Tälli -> pyöräkulmat uusiksi -> säätö -> ongelmat jatkuvat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kivijärvi
Viestit: 983
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Tälli -> pyöräkulmat uusiksi -> säätö -> ongelmat jatkuvat

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Terve palstalaiset! Kohtasin mielenkiintoisen ilmiön Lancia Deltani kanssa. Pirkanmaalaisen takatalvimyrskyn tuoksinnassa a :roll: uto päätyi hitaassa vauhdissa olettaakseni sivuluisussa rotvallin reunaan sammuen siihen paikkaan. Ajaja ei autossa mitään huomannut, mutta itse havaitsin heti ensimmäisen 10m ajettuani, että ratti on vinossa vastapäivään keskiasennosta "sentin", jos sitä kehältä keskiasennosta alaspäin ajattelee. Ajossa auto kulki suht hyvin suoraan kun piti tiukasti kiinni uudesta "keskiasennosta". Toki tietenkin tunto ja vaste olivat kadonnut luonnonvara.

Autoa käytin pajalla, jossa nelipyöräsuuntaus toteutettiin oikein laservehkein (?!). Asentaja totesi kokonaisaurauksen olevan edessä kohdallaan, mutta ikään kuin "siirtyneen kokonaisuudessaan" vähän pieleen. Ei muuta ku ratti suoraan ja kiintoavaimella pyörät oikeaan suuntaan. Tepsi ok. Takapyörät tehtaan spekseissä, poislukien oikean takapyörän pystykallistus, joka oli aivan inasen tehtaan arvojen ulkopuolella.

No, vaihdoin sitten talvirenkaat kesäkumeihin ja kas, sama tilanne toistui uudelleen ja auto oli entistäkin ..skempi ajaa. Ratti vinossa vasemmalle ja luontainen kulkuhalu lähinnä oikealle ojaan, mutta välilä vasemmallekin arvaamattomasti ja koko menoa säestää sivuttaissuuntainen tempominen/keinunta kuin vanteissa olisi sivuttaisheitto monta senttiä.

Mitähän ihmettä on tapahtunut/rikki, kun tollaista tekee..?! Asentaja arveli "kokonaissiirtymän" johtuva ohjausakselin "hyppäyksellä" mikä mun autotietämykseni mukaan on kokolailla hatara veikkaus. Ohjausvaihde rikki, raidetangossa "vikaa" vai raidetangon päät ...skana ja siksi säädöt uudelleen pielessä?

Ottakee kansa kantaa, kiitos! Muuten oikein maukas auto tuntuu jokseenkin jokkisluokan vehkeeltä näillä säädöillä.... :(

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tälli -> pyöräkulmat uusiksi -> säätö -> ongelmat jatkuv

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Jos ei kerran ongelmat poistuneet niin on syytä ottaa vähän tarkempaan syyniin.
Viimeksi muokannut Epezi, 23 Huhti 2012, 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tälli -> pyöräkulmat uusiksi -> säätö -> ongelmat jatkuv

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuo kesärenkaan vaihdon tuoma muutos ohjaa hakemaan vikaa sieltä suunnalta.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1836
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tälli -> pyöräkulmat uusiksi -> säätö -> ongelmat jatkuv

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Oisko toi ensimmäinen kulmien mittaus tehty kieroilla vanteilla.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tälli -> pyöräkulmat uusiksi -> säätö -> ongelmat jatkuv

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Satakuusnelonen kirjoitti:Oisko toi ensimmäinen kulmien mittaus tehty kieroilla vanteilla.
niin kait se olisi rotvalli tällin jälkeen eka asia zekata että vanteet on vielä suorat / pyöreät...
Kai ne sentään tarkistivat ne ?
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 983
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Tälli -> pyöräkulmat uusiksi -> säätö -> ongelmat jatkuv

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Kiitos ajatuksistanne. Joo, tämähän meni niin, että auto ylös ja rensselit kiinni kulmien laittoa varten. Ennen mittausta silmämääräinen tsekkaus lähinnä etupään osalta nyt ainakin. En ollut läsnä koko aikaa, etten tiedä vaikka olisi ollut takapään tiirailuakin. Vanteita ei sen kummemmin voine katsomalla tarkistaa, joten tasapainoa/kieroutta ei kokeiltu sen tarkemmin.

Yksi kaivelemaan jäänyt asia, joka voi olla silkkaa kun mielikuvituksen tulostakin, on se, että kun kulmat oli katseltu ja sisälle laitetaan rattiin se aparaatti, jolla pysyy suorassa/keskellä, tehtiin auton ollessa jollain levyillä. Ja auto oli sammuksissa koko operaation ajan, silloinkin kun ratti oikaistiin lopullista säätöä varten. Jäin kelailemaan sitäkin, onko sähköisen tehostimen ollessa kyseessä auto startattava ja asetettava se "nollakohtaan/suoraan" tehostimen avulla. Meinaan, että jos se ei säädön jälkeen tajuakaan olevansa keskellä tai jotain ja pyrkii sitten itsekseen vaeltamaan siihen tehostimelle kerrottuun nollakohtaan. Kaikki pohdinta siis vain mutulla, en mä näistä mitään tiedä.

Kesärenkaat ovat olleet alla jo ed. kaudella ja tuntuivat ok tasapainoisilta, eikä heittoa tuntunut olevan. Voihan aina olla, että talvivanne oli saanut kipeää ja tuotti väärän tuloksen siksikin. Mutta ihmettelen kyllä miksi se tuntui hyvältä sen säädön jälkeen ja oli taas pielessä kesärenkailla. Talvipyörän heitto tms. saattaa olla tottakin, sillä kesänopeusrajoitusten alettua huomasi tärinää epätasapainoon liittyen, mutta tietenkin vasta mittarinopeudessa 105km/h. Tätä ei ollut mahdollista kokeilla talvirenkailla ja -nopeuksilla.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1223
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tälli -> pyöräkulmat uusiksi -> säätö -> ongelmat jatkuv

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Yleensä jos/kun kulmia joutuu säätään,tarvii sähköiselle ohjaustehostimelle opettaa uusi "nolla" kohta.muuten tehostus ei toimi loogisesti koska kun ajat suoraan,luulee tehostimen ecu että ajat kaarteeseen,jolloin se pyrkii tehostaan siihen suntaan.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 983
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Tälli -> pyöräkulmat uusiksi -> säätö -> ongelmat jatkuv

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

No per... Just tota mä itsekin ajattelin, että kovin harva sähkölaite, etenkin tietotekniikkaa liippaava toimii resetoimatta säätöjen jälkeen ... Toi sähköinen tehostushan tosiaan aktiivisesti keskittää, enempi tai vähempi säädöistään riippuen, toisin kuin hydraulinen tehostin.

Ja tosiaan epäloogiselta se nyt tuntuukin, on ajaessa pakotettava tien puolelle ja se (vaikkei raskasta olekaan) pitkän päälle rasittaa. Oikealle kaartavissa kaarteissa tunto on luonteva kun tehostin ei vänkää vastaan.

Vastaa Viestiin