Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mulla olis kans yhdet toimivat mustat peilit, joiden alumiiniset on hapettuneet niin rumaksi, että kaipaavat kunnostusta.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Hammond
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
Car(s): Tonale Veloce -22
Ex: Giulietta 1.4 MA 170 TCT -16, 156 SW JTS 2.0 -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hammond »

Tuota itse peilin kuorta + sähkökääntelyä en tarvitse, se on aivan kunnossa ... riittää tuo pelkkä peililasi, jonka taustalla tuo lämpöelementti - tuo lämpöelementti siis tässä tapauksessa se, joka lienee kaput, mutta nuo sivupeilien lasien pinnatkin sen verran naarmuilla, että harkinnassa on josko uusisi sekä kuskin että pelkääjän puolen peilit, kunhan oikeat löytyy jostain. :)

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^heikka toimittaa kyllä, olen toisen vaihtanut ja hommana mukava.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Finest kirjoitti:^Kompura? Muuttuuko ääni yhtään, kun räppää ilmastointinappia?
ei, tänään n.250km jälkeen sointi on muuttunut ehkä vähän matalammaksi/karkeammaksi/kovemmaksi

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Hammond kirjoitti:Kuskin puolen sivupeilin sähkölämmitys näyttää lopettaneen toimintansa.

Täältä ja ulkomaan foorumeilta selailemalla ainakin löytyi vinkkiä, miten peilin saa irti ja vaihdettua jne.

Ja eBaysta löytyy pilvin pimein tarvikepeilejä, ja googlen avulla muutenkin, etupäässä Briteistä jostain syystä. Mutta jostain ulkomaiselta foorumilta lueskelin, että oli todella negatiivisia kommentteja tarvikepeilistä, ei sopinut edes kunnolla peilinkuoren sisään ja oli liian paksu ja muutenkin mitoitus ei vastannut originaaliosaa.

Kysymys siis:

Mistä löytyisi originaalivaraosana noita sivupeilejä? Ahkera googlettaminen tuntui aina vain ohjaavan näihin geneerisiin tarvikepeileihin.


Kyse olisi siis jostain tämänkaltaisesta, peili + lämmityselementti:
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-102-ALFA- ... 231e0bb13a" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo olisi muuten täysin passeli, mutta joku tuossa eBay-ilmossa hieman antaa vaikutelman, että puhutaan että "manufacturer: Alfa Romeo", mutta alempana on jotain että "OEM quality", mutta kaikesta jää sellainen fiilis, että ei tässä välttämättä ihan originaalivaraosaa kaupata. Voin olla toki väärässäkin, jos joku kuvasta tunnistaa tuon Alfan omaksi osaksi, niin vinkkejä otetaan vastaan. :)
mulla olis peilejä täydellisinä 30 e kpl + pk taikka nouto espoosta

edit: mustat peilit siis

yt. w.matikkala

0466655500

Avatar
Nikodemus
Viestit: 233
Liittynyt: 19 Syys 2011, 15:13
Car(s): 156 V6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nikodemus »

Mulla alkoi palamaan surullisen kuuluisa airbagvalo subbarin asennuksen yhteydessä. Viittaisi siihen kun sulakkeita tutkailin, koska airbagin johtoihin en todellakaan koskenut. Saako tuota kuitattua nyt muuten kuin testerillä (esim. akunkenkä "resetillä"), vai voiko edes tuo valon ilmaantuminen johtua sulakkeiden tutkailusta..?
Viva la Italia

Avatar
Hammond
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
Car(s): Tonale Veloce -22
Ex: Giulietta 1.4 MA 170 TCT -16, 156 SW JTS 2.0 -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hammond »

Onko jotain työkalua, millä saisi helposti nuo ajovalojen / kaukovalojen polttimoita vaihdettaessa sieltä konetilan puolelta ne lamppujen muovikannet auki?

Toiselta puolelta sain kaukovalon/parkin kannen auki tappelun jälkeen, ja parkin vaihdettua, mutta nyt syyspimeille tekis mieli vahtaa ajovalot ja kaukovalot, mutta toisella puolella on nuo muovikannet niin jumissa, ettei nakkisormilla tuolla ahtaassa saa millään voimaa tarttua ja vääntää auki. Ja pihdeillä kun hölmö tarrasin siitä ylöspäin kello 12:aan osoittavasta muovisesta "listasta", niin sehän lähti ensitilassa pihtien mukaan, ei tuo konetilassa muutamia kesiä ja talvia haurastunut muovi kestä otteita.

Papukaijat ei mahdu tuonne, että saisi kunnon otteen koko tuosta muovikannesta, nyt jäi mieleen ainoastaan, että jos ne ihan oikeasti meinaa noita säännöllisesti korjaamoilla availla (jonkinlainen rasva varmaan kierteissä/tiivisteissä auttaisi ainakin seuraavaa avauskertaa), niin pakko olla joku työkalu, jolla nuo aivan jumiin virttäneet muovikannet saa ruuvattua auki. Mutta mikä? :)

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Hammond kirjoitti:Onko jotain työkalua, millä saisi helposti nuo ajovalojen / kaukovalojen polttimoita vaihdettaessa sieltä konetilan puolelta ne lamppujen muovikannet auki?
Kuva
Ja silikonia niihin tiivisteisiin.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Omakohtaisia ongelmia noiden kanssa ei ole ollut, mutta ekana voisi tulla mieleen kokeilla autotallivarustuksesta öljynsuodatinavainta. Esim kumisella lenkillä olevaa.

edit: hidas

Avatar
Hammond
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
Car(s): Tonale Veloce -22
Ex: Giulietta 1.4 MA 170 TCT -16, 156 SW JTS 2.0 -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hammond »

EdotL kirjoitti:
Hammond kirjoitti:Onko jotain työkalua, millä saisi helposti nuo ajovalojen / kaukovalojen polttimoita vaihdettaessa sieltä konetilan puolelta ne lamppujen muovikannet auki?
[kuva]
Ja silikonia niihin tiivisteisiin.
No perhana. Nopeasti tuli vastaus tyhmään kysymykseen. Suurkiitokset! :)

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

^ Ei kestä. Sattuneesta syystä kyseinen avain löytyy auton takapaksista :-D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Onko boselift/facelift etupenkkien rungoissa ja pehmusteissa eroa nahka- ja kangasistuimien välillä?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4361
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jarsan kirjoitti:Onko boselift/facelift etupenkkien rungoissa ja pehmusteissa eroa nahka- ja kangasistuimien välillä?
Alfatex tai nahka- sama perusmuoto löytyy muistaakseni.
Nahka tietysti vähän liukkaampi tiukoissa serpoissa :wink:
GTA :n muodot ovat sitten toinen juttu.
JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja stinger »

Mistäpäin sisustaa löytyy sisäilmankierron ilmanottokanava?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

hanskalokeron takaa, ennen puhallinta tai oikeammin puhaltimen "päältä"
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Axl
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Syys 2012, 00:11
Car(s): Ex- '03 156 JTS
Paikkakunta: Kotka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Axl »

Nyt tartteis tietämätön hieman apua. Lyhyesti näin...

Onko mahdollista hajoittaa lambda-anturia (ei valitettavasti itselläni tarkempaa tietoa) jakopäähihnan vaihdon yhteydessä?

Ja pidemmästi näin...
Vasta ostetun 156 JTS hihnan vaihdon jälkeen (melkein välittömästi) tempas kuuluisan "motor control system failure"n, joka samaisella pajalla todettiin hajonneeksi lambda-anturiks. Mitään kulku- tai käyntiongelmaa autossa ei ole.
Nyt auto menossa takaisin pajalle ja itseäni kiinnostaisi saada lihaa luiden ympärille, jotta lambdan uusinta menisi heidän piikkiin :)

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2335
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kyl mä luulen että huonolla varovaisuudella voi esim käsi lipsahtaa ja vetää ylemmän lambdan johto mäsäks.
Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Axl kirjoitti:samaisella pajalla todettiin hajonneeksi lambda-anturiks. Mitään kulku- tai käyntiongelmaa autossa ei ole.
Tarkensivatko yhtään mikä siinä on vikana?

JTS:n laajakaistalambdojen liittimissä on tyyppivikana huono kontakti jolloin vikakoodia pukkaa vaikka itse anturi on ehjä.

Axl
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Syys 2012, 00:11
Car(s): Ex- '03 156 JTS
Paikkakunta: Kotka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Axl »

Tuomas K kirjoitti:
Axl kirjoitti:samaisella pajalla todettiin hajonneeksi lambda-anturiks. Mitään kulku- tai käyntiongelmaa autossa ei ole.
Tarkensivatko yhtään mikä siinä on vikana?

JTS:n laajakaistalambdojen liittimissä on tyyppivikana huono kontakti jolloin vikakoodia pukkaa vaikka itse anturi on ehjä.
Eivät (vielä) tarkentaneet muuta. Ilmeisesti testerillä ovat vaan suoraan lukeneet vikakoodin... Itseäni tässä lähinnä tällä hetkellä kiinnostaa, että kuka maksaa :)
Mikäli menee omaan piikkiin, niin täytyy selvitellä sitten lisää tuota ongelmaa.

Axl
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Syys 2012, 00:11
Car(s): Ex- '03 156 JTS
Paikkakunta: Kotka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Axl »

Tuomas K kirjoitti:
Axl kirjoitti:samaisella pajalla todettiin hajonneeksi lambda-anturiks. Mitään kulku- tai käyntiongelmaa autossa ei ole.
Tarkensivatko yhtään mikä siinä on vikana?

JTS:n laajakaistalambdojen liittimissä on tyyppivikana huono kontakti jolloin vikakoodia pukkaa vaikka itse anturi on ehjä.
Nyt tarkentui vika. Vikakoodi P2240, Happitunnistin 1, rivi 2, virtapiirikatkos.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Onko sedanissa ja wagonissa sama iskarin yläpää takana? Tähän luuloon tulin, kun tutkailen ePeriä. Nivomateissa on vissiin eri kuin normi-iskareilla, jos kyllä niin miten eroavat? Jollain heittää faktaa aiheesta?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Axl kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Axl kirjoitti:samaisella pajalla todettiin hajonneeksi lambda-anturiks. Mitään kulku- tai käyntiongelmaa autossa ei ole.
Tarkensivatko yhtään mikä siinä on vikana?

JTS:n laajakaistalambdojen liittimissä on tyyppivikana huono kontakti jolloin vikakoodia pukkaa vaikka itse anturi on ehjä.
Nyt tarkentui vika. Vikakoodi P2240, Happitunnistin 1, rivi 2, virtapiirikatkos.
Kuulostaa liitinvialta. Tuo on se jakopäänpuoleinen laajakaistalambda, onhan siinä saattanut johdot liikkua jakopäätä tehdessä mikä on tuon saattanut aiheuttaa. Se liitinvika on kuitenkin tyyppivika, eli sikäli syytä ei voine yksin korjaamolle sälyttää.

qwe
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2007, 13:15
Car(s): 159
EX:156JTSx2
Paikkakunta: Nastola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja qwe »

P2240 O2 Sensor Positive Current Control Circuit/Open Bank 2 Sensor 1

Joo todennäkoisesti liitinvika mutta käsittääkseni se vaihdelaatikon puoleinen anturi.
http://img.photobucket.com/albums/v493/ ... xhaust.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse olen vastaavan vian korjannut kiertämällä hieman liittimen urosnastoja ja laittamalla tiukkaan pakettiin nippusiteillä. Ja samanlainen liitin ja vika löytyi 06 octavista.


