Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
fahlsjy
Viestit: 1737
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Menee ihan ilmastointi keskusteluksi mutta ei kait se paha synti ole.. :oops:

Mulla riittää natsat alle 3Kg laitteistoihin ja itse ainehan ei ole jätettä vaan pullossahan se majailee ja ne järjestelmistä kadonneet aineet on jossain ilmakehässä laatua parantamassa. Öljyä noista oikeesti tulee ulos aikas vähän kuten Maunu tuolla ylempänä jo kirjoittikin.

Toi "kerta vuoteen pakko täyttää" ihmetytttää mutta ei mulla autopuolen kokemusta kovin laajalti ole. 2000 mallinen kissa kuitenkin puhaltelee kylmää (tai ainakin viimeksi käytön yhteydessä n. kuukausi takaperin) ihan mallikkasti alkuperäisillä aineilla ja saman ikäinen alfa puhalteli 2010 asti.
Aikanaan 70 luvun lopun jenkissä oli aineet vähissä kun sen ostin, täytettiin mittareiden avulla kun ei noissa ollut mitään merkintöjä oikeasta määrästä. Rokkasi niin kauan kunnes kompressori poiki. Vaihdoin uuden kompuran, kuivaimen ja putkiston suodattimen. Kylmäaineet sisään ja taas rokkas. Ja toi jenkki oli mulla 18 vuotta.....
Eli mulla on kait sitten sattunut satumaisen hyviä yksilöitä??? kun ei oo tarvinnu usein aineita lisäillä.
Onkos jengillä oikeesti vajausta laitteistoissa noin usein vai korjaamoilla hyvät myyntipuheet??

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mml »

Multa uupui 200 grammaa kun viime syksynä tarkasteltiin. Auto siis vuodelta 2006, aiemmista huolloista ei mitään tietoa.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

jukka22
Viestit: 350
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Olisiko syy ongelmiin siinä, että nykyautoissa kylmäaineta on kovin vähän, 159 noin 500g jolloin jo 200 g vajaus saa aikaan tehon laskua. Täytätin systeemin viime kesänä, mutta nyt näyttää vikakoodia matalasta paineesta järjestelmässä, eli vuotoahan sieltä on ryhdyttävä etsimään.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1737
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^Tossa on varmaan yksi syy, letukkaan sai tuupata toista kiloa vanhaa kunnon R13:ta... 156 taitaa olla 650g ja kissassa 750g. Tekniikka ja aineet on kehittynyt mutta tietty myös laitteiden tehoissa on eroja. Yksinkertaistaen ja virtaviivaisesti ilmaistuna kait voisi todeta jotta mitä enemmän kylmätehoa = isompi kompressori = enemmän kylmäainetta.
Pientä vuotoa on kieltämättä hankala paikallistaa ja varmaan mielellään mieluummin lisäillään ainetta kerran vuoteen ja pidetään sitä normaalina.

Tosta matalapaineesta sen verran että on normaali herja ainakin tuollaisissa isoissa useamman kilon ainetta sisältävissä järjestelmissä käyttämättömänä olevassa laitteistossa kylmänä vuodenaikana... poistuu kun vermeet lämpiävät ja laitteistoa aletaan käyttää.
Mulla ei ole kokemusta voisiko autokäytössä tehdä samaa??

Äksjiiärrä
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

Sotketaanpa välillä muukin tyhmäkysymys sekaan.
Tuolla esitäytymisketjun puolella jo mainitsin, että pallottelen sedanin/ farkun välillä. Farkkuun olen tutustunut mutta sedania en ole lähempää päässyt tutkimaan. Tavaratila minun käyttöön riittää varmasti molemmissa mutta miten pieni on sedanin lastausaukko? Esimerkkinä, jos pitää vaikka raivaussaha varusteineen heittää kyytiin niin onko millainen pujottaminen saada ne sedanin konttiin? Takapenkit kaatamallahan se varmaan sopisi sinne.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kaatuuko sedanissa takapenkitkin? Mä haluan sellaisen. (Täällä on siis 156 ja tässähän on vain suksiluukku...)

