Takaisin Alfaan...159 sw?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Hakkis

Viesti Kirjoittaja Hakkis »

Ensinnäkin tervehdys on paikallaan, kun näin ensikertaa oikein kirjoitankin tänne...eli terve!

Sitten asiaan. Perheenlisäyksen vuoksi painostus farmariautoon on kova, ja pitkin hampain olen moiseen suostumassa. Tutkailujen jälkeen olen iskenyt silmäni Alfan 159 SW-malliin. Lähinnä Dieselinä ja automaattilaatikolla. Tarjonta Suomenmaassa on heikohkoa, joten olen suunnannut katseeni Saksaan. Hankinnassa/etsinnässä tarvitsisin apua. Mitä varoa, mitä hakea, mitä toivoa? Haussa olisi siis:

- 08-09 159 farkku
- Diesel (millä koneella?)
- Ti varusteltu
- automaatti

Diesel-koneissa on eri vaihtoehtoja, mikä varmin/kannattavin? En vedä jäähalleja, enkä tosin siedä vetokoukkua ollenkaan. Mitenkäs Alfan tomaattiloota? Onko toimiva, onko ongelmia odotettavissa? Miten nuo niin monessa Saksanvehkeessä olevat Navit? Onko toimiva vai kannattaako kyseisestä laitteesta maksaa lisää?

Ja TÄRKEIN...Onko Suomeen virallisen maahantuojan kautta tuoduissa malleissa jotain ratkaisevaa eroa Saksan/Euroopan malleihin, koskien lähinnä talviolosuhteita?

Hakkis

Ps. Miten niin takaisin Alfaan? Omistin joskus nuorena miehenä Giuliettan, muistaakseni vuosimallia -84? Pieniä ongelmia siellä sun täällä, mutta ei mitään mistä ei olis selvinny :lol:

trz

Re: Takaisin Alfaan...159 sw?

Viesti Kirjoittaja trz »

samansuuntaisia ajatuksia on täälläkin suunnalla. 159 SW Ti varustelulla kiinnostaa ja edelläolevat kysymykset askarruttavat minuakin.

Mikä mahtaa olla saksantuonti 2.4 dieselin verokohtelu nyt 1.4.2012 autoverouudistuksen jälkeen, tuleeko niin kovat verot että ei edes kannata harkita? Ti varustelulla taas 2.0 jdtm 170hp mallien hinnat ovat monta tonnia 2.4 versioita kalliimmat.

jukka22
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Automaatin saa 1.9 ja 2.4 JTDM moottorin yhteyteen, ja tietenkin 3.2 löytyy myös automaattina. Laatikko on Aisin-warner joka löytyy mm. Volvon V70 ja XC 90 malleista. Ihan käypänen loota, vaikka hajotessaan ei innosta korjaamaan, vaan uutta tilalle. Tutun laatikkokorjaajan mukaan kestää noin 200 000 minkä jälkeen laukeaminen alkaa olla yhä todennäköisempää, ellei laatikkoon ole vaihdettu öljyjä huuhdellen kunnolla mikä ei harmillisesti kuulu huolto-ohjelmaan. Suodatinta ei voi vaihtaa ilman laatikon avaamista miksi huuhteluvaihto on välttämätön. Itse teetin huollon niin, että ensin huuhdeltiin, sitten uudet liemet sisään ja viikon, parin ajo ja taas uudet liemet sisään. Kalliiksi tuli mutta mielenrauhalla ei ole hintaa, ja kaverin kommentti että vaihtaa pehmeämmin kuin naapurin uusi V 70 lämmitti mieltä ja huollon hinta unohtui hetkeksi. Vaihtaa hyvin, tasainen ei tämän laatikon vaihto ole koskaan mikä ei itseä haittaa vaan kovasti pidän enkä keppiin enää vaihda ellen joudu mielenhäiriöön. Mitä sitten uupuu saksanmalleista on huohottimen lämmitys, minkä kätevä asentelee foorumin ohjeiden mukaan helposti tai teettää halvalla. Itse katselisin ruotsinkin tarjontaa, TI nahka-alcantrapenkeillä olisi oma valinta. Kuulopuheiden mukaan navi ei olisi kummoinen, joten siihen en satsaisi. Hienomman ruudun saa esim pioneerilta jos iso ruutu miellyttää.

- Jukka
Viimeksi muokannut jukka22, 31 Maalis 2012, 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hjpp
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Molemmat dieselit saa automaatilla.

