Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MiNkO^^
Viestit: 875
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Seat Ibiza 1.8t Cupra R
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

Paha sanoa omassa alfassa on ainakin ruuveilla kiinni,koska kaarilevikkeissä oli reijät joista sai hyvin ruuvattua...sitä en tiedä että onko alkuperäiset reijät :roll:
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

eikun reijät kaariin ja pikku pelli klipareet niihin kiinni, itse levikkeet tulee sitten niihin keskeltä. Alareunoillahan ne tais mennä suoraan kaariin.
Porauksen jälkeen vaan pikku paikkamaalaus ja hyvä suojaus, kyllä ne sen muutamankuukautta siinä taas pysyy ruostumatta ;)
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Jousitus ja ohjaus kyssäri !

Mistä ilmiö johtuu ja kuinka sen voi estää / korjata. Eli kun autossa ei ole kuormaa kuin kuski, niin ratti pysyy suorassa mutta kun pelkääjän paikalle istathtaa joku ja varsinkin jos sen lisäksi on takapenkillä pelkääjän takana joku, niin ratti kääntyy selkeästi vasemmalle.
Kuin jousituksen asennon muuttaminen siis vääntää myös etupäässä jotakin, mutta mitä ja miksi. Autostahan on toki kulmat laitettu kuntoon ja se kulkee molemmissa tapauksissa ihan ok, ilmiö vain aika erikoinen ja ihmetyttää mistä tämä vääntyminen johtuu ??
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

olisko kuitenkin dedionin etupään "silmässä" tai watts tankojen kiinnityksessä väljää/löysyyttä, kulkukulma menee vituiks kun ei takapää pysy kohillaan ja rattia joutuu vääntämään vinoon jotta auto menee suoraan.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

autossahan ei ole aosan osaa vanhaa, kaikki on uusittu ja ei rattia joudu vääntämään suoraan kulkemiseen, se vain niinkuin jää vinoon kuormalla, kulkee kyllä suoraan aina.
Tarviipa tehdä oikeen testi ja laittaa takapenkki täyteen, onko ratti vain boorin pielessä ja mutulla se "kääntyy" aina kuormalla.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Onko sulla etupäähän säädetty paljon casteria. Se voisi vähän selittää tuota ilmiötä.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Ei sinne tietoisesti ole laitettu, mutta jousitangoista on otettu pykälä alemmas. Samaa olen itsekkin pohtinut että tuo taitaa olla se syy. Nyt tukivarret ovat joko vaakatasossa tai sitten jopa hieman väärinpäin kallelleen. Alunperinhan etualatukivarrethan ovat selkeästi suunnassa rungosta alaspäin, napaa kohden mentäessä, pitäen etupäätä ylempänä. Naksun siirto tangoista siirtää tuon kulman suoraan / vähän yli. Kulmat tosin on zekattu laskun jälkeen joten ne ovat kyllä iskussa. Pitääkin zekata tuo kulmamittauksen raportti että miten siinä tuo casteri näyttää. Silmämääräisesti voisi jopa sanoa että kallellaan ne pyörät hieman ovat, tuohon silmämääräiseen arvioon tosin vaikuttaa sekin jos renkaat on käännetty edes hivenen jompaan kumpaan suuntaan, niin se valehtelee ja näyttää eriä mitä on.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Gasolina
Viestit: 4735
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ilmiö kuulostaa aivan samalta kuin 105srjn etujousituksessa eli jousituksen madallus jäykistämättä sitä samalla tai muuten vaan kohtuuttoman suuri madallus aiheuttaa sen, että jousituksen liikkeet alkavat vaikuttaa ohjaukseen. Itse totesin jutun Spiderin kanssa, alusta on rakennettu kalliista ja hyvistä osista, mutta suuntavakavuus tiellä jossa on heittoja oli puutteellinen, varsinkin mutkissa auton ajolinja muuttui omia aikojaan tien epätasaisuuksista johtuen. Myös ratin asentovirhe kuormattuna kuulostaa tutulta.

