ulompi vetonivel irroitus ym.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

ulompi vetonivel irroitus ym.

Viesti Kirjoittaja roude »

alatukivarren, ulomman vetonivelen ja laakerin vaihto operaatio käynnissä. apuja kaivataan. jarrulevy on jo irti, kuten myös iso napa mutteri. neljä kuusiokolo pulttia on tuon navan takana, miten ne niihin pääsee käsiksi? pitääkö napa irroittaa kolmijalkaisella ulosvetäjällä, näyttäis olevan pooreilla.

menetelmiä miten olette saanet abs anturit ehjänä irti?

auto 156 -98
Viimeksi muokannut roude, 29 Touko 2012, 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja willez »

roude kirjoitti:alatukivarren, ulomman vetonivelen ja laakerin vaihto operaatio käynnissä. apuja kaivataan. jarrulevy on jo irti, kuten myös iso napa mutteri. neljä kuusiokolo pulttia on tuon navan takana, miten ne niihin pääsee käsiksi? pitääkö napa irroittaa kolmijalkaisella ulosvetäjällä, näyttäis olevan pooreilla.

menetelmiä miten olette saanet abs anturit ehjänä irti?

auto 156 -98
Ota yläpallo auki niin saat vetarin pois navasta ja syrjään. Sitten pitäs saada laakerin pultit auki,ja luultavasti kevyt napautus takaata päin laakeri tulee ulos,ei pitäis olla tiukassa kun pultit ovat avattu.
Valitettavsti abs-anturia ei taida kovin helpolla saada irti,miksi pitäisi saada ?

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja roude »

willez kirjoitti:
roude kirjoitti:alatukivarren, ulomman vetonivelen ja laakerin vaihto operaatio käynnissä. apuja kaivataan. jarrulevy on jo irti, kuten myös iso napa mutteri. neljä kuusiokolo pulttia on tuon navan takana, miten ne niihin pääsee käsiksi? pitääkö napa irroittaa kolmijalkaisella ulosvetäjällä, näyttäis olevan pooreilla.

menetelmiä miten olette saanet abs anturit ehjänä irti?

auto 156 -98
Ota yläpallo auki niin saat vetarin pois navasta ja syrjään. Sitten pitäs saada laakerin pultit auki,ja luultavasti kevyt napautus takaata päin laakeri tulee ulos,ei pitäis olla tiukassa kun pultit ovat avattu.
Valitettavsti abs-anturia ei taida kovin helpolla saada irti,miksi pitäisi saada ?
joo :D se lähtikin sieltä ihan vaan vetämällä tuo vetoakseli, nyt on koko paketti irti ja tieltä pois niin voi alkaa vaihtaa ton alatukivarren.

siksi olisin sen abs anturin irrottanu et saan vähä paremmin liikuteltua tuota osaa missä se on kiinni mut on siinä sen verran löysää et sain laskettua sen tohon maahan.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja V6 »

siinä pitäs olla liitin siinä anturin piuhassa jossain kohtaa että saa irti , se anturi kannattaa/pitää? muutenkin ottaa irti jos vaihtaa laakeria, kova nitkuttelu siinä on jos meinaa ehjänä saada irti-

Kuva
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja roude »

juu u, kiitoksia avusta, pittää lopetella tältä illalta, otan huomenna pari kuvaa aiheesta.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja roude »

pääsin vasta eilen jatkaa hommia, laakerin vaihto tehty. mutta en saanu pähkäiltyä tota ulompaa vetoniveltä auki.

kuvatkin jäi ottamatta mutta koitan kysyä mahd. selkeästi :lol: eli koko vetoakseli on nyt otettu irti, ja suojakumi vedetty pois nivelen päältä akselia pitkin. joku mainitsi toisessa aiheeseen liittyvässä topicissa et siel ois joku klipsi. höpö höpö, en löytäny ku semmosen holkki renkaan sieltä rasvan seasta joka kiertää sille tarkoitetussa urassa akselin ympäri. jotakin se siellä pitää kiinni mutta ei sitä kyllä mitenkään saa sieltä välistä pois purkamatta ensin koko niveltä. eli miten tuo ny puretaan? :D

luultavasti tuo ulompi nivel on siis rikki, kuskin puolella kolisee ajaessa kun käännän kaikki oikealle, klonk klonk klonk, tästä diagnoosi.

