156 2.4 JTDm vetoakselin suojakumien vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

156 2.4 JTDm vetoakselin suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Vito »

Sattu ylätukivarren vaihdon yhteydessä pieni vahinko,kun iskarin alapään kuusiokolopultin kanta meni pyssyllä pyöreäksi.Tuossa kun ei ole mutteria toisessa päässä,vaan kierteytetty neliskanttinen lätkä kolossaan,niin jouduin hitsaamaan mutterin pultin päähän ja tietenkin kipinä poltti reijän ulompaan suojakumiin :mrgreen:
Kuva

Tässä on siis tripoidiakseli joten se sopii tulemaan haarukan välistä kumeineen.
Jos ei tarvitse vaihtaa ulompaa niveltä, niin akselia ei tarvitse irrottaa navasta.
Irrota jarrusatula(2 x7mm kuusiokoloa)+kulumisenvaroittimen pistoke satulasta ja ABS:n johto riipukkeistaan.
Kuva
Irrota raidetangon pää sekä ylä-ja alatukivarren mutterit.
Katkaise sisemmän kumin sisempi panta ja merkkaa tripoidin asento pesäänsä.
Kuva
Kopauta ylä-ja alapallot irti ja vedä koko napa akseleineen ulos.ABS:n piuhassa on varaa.
Kuva
Putsaa tripoidin pää ja irrota lukkorengas pienillä levittävillä pihdeillä.Vedä tripoidi teräväleukaisella 3-sakaraisella ulosvetäjällä pois,onnistunee myös tuurnalla varovasti eripuolilta naputtelemalla.ÄLÄ LYÖ RULLIIN!
Kuva
Katko kumien pannat ja vedät kumit pois>putsaa
Kuva
Kuva
Pane uudet rasvat ja kumit paikoileen kiristämättä sisemmän kumin pantoja.
Kuva
Työnnä akseli paikalleen samaan asentoon kuin irrottaessa ja kiinnitä tukivarret ja raidetangon pää.
Työnnä sisempi kumi paikkaansa ja kiristä pannat,ensin sisempi uraansa tiukkaan ja vedä sitten pienempi pää paikkaansa ja kiristä(isot hohtimet toimii varmaan siinä kuin tuo työkalukin)Pohjalevyn takapään irrottamalla saa tilaa sisemmän pannan kiristämiseen.
Kuva
Kasaa jarrut ja ABS:n johto paikoilleen ja se on siinä :mrgreen:
Kustannuksien puolesta on turha lähtee leikkimään tarvikekumien ja pantojen kanssa,sillä merkkiosina pikatoimituksena molemmat kumit,neljä pantaa ja 2 tuubia rasvaa maksoi 57,50.En tosin olis tarvinnu sisempää kumia,mut puhtaita osia on kivempi kasata :mrgreen:

Ps.Kuvissa näkyvät kellonajat ei ole työaikaa vappupäivänä,vaan tuohon sisältyy oluen juontia, auringossa istuskelua, päiväpanoa jne. :silly:

Avatar
Finest
Viestit: 3237
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 2.4 JTDm vetoakselin suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Finest »

Itse irroitin nivelen navasta ja akselista.
Helpompi laittaa atomeiksi ja putsata kun ei tiedä oliko pitkään hajalla.
Lukkorengas on tietenkin kaivettava öljyn seasta esiin, mutta ei tarvitse sisäpäähän koskea.
Tosin joskus sekin hajoaa, mutta toistaiseksi "säästöä" n 30€.
Mutta hyvät kuvat ja ohjeet, enemmänkin näitä saisi tulla tekniselle osiolle.
Nimim. kamerasta filmi aina lopussa

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: 156 2.4 JTDm vetoakselin suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Vito »

Nojoo,mä tiedän tarkkaan millon tuo hajos :evil:
Muutenkin ulomman kumin hajoaminen näkyy melko välittömästi vanteen rasvaantumisena :wink:

Vastaa Viestiin