iskareiden vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rmc x
Viestit: 30
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 11:02
Car(s): alfa romeo 156 2,5 v6 1999

iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja rmc x »

mitäs kaikkea kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa kaikki etu ja takaiskarit?
tietääkö kukaan sopiiko motonetin iskarit alfa 156 2,5 v6 vuosimalli 1999?

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Ainakin kallistuksenvakaajan yhdystangot (koiranluut) eteen ja taakse kannattaa hankkia uudet kun niitä ei kuitenkaan saa ehjänä irti. Eivät edes maksa paljoa, joten ei kannata siinä säästää. Myös iskarin suojakumit on hyvä vaihtaa samalla jos ovat oikein hapristuneet.

Itse vaihdoin juuri iskarit joka kulmalle ja samalla raidetangon sisä- ja ulkopäät, ylä- sekä alatukivarret ja kallistuksenvakaajan runkopuslat. Lopuksi vielä käytin nelipyöräsuuntauksessa ja laitoin uudet talvirenkaat alle. Siinä sitä riittikin hetkeksi puuhasteltavaa, mutta nyt auto tuntuu taas kuin uudelta eikä pauku enää mistään!

rmc x
Viestit: 30
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 11:02
Car(s): alfa romeo 156 2,5 v6 1999

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja rmc x »

kiitos vinkeistä pitääkin sitten lähtee tilaamaan noita yhdystankoja ja suojakumeja vielä lisäksi!

rmc x
Viestit: 30
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 11:02
Car(s): alfa romeo 156 2,5 v6 1999

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja rmc x »

elikkäs meinasitko että näitä tarvis ( 2 kpl Eteen vakaajan yhdystanko) ja sama taakse?

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Zulak »

rmc x kirjoitti:elikkäs meinasitko että näitä tarvis ( 2 kpl Eteen vakaajan yhdystanko) ja sama taakse?
Jep, 2 tarvii molempiin päihin eli 4 yhteensä.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja zzs »

Sama homma juuri alkamassa...

Motonetistä hain Sachs Super Touring -iskarit joka nurkkaan ja koiranluut myös.

Eilen raottelin takahuopia pois ja nyt näkyy iskareitten yläpään mutterit. Sormet syyhyää käydä kokeilemassa seuraavaksi, lähteekö pultit nätisti irti alhaalta.
EDIT: CRC Rost Flashia iskarin alaosan muttereihin, annan vaikuttaa hetken (tai päivän) ja sitten kuumennus sytkäri-liekkarilla eli kaasupolttimella, josko aukeis. Jos ei, niin pikkurälläkkä (á la Motonet) saa ensimmäiset kierroksensa Alfan alla.

Etupään vien suosiolla huoltamoon vaihdettavaksi, koska en jaksa alkaa jousipuristimien kanssa leikkimään - puristimet pitäis kaiken lisäksi ostaa ja ei oikien innosta.

Sitten uudet nastarenkaat alle ja suuntaamaan pyöränkulmat kohdilleen.
Viimeksi muokannut zzs, 11 Marras 2011, 07:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^hetkinen, hetkinen.. otappas nyt ihan rauhallisesti.

Takaiskari-jousipaketin kiinnityspultit on auton sisällä, ja lähtevät aivan varmasti irti ilman mitään crc:tä liekkiä tai rälläkkää. Eli ihan vaan avaamalla ;)

Takapäässä tarvitset myöskin samallalailla jousipuristimia kuin edessäkin. Kaikenlisäksi 156:sen etuiskarien vaihto on monta kertaa helpompi homma kuin takana. Ne takaiskarin alapään kiinnityspultit on aivan perkeleen jumissa. Edessä ei vastaavia jumipultteja ole.

Kehoittaisin siis antamaan korjaamon vaihtaa molemmat päät!

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Joo, tarkoitin niitä alapään muttereita, ne on tiukassa. Yläpää on helppo.

Sain mä ne alapään mutterit auki, ainoastaan koiranluun mutteri on nyt ongelmana:
Mites sais koiranluun mutterin auki, ku jumahti ihan reunalle (melkein kiertyi kokonaan auki) ja nyt meni kuusiokolo pultin päästä muljahtaen pyöreeksi... Se kun tahtoo vääntyä auettuaan noinkin paljon, että on vaikea avata avaimet kohtisuorassa.

Miten niin tarvitsee jousipuristimia? Eikös tuolla homma hoidu kauniisti ilmankin niitä?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=10755" onclick="window.open(this.href);return false;

Vai onko SW ratkaisevasti erilainen ja tarvii siis puristimia?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Finest »

Samaa homma ensi viikolla edessä. Etupään iskarin alaosan pultit mittasin ja haen suosiolla uudet, taakse myös.

Takakoiranluun vaihdoin etukäteen toissa päivänä. Rälläkkä siihen riittää. 3 muuta ovatkin aika tuoreita. Asennuksessa nostaa vaikka tunkilla jarrulevyn "navasta" ylös päin.
Lisähommana iskareiden ja jousien lisäksi poikkituen asennus taakse :roll: ja uudet ylätukivarret.

Saa nähdä joutuuko noiden korkeussäädettävien kanssa paljon arpomaan.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Näin asentajan vinkkelistä pahimmalta jumipultilta näyttää etuiskarin haarukka (koiranluut tietysti välillä lähtee välillä ei), pultti aukeaa, mutta haarukka voi istua tiukassa... Jos ei ole jousi puristimia, niin kannataa kysyä joltain korjaamolta voisivatko laittaa uudet iskarit jousien ympärille. ei ole iso homma, ja selviää paljon vähemmällä vaivalla eikä sitä hintaa välttämättä montaa kymppiä enempää tule verrattuna siihen että joutuu ostamaan nuo puristmet.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja zzs »

Eli siis takaiskarien tapauksessa jättää sen sisemmän mutterin paikoilleen ja iskari jousineen pitäisi tulla alakautta pois?
Vai miten saa poistettua iskari+jousi -yhdistelmän settinä pois?
Eikös alapään pulttien avaaminen saa iskarin pitenemään jousen voimasta (ja hajooko silloin jotain, jos ei oo jousta puristettu)?

Hassua, kun ei oikein hahmota mitä ei saa tehdä ja mitä pitää tehdä, kun ei oo vielä saanu käydä tota hommaa läpi ite... :|

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Takaiskarien yläpäästä irroitat vaan ne ulkokehällä olevat (muistaakseni 3kpl) mutterit, alapäästä molemmat pitkät läpipultit. Tällöin saat iskari-jousi paketin irti.

Iskarin yläpään yksittäinen iso mutteri pitää jousta jännityksessä, eli sitä irroittaessa pitää ensin jousi puristaa puristimilla, mutta tämä kannattaa tehdä vasta kun oot ottanut iskari-jousi paketin lattialle.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja zzs »

Jätin homman sikseen, kun ei tuota aikaa oikeesti ole...

Ei takaiskarin yläpäässä ole samanlaisia n. 3 kpl muttereita, siellä on vain lukkomutteri+levy ja niiden alla 1 mutteri.

Laitoin nuo takaisin kiinni, tosin takapuskurin päällä pomppiessa tuntuu kädellä kokeiltuna vähän väljyyttä iskarien yläpäässä. Onkos tuo vakavaa, jos viikon ajelee tällaisenaan? En saanut noita enää kireemmälle (alempi mutteri on niin syvällä, ettei hylsy ulotu eikä oo 23 mm:n lenkkiä, joka olisi vielä niin kapea, että mahtuisi kiristämään mutteria). Lukkomutteri on tiukassa kyllä. Pitäiskö noille tehdä vielä jotain, vai onko jopa normaalia, tuo väljyyden tuntuminen? :)

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

yritin vaihtaa etuiskareita, mut se haarukan pultti joka pitää iskaria alapäästä on niin perkeleen tiukka! sahasin sen mutterin poikki, mut ei silti hievahda, mikä avuks? pora? liekki? asentaako mikään korjaamo itse ostettuja osia pk seudul?

Avatar
mattijus
Viestit: 5267
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja mattijus »

jkk kirjoitti:yritin vaihtaa etuiskareita, mut se haarukan pultti joka pitää iskaria alapäästä on niin perkeleen tiukka! sahasin sen mutterin poikki, mut ei silti hievahda, mikä avuks? pora? liekki? asentaako mikään korjaamo itse ostettuja osia pk seudul?
Itse hommasin ylimääräiset haarukat iskarinvaihtoa varten. Pora varmaan olisi seuraaava vaihtoehto.
VMP

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Bones »

joskus on jumipultit lähteny paineilmataltalla paukuttamalla..
200 baria vaparissa..

rmc x
Viestit: 30
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 11:02
Car(s): alfa romeo 156 2,5 v6 1999

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja rmc x »

osaako joku sanoa käyvätkö motonetistä nämä iskarit 156 2,5 v6 vuosimalli 1999?
Etuiskari Alfa 156 55-1900 156 Eteen (ei Sport-jousitus) [1997 - 2005] 59.90 €
Takaiskari Alfa 156 33-4932 156 Taakse (ei Sport-jousitus!) [1997 - 2005] 84.50 €

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja michael »

jkk kirjoitti:yritin vaihtaa etuiskareita, mut se haarukan pultti joka pitää iskaria alapäästä on niin perkeleen tiukka! sahasin sen mutterin poikki, mut ei silti hievahda, mikä avuks? pora? liekki? asentaako mikään korjaamo itse ostettuja osia pk seudul?
Se kuusiokolopultti ei kestä isoa vääntämistä joten varovasti pitää avata. Olen saanut sen auki butaaniliekillä kuumentamalla ja irroitusöljyä ruikkimalla. Vähän vasaralla vielä koputtelee välillä niin kyllä se lähtee.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

rmc x kirjoitti:osaako joku sanoa käyvätkö motonetistä nämä iskarit 156 2,5 v6 vuosimalli 1999?
Etuiskari Alfa 156 55-1900 156 Eteen (ei Sport-jousitus) [1997 - 2005] 59.90 €
Takaiskari Alfa 156 33-4932 156 Taakse (ei Sport-jousitus!) [1997 - 2005] 84.50 €
Kyllähän ne käy, mutta ei niitä asentaa kannata :wink:
Muutama euro lisää ja saat Konin Streetit, ja ne on iskarit!

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja zzs »

Konin SRT.T:t saa 300 eurolla kaupasta. Mutta samalla meno varmaan muuttuu sporttisemmaksi. Ite en sellasta halunnut: haluan, että iskarit toimii, niinku ne o alaffa tarkottanukkin...;)

Avatar
Tiige
Viestit: 2861
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ongelma onkin että motonetista saatat saada minkä merkkiset iskarit tahansa. Voi tulla ihan laatu tavaraa tai vähemmän laatua. Konit ovat varma valinta ja mukavuus voi jopa parantua!
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja zzs »

Mä ostin sieltä Sachsin takaiskarit ja ne tilas samanmerkkiset eteenkin, kun ei ollu oikean merkkisiä varastossa. Kuulemma ei normaalisti niin tee, mutta tässä tapauksessa :mrgreen:

Sitä ennen ilmoitti, että "on täällä merkkiä x olevat etuiskarit, on niissä vuoden takuu, että sen verran nyt ainakin pitäisi kestää...".

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja toolman »

zzs kirjoitti:Mä ostin sieltä Sachsin takaiskarit ja ne tilas samanmerkkiset eteenkin, kun ei ollu oikean merkkisiä varastossa. Kuulemma ei normaalisti niin tee, mutta tässä tapauksessa :mrgreen:

Sitä ennen ilmoitti, että "on täällä merkkiä x olevat etuiskarit, on niissä vuoden takuu, että sen verran nyt ainakin pitäisi kestää...".
Mutta kun ei ne motonetin iskarit aina sitä kestä, viimeks kesti 3kk, samaa paskaa tilalle takuuseen. Myin auton ni en tiedä miten kesti seuraava.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Minkä merkkiset ne oli ne iskarit jotka ei kestäneet? Tietäisi vaan sitten varoa.

Siellä kun myydään monen merkkisiä, mutta Motonet-merkkisiä iskareita en ole vielä nähnyt :-D

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itselläni oli aikanaan LipGas merkkiset parinkuukauden iskarit ;)

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja toolman »

Tuomas K kirjoitti:Minkä merkkiset ne oli ne iskarit jotka ei kestäneet? Tietäisi vaan sitten varoa.

Siellä kun myydään monen merkkisiä, mutta Motonet-merkkisiä iskareita en ole vielä nähnyt :-D
Merkkiä en muista, vika oli vähän erikoinen, katsastus tyssäsi "takapyörän laakerointiin", iskareissa ei testerin mukaan mitään vikaan. Kolisi kyllä ajaessakin. Vaihdoin se saatanan laakerin, niin, turhaan tietysti. Tajusin että sen uudenkarhean iskarin varsi oli jotenkin irti männästä tms.

HeVi
Viestit: 54
Liittynyt: 01 Tammi 2009, 10:27
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja HeVi »

Motonetti kauppaa iskareiden ylätukikumia, hintaan 19.90€ (156:een). Onko tuo pelkkä kumiosa, vai onko se enemmänkin laakeri (josta voi siis kuulua myös pauketta ajaessa). Talvirenkaiden vaihdossa huomasin että myös apparin iskarista oli ainakin jonkun verran mehua tullut ulos, joten ehkä kolina voi johtua myös iskarista.

Renkaiden vaihdon jälkeen alkoi muutenkin kuulumaan hirveä kolina etupyörästä. Luulin ensin vetonivelen tulleen tiensä päähän. Noh, rengas pois ja ihmettelemään. Olivat rengasliikkeessä laittaneet alfan alkup. aluvanteen sisäreunaan (vanteen huuleen) järkyttävän paksun lyijypainon. Painoa en muista, mutta jos olisi käytetty vähän pitempää ja ohuempaa, niin olisi vältytty siltä, että paino ottaa tukivarsiin. Pala pois painosta viilaten ja taas hiljeni...

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja zzs »

Mikäs virka uuden iskarin mukana tulevalla, männänvarren mutterin alle tulevalla n. 5mm paksuisella prikalla on (sama halkaisija kuin männänvarsi)?
Tuleeko se ylä- vai alapuolelle lokaria?

Mitäs pitäisi tehdä, kun takaiskarit vaihdatin ja nyt on auton oikea takapää 8 mm korkeammalla kuin vasen?
Prikan pois ottaminen ei ilmeisesti korjaisi tilannetta lainkaan, koska jousethan kai määrittelee aika pitkälti alustan korkeuden...
Mittasin jouset ennen asennusta ja saman mittaisia olivat (ei ainakaan 8 mm eroa ollut).

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Ape »

Kasasinkohan jotain väärin, kun nuo iskarin yläpäässä olevat kumit jäi hieman "irti" tuolla takakontin puolella eli jäi pieni rako.
Prikan laitoin ensimmäisen mutterin alle ja sitten päälle sen kumin mikä pitää iskarin paikoillaan.
En tiedä tajuaako kukaan mitään tästä sepustuksesta? :lol:
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

rmc x kirjoitti:mitäs kaikkea kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa kaikki etu ja takaiskarit?
tietääkö kukaan sopiiko motonetin iskarit alfa 156 2,5 v6 vuosimalli 1999?
en ole varma sopiiko motonetin iskarit, mä ostin sieltä rahapulassa ja enshätään katsastusta varten etuiskarit, jouset ja ylätukilaakerit 2.0 tessuun. merkki oli lip gas tech tms, 6kk alla ja tuntuu että olisivat jo lopussa kun ovat niin löysät. vähän enemmän jos sijoittaa niin taitaa saada aika hyvät

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

zzs kirjoitti:^ Joo, tarkoitin niitä alapään muttereita, ne on tiukassa. Yläpää on helppo.

Sain mä ne alapään mutterit auki, ainoastaan koiranluun mutteri on nyt ongelmana:
Mites sais koiranluun mutterin auki, ku jumahti ihan reunalle (melkein kiertyi kokonaan auki) ja nyt meni kuusiokolo pultin päästä muljahtaen pyöreeksi... Se kun tahtoo vääntyä auettuaan noinkin paljon, että on vaikea avata avaimet kohtisuorassa.
mulla oli tismalleen samahomma koiranluun kanssa, lukkopihdeillä laitoin niin tiukalle sinne nivelen puolelle ja sitten sain kierrettyä mutterin muutaman vikan kierroksen auki.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja roude »

Epezi kirjoitti:^hetkinen, hetkinen.. otappas nyt ihan rauhallisesti.

Takaiskari-jousipaketin kiinnityspultit on auton sisällä, ja lähtevät aivan varmasti irti ilman mitään crc:tä liekkiä tai rälläkkää. Eli ihan vaan avaamalla ;)

Takapäässä tarvitset myöskin samallalailla jousipuristimia kuin edessäkin. Kaikenlisäksi 156:sen etuiskarien vaihto on monta kertaa helpompi homma kuin takana. Ne takaiskarin alapään kiinnityspultit on aivan perkeleen jumissa. Edessä ei vastaavia jumipultteja ole.

Kehoittaisin siis antamaan korjaamon vaihtaa molemmat päät!
hetkinen sanoi putkinen. takapään pultteihin kyllä tarvii crc:tä, voimaa, raivoa, poraa, rälläkkää ym. tai ainakin minä tarvin, v-mäinen homma mutta kyllä ne irtoaa, abs anturin johdon vedät takakontin kautta ulos niin saat sen koko iskari paketin siitä penkkiin kiinni. ne kaks pulttia siel takapäässä on kyllä semmosia ettei saa ehjänä irti joten hanki uudet, siinä on rautaa rautaa vasten n.20 sentin matkan verran ja itellä ainaki oli ihan helvetin tiukalla.

etupää vielä itellä kesken, takapää valmis ja tein sen kokemuksella 0 joten säästä rahaa, tee itse ja kun on valmis on parempi fiilis eikä iso lasku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

takapäässä en muuten tarvinu jousipuristimia, miksi tarvisin? nehän vaa puotetaan siihen ja tadaa! :D

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja roude »

jkk kirjoitti:
zzs kirjoitti:^ Joo, tarkoitin niitä alapään muttereita, ne on tiukassa. Yläpää on helppo.

Sain mä ne alapään mutterit auki, ainoastaan koiranluun mutteri on nyt ongelmana:
Mites sais koiranluun mutterin auki, ku jumahti ihan reunalle (melkein kiertyi kokonaan auki) ja nyt meni kuusiokolo pultin päästä muljahtaen pyöreeksi... Se kun tahtoo vääntyä auettuaan noinkin paljon, että on vaikea avata avaimet kohtisuorassa.
mulla oli tismalleen samahomma koiranluun kanssa, lukkopihdeillä laitoin niin tiukalle sinne nivelen puolelle ja sitten sain kierrettyä mutterin muutaman vikan kierroksen auki.
ite sain koiran luut auki, kuusio avain siihen mutterin keskelle et se ei pyöri tyhjää ja listalla väännät auki, meni varmaa 2 minsaa aukaisussa ku löys vaa työkalut, mut ne mun luut ei tainnu olla ihan iän ikuset..

Avatar
Jiitee
Viestit: 4367
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

roude kirjoitti:
Epezi kirjoitti:^hetkinen, hetkinen.. otappas nyt ihan rauhallisesti.

Takaiskari-jousipaketin kiinnityspultit on auton sisällä, ja lähtevät aivan varmasti irti ilman mitään crc:tä liekkiä tai rälläkkää. Eli ihan vaan avaamalla ;)

Takapäässä tarvitset myöskin samallalailla jousipuristimia kuin edessäkin. Kaikenlisäksi 156:sen etuiskarien vaihto on monta kertaa helpompi homma kuin takana. Ne takaiskarin alapään kiinnityspultit on aivan perkeleen jumissa. Edessä ei vastaavia jumipultteja ole.

Kehoittaisin siis antamaan korjaamon vaihtaa molemmat päät!
hetkinen sanoi putkinen. takapään pultteihin kyllä tarvii crc:tä, voimaa, raivoa, poraa, rälläkkää ym. tai ainakin minä tarvin, v-mäinen homma mutta kyllä ne irtoaa, abs anturin johdon vedät takakontin kautta ulos niin saat sen koko iskari paketin siitä penkkiin kiinni. ne kaks pulttia siel takapäässä on kyllä semmosia ettei saa ehjänä irti joten hanki uudet, siinä on rautaa rautaa vasten n.20 sentin matkan verran ja itellä ainaki oli ihan helvetin tiukalla.

etupää vielä itellä kesken, takapää valmis ja tein sen kokemuksella 0 joten säästä rahaa, tee itse ja kun on valmis on parempi fiilis eikä iso lasku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

takapäässä en muuten tarvinu jousipuristimia, miksi tarvisin? nehän vaa puotetaan siihen ja tadaa! :D
Jaa, pitäisikö ruveta antamaan ennakoivia CRC- tai vast. öljykylpyjä noille takapään iskareiden
alakiinnityspulteille... nyt vielä 70 % elämää jäljellä katsastustodistuksen mukaan JTD:n iskareissa.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja roude »

Jiitee kirjoitti:
roude kirjoitti:
Epezi kirjoitti:^hetkinen, hetkinen.. otappas nyt ihan rauhallisesti.