Ja Ruotsalaisten ratkaisu ongelmaan:
http://www.alfaromeo.org/ed/dl_mess_dok ... Cache=5126" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

qwe kirjoitti:käsittääkseni se vaihdelaatikon puoleinen anturi.
Saattoi olla sekin :)
qwe kirjoitti:Ja Ruotsalaisten ratkaisu ongelmaan:
http://www.alfaromeo.org/ed/dl_mess_dok ... Cache=5126" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Aukaisee tyhjän sivun...

qwe
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2007, 13:15
Car(s): 159
EX:156JTSx2
Paikkakunta: Nastola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja qwe »

Tuomas K kirjoitti:
qwe kirjoitti:käsittääkseni se vaihdelaatikon puoleinen anturi.
Saattoi olla sekin :)
qwe kirjoitti:Ja Ruotsalaisten ratkaisu ongelmaan:
http://www.alfaromeo.org/ed/dl_mess_dok ... Cache=5126" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Aukaisee tyhjän sivun...
Joo ei toimi linkki näemmä suoraan mutta tuo googleen; "10.03 05LambdaproblemJTS pdf"
niin pääsee sivustolle mistä sen löysin.

Avatar
Hammond
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
Car(s): Tonale Veloce -22
Ex: Giulietta 1.4 MA 170 TCT -16, 156 SW JTS 2.0 -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hammond »

EdotL kirjoitti: [kuva: öljysuodatinavain]
Ja silikonia niihin tiivisteisiin.
Avaimella lähti jumittavat kaukovalokotelot helposti auki, lähivalojen kansille tuotakin avainta oli hiukka haastavampi saada mahtumaan sinne kulmiin, mutta ne olikin sen verran löysällä, että aukesivat lopulta nakkisormien voimin.. silikonia tiivisteisiin ja kaikki kannet liikkuvat nyt ongelmitta.

Ekana päivänä ajattelin, että vaihdan kaikki polttimot, kun oli luppoaikaa about 45min. Pelkkien kaukovalojen kanssa ähellettyä 30min ja huomattua, että toista polttimoa ei vain käsikopelotuntumalla saanut oikein paikoilleen oli ajanpuutteen takia pakko luovuttaa (taas kerran, omasta mielestä helppo 5min. homma, 30 min kulunut, homma puolitiessä ja kirosanoja vuodatettu) :)

Illalla googlailua ja ulkomaan foorumeiden selailuja, loppujenlopuksi löytyi seuraava linkki (ajattelin pistää tänne jakoon, koska tästä oli ainakin itselle apua tässä nk. yksinkertaisessa hommassa äärettömän paljon, ne jotka on onnistuneesti polttimoja vaihdelleet ei varmaan ohjetta kaipaa, mutta aina löytyy joku uusi auton omistaja jne.) ... näillä ohjein kuitenkin seuraavana päivänä sain kaikki polttimot vaihdettua alle puoleen tuntiin ja ainoastaan muutamien sormien rystyset verillä :D :
http://sites.google.com/site/alfaromeo156headlights/

Ja tuo sama tyyppi on tehnyt läjätolkulla vastaavia ohjeita selkeillä kuvilla varustettuna- kun muistaa seurailla noita lontoonkielen linkkejä, ellei nyt välttämättä tanskaksi halua:
https://sites.google.com/site/alfaromeo ... tionslink/

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Kyselen kanssa tyhmiä 156:sta, eli mistä näkee koska jakohihna on vaihtokunnossa? 10v 2.4 JTD:n jakopää on purettu esiin ja uudet jakopään osat hankittuna, mutten osaa nähdä mitään syytä hihnan vaihdolle, (paitsi epätietoisuuden edellisen vaihtoajankohdan suhteen). Autossa on paikoillaan samanlainen Gatesin hihna kuin ostamani, siinä ei näy mitään kulumaa hammaspuolella, hampaiden juurissa, eikä selkäpuolellakaan. Tekstit on todella selkeästi luettavissa, jne. Oikeastaan ainoa ero uuteen on se että vanha on hiukan likaisempi. Ohjainrullatkin näyttävät ihan uusilta.
Ollaan ajettu itse autolla 30tkm, eli ainakin sen verran on tuolla jakopäällä jo ajettu. Myyjän (saksalainen Alfoihin erikoistunut jobbari) väitti että jakopää olisi vaihdettu jossain 116tkm kohdalla, eli sillä olisi muka ajettu nyt jo 120tkm, ei voi kyllä mitenkään pitää paikkaansa. auton huoltohistoriassakaan ei ole mitään mainintaa hihnanvaihdosta, taisi jobbari vetää km-määrän hatusta.
Kuinka nopeasti noista jakohihnoista lähtee esim tekstit pois, ja koska hihnassa alkaa näkyä muitakin kulumisen merkkejä, luulisin että 120tkm:n vaihtohekellä hihna alkaisi oleman jo aika kulunut, ja rullat myöskin, ei sitä varmaan enää uudenveroisena pitäisi näkemänsä perusteella?

