156 valuttaa öljyä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Hellou.... tuli huomattua eräs kinkkinen seikka... 156 on jättänyt alleen kivan läikän kullankeltaista nestettä :roll:

Voisiko johtua öljynvaihdosta joka suoritettiin jokunen aika sitten... koneeseen kaadettiin Castrol GTX5 Lighteciä (10w40) ?????

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Katsoppa öljytikusta josko olis samanväristä ja näköstä öljyä.
Ja että sitä kanssa on koneessa. Öljynsuodatin löysällä?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Samanväristä on... ihan kullan keltaista... ja koneessa on vielä puolessa välissä min-max välillä... tosin lisäsin sinne jo tossa viikko sitten lisää...

Täytynee viedä auto kyseiseen liikkeeseen jotta saavat tarkistaa... veloituksetta :x

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Oliskohan unohtunut tyhjennysruuvin tiiviste?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Tai vedetty liian tiukalle ja kierre korkannu.
Tietenkään huolellinen ja vastuuntuntoinen mekaanikko ei ole informoinut asiakasta tapahtuneesta virheestä...
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

niin... koska "asiakas on mulkku" :x :x :x :x

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Öljynsuodattimen löystymistä on jostain syystä sattunut omalle kohdalle viimeaikoina harvinaisen usein. Ei voi ketään syyttääkään, kun on sen itse vaihtanut...ja vielä joka kerta kun löystymisen on havainnut niin koittanut vetää vielä tiukempaan kiinni. Mutta eipä se vika taidakaan olla asentajassa, vaan siinä että joillakin suodatinmerkeillä on kiusana kumitiivisteen vetäytyminen kasaan ajan kanssa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Nonniin.... nyt on Alfa öljyvuodon tarkistuksessa... Jännä nähdä mistä johtuu... ...menee vielä tuurilla koko kone remonttiin :crazyeyes:

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Edellisessä huollossa 156:seen vedettiin tyhjennysruuvin reikään uudet kierteet. Edellinen (koti?)korjaaja oli vetänyt kierteet yli ja kiinnittänyt ruuvin epoksilla. :twisted:
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

ahma kirjoitti:Edellisessä huollossa 156:seen vedettiin tyhjennysruuvin reikään uudet kierteet. Edellinen (koti?)korjaaja oli vetänyt kierteet yli ja kiinnittänyt ruuvin epoksilla. :twisted:
Kuulostaa ammattimaiselta :mrgreen: :drinking:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Amatööri olis laittanu voikiesusteippiä tai erikiipperiä :mrgreen:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tai puutappi, tiivistettynä jenkki-purukumilla :roll: :wink:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

jep jep... 6h myöhemmin auto on palannut... ja syynä öljyn valumiseen oli öljynlauhduttimen letkujen löystyminen... ei siis ollut heidän vikansa :roll:

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Hyvä että huomasit! Tästä on helppo huomata miten tärkeää on tarkistella öljyn määrää, katsoa aimakin sitä vakioparkin pintaa jne. Muutama sata/tuhat? km ja oliskin ollu kallis remontti edessä :crazyeyes:

Pitääkin huomenna tarkistella öljyt sun muut kun juuri vaihdettiin.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Wile E. Coyote kirjoitti:Hyvä että huomasit! Tästä on helppo huomata miten tärkeää on tarkistella öljyn määrää, katsoa aimakin sitä vakioparkin pintaa jne. Muutama sata/tuhat? km ja oliskin ollu kallis remontti edessä :crazyeyes:

Pitääkin huomenna tarkistella öljyt sun muut kun juuri vaihdettiin.
Paitsi että tässäkin tapauksessa näköjään vuoto huomattiin öljyläikästä
moottorin alla, ei siis öljynpinnasta. Tälläinen vuoto ei varmaan olisi vielä
öljynmäärässä näkynyt.

