännöllisenä tikityksenä, ja kun kierroksia n. 2000rpm, jäi joku pytty välillä sytyttämättä. Lisäksi tulpanreijästä kun pälyili niin nelossylinterin männänlaki oli märkänä bensasta.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Saattoi tietenkin olla juuri sylkässyt löpöt sylinteriin...?

Joka tapauksessa, jos suutin on vuotannut, kannataa öljyt vaihtaa ettei voitelu siinä sylinterissä kärsi. Tosin tämähän on se JTS josta juttua tuolla projekti osastolla, joten taitaa öljynvaihto olla tehty tai tulossa joka tapauksessa eteen?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Joo ei tolla moottorilla ehitty paljon ajella rikkinäisellä suuttimella...
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

Vehje kirjoitti:Itselläni JTS:ssä ei menny päästöt läpi korkean häkäarvon takia. Syyksi paljastui nelospytyn suutin. Uusi suutin tilalle ja johan häkäarvot laski. Huomasin vian suuttimen epäsäännöllisenä tikityksenä, ja kun kierroksia n. 2000rpm, jäi joku pytty välillä sytyttämättä. Lisäksi tulpanreijästä kun pälyili niin nelossylinterin männänlaki oli märkänä bensasta.
itellä ei kyllä kuulu mtn nakutuksia eikä tikityksiä, gas treatment on tankissa ni sen pitäs ainaki puhistaa ne suuttimet. ja jos joku pytyistä ei syty niin senhän huomais ajossakin vai ? kait se alkais nykimään. Mut varmuuden vuoksi ni muistatko arvoja, kuinka paljon se häkä heitti? mulla se oli viime mittauksessa tosiaa 0,4 kierroksilla. Jos se on huimasti yli niin sitten varmaa vois tämän madollisuuden sulkea pois, enkä kyllä edes osaa niitä suuttimia tarkastaa.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

Mitähän tässä nyt sitte tekis, ku en oikee viittis sitä kattiakaan ihan tosta nui vaa tilata ku kuitenki 200€ menis siihenki, ja sit jos se vika onki jossai muualla..
mites sen kennoston kunnon vois tarkastaa?

mitäs tässä nyt ois muita vaihtoehtoja...

- katalysaattori
- suutin paskana
- ?
- ?

heitelkää jtn hatusta.. mikä vois olla jos lambda, ilmi, tulpat, ilmavuodot sulettu pois.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Finest »

Oletko jo käyttänyt muualla päästömittauksessa?
Voisivat antaa pidempään kenkää ja ottaa lapun sopivalla hetkellä.
Omassa oli kanssa koholla kierroksilla. Olisko ollut jotain 0,8 ensimmäisellä kokeilulla.
Inssi päätti kokeilla vielä kerran ja aikansa huudatti ja kas ne menivät 0,3:een. Sama juttu viime vuonna.
Ajoin kyllä motarilla lämpöiseksi, mutta 20 min joutui odottamaan vuoroa.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

Finest kirjoitti:Oletko jo käyttänyt muualla päästömittauksessa?
Voisivat antaa pidempään kenkää ja ottaa lapun sopivalla hetkellä.
Omassa oli kanssa koholla kierroksilla. Olisko ollut jotain 0,8 ensimmäisellä kokeilulla.
Inssi päätti kokeilla vielä kerran ja aikansa huudatti ja kas ne menivät 0,3:een. Sama juttu viime vuonna.
Ajoin kyllä motarilla lämpöiseksi, mutta 20 min joutui odottamaan vuoroa.
joo samalla korjaamolla olen käyttäny ja eka kerralla asemalla, mut parhaimmillaa taisin ajaa sen 30min valtatiellä ja sit huudatettii viel 30min sielä korjaamolla ja ne arvot pysyy siinä 0,4 hetkellisesti aina käy 0,5 ja 0,6 mutta ei koskaan ole edes sekunniksi puonnut laillisiin lukemiin :crazyeyes:

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

No nyt on uusi katalysaattori paikallaan, ostin sen 200€ alkuperäisen motonetistä. nyt kun pääs vertaamaan sitä uutta ton vanhan kanssa niin varaosahan se edellinen oli. ehkä silläkin oli jtn vaikutusta. tänään taas päästöt mittaan, taitaa olla nyt neljäs kerta :D

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

hähää! auto on nyt katastettu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lambda oli siis hajottanut katin. molemmat uusittu + ilmi (turhaan) :D

häkä näytti 0.00 mittauksissa!

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja tsav »

Joku taisi jo alussa veikata kattia :lol:

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Onnittelut hyvistä päästöistä ja tuoreesta leimasta! Nyt kelpaa taas päristellä eteenpäin! :mrgreen:
Tein itse - säästin

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jaha, pitänee lähteä tuonne lambda - katti osaston varaosamyyntiin itsekin. Yritin tänään käyttää konerikosta korjailtua -98:a leimalla, niin häkähän se siellä pyöri 0.25 - 1.97 välissä ja jäi jonnekin vajaa ykkösen tasolle.
Oliko se nyt niin muuten että tuohon -98:siin pitää olla se KKL-piuha että pääsee vikakoodeihin kiinni? JTS:ssä mulla toimii Elm327 mukisematta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15059
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä täällä '99 Tessuun toimii kiltisti ELM. Fiatecuscannilla toki. Alfadiagia varten tarvii KKL:n tmv. riippumatta autosta...

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Voi johtua mun Elmin vanhasta versiosta v1.0a. No enivei, KKL kaapeli ja kaikki ne abs-airbag adapterit tilattu, pääsee sit tarpeen vaatiessa vaikka tuon JTS:n ilmastointiin kiinni jos tarvii.

Niin joo, syttyykö tuossa -98:ssa joku vikavalo, jos tulee tuollaisia lambra vikakoodeja low/high arvoista mistä Roude kirjoitti?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15059
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei täällä ainakaan uudemmassa tessussa lambda sytytellyt valoa. ECU on kyllä vm 98...
Onkohan JTS sitten sellanen että tarvii maksullisen fiatecuscannin? Koska V6sta ilmasversiolla ei voi tyyppailla. Mulla on feikki ELM327 v 1.5a (semmosta ei ollut edes olemassa 2v sitten kun tuon hommasin :p) ja hyvin pelittää - mutta vain jos softa on tuo Fiatecuscan.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Joo softaa saa sitten netistä joko rahalla tai ilman. Palailen tähän ketjuun sitten kun pääsen tuonne -98:siin sielunelämään käsiksi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Voi johtua mun Elmin vanhasta versiosta v1.0a. No enivei, KKL kaapeli ja kaikki ne abs-airbag adapterit tilattu, pääsee sit tarpeen vaatiessa vaikka tuon JTS:n ilmastointiin kiinni jos tarvii.

Niin joo, syttyykö tuossa -98:ssa joku vikavalo, jos tulee tuollaisia lambra vikakoodeja low/high arvoista mistä Roude kirjoitti?
mulla ei syttyny valoja.

itellä tämmönen kaapeli toiminu hyvin http://www.euro1supply.com/4091-usb-obd ... anguage=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
ja fiat ecuscannia oon käyttäny. joskus pätkii hieman, en tiiä miksi mut ei tarvi muuta ku reconnectaa niin taas toimii.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Joo, P0130 O2 sensor -herjahan siellä oli odottamassa, kuittasin ja tuli takaisin pienen lenkin jälkeen. Eli oliko tuo nyt ilmamassamittari?

Edit: eiku siis lambdahan tuo oli, Fiatecuscan kertoo että O2 sensor Cct malfunction (bank1 sensor1), joka taasen tarkoittaa että ecu ei saa signaalia lambdalta.
Eli johto poikki / muuten vaan entinen?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15059
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Malfunction voi kertoa joko siitä, että ei tule signlaania tai siitä, että sieltä tulee virhekoodia (tuo on kai ihan olemassaoleva ominaisuus tietyn VM:n jälkeen?) Täällä tuli Malfunctionia ja joskus "Signal value very high" jne, mutta rikki oli lambda.
PS.
Älä vaihda tarviketta, maksa vähän enempi ni saat sellasen mikä kanssa toimii. Tietty jos haluat absoluuttisen varmuuden, käytä jossain pajalla jossa osaavat testata lambdan toimivuuden ilman puolen auton purkamista =) Meillä testasivat ja kesti 15min selvittää, että se on täysin entinen. uus tilalle ja auto oli OK.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Originaali Bosch laitettu jo tilaukseen Tarviketorin kautta, 110€, tulee tiistaiksi.
Motonetissä on listalla 50€ kiinalainen tarvike, johon ei varmaan kestä kajota, mutta tarjosivat myös Delphiä 65€. Jätin kuitenkin sinne, vaikka on varmaan ainakin noita nimettömiä kiinalaisia parempi.