A Bart
Viestit: 1868
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Olisiko tuo vanha kylmäaine ollut kuitenkin ollut R12:sta?
Kylmäainekaverin mukaan tuon molekyylirakenne on paljon isompi kuin R134;n
Joten tämä uusi litku kyllä tulee helpommin uloskin kuin tuo vanha.

Myöskin tuon aineen määrä vaikuttaa kopuran magneettiventtiilin kestämiseen.
Mitä vähemmän ainetta, sen pidempään käy kompura ja tuo magneettiventtiili joutuu vetämään pidempiä vetoja.

Näin yksinkertaistettuna siis :wink:

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Äksjiiärrä kirjoitti:Tavaratila minun käyttöön riittää varmasti molemmissa mutta miten pieni on sedanin lastausaukko? Esimerkkinä, jos pitää vaikka raivaussaha varusteineen heittää kyytiin niin onko millainen pujottaminen saada ne sedanin konttiin? Takapenkit kaatamallahan se varmaan sopisi sinne.
Lastausaukko sinällään on ihan jees, mutta ite en välttämättä haluaisi raivuria siitä pujotella. En oo jaksanu vielä penkoa että nouseeko takapenkin istuinosa pystyyn, mutta vaikka nousis niin joko se selkänoja on siinä viistosti vastassa tai se istuinosa myöhemmin stopparina, että pitkän raivurin kanssa vois tosiaan mennä pujotteluks. Tuossa ehkä farkku ois näppärämpi.

Vai pitäskö tähän huutaa, ettei Alfaan saa raivuria nostaa? :D
Aquatica kirjoitti:Kaatuuko sedanissa takapenkitkin? Mä haluan sellaisen. (Täällä on siis 156 ja tässähän on vain suksiluukku...)
Joo, kaatuu kahessa osassa. Näitä saa kaupasta :mrgreen:.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

arv
Viestit: 608
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

A Bart kirjoitti:Olisiko tuo vanha kylmäaine ollut kuitenkin ollut R12:sta?
Kylmäainekaverin mukaan tuon molekyylirakenne on paljon isompi kuin R134;n
Joten tämä uusi litku kyllä tulee helpommin uloskin kuin tuo vanha.

Myöskin tuon aineen määrä vaikuttaa kopuran magneettiventtiilin kestämiseen.
Mitä vähemmän ainetta, sen pidempään käy kompura ja tuo magneettiventtiili joutuu vetämään pidempiä vetoja.

Näin yksinkertaistettuna siis :wink:
Nykyisissä vehkeissä tuo kompressori on muuttuvatilavuuksinen eikä enää on/off tyyppinen ratkaisu.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1737
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Olisiko tuo vanha kylmäaine ollut kuitenkin ollut R12:sta?
Saatto hyvinkin olla, vaarit kun vähistä hiuksista heittelee kommentteja niin.... :oops:
Noi oli niitä "vanhan liiton" vehkeitä ja aine sitä otsonikerrosta tuhoavaa. Isommista laitoksista kun vaihdettiin aineita niin jätin yhden pullon tota jemmaan ihan letukkaa varten, sehän ei ollut laitonta kun "vanhat" aineet sai käyttää loppuun... vai uusien tuonti on kiellettyä.
Kylmämiehet kyllä on kertoillut että venäjän puolelta tuota saisi edelleen suht helposti. Yllätys oli tosiaan se että ei tarvinnu mun aikana kuitenkaan lisäillä ainetta.
Mulla on myös muiden kertomana käsitys että nykyaineet karkailis herkemmin järjestelmistä kun noi vanhat.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Tokihan Alfaan raivurin saa nostaa. Ainakin tuohon meikäläisen ”maasturiin”. :mrgreen:

Ihan kohtuullisesti siihenkin em. tyyppiset kamat mahtuu, vaikkei tavaratila hääppöinen olekaan.
Polforea kirjoitti:Vai pitäskö tähän huutaa, ettei Alfaan saa raivuria nostaa? :D

