
Alfa Gtv T.S:n vm.2000 ajoittainen täristys.
Valvoja: Moderators
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5068
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Alfa Gtv T.S:n vm.2000 ajoittainen täristys.
Moottorijarrutuksen tai kiihdytyksen jälkeen alkava rattia hakkaava täristys. Lisäksi tuolloin kiihdyttäessä auto pyrkii selkeästi oikealle. Tähän mennessä vika tulee esille vasta useamman kilometrin ajon jälkeen, voi toki olla vain sattumaa. Laakereissa, vetoakseleissa eikä ohjauksessa ole löytynyt mitään vikaa. Ei tarkoita että ei voi ehdottaa ko.komponentista jotain mitä tutkia tarkemmin.
Ylimääräisiä ääniä, lämpenemisiä yms. ole huomattu.

Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Alfa Gtv T.S:n vm.2000 ajoittainen täristys.
Aikoinaan sukulaisen ykköskoppasessa Range Roverissa oli samanlainen vika ja johtui muistaakseni väljästä raidetangon päästä.
Se alkoi ravistamaan satunnaisesti +60km/h nopeuksissa. Hiljaisemmassa vauhdissa ei koskaan. Tärinän alkamiseen tuntui vaikuttavan, jos ajoi kuoppaan tai tuli jokin äkillinen nytkäys, mistä tuo oire sai sitten otollisen kimmokkeen. