Sian irroitus ja kiinnitys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Sian irroitus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Tulipa nyppästyä helmat irti kuumailmapuhaltimella ja mattoveitsellä ja pitäisi jotenkin siististi saada poistettua maalista silikooni tai mikälie sikamassa millä helmat oli liimattu paikoilleen. Onko raadilla tehokkaita vinkkejä?
Viimeksi muokannut jaacco, 29 Elo 2012, 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

Re: Sian irroitus

Viesti Kirjoittaja dilledong »

kumilaikka rälläkkään/porakoneeseen? joku vissiin toffeelaikaksikin sanonut tollasta.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Sian irroitus

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Xyleenillä itse irrottelin pikkuhiljaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Sian irroitus

Viesti Kirjoittaja eicas »

Mekillä, siis metyylietyyliketonilla ja muovisella kittilastalla itse irrottelin kun talvella helmalevikkeitä piti korjailla.

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sian irroitus

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Koitin ksyleeniä ja pitää tässä kohden tunnustaa pettymys kemianteollisuuteen. Ei tuntunut tehoavan ainakaan tarpeeksi äkäisesti kärsimättömälle joten seuraavaksi laikkaa ostamaan, harmillisesti näytti vaan poistuneen pilteman valikoimasta.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Sian irroitus

Viesti Kirjoittaja Pasi »

jaacco kirjoitti:Koitin ksyleeniä ja pitää tässä kohden tunnustaa pettymys kemianteollisuuteen. Ei tuntunut tehoavan ainakaan tarpeeksi äkäisesti kärsimättömälle joten seuraavaksi laikkaa ostamaan, harmillisesti näytti vaan poistuneen pilteman valikoimasta.
Joo, ei se "huuhtele" sitä siitä pois. ja tietty se käytetty ainekkin vaikuttaa, onko se sikaa vai mitä sit lieneekään. En tiedä mitä se minulla oli, mutta 30min "märkänäpidon" jälkeen lähti aika helposti, ilman että maalipinta juurikaan kärsi.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sian irroitus

Viesti Kirjoittaja jaacco »

No, ei se kyllä lähtenyt xyleenillä eikä kyllä tällä toffeelaikallakaan:

Kuva

Tyydyin siis leikkailemaan ne pois mitä uskalsin. Tästä päästäänkin miettimään että millähän liimalla helmat laittaisi takaisin kiinni? Korissa on kuitenkin vanhaa mönjää pinnoilla ja mietityttää pitävyys. Sian tuulilasimassa?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Sian irroitus

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Sikaa 221 on hyvä liima. Pohjat pitää puhdistaa kunnolla ainakin sikaclean (en muista numeroa) toimii. Voi olla, että joku muukin silikonin+rasvan poistava mömmö toimii. Liimaus ja vaikka saumaus vielä lopuksi. Kun teippaa rajat kunnolla ja täyttää ainoastaan mahdolliset raot niin toimii. Voi vaikka tarvittaessa maalata kärkipesselillä sen sauman.

Niin ja ne muovit sekä helma kannattaa maalata ennen liimausta, jottei ala maali kuoriutumaan siitä sauman kohdalta. Ei ole kovin kaunista. Kuitenkin se helmamuovi ja pelti laajenee lämmetessään eri tahtiin. Tuo sika on hiukan joustavaa ja toimii siksi aika kivasti.

Toki niitä muunkin merkkisiä asennusliimoja on ja sika:llakin muita tuotteita esim. 252, joka oli muistaakseni hieman jämäkämpää ,ei meinaa tulla tuubistakaan ulos ilman lämmittämistä.

Tuo pintojen puhtaus on a ja o, jotta se liima ei irtoa. Sikaflex oikein liimattuna ei kyllä tahdo lähteä muuta kuin hiomalla oikein kunnolla ja maalitkin lähtee samalla. Märkänä sen saa vielä pois.

Niin joo, hengityssuojaimia muistaakseni pitää käyttää kun suon kanssa leikkii. On vissiin aika kova myrkky maksalle, vaikka ei kauheasti edes käryä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sian irroitus

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Tänks, kävin kurkkimassa Sian kataloogia ja 221:n lisäksi ilmeisesti 227 on tarkoitettu juurikin tähän puuhaan. Tiedä sitten onko noilla ratkaisevaa eroa, kuivumistaulukkokin on sama.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Sian irroitus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Taitaa olla aika samaa tavaraa, jotain pientä eroa. Veikkaan että molemmat ajaa asiansa. Tuo 221 oli/on käytössä teollisuudessa ilmeisesti tuo 227 on enemmän kuluttajille suunnattu liima. Molemmat varmaan on ihan ok. Kannattaa tosiaan putsata heti jos menee jonnekin muualle, mihin tarkoitus.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Sian irroitus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Mulle ei vielä sellaista liimaa vastaan ole tullut, etteikö ksyleenille antautuisi... :shock:
Olisko mahdollisesti itse aine ollut jotenkin sekundaa..?

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sian irroitus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Onhan se täysin mahdollista mikäli vikaa ei jaksa panna poropeukalon duunarin piikkiin. Kävin hakemassa 221:sta kaupasta, myyjä tiesi informoida että 221 on 227:n korvaava tuote?

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sian irroitus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Tein vielä uusintayrityksen ksyleenillä ja lähtihän sitä jatkuvalla sivelyllä ja nylpyttämisellä mutta ei kyllä taida olla tuntipalkkaisen asentajan metodi :).

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Sian irroitus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Tuo kyseinen sikaliima voi toki olla xyleenillekin hieman tiukkaa. Ite oon kastanu esim. mikrokuituliinan sillä ja hauduttanu ensin hetken. Xyleeni kun tuppaa levitettynä haihtumaan suht liukkaasti, niin kankaan kappaleella sitä saa hieman rajoitettua.

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sian irroitus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Tänään meinasin tällätä sitten helmat kiinni, saas nähä miten teippailussa käy. Jos tulee möhlittyä niin varmaan tuo märkänä lähtee pois tinnerillä? Toinen asia mikä vähän mietityttää on kuivumistuenta. GTA:n helma kun on kaksiosainen ja näyttää rumalta jos se pääsee nuupahtamaan liitoksen kohdalta.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Sian irroitus ja kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Helmoja en ole liimaillut, mutta kaikkea muuta kyllä paljonkin aikanaan noilla mömmöillä.

Lähtee märkänä, tinnerilläkin varmaan ihan hyvin. Siihen on omat aineensakin, mutta en tiedä mitä sisältää. KAnnattanee ainakin mallailla hyvin ja harjoitella ilman sitä liimaa tuo tuenta ensin. Se sikahan ei märkänä pidä juuri mitään. Jotain palikoita/teippiä varmaan kannattaa käyttää siinäkin. Liimatessahan tuota voi mallailla vielä hieman, joten siinä ei ole kova kiire.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Vastaa Viestiin