Minulla oli samanlainen alle ilmestyvä öljyläikkä edellisessä Alfassa
uutena. Vuosi kuulema jonkun ruuvin kierteistä.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Siksi kirjoitinkin että ainakin sitä vakio parkin pintaa (=parkkipaikan) olisi hyvä silloin tällöin vilkaista öljyn määrän lisäksi. Ja kyllä se öljyn pinnassakin olisi pian näkynyt, jos ei vielä. Tietysti runsaan vuodon ollessa kyseessä voi olla siinä vaiheesssa myöhäistä...

Joskus alkuaikoina kyllä säikähdin kesällä ilmastoinnin kondenssi vesiä ihan turhaan siinä parkkiruudussa :)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Wile E. Coyote kirjoitti:Joskus alkuaikoina kyllä säikähdin kesällä ilmastoinnin kondenssi vesiä ihan turhaan siinä parkkiruudussa
Joo, sitä kun kertyy ensin moottoritilan pohjalevyn päälle tai muuhun jemmapaikkaan josta sitten kerralla valahtaa maahan, niin näyttää niin kuin olisi isompikin vuoto jossain.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Joo, sydän jätti kolme lyöntiä väliin kun ei mulla ole ennen ollu ilmastointia.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla ei tuo parkkipaikan tarkkailu enää oikein toimi. Syynä on ohjaustehostimen letkun hajoaminen alkutalvesta ja webaston pakoputki hönkii suoraan koneen alle nokea.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Huomasin äsken Alfonson moottoritilan alla öljylätäkön. Auto oli eilen öljynvaihdossa ja siitä asti seissyt eli taitaa lätäkkö olla nyt mun vastuulla. Jos veikkaisin niin noin puoli litraa tavaraa asfaltilla on. Mittatikku näyttää kuitenkin täyttä, auto kuitenkin loivassa alamäessä...

Uskaltaako tota nyt startata ollenkaan? Varmaan kyseisen vaihto-operaation suorittaneeseen lafkaan pitäisi viedä, itsellä ei mitään hajua mistä kohtaa vuotaa...

Tollasta "toffee-kastiketta" siis ja öljylle haiskahtaa... :|

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kahtos, ettei ole esim. filtteri jäänyt löysäksi (ainakin tessussa konepellin avattua vasemmallla alhaalla näkyy). Jos on pohjapanssari niin sitiä voi kahtella.
Nimimerkillä Yhden Öljynvaihdon jälkeen filtteri tihkutti hitusen öljyvä, kun oli mukamas "löysällä" ... Ei pahasti, mutta hilkun. Toinen on sitten öljyproppu, jos eivät muistaneet laittaa oikeanlaista tiivisterengasta siihen, voi olla ongelma. Tai unohtaneet kokonaan...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Uskaltaa startata, kun käynnistät, varmista ettei ala tulla öljyä valumalla tai edes tipoittain, ennen kuin lähdet ajamaan ja sitten sinne pajalle tarkistuttamaan... ellei se nyt sitten mahdottoman kaukana ole?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja palkus »

vähän offtopikkia mutta eräs huippuasentaja oli opelinsa öljyjä vaihtanut, vanhat pois ja uusi suodatin paikallensa. Muisti sitten, että ne öljyt on vielä kaupassa. Öljykaupaan matkaa 500m ja meinas että kyllä se kestää (ei viittinyt kävellä). Ei kestänyt :mrgreen:
Itse ajoin nuorempana kevyen nokkakolarin, siinä hölmistyneenä meni 10-20s ennenkuin tajusin sammutta moottorin. Auto meni korjattavaksi ja esim öljynputsarin jalka oli vaihdettu. Samana päivänä kun sain taas auton ajoon niin rupes kolkottamaan. Veivin kaula paskana->kampiakselin koneistus+remontti. Ei se kesäkuuma moottori paljoa öljynpuutetta kestä.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Jep korjaamolle vaan, puhelimessa kaveri kysyi tiedustellessani uskaltaako autolla ajaa että onhan siinä öljyvalo?
No lupasivat ottaa vastuun... Taidan kyllä pysähtyä matkalla ainakin kerran tsekkaamaan öljytason....

