Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulla olis kans yhdet toimivat mustat peilit, joiden alumiiniset on hapettuneet niin rumaksi, että kaipaavat kunnostusta.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- Hammond
- Viestit: 35
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
- Car(s): Tonale Veloce -22
Ex: Giulietta 1.4 MA 170 TCT -16, 156 SW JTS 2.0 -05
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuota itse peilin kuorta + sähkökääntelyä en tarvitse, se on aivan kunnossa ... riittää tuo pelkkä peililasi, jonka taustalla tuo lämpöelementti - tuo lämpöelementti siis tässä tapauksessa se, joka lienee kaput, mutta nuo sivupeilien lasien pinnatkin sen verran naarmuilla, että harkinnassa on josko uusisi sekä kuskin että pelkääjän puolen peilit, kunhan oikeat löytyy jostain.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^heikka toimittaa kyllä, olen toisen vaihtanut ja hommana mukava.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
ei, tänään n.250km jälkeen sointi on muuttunut ehkä vähän matalammaksi/karkeammaksi/kovemmaksiFinest kirjoitti:^Kompura? Muuttuuko ääni yhtään, kun räppää ilmastointinappia?
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
mulla olis peilejä täydellisinä 30 e kpl + pk taikka nouto espoostaHammond kirjoitti:Kuskin puolen sivupeilin sähkölämmitys näyttää lopettaneen toimintansa.
Täältä ja ulkomaan foorumeilta selailemalla ainakin löytyi vinkkiä, miten peilin saa irti ja vaihdettua jne.
Ja eBaysta löytyy pilvin pimein tarvikepeilejä, ja googlen avulla muutenkin, etupäässä Briteistä jostain syystä. Mutta jostain ulkomaiselta foorumilta lueskelin, että oli todella negatiivisia kommentteja tarvikepeilistä, ei sopinut edes kunnolla peilinkuoren sisään ja oli liian paksu ja muutenkin mitoitus ei vastannut originaaliosaa.
Kysymys siis:
Mistä löytyisi originaalivaraosana noita sivupeilejä? Ahkera googlettaminen tuntui aina vain ohjaavan näihin geneerisiin tarvikepeileihin.
Kyse olisi siis jostain tämänkaltaisesta, peili + lämmityselementti:
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-102-ALFA- ... 231e0bb13a" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo olisi muuten täysin passeli, mutta joku tuossa eBay-ilmossa hieman antaa vaikutelman, että puhutaan että "manufacturer: Alfa Romeo", mutta alempana on jotain että "OEM quality", mutta kaikesta jää sellainen fiilis, että ei tässä välttämättä ihan originaalivaraosaa kaupata. Voin olla toki väärässäkin, jos joku kuvasta tunnistaa tuon Alfan omaksi osaksi, niin vinkkejä otetaan vastaan.
edit: mustat peilit siis
yt. w.matikkala
0466655500
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulla alkoi palamaan surullisen kuuluisa airbagvalo subbarin asennuksen yhteydessä. Viittaisi siihen kun sulakkeita tutkailin, koska airbagin johtoihin en todellakaan koskenut. Saako tuota kuitattua nyt muuten kuin testerillä (esim. akunkenkä "resetillä"), vai voiko edes tuo valon ilmaantuminen johtua sulakkeiden tutkailusta..?
Viva la Italia
- Hammond
- Viestit: 35
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
- Car(s): Tonale Veloce -22
Ex: Giulietta 1.4 MA 170 TCT -16, 156 SW JTS 2.0 -05
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko jotain työkalua, millä saisi helposti nuo ajovalojen / kaukovalojen polttimoita vaihdettaessa sieltä konetilan puolelta ne lamppujen muovikannet auki?
Toiselta puolelta sain kaukovalon/parkin kannen auki tappelun jälkeen, ja parkin vaihdettua, mutta nyt syyspimeille tekis mieli vahtaa ajovalot ja kaukovalot, mutta toisella puolella on nuo muovikannet niin jumissa, ettei nakkisormilla tuolla ahtaassa saa millään voimaa tarttua ja vääntää auki. Ja pihdeillä kun hölmö tarrasin siitä ylöspäin kello 12:aan osoittavasta muovisesta "listasta", niin sehän lähti ensitilassa pihtien mukaan, ei tuo konetilassa muutamia kesiä ja talvia haurastunut muovi kestä otteita.