Koko lambdahäiriö saattaa olla itseaiheutettua, moottoriremontin aikana pakoputken etupätkä roikkui välillä lambdajohdon varassa. Mutta vanhasta on kyllä myös hankautunut johtojen suojakuori rikki rintapellin eristeitä vasten. Tai sitten tuli vaan kilometrit täyteen.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15059
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

En ihan varma ole tästä, utta eikös siellä kuoren sisällä kulje myös joku happiputki, josta otetaan verrokkiarvo? Eli jos kuori hankautunut, etenkin puhki, on varma ettei se toimi - ainakaan oikein.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Minä tilasin Muukkoselta 75:seen tessuun Delfi merkkisen lambdan, makso satasen verran, hyvin on toiminut jo pari vuotta. Että on varmaan asiallinen kun Muukkonenkin sitä myy.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Joo varmaan olis voinut sen Delphinkin ostaa, no ens kerralla sitten.

Huomasinpa tuossa Boschin omilla lambdasivuilla kun lukee tärkeää -osiossa että älä koskaan täytä moottoriöljyä yli maksimi merkin. No itsellähän kävi tuossa konerempassa juuri niin, että mittatikun kiinnityslaippa oli niin nätisti vääntynyt, että en huomannut että mittatikun putki ei ollut ihan pohjassa vaan jäi noin 1.5cm ylös. Huomasin tuon vasta kun olin jo n.50km ajanut testiajoa.
Laskin koneesta noin ehkä litran ylimääräistä öljyä. No pitää toivoa että tuo ei ole lambdaa hajottanut, muutenhan se on saattanut käydä katinkin kunnon päälle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

No niin, tänään haettu päästölappu oli lambdan vaihdon jälkeen häkäarvojen kannalta melkein täydellinen. CO tipahti sieltä aiemmasta 0.25 - 1.97 väliltä 0.07 tasolle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

huvittava juttu sattu, tein tossa pari viikkoa sitten aiheen '' 156 kahina '' kun kuului semmonen kahiseva ääni jostain konehuoneesta, noh myöhemmin selvis et se olikin putki mikä vuoti, katalysaattorin etupään tiivisteen kohdalta. no tiivisteen vaihdon yhteydessä sit hokasin et katti rämisee kun sitä vähän kolauttaa.

niinku muistatte tähän vaihdettiin se katti tossa syksyllä kun oli päästöongelmia ja nyt se on siis paskana. meni onneks takuuseen ja motonet maksaa uuden ja sen asennuksen.

mutta kysymys kuuluu, voiko putkivuoto hajottaa katin? aika epätodennäköistä mielestäni :D vai olikohan tämä vain huonoa tuuria (motonetin katti maanantai kappale).

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

menee mielenkiintoiseksi.. luin tossa vikakoodit eilen ilman erityisempää syytä, p0130 on tullu takas.

noh resetoin, ajelin 10km ja taas! eli tämä koodihan viittas taas siihen lambdaan.. aloin sit miettimään, kun se ensimmäinen katti oli rikki sillon ku yritin viime syksynä saada autoa päästöistä läpi, lambda oli myös rikki ja diagnoosi oli että hajonnut lambda rikkoi katin, sekin katalysaattori oli alle vuoden vanha.

eli syksyllä laitettiin uusiksi alkuperäiset katti ja lambda. päästöt mitattiin ja kaikki ok

nyt keväällä alkoi katti kolisemaan, meni takuuseen, vaihto ja päästöt mitattiin, oli ok.

nyt p0130 koodi tullu takas niin alkoi semmonen kauhukuva pyörimään päässä et taas on lambda rikki ja jos se on ollu romuna jo pidempään niin hajottiko se sen edellisen katalysaattorin mikä meni takuuseen nyt keväällä.. ja jos näin on niin katotaa vaa kohta lasahtaa tuo nykynenkin katalysaattori :D mikähän nämä mun lambdat hajottaa?!