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kannattaa tehdä RVS käsittely koneeseen niin ei haittaa vaikka välillä ajeleekin ilman öljyä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onhan siinä öljyvalo, mutta ei ne ikinä toimi, ja jos toimii niin vasta sillon kun on myöhäistä.

VMTD: eikös se ollut MotorUppia :lol:

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei vaan nimenomaan RVS ja toimii.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No kyllä se toimii juu, mutta ei mikään kone kestä ilman öljyä. Oli siellä sitten RVS:ssää tai motoruppia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kuitenkin kesti Helsingistä lähes Tampereelle, varmaan löytyy kyseinen puskurin ohjelma missä testi on katseltavissa.

Avatar
tinkejm
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 23:06

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja tinkejm »

VMTD kirjoitti:Kuitenkin kesti Helsingistä lähes Tampereelle, varmaan löytyy kyseinen puskurin ohjelma missä testi on katseltavissa.
http://www.youtube.com/watch?v=-NymF_vEst0" onclick="window.open(this.href);return false; :shock:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

VMTD kirjoitti:Ei vaan nimenomaan RVS ja toimii.
Kuva
Pahoittelen kuvan kokoa ja laatua, mutta siinä on RVS-käsitellyn vaihteiston vetopyörästö edellisestä autosta, tumma pinta hampaissa on RVS-pintaa.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Eli siis niiltä osin kun hampaat tapaavat toisensa ei ole pinnoitteesta tietoakaan?

Mä muuten maksan RVS käsittelyt ja bensat sille joka vetää käyttö 156:sellaan ilman öljyjä helsingistä edes Hämeenlinnaan saakka.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

savijo-r kirjoitti:Eli siis niiltä osin kun hampaat tapaavat toisensa ei ole pinnoitteesta tietoakaan?
Kosketuspinnoillahan se RVS-pinta tuossa on...

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Puhelimesta koitan katsella... :oops:

Avatar
lerppu
Viestit: 5950
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Pyydän anteeksi ensin offtopicia ja sitten hieman kielteisiä uutisia:
RVS - "geoaktiivinen ferrosilikaatti-pinnoite" on käsitteenä melkoista jargonia.
Pahoittelen; tunnen piin ominaisuudet, atomitason kerroskasvatukset, lämpötilanhallinnan, seostamisen, rajapinnat, you f**king name it, työni puolesta - puuduttavan - kattavasti. Joka ikinen arkipäivä miinus lomat...

Mainoksen lupaus "kestää kulumista ja korroosiota huomattavasti paremmin kuin alkuperäisen metallin pinta" nostatti kulmakarvoja, joten lueskelin hieman lisää. "Ferrosilikaatti ei ole perinteinen pinnoite siinä mielessä, että se ei muodosta terävää rajaa itsensä ja metallin välille." What!?! Minkälaisen kerrosrajapinnan se sitten muodostaa? Onko oletuksena, että magneettinen rauta-pii -seos olisi muussa kuin kiinteässä olomuodossa vasten metallia? Se vaatisi yli 1200°C lämpötilan. Luetaanpa mainosta pidemmälle... BINGO! "on useiden eri mineraalien hienoksi jauhettu seos, joka sisältää runsaasti eri lisäaineita, jotka ovat välttämättömiä atomienvaihtoreaktion aikaansaamiseksi"

Hyvää kaikille tätä ainetta käyttäville on se, että toisin kuin MotorUp polytetrafluorieteeninsä kanssa, RVS ei aiheuta moottorille minkäänlaista haittaa. Toivottavasti se ei ole kovin kallista.

Mukavaa Wappua kaikille, silikaattien määrästä moottorissa riippumatta!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kirjoittajan ilmeisestä asiantuntemuksesta huolimatta edellisen viestin pointti jäi ainakin minulta spottaamatta...

Vähän ot:ksi lipsahti tämä topikki :oops:

Avatar
lerppu
Viestit: 5950
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Pointti = RVS ei voi toimia luvatulla tavalla, lupaus itsessään on mahdoton.