Manuaalien kohdalla pienemmän kohdalla vero nousee 3,5 %-yksikköä ja isomman kohdalla 6,5 %-yksikköä. Progressiosta johtuen automaateilla lie nousu hiukan enemmän.

Huhupuheet kertovat Navin olevan hiukan eilistä päivää. Itse käytän paperikarttoja, joten...

Haulla löytyy 159:n murheista oma keskusteluketju.

Polforea
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hakkis kirjoitti: - Diesel (millä koneella?)
Ajettuani 98tkm 1.9 110kW:llä (tosin Saabin keulalla, mutta tietääkseni aika tarkkaan sama mylly kyseessä kuin vastaava Alfassa) ja nyt karvan reilut 2tkm 2.4 154kW:llä ei tulisi mieleenkään edes ajatella yksysistä maksamista. Vitosen vähemmät värinät ja isomman koneen mukavampi voimantuotto vaan on niin pirusti mukavampia oikean jalan alla. Ja ei, en kaahaa, mutta tykkään voimasta ja notkeasti käyttäytyvästä koneesta, vaikka ne tunnetusti maailman tappavatkin.

2.0 on mulle tuntematon, mutta pieni rivinelonen nykydiesel kuulostaa äkkiseltään siltä, että silti todennäköisesti kallistuisin 2.4:een.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TTi
Car(s): ex-α β κC

Viesti Kirjoittaja TTi »

Polforea kirjoitti:
Hakkis kirjoitti: - Diesel (millä koneella?)
Ajettuani 98tkm 1.9 110kW:llä (tosin Saabin keulalla, mutta tietääkseni aika tarkkaan sama mylly kyseessä kuin vastaava Alfassa) ja nyt karvan reilut 2tkm 2.4 154kW:llä ei tulisi mieleenkään edes ajatella yksysistä maksamista. Vitosen vähemmät värinät ja isomman koneen mukavampi voimantuotto vaan on niin pirusti mukavampia oikean jalan alla. Ja ei, en kaahaa, mutta tykkään voimasta ja notkeasti käyttäytyvästä koneesta, vaikka ne tunnetusti maailman tappavatkin.

2.0 on mulle tuntematon, mutta pieni rivinelonen nykydiesel kuulostaa äkkiseltään siltä, että silti todennäköisesti kallistuisin 2.4:een.
Hieno kone tuo 2,4-diesel, soundit ja väännöt on aika herkkua. Vitoskoneen massa ja keulapainoisuus ei kuitenkaan varsinaisesti parana 159:n ajettavuutta. Siksi päädyin itse 1,9 JTDm Qtroniciin ja tietty Berlinan korilla. Lievästi kevennetty vuosimallin 2008 versio tuo toivottua kepeyttä auton käytökseen. Ja potkua tuossa pikkukoneessakin on riittävästi, kunhan voiman vapauttaa asianmukaisella ohjelmoinnilla :-D
TTi

Polforea
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mut se on silti rivinelonen diesel, eli mun kermahanuri itkis siitä alakierrosten värinästä :D. Tässä pätee se vanha vinkki, että kannattaa käydä itte kokeilemassa. Mä oon tuolle jostain syystä tosi herkkä - aika harva myöntää edes huomaavansa sitä värinää, joka saa mut vaihtamaan pienemmälle. Se toki on totta, että tasapainoisempana tuo pikkukone on varmasti sinällään mukavampi kurvailla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Tazio
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

jukka22 kirjoitti:. Ihan käypänen loota, vaikka hajotessaan ei innosta korjaamaan, vaan uutta tilalle. Tutun laatikkokorjaajan mukaan kestää noin 200 000 minkä jälkeen laukeaminen alkaa olla yhä todennäköisempää, ellei laatikkoon ole vaihdettu öljyjä huuhdellen kunnolla mikä ei harmillisesti kuulu huolto-ohjelmaan.
Miten ihmeessä laatikko jonka mtbf on 200 000 km, ei voi korjata ja vaatii noilla kilometreilla huuhteluhuoltoja voi premium autoon asennettuna olla käypänen loota?
Siis ihan oikeasti??

Ja kyse on siis 2000-luvun laatutuotteesta, ei 50-luvun neuvostoliittolaisesta suunnittelusta???

-Tazio

VMTD
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No eikös niissä ole Japsien laatikko? Eihän sielä ajeta edes sataa tonnia kun auto romutetaan, joten nuohan kestää tuplaten. Nykysuuntaus on kertakäyttökulttuuriin ja sitähän tuo on parhaimmillaan.

Tazio
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

VMTD kirjoitti:No eikös niissä ole Japsien laatikko? Eihän sielä ajeta edes sataa tonnia kun auto romutetaan, joten nuohan kestää tuplaten. Nykysuuntaus on kertakäyttökulttuuriin ja sitähän tuo on parhaimmillaan.
No joka tapauksessa ja valmistajasta riipumatta: eihän tuo voi olla hyväksyttävä elinkaari laatikolle joka asennetaan normaaliin henkilöautoon tai puutarhatraktoriiin jossa ei edes ole mitenkään poikkeuksellisesti vääntöä/tehoa.

Todellista kertakäyttökulttuuria indeed :(

-Tazio

Matti_S
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Tazio kirjoitti:
VMTD kirjoitti:No eikös niissä ole Japsien laatikko? Eihän sielä ajeta edes sataa tonnia kun auto romutetaan, joten nuohan kestää tuplaten. Nykysuuntaus on kertakäyttökulttuuriin ja sitähän tuo on parhaimmillaan.
No joka tapauksessa ja valmistajasta riipumatta: eihän tuo voi olla hyväksyttävä elinkaari laatikolle joka asennetaan normaaliin henkilöautoon tai puutarhatraktoriiin jossa ei edes ole mitenkään poikkeuksellisesti vääntöä/tehoa.

Todellista kertakäyttökulttuuria indeed :(

-Tazio
Tai sitten tuo on japanilaisten laatikoiden ominaisuus. Eikös se ole tyyppivika noissa diesel Avensiksissa että menee kytkin 200tkm välein. Kaverin 2001 avensiksess on kolmas menossa :).
-Matti-

-Tomi-
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Tuli katseltua joskus Saksan 159 tarjontaa ja aika vähän on TI-malleja tarjolla. Hinta on ainakin sitten heti huomattavasti kovempi. TI:tä tuli istuttua Autokeskuksessa ja tarvii näin pitkäselkäisenä sanoa, ettei istu kyllä ne sporttipenkit minun selälleni. Perus 159:stä saa kuitenkin aika kivasti TI:n näköisen iskemällä siihen ne TI-helmat, vanteet ja peilinkuoret. Näin itse suunnittelin mahdollisesti tekeväni, jos 159:n ostaisin :) TI muuten on kyllä pirun hyvän näköinen!

Tazio
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Matti_S kirjoitti: Tai sitten tuo on japanilaisten laatikoiden ominaisuus. Eikös se ole tyyppivika noissa diesel Avensiksissa että menee kytkin 200tkm välein. Kaverin 2001 avensiksess on kolmas menossa :).
Jonkun kytkinlevyn/asetelman vaihto noilla kilometreillä on minusta ihan ok, ihan hyvä jos tuon verran pääsee.

Mutta uuden laatikon reikään työntäminen ei ole. Sehän esim. 159:n tapauksessa tarkoittaa, että auton paalaus 5 - 10 vuoden ikäisenä on aika todennäköistä kun uusi laatikko töineen on autoa arvokkaampi :=(

EDIT: Jaa, ei taida ihan koko autonarvoa maksaa, nettiauton mukaan halvimmista '07:koista pyydetään 12 kiloa ja eiköhän tuon uuden Aisin-Warnerin saa kiinni jollain reilulla 6 kilolla? Eli arvo ylittyy vasta myöhemmin.

-Tazio

TTi
Car(s): ex-α β κC

Viesti Kirjoittaja TTi »

Polforea kirjoitti:^Mut se on silti rivinelonen diesel, eli mun kermahanuri itkis siitä alakierrosten värinästä :D. Tässä pätee se vanha vinkki, että kannattaa käydä itte kokeilemassa. Mä oon tuolle jostain syystä tosi herkkä - aika harva myöntää edes huomaavansa sitä värinää, joka saa mut vaihtamaan pienemmälle. Se toki on totta, että tasapainoisempana tuo pikkukone on varmasti sinällään mukavampi kurvailla.
Kun laatikko hoitaa itse vaihtamisen, ei tosiaan tarvitse myöntää huomaavansa alakierrosten värinöitä. Noita eri koneversioita tuli melkein kaikkia tavalla tai toisella kokeiltua ennen oman 159:n hankintaa. Hauskin oli 2,4 JTDm Breran nokalla, jaksoi hyvin kiskoa painavan kotteron tuonne Passo dello Stelvion huipulle :lol: . Mutta tämä jo OT...
TTi

Vastaa Viestiin