Papukaijat ei mahdu tuonne, että saisi kunnon otteen koko tuosta muovikannesta, nyt jäi mieleen ainoastaan, että jos ne ihan oikeasti meinaa noita säännöllisesti korjaamoilla availla (jonkinlainen rasva varmaan kierteissä/tiivisteissä auttaisi ainakin seuraavaa avauskertaa), niin pakko olla joku työkalu, jolla nuo aivan jumiin virttäneet muovikannet saa ruuvattua auki. Mutta mikä?
Toiselta puolelta sain kaukovalon/parkin kannen auki tappelun jälkeen, ja parkin vaihdettua, mutta nyt syyspimeille tekis mieli vahtaa ajovalot ja kaukovalot, mutta toisella puolella on nuo muovikannet niin jumissa, ettei nakkisormilla tuolla ahtaassa saa millään voimaa tarttua ja vääntää auki. Ja pihdeillä kun hölmö tarrasin siitä ylöspäin kello 12:aan osoittavasta muovisesta "listasta", niin sehän lähti ensitilassa pihtien mukaan, ei tuo konetilassa muutamia kesiä ja talvia haurastunut muovi kestä otteita.
Papukaijat ei mahdu tuonne, että saisi kunnon otteen koko tuosta muovikannesta, nyt jäi mieleen ainoastaan, että jos ne ihan oikeasti meinaa noita säännöllisesti korjaamoilla availla (jonkinlainen rasva varmaan kierteissä/tiivisteissä auttaisi ainakin seuraavaa avauskertaa), niin pakko olla joku työkalu, jolla nuo aivan jumiin virttäneet muovikannet saa ruuvattua auki. Mutta mikä?
- EdotL
- Viestit: 909
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): Giulietta QV
ex: 156 V6 -03 & 156 2.0ts -98 - Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hammond kirjoitti:Onko jotain työkalua, millä saisi helposti nuo ajovalojen / kaukovalojen polttimoita vaihdettaessa sieltä konetilan puolelta ne lamppujen muovikannet auki?
Ja silikonia niihin tiivisteisiin.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Omakohtaisia ongelmia noiden kanssa ei ole ollut, mutta ekana voisi tulla mieleen kokeilla autotallivarustuksesta öljynsuodatinavainta. Esim kumisella lenkillä olevaa.
edit: hidas
edit: hidas
- Hammond
- Viestit: 35
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
- Car(s): Tonale Veloce -22
Ex: Giulietta 1.4 MA 170 TCT -16, 156 SW JTS 2.0 -05
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No perhana. Nopeasti tuli vastaus tyhmään kysymykseen. Suurkiitokset!EdotL kirjoitti:[kuva]Hammond kirjoitti:Onko jotain työkalua, millä saisi helposti nuo ajovalojen / kaukovalojen polttimoita vaihdettaessa sieltä konetilan puolelta ne lamppujen muovikannet auki?
Ja silikonia niihin tiivisteisiin.
- EdotL
- Viestit: 909
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): Giulietta QV
ex: 156 V6 -03 & 156 2.0ts -98 - Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Ei kestä. Sattuneesta syystä kyseinen avain löytyy auton takapaksista
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko boselift/facelift etupenkkien rungoissa ja pehmusteissa eroa nahka- ja kangasistuimien välillä?
- Jiitee
- Viestit: 4487
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Alfatex tai nahka- sama perusmuoto löytyy muistaakseni.Jarsan kirjoitti:Onko boselift/facelift etupenkkien rungoissa ja pehmusteissa eroa nahka- ja kangasistuimien välillä?
Nahka tietysti vähän liukkaampi tiukoissa serpoissa
GTA :n muodot ovat sitten toinen juttu.
JT
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mistäpäin sisustaa löytyy sisäilmankierron ilmanottokanava?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
hanskalokeron takaa, ennen puhallinta tai oikeammin puhaltimen "päältä"
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nyt tartteis tietämätön hieman apua. Lyhyesti näin...
Onko mahdollista hajoittaa lambda-anturia (ei valitettavasti itselläni tarkempaa tietoa) jakopäähihnan vaihdon yhteydessä?
Ja pidemmästi näin...
Vasta ostetun 156 JTS hihnan vaihdon jälkeen (melkein välittömästi) tempas kuuluisan "motor control system failure"n, joka samaisella pajalla todettiin hajonneeksi lambda-anturiks. Mitään kulku- tai käyntiongelmaa autossa ei ole.
Nyt auto menossa takaisin pajalle ja itseäni kiinnostaisi saada lihaa luiden ympärille, jotta lambdan uusinta menisi heidän piikkiin
Onko mahdollista hajoittaa lambda-anturia (ei valitettavasti itselläni tarkempaa tietoa) jakopäähihnan vaihdon yhteydessä?
Ja pidemmästi näin...
Vasta ostetun 156 JTS hihnan vaihdon jälkeen (melkein välittömästi) tempas kuuluisan "motor control system failure"n, joka samaisella pajalla todettiin hajonneeksi lambda-anturiks. Mitään kulku- tai käyntiongelmaa autossa ei ole.
Nyt auto menossa takaisin pajalle ja itseäni kiinnostaisi saada lihaa luiden ympärille, jotta lambdan uusinta menisi heidän piikkiin
- Pujazuba
- Viestit: 2366
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyl mä luulen että huonolla varovaisuudella voi esim käsi lipsahtaa ja vetää ylemmän lambdan johto mäsäks.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tarkensivatko yhtään mikä siinä on vikana?Axl kirjoitti:samaisella pajalla todettiin hajonneeksi lambda-anturiks. Mitään kulku- tai käyntiongelmaa autossa ei ole.
JTS:n laajakaistalambdojen liittimissä on tyyppivikana huono kontakti jolloin vikakoodia pukkaa vaikka itse anturi on ehjä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eivät (vielä) tarkentaneet muuta. Ilmeisesti testerillä ovat vaan suoraan lukeneet vikakoodin... Itseäni tässä lähinnä tällä hetkellä kiinnostaa, että kuka maksaaTuomas K kirjoitti:Tarkensivatko yhtään mikä siinä on vikana?Axl kirjoitti:samaisella pajalla todettiin hajonneeksi lambda-anturiks. Mitään kulku- tai käyntiongelmaa autossa ei ole.
JTS:n laajakaistalambdojen liittimissä on tyyppivikana huono kontakti jolloin vikakoodia pukkaa vaikka itse anturi on ehjä.
Mikäli menee omaan piikkiin, niin täytyy selvitellä sitten lisää tuota ongelmaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nyt tarkentui vika. Vikakoodi P2240, Happitunnistin 1, rivi 2, virtapiirikatkos.Tuomas K kirjoitti:Tarkensivatko yhtään mikä siinä on vikana?Axl kirjoitti:samaisella pajalla todettiin hajonneeksi lambda-anturiks. Mitään kulku- tai käyntiongelmaa autossa ei ole.
JTS:n laajakaistalambdojen liittimissä on tyyppivikana huono kontakti jolloin vikakoodia pukkaa vaikka itse anturi on ehjä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko sedanissa ja wagonissa sama iskarin yläpää takana? Tähän luuloon tulin, kun tutkailen ePeriä. Nivomateissa on vissiin eri kuin normi-iskareilla, jos kyllä niin miten eroavat? Jollain heittää faktaa aiheesta?
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kuulostaa liitinvialta. Tuo on se jakopäänpuoleinen laajakaistalambda, onhan siinä saattanut johdot liikkua jakopäätä tehdessä mikä on tuon saattanut aiheuttaa. Se liitinvika on kuitenkin tyyppivika, eli sikäli syytä ei voine yksin korjaamolle sälyttää.Axl kirjoitti:Nyt tarkentui vika. Vikakoodi P2240, Happitunnistin 1, rivi 2, virtapiirikatkos.Tuomas K kirjoitti:Tarkensivatko yhtään mikä siinä on vikana?Axl kirjoitti:samaisella pajalla todettiin hajonneeksi lambda-anturiks. Mitään kulku- tai käyntiongelmaa autossa ei ole.
JTS:n laajakaistalambdojen liittimissä on tyyppivikana huono kontakti jolloin vikakoodia pukkaa vaikka itse anturi on ehjä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
P2240 O2 Sensor Positive Current Control Circuit/Open Bank 2 Sensor 1
Joo todennäkoisesti liitinvika mutta käsittääkseni se vaihdelaatikon puoleinen anturi.
http://img.photobucket.com/albums/v493/ ... xhaust.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse olen vastaavan vian korjannut kiertämällä hieman liittimen urosnastoja ja laittamalla tiukkaan pakettiin nippusiteillä. Ja samanlainen liitin ja vika löytyi 06 octavista.
Ja Ruotsalaisten ratkaisu ongelmaan:
http://www.alfaromeo.org/ed/dl_mess_dok ... Cache=5126" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo todennäkoisesti liitinvika mutta käsittääkseni se vaihdelaatikon puoleinen anturi.
http://img.photobucket.com/albums/v493/ ... xhaust.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse olen vastaavan vian korjannut kiertämällä hieman liittimen urosnastoja ja laittamalla tiukkaan pakettiin nippusiteillä. Ja samanlainen liitin ja vika löytyi 06 octavista.
Ja Ruotsalaisten ratkaisu ongelmaan:
http://www.alfaromeo.org/ed/dl_mess_dok ... Cache=5126" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Saattoi olla sekinqwe kirjoitti:käsittääkseni se vaihdelaatikon puoleinen anturi.
Aukaisee tyhjän sivun...qwe kirjoitti:Ja Ruotsalaisten ratkaisu ongelmaan:
http://www.alfaromeo.org/ed/dl_mess_dok ... Cache=5126" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joo ei toimi linkki näemmä suoraan mutta tuo googleen; "10.03 05LambdaproblemJTS pdf"Tuomas K kirjoitti:Saattoi olla sekinqwe kirjoitti:käsittääkseni se vaihdelaatikon puoleinen anturi.
Aukaisee tyhjän sivun...qwe kirjoitti:Ja Ruotsalaisten ratkaisu ongelmaan:
http://www.alfaromeo.org/ed/dl_mess_dok ... Cache=5126" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
niin pääsee sivustolle mistä sen löysin.
- Hammond
- Viestit: 35
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
- Car(s): Tonale Veloce -22
Ex: Giulietta 1.4 MA 170 TCT -16, 156 SW JTS 2.0 -05
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Avaimella lähti jumittavat kaukovalokotelot helposti auki, lähivalojen kansille tuotakin avainta oli hiukka haastavampi saada mahtumaan sinne kulmiin, mutta ne olikin sen verran löysällä, että aukesivat lopulta nakkisormien voimin.. silikonia tiivisteisiin ja kaikki kannet liikkuvat nyt ongelmitta.EdotL kirjoitti: [kuva: öljysuodatinavain]
Ja silikonia niihin tiivisteisiin.
Ekana päivänä ajattelin, että vaihdan kaikki polttimot, kun oli luppoaikaa about 45min. Pelkkien kaukovalojen kanssa ähellettyä 30min ja huomattua, että toista polttimoa ei vain käsikopelotuntumalla saanut oikein paikoilleen oli ajanpuutteen takia pakko luovuttaa (taas kerran, omasta mielestä helppo 5min. homma, 30 min kulunut, homma puolitiessä ja kirosanoja vuodatettu)
Illalla googlailua ja ulkomaan foorumeiden selailuja, loppujenlopuksi löytyi seuraava linkki (ajattelin pistää tänne jakoon, koska tästä oli ainakin itselle apua tässä nk. yksinkertaisessa hommassa äärettömän paljon, ne jotka on onnistuneesti polttimoja vaihdelleet ei varmaan ohjetta kaipaa, mutta aina löytyy joku uusi auton omistaja jne.) ... näillä ohjein kuitenkin seuraavana päivänä sain kaikki polttimot vaihdettua alle puoleen tuntiin ja ainoastaan muutamien sormien rystyset verillä :
http://sites.google.com/site/alfaromeo156headlights/
Ja tuo sama tyyppi on tehnyt läjätolkulla vastaavia ohjeita selkeillä kuvilla varustettuna- kun muistaa seurailla noita lontoonkielen linkkejä, ellei nyt välttämättä tanskaksi halua:
https://sites.google.com/site/alfaromeo ... tionslink/
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyselen kanssa tyhmiä 156:sta, eli mistä näkee koska jakohihna on vaihtokunnossa? 10v 2.4 JTD:n jakopää on purettu esiin ja uudet jakopään osat hankittuna, mutten osaa nähdä mitään syytä hihnan vaihdolle, (paitsi epätietoisuuden edellisen vaihtoajankohdan suhteen). Autossa on paikoillaan samanlainen Gatesin hihna kuin ostamani, siinä ei näy mitään kulumaa hammaspuolella, hampaiden juurissa, eikä selkäpuolellakaan. Tekstit on todella selkeästi luettavissa, jne. Oikeastaan ainoa ero uuteen on se että vanha on hiukan likaisempi. Ohjainrullatkin näyttävät ihan uusilta.