Mikäli aine on ollut omakohtaisessa otannassa hyödyksi, kyseessä on joko lume-vaikutus tai muu moottorissa hyödyksi koettu vaikutus, jonka luonnetta en osaa arvailla.

En siis kiellä kenenkään positiivisia kokemuksia RVS:än osalta, kiellän kotimaisen affiliaatin mainonnan todellisuudenvastaisena.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kemialliseen puoleen en ota kantaa, mutta ihan oikeasti se aine pinnoittaa metallin ja toimii eli lumevaikutuksesta ei ole kyse.

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Olisipa hienoa kerätä (netissä) riittävän iso kolehti ja tilata rahoilla VTT:lta tutkimus RVS:n toimivuudesta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Onhan sitä tutkinut mm. Rautaruukki ja Vauhdin Maailma täällä Suomessa ja TÜV germaaniassa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5950
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Harmillista sinänsä, jos ovat kehittäneet jonkinlaisen hyödyllisen "mikstuuran", mutta mainostavat sitä siansaksalla.

Kaikkien ei pidä olla insinöörejä, enkä ole aivan varma pitäisikö kenenkään olla puolijohdeinsinööri (itse valehtelen tuntemattomille olevani brankkari), mutta uskokaa, että mainonta on suureksi osaksi jargonia, jossa ei ole tolkkua!

Tämä ei ole omiaan herättämään luottamusta tuotteeseen.

Rautasilikaatin kutsuminen ferrosilikaatiksi on omituinen finglishmi (ferrosilicon).
Rautasilikaatilla voidaan kyllä moottorin käyttölampötiloissa kuorruttaa metallipintoja, mutta ei pinnoittaa - se tosiaan vaatisi oleellisesti korkeampaa lämpötilaa.

oalfi
Viestit: 37
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 20:14
Car(s): 156 V6

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja oalfi »

Rautaruukin prosesseista tulevaa rautasilikaattia laitetaan vaikka Leca-soraankin, mutta kyllä nuo tutkimusviitteet on aika heppoisia, eivätkä tue mainospuheiden lupauksia (tai katteettomien lupausten prosentteja) TÜV tutkimus on ainoa oikea ja siinä tutkittiin polttoaineen säästöä litkut sisässä, jota tulikin noin 4,3 % (joka on tietysti hyvä tulos)

Mainostavat kyllä itseään juuri samalla lailla kuin humpuukituotteetkin. Itseäni noissa mainosväitteissä kiinnostaa: jos on valmiiksi liian tiukka laakerisovite, niin jos tuo toimisi niinkuin luvataan se kasvattaisi laakerin umpeen ja sovite tiukkenisi entisestään kitka lisääntyisi, kasvaisi taas lisää => kuumenisi ja kasvaisi lisää kunnes leikkaisi kiinni. (mutta ei: sehän kasvaa vain kuluneisiin kohtiin, koska ... niin miksiköhän?)

Noita hienojakoisia mineraaleja voitelussa (rasvoissa) on tutkittu ja niin kai grafiitit/teflonit/molybdeenidisulfidit/boorinitridit/muut tms. on tulleet kai rasvojen kautta öljylisäaineisiin, muttei ne silti mihinkään kiinni kasva tai diffusoidu, kitkaa kyllä vähentävät ja estävät metalli-metalli kiinnileikkautumista (kuten myös sinkki ja fosforilisäaineet öljyissä)

Jos oikeasti tavaraa kasvaa edes hiukan niin helppo kai se olisi tutkia simppelimmässäkin tutkimuslaitoksessa, en löytänyt siitä enkä myöskään yhtään viitettä että vaikuttaisi jotain käsittelyn jälkeenkin (ellei nyt viihteellistä ilman öljyjä ajoa lasketa, mutta kyllä kaikilla moottoreilla voi ajella ilman öljyjä vaikka moottori onkin entinen sen jälkeen: näitähän oli joka TV-shoppi tuotteessa "mainosvalttina". Toki matka on pitkä joka päästiin, mutta johtuuko a) tuurista b) aineesta tarvittaisiin ainakin muutaman vertailuauton otos ihan samoilla ajoilla... )

Toivotaan että öljyvuoto korjaantui ihan perinteisin keinoin...

ristojärvelä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Kerronpa hauskan tositarinan ilman öljyjä-ajosta: Lapsi, jonka vaimoni synnytti, ja jonka isä minä siis olen, ajoi autonsa öljypohjan puhki liikenteenjakajan kiveen. Öljynpaineen merkkivalo syttyi, koska öljyt valuivat pitkin katua. Koska oli synkkä myrskyinen yö, lapsonen päätti ajaa veljensä luo, jotta tämä ystävällisesti lisäisi koneeseen öljyä puuttuvan tilalle. Ja ajoi myös, n. 20 km. Ystävällinen veljensä, jonka isä minä siis olen, lisäsi litran, lisäsi toisen, vain huomatakseen, ettei tikussa näy mitään, pihalla kylläkin. Iskä sitten haki auton kotiin, vaari paikkasi öljypohjan, lisäsi 4 litraa öljyä, ja auto taas baanalle. Tapahtumahetkellä autolla oli ajettu n. 230 000 km, sen jälkeen ajettu n. 25 000 km ja katsastettu ilman päästömittausongelmia kaksi kertaa. Mitä opimme? En tiedä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ottamatta myöskään kantaan kemialliseen prosessiin (voisin kysäistä systeriltä, kuka noista tietääkin jotain, ainakin käsittääkseni... Kemistinketale kun on. Tai tulee olemaan?) tai mainosjargoniin, mutta eikö öljyt ja ylipäänsä voitelun ideana ole tasoittaa pinnat = kitka pienenee. Eli epätasaiset pinnat, joissa on rouheloa ja "railoja", muuttuvat selvästi tasaisemmaksi pinnaksi -> kitka pienenee -> kestää paremmin. Vaikka se tarkoittaisikin sitä, että ns. "huippukorkeus" ajan saatossa hioutuisi tasaiseksi... Eli tuo aine ei siis aiheuta minkääönsortin pintaa siihen "huippukorkeuteen", vaan nimenomaa niihin ei-huipulla oleviin. Sitten kun "huippukorkeus" tasoittuu "keskitason" kanssa, on tuosta litkusta konkreettista hyötyä sen pitämällä pinta tasaisena. Menisikös näin...? Tai sitten se vaan "täyttää" ns. väljät kohdat tiivistäen niitä ja poistaen hukkatilaa. En tiedä :)

Toisaalta tuo omituinen mainosjargoni ja typerät termit voidaan selittää jopa sillä, että haluttu kuullostavan kivan tekniseltä niin, että ehkä joku tallaaja jotain tajuaa... En tiedä. Enkä tiedä toimiiko tuo, mutta onhan täällä foorumillakin aika monet jo sitä kokeilleet ja ei kai siitä ainakaan haittaa ole ollut? Muistelen jonkun havainneen, ettei öljyä ole kadonnut enää sitä paria desiä kymppitonnia kohten? Hyvä vai huono, en tiedä sitäkään. :D

oalfi
Viestit: 37
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 20:14
Car(s): 156 V6

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja oalfi »

Niin, voihan se tehdä mitä keskiarvokasvatusta ja hiomista tahansa (miten?), mutta mitä väittävät sen tekevän:
Ei hiota vaan rakennetaan uutta!
RVS-käsittelyllä kasvatetaan metallikeraamista pintaa (vihreä alue) kaikille niille kitkapinnoille, jotka ovat kosketuksissa öljyn kanssa...
Kuva

EDIT: siellä kerrotaan myös miten se automaattisesti pysähtyy kun kaikki pinnat on peitossa ja kohde jäähtyy, mutta sehän ei toimisi ahtaissa laakerisovitteissa. (mutta kuten minä epäilen, ei ole suurta pelkoa pinnankasvusta mihinkään)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

oalfi kirjoitti:mutta kuten minä epäilen, ei ole suurta pelkoa pinnankasvusta mihinkään
Jaa, mites kun se tekee ihan silminnähtävää uutta pintaa?