Jäykemmät vääntösauvat tai jousituksen nosto auttanee asiaan, myös kaikenlaisia geometria paketteja on saatavana.
Giulia Super -69

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

ihan pieni ratin poikkeama keskiasenosta taitaa olla normaalia tien kaltevuuden takia kuormituksen muuttuessa, mutta isompi heitto tietysti johtuu jostain. Kun kerran takapää on suorassa ja jämäkkä niin sitten etupää pystykulmien puolieroja tutkimaan. 75 kun oli matalana niin moista ilmiötä en kyllä huomannut, etupään pystykulmat oli kyllä harvinaisen hyvät.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Gasolina kirjoitti:Ilmiö kuulostaa aivan samalta kuin 105srjn etujousituksessa eli jousituksen madallus jäykistämättä sitä samalla tai muuten vaan kohtuuttoman suuri madallus aiheuttaa sen, että jousituksen liikkeet alkavat vaikuttaa ohjaukseen. Itse totesin jutun Spiderin kanssa, alusta on rakennettu kalliista ja hyvistä osista, mutta suuntavakavuus tiellä jossa on heittoja oli puutteellinen, varsinkin mutkissa auton ajolinja muuttui omia aikojaan tien epätasaisuuksista johtuen. Myös ratin asentovirhe kuormattuna kuulostaa tutulta.

Jäykemmät vääntösauvat tai jousituksen nosto auttanee asiaan, myös kaikenlaisia geometria paketteja on saatavana.

Näin se pitkälti varmaankin menee, tilanne toki on sellainen että nosto vakioon ei tule kyseeseen ja välimuotoa ei ole jos ei tankoja vaihda. Muutoin jousitus toimii kyllä ihan ok.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^saa sitä korkeutta säädettyä niillä tangoilla muuhunkin korkeuteen kuin vakioon tai boorin alas.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Saako Bussoon termostaatin tiivistettä mistään? Uuden termarin mukana kun ei moista tullut.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Tuomas K kirjoitti:Saako Bussoon termostaatin tiivistettä mistään? Uuden termarin mukana kun ei moista tullut.
Muukkoselta itse sain tilattua pari vuotta sitten erikseen ylemmän ja alemman, samoja(?)

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Suunnittelin hakevani huomenna Kouvolasta ruiskupumpun tuohon 75:een Turboon.

Motonet listaa Turbolle eri pumpun kuin muille (28-1389), mutta sitä ei ole varastossa. 3.0 Ja TS:lle listattuna löytyy 28-1390 (http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/281390/3" onclick="window.open(this.href);return false;) jota on varastossa. Pitäisikö tuon pumpun käydä Turboon? Tietääkö joku parempaa vaihtoehtoa esim. jonkin muun merkkisestä autosta? Ei haittaisi vaikka tuottoa olisi enemmänkin kuin vakiossa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Paremmasta en tiedä, mutta eikös Biltemassa myydä turbon pumppua? Taisi olla sama, kuin jossain Saabissa?

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Mulla on jo kolmatta vuotta ollut bilteman 52-204 pumppu turbossa. Siinä pitäisi olla isompi tuotto kuin -203:ssa, joka listan mukaan menisi 75 turboon. Tietysti jos haetaan isoja tehoja ja varmuutta, niin silloin kanttaa ottaa sieltä motonetistä bosch 044 pumppu, siitä ei lopu tuotto ihan heti. Se tosin ei välttämättä mene ihan heittämällä paikalleen. Löytyy tuote numerolla 28-1215
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Joo, Saab 9000 Turbo, Volvo 740 Turbo jne. on samoja. Paine (operating pressure) 4 bar kun vapareissa se on 3 bar. ad varaosasta löytyi hyllystä 57€. Näyttää kyllä epäilyttävästi samalta kuin tuo edellinen Bilteman pumppu.

Edit: Tuota 044:sta olisi löytynyt näköjään Motonetistä hyllystäkin. No, hankitaan semmonen sitten kun tulee ajankohtaiseksi.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja heme »

stoichiometric kirjoitti:^saa sitä korkeutta säädettyä niillä tangoilla muuhunkin korkeuteen kuin vakioon tai boorin alas.
Juuri näin, eikös toisessa päässä ollut booreja yksi enemmän kuin toisessa? Joten kun käännät vääntösauvaa 180 astetta toisesta päästä, ja melkein 180 astetta toisesta, tulee muutokseksi puoli booria. 90 asteen käännöllä 1/4 (tai 3/4, riippuen kääntösuunnasta) booria, jne.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

heme kirjoitti:
stoichiometric kirjoitti:^saa sitä korkeutta säädettyä niillä tangoilla muuhunkin korkeuteen kuin vakioon tai boorin alas.
Juuri näin, eikös toisessa päässä ollut booreja yksi enemmän kuin toisessa? Joten kun käännät vääntösauvaa 180 astetta toisesta päästä, ja melkein 180 astetta toisesta, tulee muutokseksi puoli booria. 90 asteen käännöllä 1/4 (tai 3/4, riippuen kääntösuunnasta) booria, jne.
Jep, jossain ohjeessa oli mainittu n. 1.5 mm/poori

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 875
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Seat Ibiza 1.8t Cupra R
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

jups,itse laskin yhen pykälän edestä alas...tuli ihan tarpeeksi matala :lol:
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

jos laskee vain sauvan etupäästä sen yhden boorin niin eikös se madallus silloin ollut sen n 30mm jos haluaa tarkemman tuosta säädöstä niin silloin pitää ruuvata takapäästäkin..

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

90 kirjoitti:jos laskee vain sauvan etupäästä sen yhden boorin niin eikös se madallus silloin ollut sen n 30mm jos haluaa tarkemman tuosta säädöstä niin silloin pitää ruuvata takapäästäkin..
Just näin. Ohjeita lukiessa tuntui ihan hullulta että kun kääntää vääntösauvaa edestä ja takaa hampaan samaan suuntaan niin korkeus muuttuu. Sitten joku valaisi että etu- ja takapäässä on eri määrä hampaita

Avatar
SilBazze
Viestit: 293
Liittynyt: 03 Heinä 2011, 13:52
Car(s): 164 QV
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja SilBazze »

Mikä on kun lyö käyntiin D-releen kanssa niin kun auton sammuttaa avaimesta (tai ainakin luulen sammuttavani) niin auto jää käymään mutta kun releen ottaa pois, niin auto pelaa ok.

Niin ja mittaristo on tilessä, ei pelaa mikään. Mikä mahtaa olla syynä?

Niin ja vielä pätkii vähäsen, sytkän pitäisi olla kunnossa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mikä tämä D-rele on?

Konehuoneessa vasemman lokasuojan päällä on virranjakoblokki. Onhan siellä kaikki liitännät kunnossa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
SilBazze
Viestit: 293
Liittynyt: 03 Heinä 2011, 13:52
Car(s): 164 QV
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja SilBazze »

Rasvis kirjoitti:Mikä tämä D-rele on?

Konehuoneessa vasemman lokasuojan päällä on virranjakoblokki. Onhan siellä kaikki liitännät kunnossa?
D-rele on virtalukolta tulevat virrat.

Meinasi eilen ajon jälkeen sammahtaatyhjäkäynillä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Oletko koittanut toista relettä, josko tuossa hitsaa kärjet kiinni? Sammuuko auto jos irrottaa virtalukolta tulevan johtosarjan liittimen?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
SilBazze
Viestit: 293
Liittynyt: 03 Heinä 2011, 13:52
Car(s): 164 QV
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja SilBazze »

Releitä oon vaihtanu sama rumba mutta liitintä en.
Päävirta kytkimestä sammuttanu.

Avatar
SilBazze
Viestit: 293
Liittynyt: 03 Heinä 2011, 13:52
Car(s): 164 QV
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja SilBazze »

Virtalukon liitin oli hapettunut. Nyt toimii!

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Uskaltaako turbokoneen kiinnittää moottoripukkiin vauhtipyöräkotelon ruuvinrei'istä kun apulaitteet mukaanlukien turbo on kiinni?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Saako Bussosta jotekin laskettua jäähdytysnesteet ulos lohkosta, eli onko siellä mitään proppua tms. mistä saisi nesteet ulos? Sinne varmaan jokunen litra jää vaikka vesipumpun irrottaa?

Paljonko jäähdytysjärjestelmän tilavuus on?

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

tyhjennysroppu pitäisi löytymän sieltä oik puoleisen pakosarjan alta, starttimoottorin etupuolelta.. voipi olla että on molemmin puolin lohkoa mutta varmaksi en osaa sanoa kun muisti tekee tepposet..


kokonaistilavuus oli muistaakseni jotain kymppilitran luokkaa..

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Abarth kirjoitti:Uskaltaako turbokoneen kiinnittää moottoripukkiin vauhtipyöräkotelon ruuvinrei'istä kun apulaitteet mukaanlukien turbo on kiinni?
Ainankin mulla kesti ilman turboa ja pakosarjaa. Laitoin isot prikat pukin ja lohkon väliin, jotta alumiiniin ei jäisi jälkiä. Pistin samasta syystä myös mutterin puolelle niin isot prikat kuin mahtu tai sai sovitettua.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mitenkähän tuosta V6:sta saa laturin irti? Yritin irrottaa sitä rikottuani sen, mutta se pitkä pultti mikä pitää sitä alapuolelta kiinni ei mahdu tulemaan pois kun se ottaa moottorin tukikumiin kiinni. Pitääkö se laturin kannatinrauta ruuvata irti lohkosta vai onko tuossa joku jippo?

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Tuomas K kirjoitti:Mitenkähän tuosta V6:sta saa laturin irti? Yritin irrottaa sitä rikottuani sen, mutta se pitkä pultti mikä pitää sitä alapuolelta kiinni ei mahdu tulemaan pois kun se ottaa moottorin tukikumiin kiinni. Pitääkö se laturin kannatinrauta ruuvata irti lohkosta vai onko tuossa joku jippo?
Olisikohan joku asentanut pultin väärinpäin. Ainankin tossa minun nord moottorissa se pultti tulee ulospäin. Katkaise pultti ja laita uusi toistepäin? Alkuperäin pultti taisi tosin olla tiheäkierteinen...
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Voi se pultin katkaiseminenkin olla haasteellista työpaikan parkkipaikalla, aika heikosti pääsee käsiksi.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

TS:ssä muistaakseni sai sen hiili/säädinpaketin vaihdettua laturia irroittamatta. Ei se tuossa onnistuisi? (Ei mitään käsitysta V&:n konehuoneesta :oops: )
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Se laturi on niin alhaalla siellä konehuoneessa ettei siihen mitään huoltoja kyllä tehdä paikallaan. Eikä taida säätimen vaihto riittää, eiköhän sieltä diodisilta kärähtänyt :roll:

On mulla noita korjaamomanuaalejakin tuohon, mutta ei tietenkään käsillä.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

jännä juttu kun allekirjoittaneella ovat kyllä aina mahtuneet tulemaan.. onkohan se pultti vaihtunut jossanvaiheessa pidempään..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kierrettä taisi olla kymmenisen milliä mutterin läpi, onhan siinä sentin lyhkäisempi saattanut joskus olla.

Täytyy sitä koittaa vaikka huomenna töiden jälkeen vielä ihmetellä jos se jossain asennossa mahtuisi sieltä tulemaan.

Avatar
Eero
Viestit: 2858
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Ihmettelin tuossa 75:n sähköjä, kun mittaristo lakkasi toimimasta kokonaisuudessaan. Matkamittari pyörii omaa tahtiaan kun on virrat päällä, mutta muut mittarit ovat joko täysin pimeitä tai toimii todella heikosti. Samalla sisävalo palaa kokoajan himmeästi.
Kävin läpi liittimet hansikaslokeron takaa, mutta siellä ei ollut havaittavissa mitään ihmeellistä. Mistähän muualta vikaa osaisi etsiä? Mittaristo herää satunnaisesti, kun auto tärähtää sopivasti esim. montussa eli kosketushäiriöön viittaa. Tuolloin sisävalo sammuu ja kaikki toimii taas hetken normaalisti.

Mikähän viritys mahtaa olla nahkaisen suojapussin sisällä, jossa on 3 relettä ja joku piirilevy? Tämä sijaitsee hansikaslokeron takanaja ja piuhat menee keskikonsolin suuntaan, liittyykö penkinlämmittimeen (jälkiasennus?). Piirilevyssä oli havaittavissa kärähtäneitä komponentteja.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Eero kirjoitti: Mikähän viritys mahtaa olla nahkaisen suojapussin sisällä, jossa on 3 relettä ja joku piirilevy? Tämä sijaitsee hansikaslokeron takanaja ja piuhat menee keskikonsolin suuntaan, liittyykö penkinlämmittimeen (jälkiasennus?). Piirilevyssä oli havaittavissa kärähtäneitä komponentteja.
Lienee maahantuojalla asennettu valoautomatiikka. Aiheuttanut ennenkin ongelmia. Joku, joka tuon kanssa on tapellut, osaa varmaan selostaa enemmän.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^^ Hyvin samankuuloista käytöstä tuli vastaan kun velimiehen 75:sta jäi yksi syöttöjohto irti. Ainakin tuossa "Twinspark Turbossa" oli konehuoneessa vasemman sisälokasuojan päällä virranjakobloki josta se johto oli jäänyt löysälle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

^Enpä olisi tuotakaan muistanut... :roll:

Mistä muuten saa kunnon tulpanjohdot 1.8 turboon?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Abarth kirjoitti:kunnon tulpanjohdot
Vaikka Magnecorilta.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mistäs TS:n ajoituksenmuuntimen solenoidi? Omasta lie rikki kun johtojen irroituksella ei ole mitään vaikutusta ja koneessa ei ole alavääntöä nimeksikään. Haulla etsin mut en vissiin osaa :oops:
Heikalla tai Muukkosella ei ollut ainakaan nettikaupassa

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Osaako joku sanoa mitkä on 75:n 5-pulttisten napojen pinnapulttien strategiset mitat?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

kyllä Muukkoselta sai sitä ajotuksenmuunninta ainakin vielä n.2v sitten. hinta oli luokkaa 100e. Kyselin meinaan joskus tiivistettä tohon muuntimeen mut ei saanut erikseen. Mites sen muuntimen rele,toimiiko?
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Caijo-Romeo kirjoitti: Mites sen muuntimen rele,toimiiko?
Jaa mikä :? :oops:
Sain forumin kautta toimivan käytetyn sopivasti työmatkan varrelta. Tarttee se tiiviset jostain hommata, muistelen lukeneeni että joku oli ihan tiivistekaupasta löytänyt sopivan. Vinkkejä hankintapaikasta ja mitoista saa antaa...

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Niin siis kyllä ainakin 155:n 8v tessussa sähkö syötetään tolle solenoidille releen kautta.jos rele ei toimi,solenoidi ei saa sähköä,jolloin muunnin ei pelaa. Kaippa 75ssa sama systeemi?
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
TwinS
Viestit: 74
Liittynyt: 24 Kesä 2004, 05:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja TwinS »

JPeltola kirjoitti:Osaako joku sanoa mitkä on 75:n 5-pulttisten napojen pinnapulttien strategiset mitat?
Etu- vai takanapa? Voin mitata huomenna, kun menen jatkamaan remppaa.
75 TS -88

Vastaa Viestiin