koitin vääntää myös niveltä ääriasentoon ja ottaa niitä kuulia sieltä välistä mutta ei onnistunut sekään, sitten jo loppui keinot. nivelessä tuntui myös hieman väljää eteen taakse suunnassa mutta luulen että siellä semmonen pikku välys kuuluu ollakkin? se liikku pikkasen siinä pooreilla edes takaisin.

jmi
Viestit: 1513
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja jmi »

Miten sait vaihdettua tuon laakerin, tarviiko prässiä? Mitä kaikkea pitää irroittaa?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja Finest »

roude kirjoitti:pääsin vasta eilen jatkaa hommia, laakerin vaihto tehty. mutta en saanu pähkäiltyä tota ulompaa vetoniveltä auki.

kuvatkin jäi ottamatta mutta koitan kysyä mahd. selkeästi :lol: eli koko vetoakseli on nyt otettu irti, ja suojakumi vedetty pois nivelen päältä akselia pitkin. joku mainitsi toisessa aiheeseen liittyvässä topicissa et siel ois joku klipsi. höpö höpö, en löytäny ku semmosen holkki renkaan sieltä rasvan seasta joka kiertää sille tarkoitetussa urassa akselin ympäri. jotakin se siellä pitää kiinni mutta ei sitä kyllä mitenkään saa sieltä välistä pois purkamatta ensin koko niveltä. eli miten tuo ny puretaan? :D

luultavasti tuo ulompi nivel on siis rikki, kuskin puolella kolisee ajaessa kun käännän kaikki oikealle, klonk klonk klonk, tästä diagnoosi.

koitin vääntää myös niveltä ääriasentoon ja ottaa niitä kuulia sieltä välistä mutta ei onnistunut sekään, sitten jo loppui keinot. nivelessä tuntui myös hieman väljää eteen taakse suunnassa mutta luulen että siellä semmonen pikku välys kuuluu ollakkin? se liikku pikkasen siinä pooreilla edes takaisin.
Lukkorengaspihdeillä levität lukkorengasta. Muistaakseni siellä on yksi leveämpi rako, minkä kohdalla levitys onnistuu parhaiten. Samalla koputtelee niveltä niin tulee pois booreja pitkin.
Sitten kuulalaakerit yksitellen pois niin saa loput sisuskalut ulos nivelestä ja kunnon puhdistus on helpompaa.
Onnistuu myös vetari kiinni, vähän saa ährätä hankalamassa asennossa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja DaViega »

jmi kirjoitti:Miten sait vaihdettua tuon laakerin, tarviiko prässiä? Mitä kaikkea pitää irroittaa?
Jarrusatula + levy, yläpallon pultti, sitten vetari irti ja navan takaa pultit pois. näin teoriassa :D
Laakri saattaa olla tiukassa paikallaan, mutta se ei tarvitse prässiä, laita navan takana olevat pultit parilla kierroksella kiinni (mitä enemmän - sen parmpi kunhan ei ihan kokonaan kiinni) ja vasaralla naputtele pultteja niin laakeri lähtee irtoamaan, sitten vaan hio ja ravaa kolon johon laakeri tulee, niin menee uusikin kivuttomasti paikalleen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^onkos TS:n ulommassa nivelessä tuommoista levitettävää sokkarengasta.

En nyt varmaksi sano (katsomallahan se selviää) mutta väittäisin tuon olevan ihan nivelen sisäisellä sokkarenkaalla, joka siis irtoaa lyömällä.

Lyönnit pitää ehdottomasti lyödä siihen vetarin sisäkehälle (tosin tässä on kait tarkoitus uusia nivel niin lieneekö tuolla sitten merkitystä), ja jollain terästä pehmeämmällä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja Finest »

^oletin kun v6:ssa oli..

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja roude »

Epezi kirjoitti:^onkos TS:n ulommassa nivelessä tuommoista levitettävää sokkarengasta.