Ei tekisi mieli vaihtaa hihnaa, rullia, kiristintä ja vesipumppua ihan vain varmuuden vuoksi, vaan pitäisi jotenkin määritellä km-määrä mitä tuolla nykyisellä hihnalla voisi ajaa, olisiko se esimerkiksi jotain väliltä 40-90tkm, se pitäisi päättää. Parasta olisi kait muistaa silloin tällöin tsekata hihnan kuntoa ja kireyttä ylämuovisuojan irrottamalla, niin näkisi ajantasaisen tilanteen.

Ei ole tullut näiden kuminauhakoneiden kanssa aiemmin puljailtua niin siksi hiukan typerähköjä kysymyksiä.

Onko Herttoniemen lähistöllä kenelläkään OBD-lukijaa ja läppäriä diagnostiikkasoftan kera, pitäisi saada selville mikä moottorinohjauksen vikakoodi autossa on päällä? Alfa on pois tieliikennekäytöstä ja pukkien päällä joten sitä ei pääse ajamaan mihinkään, vaan tsekkaus tarttis tehdä kotipihassa, maksaisin ilman muuta vaivanpalkkaa vikakoodin lukemisesta :)
Vikavalo on palanut viime syksystä saakka, ei ole vaikuttanut millään tavalla auton käyttäytymiseen, mutta nyt muun rempan yhteydessä olisi hyvä selvittää mitä herjaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos hihnan iästä ei ole mitään varmaa tietoa, muuta kuin että ainakaan se ei ole uusi, niin siitähän sen tietää että se on aiheellista vaihtaa. Jakopään rojujen hinta on aika pieni hinta verrattuna siihen vaihtoehtoon että se hihna pettää.

Kyllä ne hihnat tuntuu aika hyvän näköisenä pysyvän varsin pitkään.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Olen kyllä sitä mieltä että jos tuo noin hyväkuntoinen hihna pettää niin sitten voi pettää ihan yhtä lailla uusikin. Olkoon tuo nyt sitten vaikkapa 50tkm ajettu, ja sovin itseni kanssa että seuraava vaihtokerta tapahtuu 70tkm:n päästä.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
harold
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Heinä 2003, 18:59
Car(s): 147 ja 159
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja harold »

Tyttöystävälle hankitussa V6:sen huoltokirjassa oli merkintä jakohihnan vaihdosta vuonna -06 ja n. 50tkm sitten. En uskaltanut ajaa kuin himaan ja sieltä hihnan vaihtoon. Vanha hihna oli ihan hyvässä kunnossa. Asentaja epäili että hihna on vaihdettu tuon ajankohdan jälkeen.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tuomas K kirjoitti:Jos hihnan iästä ei ole mitään varmaa tietoa, muuta kuin että ainakaan se ei ole uusi, niin siitähän sen tietää että se on aiheellista vaihtaa. Jakopään rojujen hinta on aika pieni hinta verrattuna siihen vaihtoehtoon että se hihna pettää.

Kyllä ne hihnat tuntuu aika hyvän näköisenä pysyvän varsin pitkään.
samaa mieltä tuomas k:on kanssa, laitat nyt muutaman satasen siihen, sen sijaan että laitat sit myöhemmin jonkin nelinumeroisen luvun joka taitaa alkaa vähintään kakkosella.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 862
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Yksi hyvä keino pelata uhkapeliä on myös mennä ray lle pelaamaan korttia että meneekö kaikki vai ei :mrgreen:
molex to sata, lose all your data.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Ei tarvitsisi laittaa yhtään satasta koska jakopään kamppeet on tuossa vieressä, ja jakopää oli purettu esiin. Ei aiheuttanut toimenpiteitä, hihna ja rullat todettu uudenveroisiksi, säästyypä seuraavaan kertaan nuo tarvikkeet 8)
Jos tuosta nyt hihna jostain käsittämättömästä syystä katkea niin nappaa kannen ylös ja vaihtaa muutaman venttiilin, no big deal :)
Eikös noiden Gatesin hihnojen pitäisi kestää jotain 200tkm?

