166 ja AC/lämppäri

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
IlkkaL
Viestit: 217
Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
Paikkakunta: Hki

166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja IlkkaL »

Hyvää Talvipäivää Ystävät

Tulipa hommattua 166 3.0 V6. Autohan on liki priima. 257000 km,-99. MELKEIN kaikki pelaa niin kuin pitää. Paitsi se AC/lämppäri. Joka näissä näyttäis olevan SE paikka. Olen täältä ja brittisaitilta yrittänyt löytää ongelmaan edes jonkunlaista ratkaisua mutta ihan selkeää sellaista en ole löytänyt. Olisko jollain haisua asiasta? Et olis OIKEASTI jollain tavalla ratkaissut tään? Välillä kun puhkuu ja puhaltaa ihan normaalisti ja sitten taas ei mitään....
Toki voi myös laittaa jonkun asiansa osaavan huollon nimeä kun sinnehän se joka tapauksessa on vietävä. Ja mielellään aikas lähellä PKS:a.
Kiitos. Jatketaan muista "pikku" ongelmista sitten tuonnempana :lol: .

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse voin suositella Järvenpäässä kahta firmaa; PHT-speed (http://www.pht-speed.com" onclick="window.open(this.href);return false;) ja Uudenmaan Carpojat (http://www.carpojat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;), noista molemmista henk.koht kokemuksia. Ovat olleet varsin tyydyttäviä ja molemmista löytyy Alfaosaamista. Toki Helsingistä löytyy useampikin paikka, mutta niistä ei ole kokemusta ja niitä en siksi voi suositella :D
Ja olikos tuossa nyt puhaltimessa ongelmaa sen releessä, että menee kokonaan hiljaseksi? Kompurahan ei liene toimi alle +3c lämpötiloissa.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Meneekö pelkkä puhallin pimeeks vai myös ICS? Molempia on kaiketi noista hajonnut.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

IlkkaL
Viestit: 217
Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
Paikkakunta: Hki

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja IlkkaL »

Kiitos vastauksista!!!! Fast bastards :lol: . Mut joo, näyttö kyllä pelittää ihan OK, puhallin ei vaan. Tänään käväsin pikku lenkillä ja koko aikana nada, sitten kun kotipihassa vaihdoin paikkaa niin taas pelas :roll: . Se täs must onkin kun välillä toimii ja sit taas ei. Eikös se sinne jonnekin sähkömaailmaan viittais.
Mun Alfat on huoltanu Nurmijärven autovaraosa erittäin asiallisesti, ajattelin et vaatisko tämä jotain "erikoisosaamista"??? Tos olis Eberikin joka vaatis vähän vilkaisua...

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Ja manuaalisella ohjauksella sama homma?

Eli sekö ei puhalla ollenkaan, ei puhalla oikeaa lämpöä, ei puhalla oikeaan suuntaan?

Jos se ei puhalla ollenkaan ja/tai pätkii se puhallus, tod. näk. lämppärin
puhallin itsessään vetelee viimeisiään, se kun on oikeastaan ehkä se kuluvin osa.

IlkkaL
Viestit: 217
Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
Paikkakunta: Hki

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja IlkkaL »

Homma toimii hyvin silloin kun toimii. Suunnat, lämmöt yms. on ihan kohdillaan. Sitkun ei, niin sit se on pelkkä ulkoilma kun puhaltelee. Eli ei liikoja ainakaan paikallaan :silent: .

IlkkaL
Viestit: 217
Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
Paikkakunta: Hki

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja IlkkaL »

Juu ja manuaalisesti samma homma.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja silverine »

Lämppärin releen kannat hapettuneet?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

IlkkaL
Viestit: 217
Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
Paikkakunta: Hki

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja IlkkaL »

Hmm....tosta relehommelista olikin jossain juttua. Sitähän lie vois itsekin yrittää...kevväämmällä. Tacksis! Muitakin vaihtoehtoja vielä vastaanotetaan....

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Joo, vika lienee siis moottorissa tai sen virran saannissa - ekana tosiaan varmaan tuo rele, sitten puhallinmoottorin hiilet jos ei vika releessä...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4878
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuossa on harjaton/hiiletön moottori. Ainakin meillä moottori ei valitellu tai ennakoinnut hajoamistaan mitenkään. Kärähti vain tosi voimakkaan savun saattamana.
Ehkä tuttu ketju? Ko.keskustelussa myös linkki toisaalle. Siellä tietoa sulakkeista yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

IlkkaL
Viestit: 217
Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
Paikkakunta: Hki

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja IlkkaL »

Oletten te mahottomia tietäjiä! Ootte vissiin pudonneet pienenä pataan :lol: . Moottoria mäkin ehkä vähiten epäilen kun toi kuitenkin välillä pelittää ihan kunnolla. Se on se rele kun ekana katson. Siellähän se on jossain konepellin alla, mitä? Se tais olla vielä jonkun värinenkin jos oikein muistan :silly:

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tähän ketjuun lisättäköön että tuon vaihdetun (uuden) puhaltimen liittimet olivat löysät.
Teki kesällä ensin tuota samaa, eli käynnistyi ja ei.
Johdon heiluttelu auttoi asiaa.
Otin nätisti puhaltimen käteen, ja putsasin paksummat sähköjohdot joissä näkyi selvästi lämmön jälkeä.
Kiristin liittimet, ja nyt on toiminut heinäkuusta asti jokakerta.

Niin ja autona kappa, mutta sama propelli.

Äh, kuva liian iso, ei taivu.

IlkkaL
Viestit: 217
Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
Paikkakunta: Hki

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja IlkkaL »

^Uskaltaisko kysyä et missä lie se puhallin ja ne liittimet majailee....? Ja varmaan osannet neuvoa myös sen tässä ketjussa mainitun releen sijainnin....Juu ja kiitti.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Niin luit varmaan tuon ketjun läpi.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=15276" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli kuten nimimerkki "Seppo" selitti:

"Puhallin on hiiletön vaihtosähkömoottori, jossa invertterillä käännetään tasasähkö vaihtosähköksi, jonka taajuus muuttuu. Ohjainlaite ohjaa puhaltimen nopeutta muuttuvalla PWM-signaalilla ja ohjausjännitteellä (yksi ohuista). Paluusignaali kertoo pyörintänopeuden (50% kanttiaaltoa), ja kolmas on maa."

Tuo moottori löytyy kappassa hanttarin puolelta rintapellin takaa.
Muovikansi auki ja käsi sinne mistä näkyy moottorin piuha ja pieni ravistus.
Itse viritin tuohon rautalangan mistä tarvittaessa sai nyppiä kun en ehtinyt tuota heti purkamaan.
Relettä tuossa kytkennässä ei taida olla mutta 30A sulake on, sekin voi katkoa.
Paksummat piuhat on käyttösähköä, ja ohkaset nopeudensäätöä varten.
Jos puhallin ei ole räjäyttänyt savua sisään, lienee moottori ehjä mutta liittimet katkoo.

IlkkaL
Viestit: 217
Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
Paikkakunta: Hki

Re: 166 ja AC/lämppäri

Viesti Kirjoittaja IlkkaL »

Huoh. "Käsi sinne ja pieni ravistus"-osio on kyllä tuttu mutta eri yhteyksistä :lol: . Kiitos kovin näistä kaikista vastauksista, olette kilttejä ja mukavia ihmisiä. Uskon et täs nyt kestää ennen kuin tohon alan syventyä (tai joku alkaa) mut kerron jos homma joskus alkaa skulaileen. Hyvää Vuodenjatkoa!!!!

Vastaa Viestiin