MOi
159 1,9 JTS -06 alkoi yhtäkkiä ravistella tyhjäkäynnillä ja check engine- valo syttyi. Kun kierroksia antoi niin käynti tasoittui, mutta valo jäi palamaan. Testeri antoi vikakoodiksi P0014= nokka-akselin ajoitus aikaisella tai järjestelmävirhe.
Autoon on vuosi sitten vaihdettu edellisen omistajan toimesta uusi nokkaketju (kuitti löytyy 100tkm kohdalta) joten tuskin tämä uusi ketju on vuodessa ja 14tkm ajettuna venynyt... ja jos olisikin niin eikös silloin ajoitus pitäisi mennä myöhäiselle?
Samaan aikaan kun auto seisoi viikon/pari, akun varaus huononi niin ettei enään startannut, mutta akun latauksen jälkeen tilanne on edelleen yllä kuvattu eli tämä uupunut akku lienee vain sattumaa.
-Onko kenelläkään kokemusta, mistä pitäisi aloittaa vian määritys?
-Jos ongelma on esim, nokka-akselin sensorissa, mistä sen sensorin löytää ja onko jossakin hyviä räjäytyskuvia/korjaamokäsikirjaa ladattavissa?
-auton käytös (ravistava tyhjäkäynti) on juuri sellainen mitä epäkuntoinen EGR-venttiili aiheuttaa... mutta tässä koneessa ei sitä taida olla, ainakaan aftermarketeissa ei ole tarjolla... ja sillehän olisi oma vikakoodinsa... voisiko olla että jokin huohotinputki tms olisi tukossa?
Ajatuksia kenelläkään ja hyviä linkkejä manuaaleihin/ohjeisiin...? Kiitos ja apuva!
159 Tyhjäkäyntiongelma ja fault code P0014
Valvoja: Moderators
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 159 Tyhjäkäyntiongelma ja fault code P0014
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... ts_id=1025" onclick="window.open(this.href);return false;
Löytyy ainakin varaosana EGR. Omassa dieselissä hävis veto kun EGR oli jumissa, ei ravistanu eikä muutenkaan huomannut muuten. Olisko jako pielessä?
Löytyy ainakin varaosana EGR. Omassa dieselissä hävis veto kun EGR oli jumissa, ei ravistanu eikä muutenkaan huomannut muuten. Olisko jako pielessä?
Life is too short to drive boring cars.
Re: 159 Tyhjäkäyntiongelma ja fault code P0014
Kiitos, mutta nuo 159:n 1,9 & 2,4 koneiden EGR venttiilit taitavat olla dieseleihin ja minun 1,9 on bensapeli.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 Tyhjäkäyntiongelma ja fault code P0014
Asento tunnistin löytyy, kun otat sen moottorin päällä olevan muovin pois, se on kiinni yhdellä (tod.näk) 10mm pultilla, liitimessä 2 tai 3 hammasta, melko varmasti nokka-akselin vaihdelaatikon päädyssä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 159 Tyhjäkäyntiongelma ja fault code P0014
Ihan totta. Aivopieru tuli nyt 

Life is too short to drive boring cars.
Re: 159 Tyhjäkäyntiongelma ja fault code P0014
Totta kiitos, sieltähän ne kummatkin nokka-akselien tunnistimet löytyivät muovisen suojakannen alta koneen kuskin puoleisesta ylänurkasta ->puhdistin ne + ruiskutin CRC:tä, mutta ei vaikutusta tyhjäkäyntiin..
Sitten löysin toisesta viestiketjusta nimim: PPT:n antaman vinkin:
1. Disconnect battery for 45 mins
2. Reconnect battery, and turn ignition to MAR for 90 secs
3. Turn off and leave 90 secs
4. Start engine WITHOUT pressing throttle and let the car idle for 15 mins (I repeat, do not touch the throttle whilst the car is idling)
5. Turn engine off and leave for 10 minutes
6. Start the car and go for a drive, using a number of styles (eg town, motorway, thrash etc)
...ja TOTTA, heti kun käynnistin moottorin vaiheessa 4 niin tyhjäkäynti oli täysin normaali
Lopuksi vielä tein vaihe 6 mukaisen n, 30km ajolenkin ja moottori toimii edelleen täysin moitteettomasti, vain Check engine- valo on jäänyt palamaan. Vaatii ilmeisesti pidemmän ja useamman ajokerran ennen kuin valo kuittaantuu tai sitten se on kuitattava erikseen testerillä.
Yhteenveto: Mitään mekaanista vikaa ei autossa ollut vaan ilmeisesti akun alhainen varaustaso sai ECU:n sekoilemaan tuolla vikakoodilla + tyhjäkäyntihäiriöllä ja ECU:n resetointi tuolla ylläolevalla ohjeella auttoi

Sitten löysin toisesta viestiketjusta nimim: PPT:n antaman vinkin:
1. Disconnect battery for 45 mins
2. Reconnect battery, and turn ignition to MAR for 90 secs
3. Turn off and leave 90 secs
4. Start engine WITHOUT pressing throttle and let the car idle for 15 mins (I repeat, do not touch the throttle whilst the car is idling)
5. Turn engine off and leave for 10 minutes
6. Start the car and go for a drive, using a number of styles (eg town, motorway, thrash etc)
...ja TOTTA, heti kun käynnistin moottorin vaiheessa 4 niin tyhjäkäynti oli täysin normaali

Lopuksi vielä tein vaihe 6 mukaisen n, 30km ajolenkin ja moottori toimii edelleen täysin moitteettomasti, vain Check engine- valo on jäänyt palamaan. Vaatii ilmeisesti pidemmän ja useamman ajokerran ennen kuin valo kuittaantuu tai sitten se on kuitattava erikseen testerillä.
Yhteenveto: Mitään mekaanista vikaa ei autossa ollut vaan ilmeisesti akun alhainen varaustaso sai ECU:n sekoilemaan tuolla vikakoodilla + tyhjäkäyntihäiriöllä ja ECU:n resetointi tuolla ylläolevalla ohjeella auttoi