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Vuotaako putki ennen lambdaa?jos vuotaa niin ei hyvä,lambda luulee et kone käy laihalla ja rikastaa sen mitä pystyy->katti hajoo ja varmaan tulee vikakoodi siitä et lambda säätää "yli rajan/rajalla". Sit jos moottorinohjauksessa on jotain muuta pielessä,niin voi käydä niinkin että lambda ei pysty korjaamaan seoksia enää kohdalleen. Käykö kone hyvin/onko puristukset ok?
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja mutt »

Minkä merkkistä lambdaa on käytetty? Halpistarvikkeet on rikki jo tehtaalta lähtiessä, ja vika realisoituu joko heti, tai kohta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

aina käytetty alkuperäisiä boschin osia lambda ilmi sun muut, katti on se motonetin 200€ pläjäys joka on merkkikohtainen tarvike, ei yleismalli. putkivuotoa ennen lambdaa ei ole. asensivat tuon uuden katin sillon keväällä korjaamolla, motonet maksoi kun se kerran takuuseen meni.

oon nyt kohta menossa korjaamolle, pitää mitata puristukset ja katon samalla päästöt.

jos fiat ecu scanilla otan graphia niin mikäs sieltä piti valita? eiks se ollu joku o2 sensor signal vai mikä? siitä graphista sit vissii näkis sitte et onks se lambda paskana.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15059
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

o2 Sensor Signal, voi olla myös o2 Voltage ymv. (riippuen vähän vuosimallista ja ecun versiosta, ainakin brittifoorumia lukeneena...). Itselläni se oli tosiaan o2 Sensor Signal ja tyhjäkäynnillä pitäisi piirtää siniaaltomaista käyrää. Viimeistään huomenna voin ottaa esimerkkikäyrää nykyisestä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15059
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä kuvaa rikkinäisestä O2 Sensor Signal-käppyrästä:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=278672#p278672" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä, samasta ketjusta onefromnorthin ottamaa ehjän lambdan signaalia:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=279679#p279679" onclick="window.open(this.href);return false;

On iso ero. Käyn itse ottamassa tässä kunhan päänsäryltäni kykenen, oman osuuteni. Samalla käyn resettaamassa ecun ja kilkkeet, kun eivät ilmeisesti huollossa sitä tehnyt.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

ääh.. ihan päin p:tä oli taas arvot. 2kk sit moitteettomat ja nyt iha sekasi. muistutti arvot pitkälti noita viime syksyisiä. varmaan taas pitää kaikki tilata uusiksi.. katti, lambda ja varmaa ilmamassamittarikin ku näyttää siltä et auto on alkanu taas nykimään hieman parina viimepäivänä. jee jee.. joku ne hajottaa.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

Aquatica kirjoitti:Tässä kuvaa rikkinäisestä O2 Sensor Signal-käppyrästä:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=278672#p278672" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä, samasta ketjusta onefromnorthin ottamaa ehjän lambdan signaalia:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=279679#p279679" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

On iso ero. Käyn itse ottamassa tässä kunhan päänsäryltäni kykenen, oman osuuteni. Samalla käyn resettaamassa ecun ja kilkkeet, kun eivät ilmeisesti huollossa sitä tehnyt.
ei löydy tota o2 sensor signaali vaihtoehtoa mun fiatecuscanista.. lambda sensor integrator löytyy kyllä.

johtuukohan siitä et on trial versio mulla? : /

Avatar
Aquatica
Viestit: 15059
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä minuu mielest pitäis löytyä myös ilmaisversiosta O2 Sensor Signal. Se voi toki olla myös nimellä Lambda Sensor Signal, uskoisin... Muistaakseni löytyy O2 Sensor Signal, Lambda Sensor Integrator ja joku kolmas Lambda-alkuinen pätkä...

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

Aquatica kirjoitti:Kyllä minuu mielest pitäis löytyä myös ilmaisversiosta O2 Sensor Signal. Se voi toki olla myös nimellä Lambda Sensor Signal, uskoisin... Muistaakseni löytyy O2 Sensor Signal, Lambda Sensor Integrator ja joku kolmas Lambda-alkuinen pätkä...
ei se ainakaa tuo lambda sensor integrator ole ku se on valittuna o2 sensor signalin kanssa tuossa ylemmässä linkissä minkä jaoit. tos kuvas. :?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15059
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei sama, meinasinkin vaan sitä, että tiedän joissakin ecuissa olleen eri nimike käytössä samalle asialle. Sen ei PITÄISI olla tuo, mutta sehän ei takaa, etteikö se sittenkin olisi se.
Mitähän Lambda/O2 (Oxygen)-alkusia sieltä sitten löytyy? Noihan ei tosiaan järjestyksessä listassa ole. Muistaakseni oli sellainen "hieno" graafinen laatikko vieläpä tuossa O2 Sensor Signalin edessä, mikä aiheuttaa vielä suurempia vaikeuksia huomata sitä.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

aika varmasti se lambda taas paskana ku eilen laitoin uuden takapöntön autoon kiinni ja kun se aluksi ei menny kunnolla kiinni, katoin et vuotaako se niin se vuos ja kaiken lisäks vielä tippasi bensaa.. ihme jos on katalysaattori vielä ehjä.

eli lambda paska ja jää palamatonta bensaa vai voisko muuallakin olla vikaa? : /

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja mutt »

Sulla pitäisi kulutus olla varmaan jotain luokkaa 100-200l/100km, että putkesta bensaa tippuisi. Vettä se yleensä on tavannut olla, se kun on hiilivetyjen palamistuotetta. :wink:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

mutt kirjoitti:Sulla pitäisi kulutus olla varmaan jotain luokkaa 100-200l/100km, että putkesta bensaa tippuisi. Vettä se yleensä on tavannut olla, se kun on hiilivetyjen palamistuotetta. :wink:
hahaa :lol: hyvä minä!

noh tuli kuitenkin se lambda ostettua niin katotaan että häviääkö vikakoodit sillä. kyllä sen jo ajossakin huomaa et jossain taas mättää kun monesti kylmäkäynnistyksen jälkeen... tai oikeastaampa joka aamu kun lähen pihasta, ennen ekaa risteystä kun nakkaa kakkosen silmään ja painaa kaasua niin ei tapahdu mitään.. paitsi vaihti loppuu. vähän niinku auto hukkuis liikaan polttoaineeseen tai jtn? sit kytkintä pohjaan tai luonnollisesti vaihtaa takaisin niin auto herää..

se tuollain tukehtuu ehkä kerran kahesti työmatkalla siinä ensimmäisten minuuttien aikana ja sit toimii normaalisti. koskaan ei ole kuitenkaan sammunu.

ja ilmistä tuskin johtuu ku se on vaihettu alle vuos sitte boschilaiseen.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja roude »

ja lambdahan just vaikuttaa näillä matalilla kierroksilla.

Watsoni
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:37
Car(s): Ex: 156 JTS Selespeed -03

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Watsoni »

Tuli käytettyä syksyllä hankittu JTS leimalla. Häkäpäästöistä jäi kiinni (no ok, muutaman muun jutun ohella :lol: ) Ei tarvinut jonottaa, joten kovin kylmäksi ei varmaan kerennyt ennen letkun laittamista takalistoon. Mitatut arvot kierroksilla:

HC: 71 / CO: 0,42 / O2: 0,34 / CO2: 14,6. Lambda 1,002.

Muut arvot siis ihan ok, kai. Antaa satunnaisesti P0420 ja P0430 -vikakoodeja, katin puhdistusaste huono? Oon siinä käsityksessä, ettei katti kuitenkaan hirveästi häkään vaikuttaisi, eli olisko tässä kyse kuitenkin liian rikkaasta seoksesta tms (lambda)? Kulutus sekalaisessa ajossa 8 l/100km paikkeilla. Motti toimii hyvin, joten en oikein usko ilmivikaan tai vastaavaan.

Poppakonsteja, joilla saisi "vielä kerran" sen leiman? Masinolia tankkiin ja putki punaseksi just ennen mittausta? Kovat kaverit kuulemma tankkaa kys. tarkoitukseen vähän RE85:ttä, tohtisko Alfalle antaa? :drinking:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Onhan tossa kovin korkea HC häkän ohella, eli ei polta kunnolla... Tulpat? Lambda on kuitenkin sen 1.002 mikä taas ei viittaa liian rikkaaseen seokseen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Watsoni
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:37
Car(s): Ex: 156 JTS Selespeed -03

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Watsoni »

Korkein sallittu HC taisi olla 100. Voihan tuo vähän korkeahko siis olla. Uudet platinatulpat laitoin 5 tkm sitten. :? Kai nuo pirun kalliit katit sitten on jossain vaiheessa uusittava, ellei muita mahdollisia syyllisiä osaisi joku kertoa? Polttoainekikasta kokemuksia?

Edit: Lukeeko ne ton lambda-arvon sieltä testilaitteista vai auton ecusta?

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja palkus »

^lambda-arvo mitataan putkenpäästä. Noita arvoja kun kattelee niin mun mielestä laajakaistat toimii (lambda hjuva) ja jos p0420/p0430 koodeja laittaa harvakseltaan, eli autolla voi ajella satoja kilometrejä ilman koodin ilmaantumista, niin ei kattikaan ihan loppu luulis olevan. Veikkaan mutulla: jako pielessä tai nekku kulahtanut. Jos tuohon vain kylmästi laittaa uuden kattihässäkän niin on suuri riski, että päävika jää korjaamatta->uusi katti paskaksi.

Watsoni
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:37
Car(s): Ex: 156 JTS Selespeed -03

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Watsoni »

Juu, nollasin koodit viimeksi varmaan 1000km/1kk sitten eikä ole sen jälkeen näkynyt. Ennen kattia olevat lambdat taitaa tosiaan toimia jos kerran pakokaasusta on tuo 1.002 mitattu. Jaon tai nokan ongelmiin on vaikea uskoa, kun auto vetää hyvin yläkierroksillakin. Kai nuo kulkuun vaikuttaisi. Voisin vielä tutkia tarkemmin onko mitään imu- tai pakopuolen vuotoja. Autolla on muuten ajettu noin 195tkm ja öljyä menee vähäsen, kerran oon lisännyt min-max 4tkm aikana.

Jos ei tähän mitään selvää syytä löydy, niin osaako kukaan sanoa tuosta masinolin tai re85 pienestä lisäämisestä? Onko apua/haittaa?

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja palkus »

^huom. tossa ylempänä Vehjeksellä oli suutin prakannut.
tuosta hyvinvetämisestä tositarina: jts oli viety pajalle koska heitti vikakoodin aina hetipian käytettäessä vakkaria. Reeraaja oli koeajellut eikä huomannut vedossa mitään ihmeellistä ja kone kävi muutenkin suht nätisti, koodi vain tuli aina takaisin kun vakkari alkoi nopeutta pitämään. Syykin sitten selvisi: jako pielessä 2 hammasta.
tässä vertailuksi oman arvot viimekerralta HC ppm 6 / CO% 0,08 / O2 0,29 / CO2 15.2 / lambda 1.00

Watsoni
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:37
Car(s): Ex: 156 JTS Selespeed -03

Re: Häkä arvot koholla

Viesti Kirjoittaja Watsoni »

Ok, kiitti vinkeistä. Tuohon on muuten myyjän mukaan viimeksi vaihdatettu jakoremmi Tallinnassa, joten ei voi mennä lainkaan takuuseen millä mentaliteetilla homma on suoritettu. Et varmaankaan stoichiometric tiedä aiheuttiko tuo pielessä oleva jako kyseisellä JTS:llä päästöongelmia? Sullahan onkin oikea ekoalfa tähän verrattuna :black:

Vastaa Viestiin