En nyt varmaksi sano (katsomallahan se selviää) mutta väittäisin tuon olevan ihan nivelen sisäisellä sokkarenkaalla, joka siis irtoaa lyömällä.

Lyönnit pitää ehdottomasti lyödä siihen vetarin sisäkehälle (tosin tässä on kait tarkoitus uusia nivel niin lieneekö tuolla sitten merkitystä), ja jollain terästä pehmeämmällä.

joo siis nimenomaan näin, eli sen sokkarenkaan sieltä bongasin mut tässä ulommas niveles se on siellä sisällä rasvan seas niin en jotenki kässänny et miten sen saa pois, ihan erilainen ku se sisempi puoli, sen olen purkanu molekyyleiksi ongelmitta viime kesänä, mut joo, niinhän sen täytyy olla et se pitää jotenki sieltä nivelen sisästä sit ujuttaa pois siitä urasta se rengas ja lyödä se nivel irti. en ole muusta kuullu puhuttavan :D

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja roude »

nii ja tosiaa sain sen abs anturin ehjänä irti! 8)

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei sitä sokkaa sieltä millään irroiteta. Akselissa on ura mihin se painuu kun niveltä lyö poispäin.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: pikaneuvoja!

Viesti Kirjoittaja roude »

Epezi kirjoitti:Ei sitä sokkaa sieltä millään irroiteta. Akselissa on ura mihin se painuu kun niveltä lyö poispäin.
ei se ihan näin menny :lol: se sokka oli mulla ainaki valmiiksi jo siellä urassa niinku sen kuuluukin olla, o-rengas pihdeillä kun sitä levitti niin akseli tuli nätisti käsillä vetämällä sieltä nivelen sisästä pois pooreilta. elikkä sitä sokkaa vaan levitetään syvemmälle sinne uraan että akseli mahtuu tulemaan pois. ei tarvi hakata.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: ulompi vetonivel irroitus ym.

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^ymmärsin siis selostuksesi väärin.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: ulompi vetonivel irroitus ym.

Viesti Kirjoittaja roude »

kävipä hauskasti ku olin just menossa tossa viime perjantaina katastaa autoa ja siinä asemalle ajellessa alkoi kuulumaan semmonen rutiseva ääni oikean eturenkaan suunnalta. päätin kuitenkin mennä kokeileen onneani. auto meni läpi huomautuksitta mutta ääni ei ollut päässäni :D
heti ku pikkasen etes vasemmalle kaartaa alkaa rutisee, jonkin verran pitää olla vauhtia et alkaa kuuluu. eka ajattelin et sieltä joku muovin pala lokarista hankais renkaaseen ku kääntää, mut ku otin renkaan pois ei siellä näkyny mtn...

aika finaalissa oli tämä oikean puolen sisempi vetonivel viime kesänä ku aukasin, ainaki kuulat naarmuilla. ulompaan en ole koskenu. mut mites muilla onko vetarit pitäny tommosta rutinaa, eli samantein ku kääntää vasemmalle kuuluu trr trr trr trr ja vauhdin kasvaessa ääni kuuluu tietty tiheämpää?

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ulompi vetonivel irroitus ym.

Viesti Kirjoittaja michael »

^
On pitänyt. 156:ssa alkoi vasen sisempi (?) nivel vähän ääntämään ja se paheni tosi nopeasti hirveäksi kolinaksi ja ratinaksi. Ei paljon uskaltanut ajella muuta kuin talliin vetarin irroitukseen.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: ulompi vetonivel irroitus ym.

Viesti Kirjoittaja roude »

michael kirjoitti:^
On pitänyt. 156:ssa alkoi vasen sisempi (?) nivel vähän ääntämään ja se paheni tosi nopeasti hirveäksi kolinaksi ja ratinaksi. Ei paljon uskaltanut ajella muuta kuin talliin vetarin irroitukseen.
mullaki tossa viikko sitten paheni se ääni sillai et nyt ei tarvi kääntää ku ihan milli sinne vasemmalle niin alkaa ratisee. en ole nyt sitte sen jälkeen uskaltanu alfalla ajella. pistin veto nivelet tilaukseen niin katsotaan jos paranis vika niillä. sitten onki uusittu autoon viimeisen parin kuukauden aikana, alustasarja, kaikki koiranluut. ala ja ylätukivarret kaikki eteen sekä raidetangonpäät... nii ja levyt ja palat eteen, 1 ulompi vetonivel ja nyt tulossa kaks uutta niveltä lisää :D prkl jos ei kohta ala alusta olemaan kuosissa niin jo on kumma..