Avatar
h_lauri
Viestit: 6709
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ilmastointiin liittyen semmoinen juttu, että eilen se alkoi sirittää vartin päälläolon jälkeen. Äänen on pakko olla ilmastoinnista peräisin, koskapa alkaa kun se on päällä ja lakkaa kun sen ottaa pois päältä. AK ei syytä ole löytänyt. Väittäisin äänen kuuluvan kojelaudan vasemmasta reunasta, mutta mikä laite siellä sitten lienee...onko kukaan purkanut?

Takuuhan tuossa on päällä, niin että toivottavasti se levähtää lopullisesti ennen ensi vuoden maaliskuun 18. päivää.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

Mulla on jännä juttu 159:ssä. Kun jarruttaa auton ollessa vielä kylmä, niin ilmeisesti sisätilan puhaltimen moottori visertää joskus silleen kuin kulunut puhallin voi tehdä.

Viserrys loppuu justiinsa sillä hetkellä kun jalan nostaa jarrulta tai auto pysähtyy. Ja ei kuulu ollenkaan, jos pistän puhaltimen manuaalisesti pois päältä ja sitten jarruttelen.

Ainoa keksimäni syy ilmiöön on, että jännite jostain syystä alentuu jarruttaessa, mikä voisi vaikuttaa puhaltimen kierroslukuun.

Onko muita ideoita, mikä tuon voisi aiheuttaa?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6709
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Ropelin asento muuttuu, kun jarruttaa (nokka painuu) ja laakeri suuttuu siitä?

sase
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Maalis 2012, 09:55
Car(s): vm 2008 - 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sase »

Morjens,

ostin hetki sitten uuden radiosoittimen (JVC KW-AVX840) ja nyt malttamattomana odottelen sen saapumista. Mahtaako kenelläkään olla mitään tietoa siitä mitä kaikkia Alfa / JVC spesifisiä lisäkomponentteja tarvitsen, että saan sen nätisti toimimaan ratissa olevien ohjauslaitteiden ja Bose kaiuttimien kanssa?? Kyseessä siis Alfan malli 159.

Kiitos jo etukäteen asiantuntevista vastauksista!

p.s. päivittelen kuinka homma etenee kunhan pääsen siihen vaiheeseen :wink:

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^
Adapteri ratin nappuloille esim. http://www.autostudio.fi/connects2-alfa ... 18048.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lead-johdon ilmeisesti oikea olisi http://www.autostudio.fi/connects2-ctjv ... -lead.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos ei ole jo valmiina niin luultavasti tarvitset kehyksen http://www.autostudio.fi/connects2-alfa ... ovite.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisäksi jotkut väittävät, että Bose kaipaa äänen säätöjä varten tuollaisen http://bit.ly/I2FGV1" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse olen käyttänyt Boseja 159:ssä ja 156:ssa ilman tätä viimeisintä laitosta.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Äksjiiärrä
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

EBITDA kirjoitti:Tokihan Alfaan raivurin saa nostaa. Ainakin tuohon meikäläisen ”maasturiin”. :mrgreen:

Ihan kohtuullisesti siihenkin em. tyyppiset kamat mahtuu, vaikkei tavaratila hääppöinen olekaan.
Polforea kirjoitti:Vai pitäskö tähän huutaa, ettei Alfaan saa raivuria nostaa? :D
Kiitoksia tästä vahvistuksesta, tulipa sitten vahvistettua, että uskaltaa hyvällä omalla tunnolla lähteä metsätöihin :) .
Pitääpä vielä yrittää jossain päästä tutustumaan tuollaiseen sedaniin oikein omin silminkin. Yleensä en tykkää sedan korisista autoista ulkonäön vuoksi ollenkaan mutta jostain syystä tämä 159 miellyttää silmää ainakin kuvissa molempina vaihtoehtoina.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Onko normaalia,että moottorijarruttaessa kulutus ei tietokoneen mukaan laske aivan nollaan vaan 2L/100km?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kulutuslukeman tipahtaminen 2l/100 nollan sijaan on nyt havaittu täällä ainakin seuraavilla autoilla: Fiat Stilo farmari ja persdynolla 156 (ei ole kulutustietokonetta, mutta kierrosten ollessa alle 1500 on aivan selvästi veto päällä, vaikka kuinka yrittäis moottorijarruttaa). Tuo on ollut myös parissa muussa hiivatissa, kuten ainakin Puntossa, joten onkohan konsernin sisäisiä jutukkeita?
Sen sijaan verrokkina toimiva Octavia alkaa tarjoamaan tavaraa koneelle 1200rpm:n tienoolla ja siinäkin tuntuu vaikuttavan se, kuinka nopeasti nopeus ja kierrokset laskee. Eli nopeasti tippuu kierrokset ja nopeus -> korkeammilla kierroksilla tarjotaan bensaa koneelle, lienee tarkoituksena varmistaa koneen käynnissäpysyminen tuollakin, ihan loogiselta tuntuu.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

Onko kone käynnissä, jos sitä vain pakolla pyöritetään ilman polttoaineen syöttöä? Oikeastaan ei, toisaalta taas on. Se on jännä, sanoisi Routalempi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Siksipä totesin, että ainakin 156 ei "sammu" (kulutus 0l/100) moottorijarrulla, kuten aika moni muu. Jos polttoainetta ei syötetä, kulutuskin on silloin 0. Eli onko niin, että Alfat ei lopeta polttoainesyöttöä ilman kolaria tai hajoamista, jos auto kulkee? =P

Avatar
mattijus
Viestit: 5283
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jospa se ajotietokone vain näyttää 2,0l/100km auton liikkuessa?
VMP

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei laske alle 2 missään tilanteessa, ei vaikka olisi kuinka pitkä mäki, näin 156 että nykyisessä, on ohjelmoitu niin, älkää kysykö miksi
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

sase
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Maalis 2012, 09:55
Car(s): vm 2008 - 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sase »

sase kirjoitti:Morjens,

ostin hetki sitten uuden radiosoittimen (JVC KW-AVX840) ja nyt malttamattomana odottelen sen saapumista. Mahtaako kenelläkään olla mitään tietoa siitä mitä kaikkia Alfa / JVC spesifisiä lisäkomponentteja tarvitsen, että saan sen nätisti toimimaan ratissa olevien ohjauslaitteiden ja Bose kaiuttimien kanssa?? Kyseessä siis Alfan malli 159.

Kiitos jo etukäteen asiantuntevista vastauksista!

p.s. päivittelen kuinka homma etenee kunhan pääsen siihen vaiheeseen :wink:
No niin, nyt pitäis olla kaikki ne vermeet kasassa, joilla homma olis pitänyt toimia mutta EI!. Täys työpäivä koitettu saada laitetta soimaan mut ääni vain ei tule kaiuttimista ulos.

Mielestäni kaikki pitäis olla kohdillaan mutta jokin vain pistää vastaan?! :-/

Alkuperäistä soitinta kun kokeilee niin hienosti toimii, mut heti kun koittaa kytkeä ton JVC:n niin kaiuttimet on mykkinä. Sen verran jouduin Connect2 johtoja rukkaamaan että se JVC:n remote lead piuhan kytkin autossa olevaan ruskeeseen johtoon. Tällätavalla sain kaaiuttimiin virran "sirisee", mut ääni ei edelleenkään suostu tulemaan läpi. Aikaste kovasti harmittaa ja ihmetyttää tää koko homma!? Kauppiaan mukaan pitäis olla kaikki tarpeellinen. Ainoastaan toi Bose muunnin multa puuttuu, mut se ei kuulemma ole pakollinen.

Jos jollakulla on ollut vastaavanlaisia kokemuksia ja ratkaisu on löytyny niin kaikki vihjeet ongelman korjaamiseksi otetaan auliisti vastaan!

