159 jarrumurheita

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
NK
Viestit: 12
Liittynyt: 14 Syys 2010, 21:19
Car(s): 159 2.4 JTDm SW
Ex. 156 V6
Paikkakunta: Naantali

159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja NK »

Eli mulla on 159 2.4 JTDm ja jarrut tuntuu siltä kuin niissä olis ilmaa. Pitempään kun jarrupoljinta painaa, niin pikku hiljaa poljin painuu alemmas ja alemmas, jarrut on myös aika tehottomat. En tiedä johtuuko samasta, mutta kytkin poljin on myös välillä noussut aika kankeasti ylös. Jarruja tuossa ilmailin ja ilmaa niistä en saanut tulemaan, jarrunestettä ei myöskään ollut kadonnut.
Mistähän seuraavaksi alkais etsiä vikaa?

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Ovatkos nuo nesteet kovinkin vanhat?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Saattaa pääsylinteri vuotaa, muuttuuko polkimen tuntuma pumppaamalla?

NK
Viestit: 12
Liittynyt: 14 Syys 2010, 21:19
Car(s): 159 2.4 JTDm SW
Ex. 156 V6
Paikkakunta: Naantali

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja NK »

Nesteiden iästä ei kyllä ole tietoa. Auto on -06, joten pahimmillaan ne on niin vanhat. Nyt tietenkin jonkun verran vaihtu kun niitä ilmailin.
Jarruja kun pumppaa, niin paine paranee hetkeksi ja sitten poljin alkaa taas painua.

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Kannattaa tarkastaa kaikki jarruputket ettei missään ole vuotoa. Sitten tosiaan tuo pääsylinterin vuoto erityisen tarkkaan. Jos poljin painuu pohjaan saakka sitä pitkään painamalla, jostain pääsee nesteet pihalle. Ettei olisi jotain häikkää jarrutehostimen ja alipaineletkujen kanssa. Nekin kannattaa ilman muuta katsoa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Pumppaa poljinta niin kovaksi, kun pystyt, pidä paine, käynnistä auto, jos poljin painuu hiukan syvemmälle, on jarrutehostin kunnossa.

Jos nesteet pysyy samalla tasolla, niin kyllähän tuo vaikuttaisi ennemminkin tuohon alipaineen muodostukseen ennemin kuin vuotoihin. Kannattaa kuitenkin tarkastaa vuotojen varalta, onhan ne kuitenkin jarrut joten liian varovainen ei voi olla. Onko tehty jarruremppaa lähiaikoina? onko kaikissa paloissa pintaa?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

NK
Viestit: 12
Liittynyt: 14 Syys 2010, 21:19
Car(s): 159 2.4 JTDm SW
Ex. 156 V6
Paikkakunta: Naantali

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja NK »

Vuotoja ei löydy ja nesteet ei katoa. Jarrun kun pumppaa kovaksi ja sitten käynnistää niin alkaa pikku hiljaa poljin painua alas. Ihan pohjaan se ei sentään vielä mene. Kaikissa paloissa on pintaa ja remonttia ei ole tehty.
Viisaammat tuossa sanoi, että pääsylinteri päästäis läpi, täytyy koittaa vaihtaa se. Mister-autosta löytyi 90 €. Autokeskus pyysi 216€ ja Delta 147 €. Kummallakaan ei ollut suomessa.
Toivotaan että vika olis siinä.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Mulla on saman ikäinen 2.4jtdm ja siinä oli samat oireet.
Huomasin tuon kun vaihdoin eteen uudet palat ja levyt loppuunajettujen tilalle.
Vaihdon jälkeen tuli testattua jarruja polkemalla pedaalia oikein huolella ja tuntuma oli just sellainen, että poljin painui hiljalleen melkein lattiaan saakka.
No viikkoa myöhemmin jarruttelin motarin rampista ja satuin vilkaisemaan peiliin. Takavanteen sisältä lenteli kipinöitä ja säihkähdin, että mitä helv*** oikein tapahtuu. Eikun kotipihalla pyörä pois ja tarkistamaan. Oli mennyt takapalat loppuun ihan rautoja myöten. Ei muuta kuin uudet palat ja levyt taakse seuraavana päivänä.
Takalevyjen vaihdon yhteydessä tuli vaihdettua nesteet ja ilmattua koko jarrusysteemi ja kappas vaan jarrut oli taas hyvän tuntuiset. Sitä en osaa sanoa mistä tuo vuotavan pääsylkyn tuntuma jarruissa johtui, mutta ainakin se korjaantui operaation yhteydessä...

jalittam
Viestit: 1845
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Siis painuuko poljin pohjaan auton ollessa sammuksissa?

Jos vain käynnissä ollessa, niin tokko siinä mitään vikaa lie - eikös nää kaik jarruassistentilliset laitteet toimi näin. Eli ennenvanhaan vaati enemmän poljinvoimaa abs-autot, nykyään ei kun on noi assarit.
Kokeilkaas kaikki vähän moderneimman laitteiden ajajat, kuis jarrupolkimelle käy, kun sitä parkissa vähän voimakkaammin/pitempään poljette auton käynnissä ollessa...

Kytkinpoljin saattaa jäädä ales, kun se perkleen kumimatto vähän siirtyy eteen ja polkimen alareuna tökkää maton reunaan :evil:

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja palkus »

kyllähän 156:ssa myös nuo kätkättimet on paitsi mäkilähtöavustin, ja poljin pysyy kovana. Tarpeeksi vanhoilla nesteillä tietysti saa vahinkoa aikaan myös kytkimelle.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

jalittam kirjoitti:Kytkinpoljin saattaa jäädä ales, kun se perkleen kumimatto vähän siirtyy eteen ja polkimen alareuna tökkää maton reunaan :evil:
?

Motonetin kaukalot kyllä seilasivat pitkin varttikutosen lattiaa, mutta ei nuo 159:n mukana tulleet kumilerput mihinkään siirtyile, korkeintaan kuskin penkin päässä pari senttiä kohti keskikonsolia, jos sohaisen patiinilla pieleen.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Pidempään painaessa ei painu yhtään alemmas eikä tuntuma muutu. Jarrunesteet on vaihdettu marraskuussa.

Kumimatot pysyvät hyvin paikoillaan ja Laurin mainitsema on tuttu juttu kuskin matossa.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

NK
Viestit: 12
Liittynyt: 14 Syys 2010, 21:19
Car(s): 159 2.4 JTDm SW
Ex. 156 V6
Paikkakunta: Naantali

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja NK »

Kyllä se painuu sammuksissakin, mutta ei lähellekkään samalla vauhdilla kuin käynnissä. Jarrut on myös tosi tehottomat, siitä tämän kaiken huomasinkin, kun ajoin välissä toisella autolla ja naama meinas olla tuulilasissa aina jarrutuksissa.
Nuo jarrut on kumminkin sitä kokoluokkaa, että luulisi pysähtyvän paremmin. Nyt kun sitä on tässä ihmetellyt, niin se on hiukan pahentunut koko ajan. Pääsylinteri näyttäis olevan jo suomessa eli ensiviikolla pääsis remonttia tekemään, täytyy samalla vaihtaa nuo nesteetkin.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: 159 jarrumurheita

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Kuulostaisi että jarru tehostaja vuotaa sisällepäin.
Ainakin ennen jarrutehostajaan sai korjaussarjan,
Sisälsi muistaakseni sisällä olevan sylinterin, jousen ja o-rekaat.
Eli jos nuo o-renkaat vuotaa,
päästää paineenssa nesteen takaisin säiliöön.
Kytkimen toimintaa en nyt muista, mutta lähtisin tuosta jarrujen pääsylinteristä.

Edit:ei paha tämäkään
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=759" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Vastaa Viestiin