Sähkövian paikallistaminen 155

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään alkoi tuo 155:n kiukuttelemaan sähköjen osalta. Aamulla töihin mennessä ovet ei lukkiutuneet vaan pomppasivat auki, muutaman kerran jälkeen toimi normaalisti, samoin tullessa kotiin. Illalla kun piti lähteä liikenteeseen alkoi häiriöt sielä sun täälä.
Virrat kun käänsi päälle takaluukku napsahti auki ja samalla keskuslukitus päälle. Lämmönsäätöyksikkö pimeänä, mutta kun käänsi valot parkeille alkoi toimimaan, ajovalot pimeänä, mutta parkit paloivat. Pyyhkijät mykkänä. Välillä takalasin lämmitin kytkeytyi päälle.
Viittaako maadoitusvikaan? Yksikään sulake ei ollut palanut ja ajoin saattajan kanssa tallille sumuvaloilla. Matkalla muutaman kerran takaluukun sähköinen avaus napsahteli. Pesin auton ja kun ajoin sisälle kaikki toimi normaalisti.
Moottorin puolesta kaikki toimi moitteetta. Ilmeisesti sulaketaulun maadoituksia pitäisi tutkia.
Onkohan kenelläkään samansuuntaisia oireita esiintynyt?

arv
Viestit: 594
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja arv »

Ex-vaimon 2001 Mini Cooperissa meni aikoinaan reissussa ollessamme keskuslukitus epäkuntoon. Lukot menivät lukkoon mutta aukesivat heti uudestaan. Lopulta kuskin ovi jäi lukkoon mutta vänkärin ovesta piti lukko laittaa käsin päälle.
Myöhemmin vilkun merkkivalo jäi naksuttamaan kääntymisen jälkeen, vaikka viiksi palautui. Pysäytin tien reunaan ja kokeeksi sammutin auton jonka jälkeen ajovalot eivät enää syttyneetkään. Onneksi käänsin vilkkuviiksen vasemmalle kokeillakseni niitä jolloin ajovalot syttyivät. Samalla tosin ikkunat aukesivat. Kotosalla sammutettuani auton sisäpuhallin ja mittarivalot jäivät päälle.
Syyksi paljastui takakontissa maton alla oleva käyttämättömän cd-vaihtajan ohjausjohto joka oli hapettunut kontiin päässeestä vedestä.
Summasummarum: vian syy voi olla aivan mikä ja missä vaan mutta sähköä siihen liittyy.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Näinhän se voi olla, ensiksi katsoin takaluukun piuhoja, mutta äkkivilkaisulla näytti ihan hyvältä, eihän tuosta kauaa ole kun niitä korjasin. Täytyy huomena vielä tutkia lisää, yleensä tuo vikakohde poltaa sulaketta, näin ainakin aikaisemmin.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Kyllä minä tutkisin myös nuo ovien johdot, sieltä kun alkaa vetää oikkariin niin johan on ongelmia...

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Ja jos tuossa kerran sekoaa lähes kaikki sähkölaitteet kerralla, mä lähtisin tarkistamaan ensimmäisenä konehuoneen maadoitukset. Jos hakee kunnolliset kaapelit moottorin & rungon väliin, sekä rungon & akun väliin, niin investointi ei ole kauhea, ei vanhassa autossa mee koskaan hukkaan ja hyvässä lykyssä vikakin korjaantuu.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Olisin veikannut takaluukun piuhoja, viittaa niihin kun takaluukun lukko avautuu. Tarkistit ne päällisin puolin mutta kannattanee tarkemmin tutkia uudestaan.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Voihan tietysti konehuoneen ja akunkin maadoitus olla, mutta diesel kyllä ottaa virtaa hehkutuksessa ja käynnistäessä reippaasti, eikä se tuottanut vaikeuksia.
Takaluukun johtosarjan vika on aiemmin polttanut sulakkeen poikkeuksetta, näin ainakin V6:ssa ja nythän sulakkeet olivat ehjät ja vika poistui täysin pesun jälkeen käynnistettäessä.
Voisiko virtalukon pohja tehdä tuollaista vai oireileeko vain käynnistäessä?
Tutkin vielä peräkontin, sekä ovien läpiviennit.
Moottoritilassa voi mikä tahansa johto olla hankautunut, sielä kun järjestelmällisyyttä ei kokoamisvaiheessa ole ollut.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4370
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kyllä nuo virtalukon pohjat tuppaavat aiheuttamaan myöskin ihan auton ollessa käynnissä.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Tuskin vika auton maadoituksessa on (moottori, akku),
kun käynnistyy. Akku ja runko maadoitus vois olla. (kokeile käynnistykaapeli tai muu akun ja rungonväliin.
Virtalukkokaan ei ole kovin todennäköinen.
Jos niissä takaluukun johdoissa on ollut vikaa ja olet niitä vaihdellut, tarkista ne.

Keskuslukko ei lukitu, jos ei saa tietoa että kaikki ovet on kiinni (lukitsee ja aukaisee).
Viat kuulostaa kyllä siltä että akun ja rungon välinen miinus olisi poikki.

EDIT:Akun ja moottorinvälinen miinus hyvä, käynnistys ei ongelma.
Akun ja rungon välinen ongelma, ongelmia missä sattuu.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

arv
Viestit: 594
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja arv »

Missäspäin tuossa on body computer? Lähtisin sen liitoksista etenemään ja ihan hituvirtajohtojen hapettumia tarkkailemaan.
Nimittäin tuossa Minissä se hapettuma ei kovin pahan näköinen ollut mutta sekoitti silti body computerin täysin.
Onhan se tietysti katsottava selkeimmät paikat, eli ovien ja takaluukun läpiviennit ensin.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Taisi vika olla itseaiheutettu. Halpamallinen miinusnapa, josta kiertämällä saa virrat poikki. Poistin käytöstä ja oireet hävisivät ainakin toistaiseksi.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eihän nuo viat siitä akunkengästä johtuneet. Pari päivää toimi ja vika uusi. Akunkengän maadoitusliittimen irroitin ja niittasin uudestaan, katsoin myös takaoven johdot, jotka ovat kunnossa. Irroitin takaluukun johtosarjan liittimestä hattuhyllyn alta, samoin lukon sähköliittimen, näillä ei ole mitään vaikutusta tuohon oireeseen. Seuraavaksi kait on katsottava sulakerasian taakse.

Helminen
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 16:02
Car(s): Alfa Romeo 156 1.6 Ts
1998

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja Helminen »

Mun 156:ssa samoja oireita, viat alkoivat keskuslukituksen sulakkeen palamisella, vaihdon jälkeen toimi hetken kunnes lukot menivät kiinni itsestään.
Ovia avatessa lukot napsahtivat heti lukkoon kunnes lakkasivat kokonaan toimimasta ja samalla tuli uusi vika, ovivalon varotusvalot syttyi ilmoitti kuskin oven olevan avoinna ja jarruvalon sulake paloi.
Nyt välillä kun auton sammuttaa jäävät mittariston varotusvalot palamaan ja kun kuskin oven avaa merkkivalot sammuvat ja ovi kiinni vaslot syttyvät.
Moottoritilasta maadoitus akulta katsottu, kuskin oven johtosarja tarkastettu mutta vika jatkuu.
Onko koetaulun alla jossain maadotuspisteitä? Jos on niin kertokaa niin säästyy aikaa ja hermoja.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No jos sulaketta polttaa, niin silloin voisi olla puihoja poikki tai kuoriutunut, se perinteinen takaluukun johtosarja.

Helminen
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 16:02
Car(s): Alfa Romeo 156 1.6 Ts
1998

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja Helminen »

Vaikea uskoa että vika olisi takaluukun johdoissa mutta tarkistetaan.
Onko noihin sulakerasioita vaihdettu?
ps. nuo sumuvalotkin syttyvät ja sammuvat omia aikojaan, niitä ei saa tarkoituksella päälle ei pois päältä ja airbag vika "järjestelmän sisäinen vika".

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Tarkastakaa nyt vielä se moottorin maadoitus, vaihdelaatikon päässä.
Parhaiten sen saa näkyville kun ottaa kuskin puolen renkaan irti ja sieltä kuikkii.
Oli meinaan jo 99 mallin 166:sessakin niin hapettunut että kiinnitys pultti napsahti poikki ihan
mitättömällä voimalla kun yritti avata...

Helminen
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 16:02
Car(s): Alfa Romeo 156 1.6 Ts
1998

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja Helminen »

No nyt on tarkastettu takaluukunjohdot ja apparin oven johtosarja ja konehuoneen maadoitukset uudelleen.
Kaikki muu tuntuis toimivan mutta tuo ovien varotusvalo syttyy edelleen näyttämään että kuskin ovi on auki niin ja keskulukitus ei toimi edelleenkään.
Niin ja muuten tuo varotus valo sammuu kun molemmat etuovien lukot on auki, jos jompikumpi on lukossa niin valo syttyy sammu omia-aikojaan.
Lisää ideoita? Onko noita monitoimiohjainyksiköitä kellään mennyt rikki?

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eilen meinasi alkaa jo ottamaan vakionopeussäädintä pois autosta ja autoa halvalla myyntiin, mutta ajattelin kokeilla purkuauton virtalukon pohjaa, kun on helppo vaihtaa. Kas kummaa vika poistui ja kaikki toimi kuten kuuluukin.

Olisikohan tämä kuitenkin vaan Alfan kiukuttelua vai voisiko nuo johtua tosiaan virtalukon pohjasta.

Helminen
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 16:02
Car(s): Alfa Romeo 156 1.6 Ts
1998

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja Helminen »

Myös vanhan Alfan vika löytyi, oli hitsari sitten hitsannut johtosarjan apparin penkin vierestä yhteen nippuun.
Johdot korjattu, keskuslukot toimii ja varotusvalot ei pala mien sattuu kuin myös sumuvalot.
Ainoa isompi vahinko on tuo airbagin boksin rikkoutuminen, on ottanut itseensä noista oikosuluista.
Mutta nyt kovaa ajoa ja seuraavaa vikaa odotellessa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Sähkövian paikallistaminen 155

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään innostuin purkamaan konehuonetta sen verran, että sai vaihdettua 40 tkm kestäneen öljynpainemittarin anturin edelliseen 63 tkm. ajettuun anturiin, joka oli toimiva pois otettaessa. Mikäli tämä pettää laitan autossa tulleen alkuperäisen anturin paikoilleen. Näköjään mitään ei kannata vaihtaa varmuuden vuoksi, uuden kestävyys voi olla lyhyempi kuin vanhalla.

Vastaa Viestiin