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ulompi vetonivel irroitus ym.

Viesti Kirjoittaja Finest »

^pelkona voi olla, että saa vuoden päästä taas vaihtaa ylätukivarret, riippuen valmistajasta.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: ulompi vetonivel irroitus ym.

Viesti Kirjoittaja roude »

Finest kirjoitti:^pelkona voi olla, että saa vuoden päästä taas vaihtaa ylätukivarret, riippuen valmistajasta.
joo olen kuullutkin huhuja että laadussa on suuria eroja, tilasin saksan ebaystä ja ei ole mtn hajua siitä että miten nuo kestää.

oli tämmönen setti: http://www.ebay.de/itm/4-QUERLENKER-2-X ... 460594112f" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ulompi vetonivel irroitus ym.

Viesti Kirjoittaja Finest »

^ite tilasin Englannista, saapi nähdä täytyykö syksyn leimalle taas vaihtaa ylätukivarret..

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: ulompi vetonivel irroitus ym.

Viesti Kirjoittaja roude »

tulipa nyt vaihdettua se sisempi ja ulompi nivel tuohon oikealle puolelle, eipä hävinnyt ääni.. no ei onneks ihan hukkaan menny rahat ku olihan ne kuulat vähän urilla, ainaki siinä sisemmässä.

mut nyt ainoa vaihtoehto on se kuskin puolen sisempi nivel, kaikki on sit vaihdettu.. jos ei sillä parane niin sit on ideat lopussa.

ajattelin kokeilla sillain et otan siitä vanhasta sisemmästä nivelestä sen pesän ja ulommasta ne kuulat, koska ne oli ihan sileät. lyön kasaan ja katon miten käy. eikö ne kuulat ole saman kokoisia ulommassa ja sisemmässä nivelessä?

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: ulompi vetonivel irroitus ym.

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Kokeilitko sormin pyöritellä pyörän laakeria? Joskus tuollainen pyöränlaakeri pitää kolinaa ja siihen riittää kun yhdestä kuulasta on pinta irti tms. Itsekin yritin diagnosoida kaikilla tempuilla pyöränlaakerin vikaa, siinä onnistumatta. Vasta kun olin vetonivelen vaihtopuuhissa ja kokeilin sormin pyörittää laakeria - laakerissa tuntui vika. Vetonivel jäi hyllyyn, laakeri vaihtui ja kolina loppui.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: ulompi vetonivel irroitus ym.

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuossa olisi muuten kuva JTS:n vetarin osista, jos jotakuta nivelen tai kumin vaihtajaa auttaa.

Kuvassa saattaa hämätä että sisemmän nivelen suojakumi on irti laipasta, varaosaliike myi väärän osan, jossa tuo laippa oli liian iso mutta kumi sopiva, joten jätin vanhan laipan niveleen kiinni ja vaihdan vain kumin. Menossa siis ulomman nivelen ja molempien kumien vaihto. Tätä vartenhan ei sitten tarvitse kai sisempää niveltä irrottaa, kuten itse tein. Sisemmän nivelen kumi tulisi varmaan vetämällä tuon akselissa olevan möntin yli. JTS:ssä ei kuitenkaan ole tilaa vaihtaa sisempää kumia paikallaan, itse en ainakaan keksinyt miten sisemmän kumin ison kiinnityspannan saisi kiristettyä vetari paikallaan.
Ulomman nivelen ja suojakumin vaihtaisi kyllä helposti akseli paikallaan, kun tässä on tuo levitettävä sokka ulommalla nivelellä. Ilmeisesti vanhemmissa muuttuu jossain kohtaa sokka lyötäväksi jota voi olla vaikea saada liikkumaan akseli paikallaan.
Oho, tulipa sepustus... :oops:
Liitteet
12080074.jpg
12080074.jpg (71.03 KiB) Katsottu 4170 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin