pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja Lade »

Ongelma 1

- etupään kolina, kuuluu terävissä töysyistä ajettaessa, mukulakivikatu/reunakivi pihaan ajettaessa tuo erinomaisesti esiin

Paikallinen Alfa huolto tutki ja hutki kolmeen eri kertaan
kolinan lähdettä ja osia vaihdettu tähän mennessä: ylä- ja alatukivarret sekä koiranluut

Nyt tarvittaisiin asiantuntevaa tietoa, ko. liikkeellä sitä ei ilmeisestikään ole.

Ongelma 2

- varashälyttimen ujellus sisätilanlämmitinta käytettäessä

Jos jollakin tietoa millä saa pois käytöstä muuten kuin jättämällä ovet auki niin olen
erittäin kiitollinen.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja DaViega »

1: en tiedä, onko GTA:ssa yhtä herkät runkopuslat kallistuksen vakaimissa kuin normi malleissa, mutta nuo saattavat olla syypäät - hankalat, pieneikin välys saataa jo kolistaa, jopa niin pienet, ettei se tunnu käteen kovin hyvin. Koiran luut toisesta päästä irti, kiinni kunnolla, ettei pääse menemään vanteiden tms väliin ja kokeilemaan koliseeko.

2: Sisätilaanturi herkällä, ehkä ohjekirja osaa sanoa saako säädettyä tai pois kokonaan pois päältä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja V6 »

Lade kirjoitti:
Ongelma 2

- varashälyttimen ujellus sisätilanlämmitinta käytettäessä

Jos jollakin tietoa millä saa pois käytöstä muuten kuin jättämällä ovet auki niin olen
erittäin kiitollinen.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... n&start=50" onclick="window.open(this.href);return false;

taitaa lukea myös ohjekirjassa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
GTA ROSSO
Viestit: 410
Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
Car(s): EX Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
EX Audi TT Coupe 1.8T 8N Quattro 225 hv v. 2000
Seat Leon 5F 1.2 TSI v. 2016
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost v. 2013
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja GTA ROSSO »

Kallistuksenvakaajan runkopuslat ne siellä kolisee kokemusta on omasta GTA:sta,
jos nuo muut tukivarret ym. on jo vaihdettu uusiin.
Vaihda samalla paremmat puslat esim. tuolta Ebsparesilta.

http://www.ebspares.co.uk/alfa_156/GTA_ ... s/info.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Liitteet
eb43.JPG
eb43.JPG (5.1 KiB) Katsottu 2733 kertaa
EB337.JPG
EB337.JPG (9.95 KiB) Katsottu 2733 kertaa

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja Lade »

V6 kirjoitti:
Lade kirjoitti:
Ongelma 2

- varashälyttimen ujellus sisätilanlämmitinta käytettäessä

Jos jollakin tietoa millä saa pois käytöstä muuten kuin jättämällä ovet auki niin olen
erittäin kiitollinen.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... n&start=50" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

taitaa lukea myös ohjekirjassa.

Pitää kokeilla tällä ohjeella, mutta on aikas hölmö ratkaisu italian insinööreiltä.
Parempi jos saisi sisätutkan kokonaan pois käytöstä, mutta siihen ei taida kenelläkään olla ohjetta.

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja Lade »

GTA ROSSO kirjoitti:Kallistuksenvakaajan runkopuslat ne siellä kolisee kokemusta on omasta GTA:sta,
jos nuo muut tukivarret ym. on jo vaihdettu uusiin.
Vaihda samalla paremmat puslat esim. tuolta Ebsparesilta.

http://www.ebspares.co.uk/alfa_156/GTA_ ... s/info.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Olen näiden hankintaa suunnitellut: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :1107.html
Eikös näissä tule mukana uudet puslat?

Vai puhutaanko jostain toisista puslista mitä minä en nyt sitten ymmärrä?
Autojen tai Alfojen tekniikkatietämys ei ole vahva laji.

Avatar
GTA ROSSO
Viestit: 410
Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
Car(s): EX Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
EX Audi TT Coupe 1.8T 8N Quattro 225 hv v. 2000
Seat Leon 5F 1.2 TSI v. 2016
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost v. 2013
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja GTA ROSSO »

Eibachin kallistuksenvakaajissa tulee mukana nuo polyuretaanipuslat.
http://www.eibach.fi/antirollkit/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

sama sisätutka ongelma on muillakin insinööreilläkin, esim. Sakemanneilla. Joissakin merkeissä tosin on nappi b-pilarissa mistä sen saa aina kerta luonteisesti pois päältä.

ja siihen kolinaan, mulla nyt ainakin kahdessa autossa, varmuudella kolinan aiheuttaneet iskarit. Kaikki nivelissä uutta, samoin toisessa esim. laakerit ja vetarit. Molemmissa tapauksissa iskaritkin olivat/ovat uudet, mutta aiheutavat juuri tuollaisen kolahduksen terävässä, mutta esim mukulalla ei kuulu mitään.
Tuohon toiseen meni iskarit takuuna, uusia en ehtinyt kuunnella kun meni mersun raato jo kiertoon. Tosin tuo vakaajakin on kyllä hyvä veikkaus....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja Lade »

gtvaj kirjoitti:sama sisätutka ongelma on muillakin insinööreilläkin, esim. Sakemanneilla. Joissakin merkeissä tosin on nappi b-pilarissa mistä sen saa aina kerta luonteisesti pois päältä.

ja siihen kolinaan, mulla nyt ainakin kahdessa autossa, varmuudella kolinan aiheuttaneet iskarit. Kaikki nivelissä uutta, samoin toisessa esim. laakerit ja vetarit. Molemmissa tapauksissa iskaritkin olivat/ovat uudet, mutta aiheutavat juuri tuollaisen kolahduksen terävässä, mutta esim mukulalla ei kuulu mitään.
Tuohon toiseen meni iskarit takuuna, uusia en ehtinyt kuunnella kun meni mersun raato jo kiertoon. Tosin tuo vakaajakin on kyllä hyvä veikkaus....

Ei ole kokemusta saksalaisen insinöörin ajatusmaailmasta autojen parissa. Siksi ihmettelin tätä ominaisuutta italialaisen insinöörin aivopieruna :roll:

Jotakin pitää tehdä kolinan pois saamiseksi. Ehkä sitten, kun on rakentanut etupään uusiksi niin kolinatkin ovat hetken poissa.
Täytynee tarjota Alfaa vaikka Auto-Milanoon seuraavaksi. Luulis siellä ainakin olevan parempaa tietämystä tarjolla kuin paikallisella "huollolla".

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä paikallinen huolto osas hommat suht hyvin monen jutun kanssa, tosin sitten tuli se "ei olla koskaan Alfoja tehty, mutta voidaan tehdä kyllä. Voi vaan vähän venyä". Mut onpahan noita vaihtoehtoja noihin hankaliin duuneihin =)
Kyllä noissa "alfamaisissa" ominaisuuksissa, kuten narinat ja kolinat, veisin suoraan jollekin, kuka Alfoista jotain ihan oikeasti tietääkin.

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja Monza »

Lade kirjoitti:Ongelma 1

- etupään kolina, kuuluu terävissä töysyistä ajettaessa, mukulakivikatu/reunakivi pihaan ajettaessa tuo erinomaisesti esiin
Täällä kolisee etupää ajoon lähtiessä kylmillä keleillä, mutta ääni häviää jonkin ajan päästä. En keksi muuta selitystä kuin että Konin FSD:t kalisevat kylmänä ja kun ovat jonkin aikaa tehneet töitä, niin siellä joku osa ja/tai öljy lämpenee ja kolina lakkaa.

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja Lade »

Monza kirjoitti:
Lade kirjoitti:Ongelma 1

- etupään kolina, kuuluu terävissä töysyistä ajettaessa, mukulakivikatu/reunakivi pihaan ajettaessa tuo erinomaisesti esiin
Täällä kolisee etupää ajoon lähtiessä kylmillä keleillä, mutta ääni häviää jonkin ajan päästä. En keksi muuta selitystä kuin että Konin FSD:t kalisevat kylmänä ja kun ovat jonkin aikaa tehneet töitä, niin siellä joku osa ja/tai öljy lämpenee ja kolina lakkaa.

Nyt kun tuli hiukan lunta ja tiet heikommassa kunnossa niin ajaminen suorastaan vi***taa -> klonk, klonk, klonk, klonk äänellä edetään hitaasti ja rauhallisesti :(
Pakko kai siirtyä jalkamieheksi siksi aikaa kunnes auton taas kunnossa.

OT:

Mitä olet Monza tykännyt Koni FSD:stä autossa? Alfaowner puolella tuntuvat kehuvat pilviin FSD + Eibach Pro-Kit comboa ja ruvennut itseäkin kiinnostamaan
kyseinen päivitys ennen ensi kesän ratapäiviä.

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja Monza »

Lade kirjoitti:OT:

Mitä olet Monza tykännyt Koni FSD:stä autossa? Alfaowner puolella tuntuvat kehuvat pilviin FSD + Eibach Pro-Kit comboa ja ruvennut itseäkin kiinnostamaan
kyseinen päivitys ennen ensi kesän ratapäiviä.
Hankin FSD:t melkein heti, kun vakioiskareilla tämä oli mun makuun käyttöautoksi turhan kova. Pehmeyttä tuli sopivasti lisää. Radalle FSD:t ovat mielestäni vakiojousien kera liian pehmeät, Eibachien kanssa en tiedä. Jos ratasembaloihin satsaa, niin laittaisin tiukempaa iskaria alle. Arkiajoon nämä ovat mainiot.

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja Lade »

Monza kirjoitti:
Lade kirjoitti:OT:

Mitä olet Monza tykännyt Koni FSD:stä autossa? Alfaowner puolella tuntuvat kehuvat pilviin FSD + Eibach Pro-Kit comboa ja ruvennut itseäkin kiinnostamaan
kyseinen päivitys ennen ensi kesän ratapäiviä.
Hankin FSD:t melkein heti, kun vakioiskareilla tämä oli mun makuun käyttöautoksi turhan kova. Pehmeyttä tuli sopivasti lisää. Radalle FSD:t ovat mielestäni vakiojousien kera liian pehmeät, Eibachien kanssa en tiedä. Jos ratasembaloihin satsaa, niin laittaisin tiukempaa iskaria alle. Arkiajoon nämä ovat mainiot.

No itselläkin arkiajoa on vähintään 99,5% kaikesta ajosta, joten mukavuuden lisäys ei olisi pahitteeksi. Rata-ajo on vain mukava ajanviete muutaman kerran kesässä :-D
Täytyy pistää harkintaan Koni + Eibach muutos.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Muistaakseni laitoin sisätilalämppärin etumatkustajan penkille puhaltamaan eteenpäin, niin silloin hälytin ei pärähtänyt. Kannattaa ainakin testata.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: pari kiusallista ongelmaa 156:n kanssa (GTA)

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

"All kits contain front and rear FSD shock absorbers and are to be used with standard springs. They are not suitable for use with aftermarket sports lowering springs."

Eli ei suositella madaltavien jousien kanssa? Konin Sportit sen sijaan pelaa valmistajankin mukaan 40mm madallukseen asti.

Vastaa Viestiin