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Itse kun laitoin aineen niin huomasin tuo keskikulutuksen laskun, tosin laskeehan se kulutus kun osat kuluvat ja herkistyvät. Muutoinhan toimenpide oli turha koska peruskone oli täysin kunnossa ja silloinhan aineesta ei ole hyötyä.
Yhteen Mersun perään, mikä piti pientä ujellusta laitoin tuota ainetta ja ääni vaimeni, joten oli humpuukia tai ei niin ainakin häiritsevä ääni hävisi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

oalfi kirjoitti:kyllä nuo tutkimusviitteet on aika heppoisia, eivätkä tue mainospuheiden lupauksia (tai katteettomien lupausten prosentteja) TÜV tutkimus on ainoa oikea ja siinä tutkittiin polttoaineen säästöä litkut sisässä, jota tulikin noin 4,3 % (joka on tietysti hyvä tulos)
En nyt pitäisi Rautaruukkia TÜV:tä heppoisina viitteinä. Vauhdin Maailmakin testasi aineen vaikutuksen kilpa-autolla dynossa ja totesi että teho kasvoi muutaman prosentin ja voimansiirron häviöt pieneni vastaavasti muutaman prosentin. Rautaruukin testi totesi aineen vaikutuksen mekaanisen koneen (joku hammasvaihde se taisi olla) toimintaan (tärinä, kitka, lämpötila) ja vaikutus oli selkeä ja positiivinen.

Mainosmiesten väitteet voi jättää omaan arvoonsa, pitäisihän shellin verraripensankin tehdä autosta selvästi parempi ja valion maitoplussalla vanhukset nostelee sohvia :roll:
oalfi kirjoitti:Noita hienojakoisia mineraaleja voitelussa (rasvoissa) on tutkittu ja niin kai grafiitit/teflonit/molybdeenidisulfidit/boorinitridit/muut tms. on tulleet kai rasvojen kautta öljylisäaineisiin, muttei ne silti mihinkään kiinni kasva tai diffusoidu, kitkaa kyllä vähentävät ja estävät metalli-metalli kiinnileikkautumista (kuten myös sinkki ja fosforilisäaineet öljyissä)
Noiden aineiden sekoittaminen RVS-aineeseen on harhaanjohtavaa, koska nuo ovat voiteluaineita ja öljyn lisäaineita jne., RVS ei ole.
oalfi kirjoitti:Jos oikeasti tavaraa kasvaa edes hiukan niin helppo kai se olisi tutkia simppelimmässäkin tutkimuslaitoksessa, en löytänyt siitä enkä myöskään yhtään viitettä että vaikuttaisi jotain käsittelyn jälkeenkin
On sellaisiakin testejä tehty ja pinnankarkeuksia mitattu ennen ja jälkeen käsittelyn ja vaikutus on mitattavissa. En jaksa tutkia löytyykö niitä tuolta suomalaiselta RVS:n nettisivulta enää kun nukkumaankin pitäisi lähteä, sivu on ainakin ennen ollut erittäin huonosti ylläpidetty.

Ja se simppelein keino todeta asia on ottaa silmä käteen ja katsoa tuotakin kuvaa jonka laitoin tuohon aiemmin ;)

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 156 valuttaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Siis mitä V....

Mun 7v vanha ketju kaapataan tällaseen trollaukseen ja flametukseen!!! Hävetkää :P
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Alfisti kirjoitti:Öljynsuodattimen löystymistä on jostain syystä sattunut omalle kohdalle viimeaikoina harvinaisen usein. Ei voi ketään syyttääkään, kun on sen itse vaihtanut...ja vielä joka kerta kun löystymisen on havainnut niin koittanut vetää vielä tiukempaan kiinni. Mutta eipä se vika taidakaan olla asentajassa, vaan siinä että joillakin suodatinmerkeillä on kiusana kumitiivisteen vetäytyminen kasaan ajan kanssa.
Olethan muistanut öljytä tiivisteen kunnolla ennenkuin olet tuon suodattimen kiinni vetänyt?

Vastaa Viestiin