Ollaan ajettu itse autolla 30tkm, eli ainakin sen verran on tuolla jakopäällä jo ajettu. Myyjän (saksalainen Alfoihin erikoistunut jobbari) väitti että jakopää olisi vaihdettu jossain 116tkm kohdalla, eli sillä olisi muka ajettu nyt jo 120tkm, ei voi kyllä mitenkään pitää paikkaansa. auton huoltohistoriassakaan ei ole mitään mainintaa hihnanvaihdosta, taisi jobbari vetää km-määrän hatusta.
Kuinka nopeasti noista jakohihnoista lähtee esim tekstit pois, ja koska hihnassa alkaa näkyä muitakin kulumisen merkkejä, luulisin että 120tkm:n vaihtohekellä hihna alkaisi oleman jo aika kulunut, ja rullat myöskin, ei sitä varmaan enää uudenveroisena pitäisi näkemänsä perusteella?
Ei tekisi mieli vaihtaa hihnaa, rullia, kiristintä ja vesipumppua ihan vain varmuuden vuoksi, vaan pitäisi jotenkin määritellä km-määrä mitä tuolla nykyisellä hihnalla voisi ajaa, olisiko se esimerkiksi jotain väliltä 40-90tkm, se pitäisi päättää. Parasta olisi kait muistaa silloin tällöin tsekata hihnan kuntoa ja kireyttä ylämuovisuojan irrottamalla, niin näkisi ajantasaisen tilanteen.
Ei ole tullut näiden kuminauhakoneiden kanssa aiemmin puljailtua niin siksi hiukan typerähköjä kysymyksiä.
Onko Herttoniemen lähistöllä kenelläkään OBD-lukijaa ja läppäriä diagnostiikkasoftan kera, pitäisi saada selville mikä moottorinohjauksen vikakoodi autossa on päällä? Alfa on pois tieliikennekäytöstä ja pukkien päällä joten sitä ei pääse ajamaan mihinkään, vaan tsekkaus tarttis tehdä kotipihassa, maksaisin ilman muuta vaivanpalkkaa vikakoodin lukemisesta
Vikavalo on palanut viime syksystä saakka, ei ole vaikuttanut millään tavalla auton käyttäytymiseen, mutta nyt muun rempan yhteydessä olisi hyvä selvittää mitä herjaa.
Ollaan ajettu itse autolla 30tkm, eli ainakin sen verran on tuolla jakopäällä jo ajettu. Myyjän (saksalainen Alfoihin erikoistunut jobbari) väitti että jakopää olisi vaihdettu jossain 116tkm kohdalla, eli sillä olisi muka ajettu nyt jo 120tkm, ei voi kyllä mitenkään pitää paikkaansa. auton huoltohistoriassakaan ei ole mitään mainintaa hihnanvaihdosta, taisi jobbari vetää km-määrän hatusta.
Kuinka nopeasti noista jakohihnoista lähtee esim tekstit pois, ja koska hihnassa alkaa näkyä muitakin kulumisen merkkejä, luulisin että 120tkm:n vaihtohekellä hihna alkaisi oleman jo aika kulunut, ja rullat myöskin, ei sitä varmaan enää uudenveroisena pitäisi näkemänsä perusteella?
Ei tekisi mieli vaihtaa hihnaa, rullia, kiristintä ja vesipumppua ihan vain varmuuden vuoksi, vaan pitäisi jotenkin määritellä km-määrä mitä tuolla nykyisellä hihnalla voisi ajaa, olisiko se esimerkiksi jotain väliltä 40-90tkm, se pitäisi päättää. Parasta olisi kait muistaa silloin tällöin tsekata hihnan kuntoa ja kireyttä ylämuovisuojan irrottamalla, niin näkisi ajantasaisen tilanteen.
Ei ole tullut näiden kuminauhakoneiden kanssa aiemmin puljailtua niin siksi hiukan typerähköjä kysymyksiä.