Mikä logiikka muuten on tuolla moniurahihnan yhdellä rullalla jossa on kiinnityspultti epäkeskeisesti, kuuluuko uudella hihnalla se rulla jättää niin että hihna on mahdollisimman löysä, vai onko italialainen muutenvaan porannut rullan kiinnityspultin reiän huti keskikohdasta?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Olikos tuo muuten niitä moottoreita joissa hihnan vaihtoväli on 150 tkm ja vesipumppu leipoo kiinni sadantonnin jälkeen?

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ei, se on tämä nelipyttyinen.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Jääkös 156:essa Airbagin herja päälle jos autoon laittaa virrat päälle etupenkkien ollessa pois? Vai nollautuuko bagin herjavalo itsestään kun "vika" on pois eli penkit johtoineen paikoillaan?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei nollaudu, eli tarvitset jonkun nollaamaan sen koodin. Itsehän Albertollia hyödynsin tässä, kun keskikonsolin sähköjä ropelsin ja sain vikavalon syttymään....

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Sautio kirjoitti: Eikös noiden Gatesin hihnojen pitäisi kestää jotain 200tkm?
En tiedä mistä tämä on peräisin, mutta hihnat kestävät vaihtovälin, kaikki sen jälkeen on puhdasta lottoa. Jos joku olisi esimerkiksi edellisen 156;n kanssa sanonnut, että nyt on Gatesin hihna joka kestää 200tkm, niin olisin silti vaihtannut 60 jälkeen viimeistään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös se ole enemmänkin niin, että kiristimestä loppuu säätövara -> hihna löystyy -> napsahtaa. Tai hyppää, tai tipahtaa. Tai sitten vesipumppu kestää 100tkm ja laukoo, ohjuri pettää ja silppuaa hihnan... Liian monta halpaa osaa, mitkä voivat hajota ikävästi hajottaen kaiken muunkin. Eli summasummarum: eiköhän se itse hihna kestä vaikka miten kauan, muttakun ne muut kilkkeet hajoaa ja rikkoo hihnan.

Itselläni hihnanvaihto kesällä '12 2.0tessuun. Edellisen kerran tehty huoltokirjan mukaan '07, mutta automyyjän vakuutteluiden mukaan '09. Oli jo tuossa vaiheessa heittänyt puolikkaalla hampaalla pakopuolella jako ja ilmeisesti hihna hyvinkin väsähtäneen oloinen. Vesipumppukin selvästi vuotanut jo vähäsen, kun tuon operaation jälkeen nesteet lopettivat häviämisen...

Werneri
Viestit: 601
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Itselläni hihnanvaihto kesällä '12 2.0tessuun. Edellisen kerran tehty huoltokirjan mukaan '07, mutta automyyjän vakuutteluiden mukaan '09. Oli jo tuossa vaiheessa heittänyt puolikkaalla hampaalla pakopuolella jako ja ilmeisesti hihna hyvinkin väsähtäneen oloinen. Vesipumppukin selvästi vuotanut jo vähäsen, kun tuon operaation jälkeen nesteet lopettivat häviämisen...


Miten voi jako heittää "puolikkaalla hampaalla". Vesipumpun kyllä ymmärrän.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Aquatica kirjoitti:Ei nollaudu, eli tarvitset jonkun nollaamaan sen koodin. Itsehän Albertollia hyödynsin tässä, kun keskikonsolin sähköjä ropelsin ja sain vikavalon syttymään....
Tattis tiedosta, ei siis pidä kokeilla virtoja päälle ennenkuin penkit on paikoillaan.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kannattaa myös pitää se akku irti... Ei nimittäin paljoa virtoja tarvitse käyttää päällä ja aiheuttaa vikakoodia, näin olen ainakin ymmärtänyt :roll:

^^
Näin. Tarkoittikohan puolta astetta? En usko. Mutta tuo "puolisen hammasta" vinossa ollut jako ei ole ihan kerta tai kaksi, kun kuullut. Täällä monellakin jakoa tsekattaessa on ollut vinossa juurikin puolikkaan hampaan verta - tai 1,5, tai muuta tuommosta. Tarkoittaakohan toi sitä, että itsessään hihna on OK, mutta nokan asento on vaan puolisen hampaan verran väärässä? Joku viisas voisi selventää :)

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei ne hihnat ole dieselissä niin arkoja kuin bensavehkeissä. Kun hihnalla on ajettu 80-90 tkm se alkaa näkyä jo hihnan huonokuntoisuutena ja silloin kannattaa vaihtaa, aikarajakin joka on 3 vuotta on liioiteltua ja käytössä vain pohjoismaissa. Onhan tietty talviolot hieman rasittavampia.

Itsellä oli hihnan vaihtoväli spiderin 16v koneessa 6 vuotta ja 28 tkm., eikä missään vaiheessa pelottanut etteikö kestäisi.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

Sautio kirjoitti:Jääkös 156:essa Airbagin herja päälle jos autoon laittaa virrat päälle etupenkkien ollessa pois? Vai nollautuuko bagin herjavalo itsestään kun "vika" on pois eli penkit johtoineen paikoillaan?
Boselift ja uudemmissa valo sammuu itsekseen, vanhemmissa pitää nollata!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei sammu Boseliftissä.








<- Tuossa ainakaan...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Pitäisi sammua boseissa, jos se toimii kuten suunniteltu.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Mites 103kW:n 2.4JTD:stä saa kätevimmin disabloitua EGR:n, siis onko jollakulla tuohon sopivaa softaa jolla sen saisi pois pelistä ECU:sta, vai riittäisikö jos Ebay:sta tilaisi sellaisen rei'itetyn levyn jonka läpi ei menisi kuin murto-osa saasteista jolloin kait softaan ei tarvitsisi kajota?
Edelleenkin olisi tarvetta vikakoodin lukupalvelulle pk-seudulla :)
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Koodien luku onnistuu. Esim Koivuhaassa kun sinnepäin on muutenkin menoa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja buctu »

Sautio kirjoitti:Mites 103kW:n 2.4JTD:stä saa kätevimmin disabloitua EGR:n, siis onko jollakulla tuohon sopivaa softaa jolla sen saisi pois pelistä ECU:sta, vai riittäisikö jos Ebay:sta tilaisi sellaisen rei'itetyn levyn jonka läpi ei menisi kuin murto-osa saasteista jolloin kait softaan ei tarvitsisi kajota?
Edelleenkin olisi tarvetta vikakoodin lukupalvelulle pk-seudulla :)
Search.
Keltsi kirjoitti:Siitä pystyy ja kannattaa tulpata koko EGR pois pelistä. Paras tapa on irroittaa EGR-venttiililtä (sijaitsee pakosarjan päällä) imusarjaan tuleva putki ja tehdä sen molempiin päihin vaikka 1mm alumiinilevystä sokea lätkä kiinnityspintojen väliin. Tällöin EGR-venttiilin ohjaus-solenoidi saa elää vapaasti oma boksin ohjaamaa elämäänsä, mutta pakokaasut menevät sinne minne niiden kuuluukin, eli ulos moottorista.

Tämä Euro2 normien mukainen JTD on siitä hyvä, ettei se sytytä tulppauksesta vikavaloa vaikka siitä tuleekin vikakoodi. Boksi huomaa ettei ilmamääräämittarin arvoissa tapahdu mitään muutosta EGR:n avautuessa, vaikka pitäisi. Uudemmissa syttyy ruiskun häiriövalo EGR:n tulppaamisesta.
Vikakoodin lukupalvelua
"Too much ain't enough"

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Minkä tyypin kanta noissa keskikonsolin säätimien ja mittarien polttimoissa on, jos vaihdan ne led-polttimoiksi?
Tulisi sitten kerralla hankittua oikeat. Thanks! :wink:

Vastaa Viestiin