The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja Monza »

Aiheesta lienee useampiakin topicceja.

Mikä se nyt on se oikeasti toimiva öljy pakkaseen, onko sellaista? Sellainen mikä ei saa pumppua kuullostamaan sirkkeliltä?

Avatar
mattijus
Viestit: 5266
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

On useampi topic, hakuun ohjaustehostin, sitten lukemaan ja tekemään päätelmiä.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ustehostin
VMP

Avatar
GTA ROSSO
Viestit: 410
Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
Car(s): EX Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
EX Audi TT Coupe 1.8T 8N Quattro 225 hv v. 2000
Seat Leon 5F 1.2 TSI v. 2016
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost v. 2013
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTA ROSSO »

Tätä kun laitoin omaan GTA:n niin ei ole enää ulvonu
ja litra vielä myynnissäkin.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=19622

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Omassani kun vuotaa, olen laittanut mobilen atf:ää, ei huuda.

Mulla vaan vaahtoaa tuo tohostaja, mikä ei ole öljyn laadudta kai kiinni.
Mikäli joku tietäis syyn tähän, olis kiva :-D
Itse epäilen järjestelmän vetävän ilmaa raidetangonpäästä, mistä vuotaa öljyä ulos.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mobilin ATF:t tai Castrollit eivät omassa toimineet, Valvolinesta ei ole pahaa sanaa vielä tullut vastaan?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Olen yhteen ketjuun kirjoitellut synpowerien vaihdosta, tuntuvat toimivan, nyt on ollut vähän vajaa -30 pakkasia eikä tehostin ole enää tänä talvella pitänyt mitään ääntä. Vanhat öljyt oli todella sontaiset joten kyllä ne kannattaakin edes joskus vaihtaa.
En tiedä oliko luulotautia, mutta aivan kuin ohjaus olisi muuttunut aavistuksen raskaammaksi uusilla öljyillä, mietin vain että onko ne niin ohuet että se vaikuttaa. No on ne kuitenkin sisällä pysyneet.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

A Bart
Viestit: 1852
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Mulla taasen ei toiminut kuin Castol täyssynteettinen.
Mobilia ja muutakin kokeilin.

Aikamoista marjapuuroa sieltä ekakerralla tuli.

Tärkeänä pidän myös sitä että putsaa sen valkoisen suodatinritilän sieltä säiliöstä, mulla se oli varsin tukossa kun sen putsasin.

Tuo öljyhän taitaa mennä vaahdoksi, jolloin se pumppu mouruaa jollei tuota suodatinta putsaa.

Nyt nuo castolit ainakin tuossa aamusella -29 asteessa olivat hiljaa.

Tosin meinasi olla koko alfakin, kun on tuo vanha akku ja lämppäriä en käytä yleensä, mutta lähti käymään kuitenkin vaivoin omin voimin.

"Edit"
Ahaa, joku kerkesi jo väliin

SamiN
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Touko 2007, 14:05
Car(s): Fiat grande punto T-jet/ Exät Alfa Romeo 156 2.5 V6,Alfa Romeo 155 2.0ts -94,Alfa Romeo 155 2.0ts -92
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja SamiN »

Valvolinen mehut vaihdettu täälläkin,ja meteli loppui siihen,suosittelen!

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

JiiTeeÄssä kirjoitti:En tiedä oliko luulotautia, mutta aivan kuin ohjaus olisi muuttunut aavistuksen raskaammaksi uusilla öljyillä, mietin vain että onko ne niin ohuet että se vaikuttaa. No on ne kuitenkin sisällä pysyneet.
Eipä ole luulotautia, itsellä ja SamiN.llä on muuttunut myös ohjaus raskaammaksi valvolinen vaihdon jälkeen :roll: mistähän johtunee ?
Hyvin on kyllä muuten toiminu noi synpowerit, ulina on muisto vain!

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

SamiN kirjoitti:Valvolinen mehut vaihdettu täälläkin,ja meteli loppui siihen,suosittelen!
Litralla Valvolinen Synpoweria tehostin hiljeni täälläkin!

IlkkaL
Viestit: 217
Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja IlkkaL »

GTAn vaihto GTVhen auttoi heti. Ne on ne talviominaisuudet.... :P Älkää pahastuko ja tulkoon kunnon :x-mas:. Vonkuen tahi ei!!!!

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Rolle kirjoitti:Mobilin ATF:t tai Castrollit eivät omassa toimineet, Valvolinesta ei ole pahaa sanaa vielä tullut vastaan?
No ei toimi ei... Naapurit varmaan aatteli että siellä se Italian ihmettä pitää käynnissä ja meillä ei sisällä kuule telkkaria kun ulvoo siihen malliin :shock:

N.15 min tyhjäkäyntiä auttaa hävittämään ylimääräiset äänet :-D

Ens viikolla saa sen kortin takas ja meen saman tien ostamaan sen öljyn!

Ja täytyy samaan hengen vetoon todeta ettei Rolle toi bilteman akku ole kaiksita paras pakkas säässä :lol: . menee sekin vaihtoon samalla kertaa.
Life is too short to drive boring cars.

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

parasta.

Viesti Kirjoittaja zarre »

Paras "pakkasöljy" siihen ohj. tehostimeen on tutelan cs speed.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: parasta.

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

zarre kirjoitti:Paras "pakkasöljy" siihen ohj. tehostimeen on tutelan cs speed.
Mutta taitaapa olla vielä hintavampaa mitä sikakallis Valvoline Synpower ja Synpowerilla tehostin toimii kokeillun varmasti.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: parasta.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

pjotrthegreat kirjoitti:
zarre kirjoitti:Paras "pakkasöljy" siihen ohj. tehostimeen on tutelan cs speed.
Mutta taitaapa olla vielä hintavampaa mitä sikakallis Valvoline Synpower ja Synpowerilla tehostin toimii kokeillun varmasti.
Mutta onko muutama kymppi iso hinta siitä että letkut pysyy paikallaan ja tehostin hiljaisena.

Itse yhdet letkut pakkasessa pihalla kiinnittäneenä olen vaihdellut kaikkiin autoihini Valvolinet.
Kesällä ja tallissa se on hieman mielekkäämpää hommaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

KauGoH kirjoitti:
Ja täytyy samaan hengen vetoon todeta ettei Rolle toi bilteman akku ole kaiksita paras pakkas säässä :lol: . menee sekin vaihtoon samalla kertaa.
Heh, eipä ollut parempaa tarjolla kun oli tilanne päällä :silly:

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Alfa sai kylmää kyytiä 23. päivä, Espoo - Saarijärvi, pakkanen matkalla -20 -> -30. Viimeisten 100km aikana rupesi auto olemaan aika kankean oloinen, jotain pientä sivuääntäkin olin kuulevinani kiihdytyksissä. Määränpäässä pelti auki ja toteamaan että jonninverran oli nestettä pohjalevyn päällä, ohjaustehostimen sellaista. Letkut ovat kiinni mutta ilmeisesti tehostajan tiivisteet falskanneet... pari senttiä oltiin jo alamerkin alapuolella. Eilen sitten hakemaan paikallisesta Fixuksesta ensiapua. Katellaan huomenna pysyykö tehostin nipussa... Kelit sentäs lauhtuvat.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Jahas - no tämä ketju valoittikin asiaa tuon pakkasilla naukuvan ohjaustehostimen suhteen = nesteet vaihtoon! Eipähän ainakaan uusi tehostaja särky kun on ilmeisesti laitettu budjettinesteet... maanantaina öljykauppaan. :roll:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Rolle kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:
Ja täytyy samaan hengen vetoon todeta ettei Rolle toi bilteman akku ole kaiksita paras pakkas säässä :lol: . menee sekin vaihtoon samalla kertaa.
Heh, eipä ollut parempaa tarjolla kun oli tilanne päällä :silly:
Nyt menee vähän off topic, mutta mikä/mistä löytyy halvin akku, 166:sessa kun pötköttää 110a akku takakontissa ja näyttäis siltä että vetelee viimosiaan. Biltemassakin tuntuis olevan 135€!

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

silverine kirjoitti:Alfa sai kylmää kyytiä 23. päivä, Espoo - Saarijärvi, pakkanen matkalla -20 -> -30. Viimeisten 100km aikana rupesi auto olemaan aika kankean oloinen, jotain pientä sivuääntäkin olin kuulevinani kiihdytyksissä. Määränpäässä pelti auki ja toteamaan että jonninverran oli nestettä pohjalevyn päällä, ohjaustehostimen sellaista. Letkut ovat kiinni mutta ilmeisesti tehostajan tiivisteet falskanneet... pari senttiä oltiin jo alamerkin alapuolella. Eilen sitten hakemaan paikallisesta Fixuksesta ensiapua. Katellaan huomenna pysyykö tehostin nipussa... Kelit sentäs lauhtuvat.
Sama homma 166 v6 kanssa eilen.Yli puolet aineista katosi,mitta-tikku ei kastu lainkaan.Huomenna ensiapu pullo ostamaan ja tutkimaan lämpimään.
Näytti olevan vuoto siinä hanttarin puolen edessä.Veikkauksia?
pjotrthegreat kirjoitti:Nyt menee vähän off topic, mutta mikä/mistä löytyy halvin akku, 166:sessa kun pötköttää 110a akku takakontissa ja näyttäis siltä että vetelee viimosiaan. Biltemassakin tuntuis olevan 135€!
Halpa-hallista,tokmannilta,hong-kongista saa ihan OK bannerin akun aikas edukkaasti. http://www.bannerbatterien.com/banner/home/index_en.php

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

onkos tämä joku 6 lohkosten ongelma, kun ei ole ikinä tehostin ääntä pitänyt. kun vaihdon oliot tehostimeen niin laitoin sitä normaalia seleniaa sinne, eikä edelleenkään ole mitään ongelmaa vaikka pakkasta on yli 25.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kyllä mulla on möykännyt sekä TS:ssä että V6:sessa.
Kimmo

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lybrassa tehostin mekasti kylmästarteissa, niin pistin tuota Valvolinea sinne. Vaihtaminen tapahtui imaisemalla säiliö tyhjäksi, sitten Valvolinea täyteen ja kone hetkeksi käyntiin. Alusta uudelleen, kunnes purkki oli käytetty. Nesteiden väri (vanha neste punaista, tuo Valvoline suht kirkasta) ei juuri muuttunut, mutta hieman enemmän kestää nyt pakkasta ennen mekastamista. Tänään kuitenkin jo -19C tiesi vonkumista. Pitänee varmaan sopivana aikana etsiä sopiva tapa laskea koko systeemi tyhjäksi, että vaihtuu isompi osa rasvoista.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Itse ihmettelen tota tehostimien vonkumista, omassani kun ei ääntele muuta kuin nesteen vähyydestä (vuotaa).
Tällähetkellä siis mobilen atf:ät, aattona pakkasta 28 astetta ei ääntelyä.
Mutta ei ole äännellyt muillakaan öljyillä.
Mobilet hinnantakia, koska joudun lisäämään 2kk välein 0,5-1dl.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

mutt kirjoitti:Lybrassa tehostin mekasti kylmästarteissa, niin pistin tuota Valvolinea sinne. Vaihtaminen tapahtui imaisemalla säiliö tyhjäksi, sitten Valvolinea täyteen ja kone hetkeksi käyntiin. Alusta uudelleen, kunnes purkki oli käytetty. Nesteiden väri (vanha neste punaista, tuo Valvoline suht kirkasta) ei juuri muuttunut, mutta hieman enemmän kestää nyt pakkasta ennen mekastamista. Tänään kuitenkin jo -19C tiesi vonkumista. Pitänee varmaan sopivana aikana etsiä sopiva tapa laskea koko systeemi tyhjäksi, että vaihtuu isompi osa rasvoista.
Kannattaa vähän pyöritellä rattia siinä välillä niin se kierrättää paremmin sen öljyn sekaisin, ettei imaise sitä tuoretta öljyä pelkästään sieltä säiliöstä toisella täytöllä...

IlkkaL
Viestit: 217
Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja IlkkaL »

Nyt on pakko. Pakko. Pienet on meillä pojilla ongelmat. Että sellaista.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

IlkkaL kirjoitti:Nyt on pakko. Pakko. Pienet on meillä pojilla ongelmat. Että sellaista.
Eihän se ääni mitään, mutta silloin vituttaa kun se päättää sylkäistä nesteet hankeen.

Kyllähän sitä vonkunaa voi kuunnella mutta suosittelisin vaihtamaan ennen kuin joku letku irtoaa.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

silverine kirjoitti:Alfa sai kylmää kyytiä 23. päivä, Espoo - Saarijärvi, pakkanen matkalla -20 -> -30. Viimeisten 100km aikana rupesi auto olemaan aika kankean oloinen, jotain pientä sivuääntäkin olin kuulevinani kiihdytyksissä. Määränpäässä pelti auki ja toteamaan että jonninverran oli nestettä pohjalevyn päällä, ohjaustehostimen sellaista. Letkut ovat kiinni mutta ilmeisesti tehostajan tiivisteet falskanneet... pari senttiä oltiin jo alamerkin alapuolella. Eilen sitten hakemaan paikallisesta Fixuksesta ensiapua. Katellaan huomenna pysyykö tehostin nipussa... Kelit sentäs lauhtuvat.
Saarijärvi - Alavus - reissu takana ja nesteet pysyivät sisällä. Tosin pakkasta enää -10.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

just kans lisäsin,eipä mennyt kuin muutama desi korkeintaan,ja silti meni vähän yli max rajan :? Eipä näytä ainakaan vuotavan,kun kone ei käy.
Saas nähnä mikä vuotaa,kun illalla ajan koti talliin

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Forumin suositusten mukaisesti Valvolinen Synpoweria tuli laitettua 1,5 litraa ja eipä ole nyt tehostin paljoa huudellut. Vaihdon tein kätevästi imupumpulla, eli aina säilöllinen kerrallaan: kone käyntiin, ratin pyörittelyä, ja sitten taas säiliö tyhjäksi. Tuolla systeemillä sain varmaan valtaosan öljystä vaihtumaan, öljyn värikin muuttui selvästi kirkkaammaksi.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

alfa164 kirjoitti:just kans lisäsin,eipä mennyt kuin muutama desi korkeintaan,ja silti meni vähän yli max rajan :? Eipä näytä ainakaan vuotavan,kun kone ei käy.
Saas nähnä mikä vuotaa,kun illalla ajan koti talliin
ohjausvaihde näytti olevan märkä,voihan vitaris :evil:

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

No niin, Valvolinea sitten kokeilemaan. -10C ja ulvoo hetken, -20C ja meteliä riittää jo toista minuuttia. Sisällä varmaan Luigin alkuperäisöljy.

dino
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Marras 2003, 03:29

Viesti Kirjoittaja dino »

Monza kirjoitti:No niin, Valvolinea sitten kokeilemaan. -10C ja ulvoo hetken, -20C ja meteliä riittää jo toista minuuttia. Sisällä varmaan Luigin alkuperäisöljy.
Mulla oli alarajassa öljy ja sama juttu. Vaihdoin nyt Valvoline synpowerit eikä ääntele, oli kyllä vain -8.

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Nyt on pikku kokemukset kertyneet tuosta syksyllä vaihdetusta synpowerista, sen verta kylmää tuossa sunnuntaina oli...

Viime talvena 164 vinkui ihan pikkupakkasista alkaen ATFfät sisällä. Nyt -14 asteessa ei vielä inahtanutkaan. Vaihto tehty sillä idealla, että vanhaa ei jäänyt varmuudella sisään... Suosittelen :wink: .
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

156:n ohjaustehostin hiljeni hieman yllättäen Motonetin halvimmalla tehostinlitkulla. Merkki oli jokin tuntematon (en muista nimeä, pullo on takakontissa ja voin tarkastaa jos jotain kiinnostaa), mutta nyt muutaman kuukauden ollut sisällä ja hyvin pelittää. En tiedä voiko sitä suositella, mutta ainakin ääni hiljeni, mikä ei liene ihan itsestäänselvyys merkkilitkuillakaan.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Aamulla -12 ja tehostin ulvoo käynnistyksen jälkeen sen aikaa, että auton saa peruuteltua ulos katoksesta.
Eilen oli hieman vähemmän pakkasta ja sama homma. Liemet vaihtoon siis.
Onko tuo Valvoline Synpower nyt sitten paras vaihtoehto vai onko joku parempaa, esim ketjussa aiemmin mainittu tutelan cs speed?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

tehostin ulvoo käynnistyksen jälkeen sen aikaa, että auton saa peruuteltua ulos katoksesta.
Kannattaisi ehkä kuitenkin ainakin sen verran odotella että pumpun ulina hiljenee ennenkuin rattiin koskee ja peruuttelee....

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

pjotrthegreat kirjoitti:
SamiN kirjoitti:Valvolinen mehut vaihdettu täälläkin,ja meteli loppui siihen,suosittelen!
Litralla Valvolinen Synpoweria tehostin hiljeni täälläkin!
Jouduin kyllä myöhemmin vielä imemään kerran säiliön tyhjäksi ja laittamaan lisää tätä
Synpoweria. Suosittelen edelleen. Onhan se pirun kallista, mutta niin oli Red Linen
tehostinöljykin ja sillä tehostin huuti kuin viimeistä päivää...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

fahlsjy kirjoitti:
tehostin ulvoo käynnistyksen jälkeen sen aikaa, että auton saa peruuteltua ulos katoksesta.
Kannattaisi ehkä kuitenkin ainakin sen verran odotella että pumpun ulina hiljenee ennenkuin rattiin koskee ja peruuttelee....
Rattiinhan tuossa ei tarvinnut koskea kun pyörät (ja katos) on suorassa, mutta mieleen ei tosiaan tullut, että kevyt kierrosten lisääminen tekisi pahaa. Olenpahan mahdollista seuraavaa kertaa varten fiksumpi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Albertolli kirjoitti:
fahlsjy kirjoitti:
tehostin ulvoo käynnistyksen jälkeen sen aikaa, että auton saa peruuteltua ulos katoksesta.
Kannattaisi ehkä kuitenkin ainakin sen verran odotella että pumpun ulina hiljenee ennenkuin rattiin koskee ja peruuttelee....
Rattiinhan tuossa ei tarvinnut koskea kun pyörät (ja katos) on suorassa, mutta mieleen ei tosiaan tullut, että kevyt kierrosten lisääminen tekisi pahaa. Olenpahan mahdollista seuraavaa kertaa varten fiksumpi.
Kyllä se kestää rauhallisesti käännellä, mutta ei mitään äkkiliikkeitä - eikä varsinkaan ratin kääntämistä ihan ääriasentoon!

Jokainen pohjolan poika tietää ainakin sen että rattia ei saa jättää talvella missään nimessä ääriasentoon. Voi olla että heti startissa lentää tehostin öljyt kentälle kun auto sopivasti seisoessaan jäätyy - eikä ole ainoastaan Alfan ongelma...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jokainen pohjolan poika tietää ainakin sen että rattia ei saa jättää talvella missään nimessä ääriasentoon. Voi olla että heti startissa lentää tehostin öljyt kentälle kun auto sopivasti seisoessaan jäätyy - eikä ole ainoastaan Alfan ongelma...
Mä ole aina elänyt siinä uskossa että ohjaustehostin tekee duunia vain silloin kun rattia käännetään... :shock: Mites pumppu tai ohjaustehostus järjestelmä haistelee pyörien asennon ja mikä järjestelmän toiminnassa on erilaista jos fillarit on linkussa kun käynnistetään??

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Itse olen todennut Alfoissa täyssynteettisen Mobil ATF:än parhaaksi, sitä vaan ei tahdo olla joka paikassa ja hintaa on jotain 22 euron luokkaa litralta.

Halvempia puolisynteettisiä ATF:iä on kyllä joka paikassa...

Litran purkilla juuri ja juuri vaihtaa nuukasti 164:een, 155:een ja 75:een. Imemällä säiliö tyhjäks, hetken käyttelyä ja tyhjäksi pari-kolme kertaa. Sitten uutta säiliöön, kääntelyä ja kunnon koelenkin jälkeen vielä tarkastaa määrän.

Jos -30 vaiheilla käynnistää niin en millään öljyllä suosittele heti käänteleen rattia ja edellisenä iltana kannattaa jättää ratti suoraan.. :P

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

fahlsjy kirjoitti:
Jokainen pohjolan poika tietää ainakin sen että rattia ei saa jättää talvella missään nimessä ääriasentoon. Voi olla että heti startissa lentää tehostin öljyt kentälle kun auto sopivasti seisoessaan jäätyy - eikä ole ainoastaan Alfan ongelma...
Mä ole aina elänyt siinä uskossa että ohjaustehostin tekee duunia vain silloin kun rattia käännetään... :shock: Mites pumppu tai ohjaustehostus järjestelmä haistelee pyörien asennon ja mikä järjestelmän toiminnassa on erilaista jos fillarit on linkussa kun käynnistetään??
Vilpittömästi itseäkin kiinnostaa,että miksi&miten?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Eiköhän paine ole kovimmillaan kun käännetään ääriasentoa vasten. Vähän sama kuin rengas olisi suorassa, mutta syvässä urassa tai kanttaria vasten. Eli ei se ääriasennossa oleminen mitään haittaa, siitä on vaan turhan helppo kääntää heti ääriasentoa vasten.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Toinen mikä tässä tuli mieleen on se että ääriasennossa, ohjauksen nivelkulmia ajatellen, vaatii enemmän voimaa kääntää renkaita kuin keskellä.
Leegoautoilla helppo testata...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

No oliskos siinä ääriasentohommelissa ny sitten vähän semmosta että:
Kun ohjaus on ääriasennossa niin se kierrättää kaiken öljyn "ylipaineventtiilin" (vai mikä se nyt oli)
kautta. Ylipaineventtiilissä rakoset on vähän piukempaa laatua joten se kankea öljy joutuu
änkeämään itsensä pienemmästä reiästä päästäkseen kiertämään - suurempi vastus siinä kohtaa - suurempi paine järjestelmässä.
Varsinkin jos sattuu vielä koneessa olemaan vähän kierroksia niin voi olla että heikompi hydrauliletku siinä läsähtää päreiksi.

Tämän voi todeta jo sillä että jos se ohjaustehostin rallattaa kevyesti silloin kun se ohjaus on suorassa, kääntää renkaat linkkuun niin se pitää jo meteliä.

Allekirjoittaneella tuppaa Alfan ohjaustehostin pitämään aikamoista kurinaa ääriasennoissa ihan kesäkelissäkin...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Joo, en missään nimessä ilkeillyt kysymyksessäni, kunhan kyselen asioita joita en heti tajua.. :oops:

Mut vielä, systeemeitähän on erilaisia ja esim. mun kissassa on nopeuden mukaan säätyvä tehostus mutta kun puhutaan 156:n alfan tehostimen toiminnasta niin luulisin sen toimivan suunnilleen silleen että hydraulipumppu tuottaa painetta joka on riippuvainen täysin kierrosluvusta jolla pumppua pyöritetään.(= koneen kierrokset) Kun rattia käännetään niin painetta lisätään raidetangolla toisella puolen ja vähennetään toisella puolen jolloin hydrauliikka tekee työtä eikä kaikkea voimaa tarvi ottaa ratin kääntäjän hauiksesta.

Järjestelmässä lienee ohivirtaus venttiili jonka kautta painetta ohjataan silloin kun ratilta ei "kääntöpyyntöä" tule. Kun elän siinä luulossa että järjestelmä toimii suunnilleen näin niin olen edelleen sitä mieltä että sillä ei voi olla mitään merkitystä missä asennossa pyörät ovat kun kylmäkäynnistystä suoritetaan. Oleellista on se että ei anneta kierroksia "kylmänä" eikä kosketa rattiin ennenkuin öljyt ovat hieman notkistuneet.
Eli vielä kiteytettynä:
Kun ohjaus on ääriasennossa niin se kierrättää kaiken öljyn "ylipaineventtiilin" (vai mikä se nyt oli)
kautta. Ylipaineventtiilissä rakoset on vähän piukempaa laatua joten se kankea öljy joutuu
änkeämään itsensä pienemmästä reiästä päästäkseen kiertämään - suurempi vastus siinä kohtaa
Tästä olen siis eri mieltä, luulisin kuitenkin että ohvirtaus venttiilin kautta mene aivan sama virtaus , oli pyörien asento mikä tahansa??
Mutta en ole tämänkään alan asiantuntija joten vain luulen sen toimivan suunnilleen tolleen.... :oops:ampukaa teoria välttömästi alas jos se on väärä!!!

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

En ole satavarma omista jorinoistani, kunhan jossittelen. Mutta tuota ohjaustehostimen laukeamista
pyörien ääriasennossa ollessa olen kuullut tapahtuneen, mutta se ei nyt kestä tietenkään tieteellistä tarkastelua :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täälläkin nykysillä litkuilla pitää selkeesti jurinaa ääriasennossa ja on hyvin pientä pykälöintiä jos liian äkkiä lähtee liikkumaan kylmällä. Pari minuuttia kun kone lämmennyt niin tuntuu öljytkin notkistuvan? En tiedä. Mutta ennen tehostinöljyjen vaihtoa vanhoilla, kuulemma erittäin huononnäkösillä litkuilla tuota ei ollut... Liekkö laittaneet sitten liian hienoa ainetta :D En muista mitä sinne laitettiin, mutta mielestäni Mobilia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Varmaan tehostimeen tarkoitetut öljyt toimivat parhaiten. Ainakin Saabissa ja Mersussa on omat tehostinöljyt, eikä tehostin valittanut viimetalvena 30 asteen pakkasessakaan kylmänä.

Vastaa Viestiin