Noi valmiit (Connect2) liittimetkin menee ainostaan yhdellä tavalla toisiinsa kiinni (autoon ja JVC soittimeen), mut homma vaan ei skulaa...

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

sama juttu, jotain sirinää ilmeisesti ilmastoinnista, ilmenee aina silloin tällöin ja tuntuu, että kierrosluku vaikuttaa. Joskus kokeilen laittaa ilmanvaihdon täysille, ja se tuntuu auttavan. Tietääkö kukaan, mistä on kyse?
h_lauri kirjoitti:Ilmastointiin liittyen semmoinen juttu, että eilen se alkoi sirittää vartin päälläolon jälkeen. Äänen on pakko olla ilmastoinnista peräisin, koskapa alkaa kun se on päällä ja lakkaa kun sen ottaa pois päältä. AK ei syytä ole löytänyt. Väittäisin äänen kuuluvan kojelaudan vasemmasta reunasta, mutta mikä laite siellä sitten lienee...onko kukaan purkanut?

Takuuhan tuossa on päällä, niin että toivottavasti se levähtää lopullisesti ennen ensi vuoden maaliskuun 18. päivää.

Avatar
Janne
Viestit: 2131
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Täällä kuuluu samanlainen sirinä. Mainitsin asiasta muiden takuujuttujen yhteydessä, jolloin sanoivat että kyse on jostain pakokaasujen kierrätyssysteemistä ja ääni kuuluu asiaan. Ihmettelin että kuinkas se ilmastointiin liittyy ja asia jäi silloin sikseen.

Äänihän on toisinaan jopa sellainen semipeltinen pärinä. Vähän vaikeasti kuvailtava, mutta jotenkin se ilmastointiin liittyy, kun häipyy heti jos laittaa pakastimen pois päältä.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
h_lauri
Viestit: 6709
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mulla se ääni on pahimmillaan kuin pieni pöytäsirkkeli olisi päällä. Ei varmasti kuulu asiaan, mikäli minä mitään koskaan olen mistään tekniikasta tiennyt. Muistelen, että popin volat piti laittaa johonkin kympin tienoille, ennen kuin meteli jäi kakkoseksi.

lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lemmy »

h_lauri kirjoitti:Ilmastointiin liittyen semmoinen juttu, että eilen se alkoi sirittää vartin päälläolon jälkeen. Äänen on pakko olla ilmastoinnista peräisin, koskapa alkaa kun se on päällä ja lakkaa kun sen ottaa pois päältä. AK ei syytä ole löytänyt. Väittäisin äänen kuuluvan kojelaudan vasemmasta reunasta, mutta mikä laite siellä sitten lienee...onko kukaan purkanut?

Takuuhan tuossa on päällä, niin että toivottavasti se levähtää lopullisesti ennen ensi vuoden maaliskuun 18. päivää.
Mullakin välillä sirisee. On sirittäny sen ajan mitä auto on mulla ollu. Liittyy selkeesti ilmatointiin. Luulen ettei se mikään vika edes ole.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Kun ääni lakkaa kokonaan kuulumasta, on huollon aika? ;)
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6709
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Joo. Tosin sitä sirkkelin ääntä mun tarvii varmaan tallentaa ja kuunteluttaa jollain asiantuntijalla - sitten kun se taas alkaa kuulua.

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

Joo siis mullakin ääni on välillä tosi kova, ja olen aika varma että ilmastointiin eli viilentämiseen liittyy.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mml »

Aika monella tuntuu ilmastointi pitävä ylimääräistä ääntä...

Mulla toi siritys yltyi niin saa**nan kovaksi että ei enää hermot kestäny/uskallus käyttää riittäny joten vaihdatin kompuran kokonaan uuteen. Tai no uusi ja uusi, tehdaskunnostettu. Siihen joka tappauksessa loppuivat sirinät.
Hiljaisuudelle ja mielenrauhalle tuli tosin hintaa... :evil:
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja spm »

Menis varmaan takuuseen, vielä kun se saisi kuulumaan silloin kun autokeskuksen huoltomies on vieressä.
Kun apukuskin puolen airbag oli kokonaan irti ja piti kolinaa, uskoivat neljännellä kerralla, että jotain oikeasti kolisee...