Onko Herttoniemen lähistöllä kenelläkään OBD-lukijaa ja läppäriä diagnostiikkasoftan kera, pitäisi saada selville mikä moottorinohjauksen vikakoodi autossa on päällä? Alfa on pois tieliikennekäytöstä ja pukkien päällä joten sitä ei pääse ajamaan mihinkään, vaan tsekkaus tarttis tehdä kotipihassa, maksaisin ilman muuta vaivanpalkkaa vikakoodin lukemisesta
Vikavalo on palanut viime syksystä saakka, ei ole vaikuttanut millään tavalla auton käyttäytymiseen, mutta nyt muun rempan yhteydessä olisi hyvä selvittää mitä herjaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos hihnan iästä ei ole mitään varmaa tietoa, muuta kuin että ainakaan se ei ole uusi, niin siitähän sen tietää että se on aiheellista vaihtaa. Jakopään rojujen hinta on aika pieni hinta verrattuna siihen vaihtoehtoon että se hihna pettää.
Kyllä ne hihnat tuntuu aika hyvän näköisenä pysyvän varsin pitkään.
Kyllä ne hihnat tuntuu aika hyvän näköisenä pysyvän varsin pitkään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olen kyllä sitä mieltä että jos tuo noin hyväkuntoinen hihna pettää niin sitten voi pettää ihan yhtä lailla uusikin. Olkoon tuo nyt sitten vaikkapa 50tkm ajettu, ja sovin itseni kanssa että seuraava vaihtokerta tapahtuu 70tkm:n päästä.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tyttöystävälle hankitussa V6:sen huoltokirjassa oli merkintä jakohihnan vaihdosta vuonna -06 ja n. 50tkm sitten. En uskaltanut ajaa kuin himaan ja sieltä hihnan vaihtoon. Vanha hihna oli ihan hyvässä kunnossa. Asentaja epäili että hihna on vaihdettu tuon ajankohdan jälkeen.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
samaa mieltä tuomas k:on kanssa, laitat nyt muutaman satasen siihen, sen sijaan että laitat sit myöhemmin jonkin nelinumeroisen luvun joka taitaa alkaa vähintään kakkosella.Tuomas K kirjoitti:Jos hihnan iästä ei ole mitään varmaa tietoa, muuta kuin että ainakaan se ei ole uusi, niin siitähän sen tietää että se on aiheellista vaihtaa. Jakopään rojujen hinta on aika pieni hinta verrattuna siihen vaihtoehtoon että se hihna pettää.
Kyllä ne hihnat tuntuu aika hyvän näköisenä pysyvän varsin pitkään.
- Dio Natale
- Viestit: 864
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Cebu PH
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Yksi hyvä keino pelata uhkapeliä on myös mennä ray lle pelaamaan korttia että meneekö kaikki vai ei
molex to sata, lose all your data.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei tarvitsisi laittaa yhtään satasta koska jakopään kamppeet on tuossa vieressä, ja jakopää oli purettu esiin. Ei aiheuttanut toimenpiteitä, hihna ja rullat todettu uudenveroisiksi, säästyypä seuraavaan kertaan nuo tarvikkeet
Jos tuosta nyt hihna jostain käsittämättömästä syystä katkea niin nappaa kannen ylös ja vaihtaa muutaman venttiilin, no big deal
Eikös noiden Gatesin hihnojen pitäisi kestää jotain 200tkm?
Mikä logiikka muuten on tuolla moniurahihnan yhdellä rullalla jossa on kiinnityspultti epäkeskeisesti, kuuluuko uudella hihnalla se rulla jättää niin että hihna on mahdollisimman löysä, vai onko italialainen muutenvaan porannut rullan kiinnityspultin reiän huti keskikohdasta?
Jos tuosta nyt hihna jostain käsittämättömästä syystä katkea niin nappaa kannen ylös ja vaihtaa muutaman venttiilin, no big deal
Eikös noiden Gatesin hihnojen pitäisi kestää jotain 200tkm?
Mikä logiikka muuten on tuolla moniurahihnan yhdellä rullalla jossa on kiinnityspultti epäkeskeisesti, kuuluuko uudella hihnalla se rulla jättää niin että hihna on mahdollisimman löysä, vai onko italialainen muutenvaan porannut rullan kiinnityspultin reiän huti keskikohdasta?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olikos tuo muuten niitä moottoreita joissa hihnan vaihtoväli on 150 tkm ja vesipumppu leipoo kiinni sadantonnin jälkeen?
- hjpp
- Viestit: 1967
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei, se on tämä nelipyttyinen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jääkös 156:essa Airbagin herja päälle jos autoon laittaa virrat päälle etupenkkien ollessa pois? Vai nollautuuko bagin herjavalo itsestään kun "vika" on pois eli penkit johtoineen paikoillaan?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei nollaudu, eli tarvitset jonkun nollaamaan sen koodin. Itsehän Albertollia hyödynsin tässä, kun keskikonsolin sähköjä ropelsin ja sain vikavalon syttymään....
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En tiedä mistä tämä on peräisin, mutta hihnat kestävät vaihtovälin, kaikki sen jälkeen on puhdasta lottoa. Jos joku olisi esimerkiksi edellisen 156;n kanssa sanonnut, että nyt on Gatesin hihna joka kestää 200tkm, niin olisin silti vaihtannut 60 jälkeen viimeistäänSautio kirjoitti: Eikös noiden Gatesin hihnojen pitäisi kestää jotain 200tkm?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eikös se ole enemmänkin niin, että kiristimestä loppuu säätövara -> hihna löystyy -> napsahtaa. Tai hyppää, tai tipahtaa. Tai sitten vesipumppu kestää 100tkm ja laukoo, ohjuri pettää ja silppuaa hihnan... Liian monta halpaa osaa, mitkä voivat hajota ikävästi hajottaen kaiken muunkin. Eli summasummarum: eiköhän se itse hihna kestä vaikka miten kauan, muttakun ne muut kilkkeet hajoaa ja rikkoo hihnan.
Itselläni hihnanvaihto kesällä '12 2.0tessuun. Edellisen kerran tehty huoltokirjan mukaan '07, mutta automyyjän vakuutteluiden mukaan '09. Oli jo tuossa vaiheessa heittänyt puolikkaalla hampaalla pakopuolella jako ja ilmeisesti hihna hyvinkin väsähtäneen oloinen. Vesipumppukin selvästi vuotanut jo vähäsen, kun tuon operaation jälkeen nesteet lopettivat häviämisen...
Itselläni hihnanvaihto kesällä '12 2.0tessuun. Edellisen kerran tehty huoltokirjan mukaan '07, mutta automyyjän vakuutteluiden mukaan '09. Oli jo tuossa vaiheessa heittänyt puolikkaalla hampaalla pakopuolella jako ja ilmeisesti hihna hyvinkin väsähtäneen oloinen. Vesipumppukin selvästi vuotanut jo vähäsen, kun tuon operaation jälkeen nesteet lopettivat häviämisen...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Itselläni hihnanvaihto kesällä '12 2.0tessuun. Edellisen kerran tehty huoltokirjan mukaan '07, mutta automyyjän vakuutteluiden mukaan '09. Oli jo tuossa vaiheessa heittänyt puolikkaalla hampaalla pakopuolella jako ja ilmeisesti hihna hyvinkin väsähtäneen oloinen. Vesipumppukin selvästi vuotanut jo vähäsen, kun tuon operaation jälkeen nesteet lopettivat häviämisen...
Miten voi jako heittää "puolikkaalla hampaalla". Vesipumpun kyllä ymmärrän.
Miten voi jako heittää "puolikkaalla hampaalla". Vesipumpun kyllä ymmärrän.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tattis tiedosta, ei siis pidä kokeilla virtoja päälle ennenkuin penkit on paikoillaan.Aquatica kirjoitti:Ei nollaudu, eli tarvitset jonkun nollaamaan sen koodin. Itsehän Albertollia hyödynsin tässä, kun keskikonsolin sähköjä ropelsin ja sain vikavalon syttymään....
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Kannattaa myös pitää se akku irti... Ei nimittäin paljoa virtoja tarvitse käyttää päällä ja aiheuttaa vikakoodia, näin olen ainakin ymmärtänyt
^^
Näin. Tarkoittikohan puolta astetta? En usko. Mutta tuo "puolisen hammasta" vinossa ollut jako ei ole ihan kerta tai kaksi, kun kuullut. Täällä monellakin jakoa tsekattaessa on ollut vinossa juurikin puolikkaan hampaan verta - tai 1,5, tai muuta tuommosta. Tarkoittaakohan toi sitä, että itsessään hihna on OK, mutta nokan asento on vaan puolisen hampaan verran väärässä? Joku viisas voisi selventää
Kannattaa myös pitää se akku irti... Ei nimittäin paljoa virtoja tarvitse käyttää päällä ja aiheuttaa vikakoodia, näin olen ainakin ymmärtänyt
^^
Näin. Tarkoittikohan puolta astetta? En usko. Mutta tuo "puolisen hammasta" vinossa ollut jako ei ole ihan kerta tai kaksi, kun kuullut. Täällä monellakin jakoa tsekattaessa on ollut vinossa juurikin puolikkaan hampaan verta - tai 1,5, tai muuta tuommosta. Tarkoittaakohan toi sitä, että itsessään hihna on OK, mutta nokan asento on vaan puolisen hampaan verran väärässä? Joku viisas voisi selventää
- VMTD
- Viestit: 3367
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei ne hihnat ole dieselissä niin arkoja kuin bensavehkeissä. Kun hihnalla on ajettu 80-90 tkm se alkaa näkyä jo hihnan huonokuntoisuutena ja silloin kannattaa vaihtaa, aikarajakin joka on 3 vuotta on liioiteltua ja käytössä vain pohjoismaissa. Onhan tietty talviolot hieman rasittavampia.
Itsellä oli hihnan vaihtoväli spiderin 16v koneessa 6 vuotta ja 28 tkm., eikä missään vaiheessa pelottanut etteikö kestäisi.
Itsellä oli hihnan vaihtoväli spiderin 16v koneessa 6 vuotta ja 28 tkm., eikä missään vaiheessa pelottanut etteikö kestäisi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Boselift ja uudemmissa valo sammuu itsekseen, vanhemmissa pitää nollata!Sautio kirjoitti:Jääkös 156:essa Airbagin herja päälle jos autoon laittaa virrat päälle etupenkkien ollessa pois? Vai nollautuuko bagin herjavalo itsestään kun "vika" on pois eli penkit johtoineen paikoillaan?
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei sammu Boseliftissä.
<- Tuossa ainakaan...
<- Tuossa ainakaan...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Pitäisi sammua boseissa, jos se toimii kuten suunniteltu.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mites 103kW:n 2.4JTD:stä saa kätevimmin disabloitua EGR:n, siis onko jollakulla tuohon sopivaa softaa jolla sen saisi pois pelistä ECU:sta, vai riittäisikö jos Ebay:sta tilaisi sellaisen rei'itetyn levyn jonka läpi ei menisi kuin murto-osa saasteista jolloin kait softaan ei tarvitsisi kajota?
Edelleenkin olisi tarvetta vikakoodin lukupalvelulle pk-seudulla
Edelleenkin olisi tarvetta vikakoodin lukupalvelulle pk-seudulla
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Albertolli
- Viestit: 4205
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Koodien luku onnistuu. Esim Koivuhaassa kun sinnepäin on muutenkin menoa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- buctu
- Viestit: 520
- Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
- Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
- Paikkakunta: Jyväskylä -rock city
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Search.Sautio kirjoitti:Mites 103kW:n 2.4JTD:stä saa kätevimmin disabloitua EGR:n, siis onko jollakulla tuohon sopivaa softaa jolla sen saisi pois pelistä ECU:sta, vai riittäisikö jos Ebay:sta tilaisi sellaisen rei'itetyn levyn jonka läpi ei menisi kuin murto-osa saasteista jolloin kait softaan ei tarvitsisi kajota?
Edelleenkin olisi tarvetta vikakoodin lukupalvelulle pk-seudulla
Vikakoodin lukupalveluaKeltsi kirjoitti:Siitä pystyy ja kannattaa tulpata koko EGR pois pelistä. Paras tapa on irroittaa EGR-venttiililtä (sijaitsee pakosarjan päällä) imusarjaan tuleva putki ja tehdä sen molempiin päihin vaikka 1mm alumiinilevystä sokea lätkä kiinnityspintojen väliin. Tällöin EGR-venttiilin ohjaus-solenoidi saa elää vapaasti oma boksin ohjaamaa elämäänsä, mutta pakokaasut menevät sinne minne niiden kuuluukin, eli ulos moottorista.
Tämä Euro2 normien mukainen JTD on siitä hyvä, ettei se sytytä tulppauksesta vikavaloa vaikka siitä tuleekin vikakoodi. Boksi huomaa ettei ilmamääräämittarin arvoissa tapahdu mitään muutosta EGR:n avautuessa, vaikka pitäisi. Uudemmissa syttyy ruiskun häiriövalo EGR:n tulppaamisesta.
"Too much ain't enough"
- masaboy
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
- Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01
Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Minkä tyypin kanta noissa keskikonsolin säätimien ja mittarien polttimoissa on, jos vaihdan ne led-polttimoiksi?
Tulisi sitten kerralla hankittua oikeat. Thanks!
Tulisi sitten kerralla hankittua oikeat. Thanks!