Takaiskari-jousipaketin kiinnityspultit on auton sisällä, ja lähtevät aivan varmasti irti ilman mitään crc:tä liekkiä tai rälläkkää. Eli ihan vaan avaamalla ;)

Takapäässä tarvitset myöskin samallalailla jousipuristimia kuin edessäkin. Kaikenlisäksi 156:sen etuiskarien vaihto on monta kertaa helpompi homma kuin takana. Ne takaiskarin alapään kiinnityspultit on aivan perkeleen jumissa. Edessä ei vastaavia jumipultteja ole.

Kehoittaisin siis antamaan korjaamon vaihtaa molemmat päät!
hetkinen sanoi putkinen. takapään pultteihin kyllä tarvii crc:tä, voimaa, raivoa, poraa, rälläkkää ym. tai ainakin minä tarvin, v-mäinen homma mutta kyllä ne irtoaa, abs anturin johdon vedät takakontin kautta ulos niin saat sen koko iskari paketin siitä penkkiin kiinni. ne kaks pulttia siel takapäässä on kyllä semmosia ettei saa ehjänä irti joten hanki uudet, siinä on rautaa rautaa vasten n.20 sentin matkan verran ja itellä ainaki oli ihan helvetin tiukalla.

etupää vielä itellä kesken, takapää valmis ja tein sen kokemuksella 0 joten säästä rahaa, tee itse ja kun on valmis on parempi fiilis eikä iso lasku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

takapäässä en muuten tarvinu jousipuristimia, miksi tarvisin? nehän vaa puotetaan siihen ja tadaa! :D
Jaa, pitäisikö ruveta antamaan ennakoivia CRC- tai vast. öljykylpyjä noille takapään iskareiden
alakiinnityspulteille... nyt vielä 70 % elämää jäljellä katsastustodistuksen mukaan JTD:n iskareissa.

JT
ehdottomasti, itel meni 4h saada ne pultit sieltä irti vaikka olin hallilla laittamassa missä on työkalut jokalähtöön. kuumentaa en voinut koska ABS anturi...

tai jos yhtä unpeenruostuneet pultit sulla ku mulla niin ei paljo crc:t enää auta, ite käytin semmosta tunkeutuvaa väriainetta, siitä saatto olla hieman apua, lopulta löin sen pultin irti siitä vanhasta iskarista semmosella 20kg lekalla :D pultti oli tosin vedetty siitä iskarin välistä poikki rälläkällä ja se n.7sentin palanen porattu läpi asti (toinen pala lähti helpommin), se jämä piti sit lyödä sieltä lekalla.. se jarrulevyn suojapellin onnistu vääntymään makiasti rytäkässä.

arv
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Laittakaahan niihin alustan ruuveihin tervaa kasauksen yhteydessä niin aukeavat sitten seuraavalla kerralla paremmin. Oikea terva on parempaa kuin tervaspray.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja roude »

arv kirjoitti:Laittakaahan niihin alustan ruuveihin tervaa kasauksen yhteydessä niin aukeavat sitten seuraavalla kerralla paremmin. Oikea terva on parempaa kuin tervaspray.
kaduttaa nyt ku itehän löin vaa uudet pultit tilalle ja paketti kasaan.. ois melkee pitäny katsoa tulevaisuuteen.

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: iskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Ape »

roude kirjoitti:
arv kirjoitti:Laittakaahan niihin alustan ruuveihin tervaa kasauksen yhteydessä niin aukeavat sitten seuraavalla kerralla paremmin. Oikea terva on parempaa kuin tervaspray.
kaduttaa nyt ku itehän löin vaa uudet pultit tilalle ja paketti kasaan.. ois melkee pitäny katsoa tulevaisuuteen.
Itse laitoin vaseliinit
Kerran Alfa aina alfa?

Vastaa Viestiin