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Tästä hiukkaspoltosta JTDm:ssä. Miten se toimii? Tänään ajelin Savonlinnasta Lappeenrantaan ja puolessa matkassa meinasin kurvata kahville. Ylämäessä enne huoltamoa painoin kaasua ja ahdot ei nousseet edes puoleen ja veto tyystin poissa, normaalia? Join kahvit ja lähdin jatkamaan matkaa, kiihtyi hyvin, ahdot nousivat normaalisti. Pääsin Lappeenrantaan ja kurvasin rampilta pois 6. tieltä. Tästä kiihdyttämään ja taas veto pois, samoin kun ahdot.

Ajattelin tässä kohtaa että saa tehdä sen polttonsa rauhassa ja kurvailin hetken aikaa, ja n.4-5 kilometriä ajeltuani palasi ahdot ja tehot takaisin.

Eli tästä ei ole mitään muuta merkkiä milloin se tuota hiukkaspolttoa tekee kuin tehojen häviö ja ajotietokoneella kulutus kasvoi 20 litraan sadalla.

Ja senkin kuulin että jos tuo poltto jää 3 kertaa kesken sytyttää se vika valon? Aiheutuuko tuosta tuhansien lasku jos tuota ei huomaakkaan ja se jää kesken?

On meinaan meikäläisellä ensimmäinen diesel kulkine ja on vähän opeteltavaa tuon kanssa :P

Sinänsä moottori toimii hyvin ja tykkään kyllä ajaa tuolla.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ragazza »

^En ole ainakaan tähän asti onnistunut valoa sytyttämään, vaikka välillä on puhdistus jäänyt kesken... Täällä oireet vaihtelevat päivän mukaan: joskus kulutus on 20l, joskus täristää koko autoa, tehottomuutta harvemmin huomattavissa.. Talla pohjaan vaan, niin tulee kaunis pilvi taakse - silloin ainakin tietää, että puhdistus on käynnissä :-D

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

300 - 500 km välein se tyhjää. Kestää n. 15 km maantienopeuksilla.

Satasen vauhdissa tasasella kulutus on polton aikana 10 - 11 l/100km ja pintakaasulla ahtopaineet on aikalailla nollassa. Paineet kyllä nousee kun painaa reilusti kaasua ja ei oo liika iso pykälä päällä.

Mitään tärinöitä en oo koskaan havainnu, pakoääni muuttuu selkeesti möreemmäsk polton aikana.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Väitän rohkeesti, että tuntuva tehohukka ei kuulu asiaan. Nyt alla kolmas DPF -varusteinen diesel ja niillä takana jokunen kilsa (Audilla ~90tkm, Saabilla ~98tkm, Alfalla taitaa olla vasta ~6tkm) enkä yhdessäkään ole polttoa huomannut ajon aikana muuten kuin kulutusmittarista. Paikallaan tai lievässä vauhdissa kuulemma tulee tuo täristysefekti, mutta mulla on ilmeisesti osunut poltto aina keskelle ajomatkaa (mikä on ihan loogista, koska mulla auto käydessään liikkuu reilusti enempi kuin seisoo), niin en edes sitä ole onnistunut havaitsemaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Kyllä tuo veti tehot ihan nolliin. Vaikeata oli kiihdyttää edes kuuteen kymppiin. Ja tosiaan muutaman kilometrin ajon jälkeen palasi normaaliksi.

Sekin vähän ihmetyttää että vaikka se olisi jäänyt ekalla kerralla kesken, niin siitä kahvittelu paiaksta on matkaa n.60km kotiin, ja auto aloitti puutumisen taas moottoritie nopeudesta hidastamisen jälkeen, eikä tuon 60km aikana sitä tehnyt.

Täytyy tarkkailla tilannetta.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tuosta ole ollut n+1 threadia jo ympäri maailman; jokainen on yksilö, toisilla näkee savuista, toisista (ilmeisesti eri kone?) tehot uupuu ja joissakin hirveet täristykset, tehouupuminen ja ahtopaineiden katoaminen + savupilvi...

Vaikuttavia tekijöitä tuntunut nettilueskelun perusteella olevan ainakin nuo mihin törmännyt useammin vaikuttavia tekijöitä:
Moottori (koko ymv. ... yllätys);
Vaihteisto (puhetta, ettei tomaattisilla niin paha?);
Ajotapa (no sepäs on yllätys) ja ajomatkat/nopeusalueet;
Ja ylipäänsä EGR:n tukkoisuus. Mitä tukkosempi -> sen pahempi efekti poltossa, kun taas vähemmän tukossa oleva ei aiheuta niin isoa reaktiota polton aikana?

Nämä siis kerätty yltympäri nettiä ilman mitään lähdepohjaa tmv, mutta Alfafoorumeilta kuitenkin. Enkä ole suurella innostusasteella tutustunut, lähinnä kuriositeettina.

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Voin kuvitella vikaefektien ja oireiden olevan kutakuinkin tuolla jaolla, mutta silti väitän ettei yhdenkään DPF:llisen kulkineen kuulu varsinaisesti puutua poltossa tahi täristä vauhdissa. Johan se voi aiheuttaa vaaratilanteen jos tehot leikataan varoittamatta murto-osaan esim. ohitustilanteessa ja moisesta pitäisi varoittaa kuljettajaa sekä auton ostajaa. Ja jos nuo kuuluisi asiaan, niitä kuuluisi kovasti joka puolelta eikä pelkästään nettifoorumeilta vikatilanteiden yhteydessä - DPF on kuitenkin nykypäivänä jo ihan peruskauraa.

Mitä vaikutelistaan tulee, niin moottori, EGR:n tukkoisuus ja ajotapa kuin myös vetotapa (nelikko huutaa enempi voimaa -> koneesta juoksee läpi enempi ilmaa ja polttoainetta -> enempi pakokaasuja ja partikkeleita) vaikuttaa kyllä varmasti polttoväliin, mutta polton tuntuvuuden suhteen olen vähän skeptinen. Sen voin uskoa, että momentinmuuntimellinen automaatti onnistuu vaimentamaan mahdollisen tärinän tuntumista pikkuvauhdeissa - etenkin, jos turbiini ei ole lukossa.

Btw, huhu kertoo että sopiva softapaja saa sekä DPF:n että EGR:n ongelmia kummasti vähenemään (tosin eka vaatii myös pöntön fyysisen tyhjentämisen). En tietenkään suosittele tätä kenellekään, koska auto ei tuon jälkeen ole katulaillinen, vaikka kiinnijäämisen mahdollisuus olematon onkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Auto kävi vikakoodin luvussa. Löytyneitä vikoja 2kpl. Hehku pimeenä, minkä tiesinkin, ja toinen oli ilmamassamittari.

Voikos tuo ilmi nyt sitten aiheuttaa totaali puutumisen mistä oli puhetta pari viestiä ylempänä?

Noh, huomenna menee osat vaihtoon niin saas nähdä.

Auto on nyt taas 2 päivää kulkenut hyvin, eilen tosin liikkelle lähdön jälkeen kiihdyttäessä tapahtui ihmeellinen nykäisy, todella lyhyt tosin mutta katkaisi vedon kokonaan pois n. sekunnin sadasosaksi. :shock:

Katsotaanhan huomisen jälkeen uudestaan.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mututuntumalta heitän että voi. Jos ECU lakkaa saamasta tietoa koneeseen tulevasta ilmamassasta tai alkaa saamaan väärää informaatiota, ruiskinee se helposti väärän määrän ainetta. Ainakin mun korvaan päin mäntyä oleva seostus kuulostaa hyvinkin loogiselta syyltä rankkaan voimanpuutteeseen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1962
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ilmastoinnin ajoittainen sirkkeliääni on kuulunut täälläkin muutaman tuhannen kilometrin ajan. Nyt tuo ei sitten enää kytkeydy päälle... Ei kun vikaa etsimään.
Sulakkeet ainakin olivat ehjät, mutta F.E.S. näytti systeemin paineeksi 1000 mbar. Olisivatko kylmäaineet karanneet?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Huollollahan noista diagnostointi aina lähtee liikkeelle. tyhjänä ei mene päälle, joten huolto (jossa samalla tarkastetaan tiiviys), tietysti kannattaa pyytää samantien katsomaan näkyykö vuotoja jos järjestelmässä on väriainetta, pienet vuodot ei välttämättä tule esille huollon yhteydessä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Hurjalta joskin mielenkiintoiselta tuntuu tuo Novitec:n setti 159:iin. Rengas peräti 255 levee (255/35/19). Mahtuuko tuo 255 oikeasti alle? :shock:

Avatar
ossiwho
Viestit: 74
Liittynyt: 09 Helmi 2012, 17:11
Car(s): Vw golf gti -06
Scirocco Mk1 -74
EX. Alfa Romeo 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

Kertokaa te viisaat että saakos noita 159 takapenkkejä irti kokonaan?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Eiköhän ne lähe, mutta jos meinaat, että silleen väliaikaisesti pois että voi kuljettaa jotain tms. niin ei voi. Aina pitää pultteja availla.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Joopa. Mentiin perjantaina Helsinkiin. 20km 100km/h vakkari päällä, vakkari pois ja rajoitus tippu 80km/h, samalla tippu taas tehot. Ahdot ei nouse kuin toiselle viivalle vaikka kuinka polkee, kaasun vastaavuus on noin 1/3 kaasusta, sen jälkeen ei tapahdu mitään, kulutus ei nouse, täys kaasulla 10-11L vauhti ei nouse, ahdot ei nouse, eikä ota vakionopeuden säädintä päälle.

Ylämäessä joutuu kepittämään pienempää että jaksaa kulkea. Tätä kesti taas muutaman kilometrin. Rajoitus vaihtui 60km/h, hiljensin ja painoin kaasua, ja kas kummaa, auto pelaa kuin mitää ei olisi ollutkaan.

Sama juttu tapahtui takaisin päin tullessa, ja kesti taas 5-10 km matkan että palautui normaaliksi. Eli välimatkaa näille oireille tulee n. 300km.

Toissa sunnuntaina väli oli n.60km.

On vähän vaikeeta tietää mistä tuo johtuu kun ei jätä mitään jälkiä vikamuistiinkaan. Hyviä veikkauksia otetaan vastaan.

EGR voisi olla yksi veikkaus? Mutta miten sekään voi vaikuttaa noin paljon? Jos se jää puoliksi auki, niin miten se kummallisesti palutuisi muutaman kilometrin jälkeen?

En osaa kyllä itse tietää.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Farina »

^EGR voi aiheuttaa mitä erilaisempia "ominaisuuksia" lähtien tehojen ja ahtojen tippumisesta, nykimiseen ja käynnistysongelmiin. Ensimmäisessä 2.4 JTDm 159:ssä EGR viat alkoivat juuri tehon puutteina, jotka poistuivat lähes samantien palaten tuhannen kilometrin jälkeen.

"Ensimmäisellä kerralla" ahdot ei vaan yhtä´äkkiä nousseet ohitustilanteessa ja meinasi tulla vetelät housuun, kun ei päässytkään ohi. Ajoin tienposkeen ja painon kaasun pohjaan, ahdotkin nousi ja sit mentiin. Mitään ongelmaa ei tullut pitkään aikaan.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Just tän tyyppistä ollut tuossa omassakin, tehot palaa ihan yks kaks. Todella outoa :shock:
Life is too short to drive boring cars.

Vastaa Viestiin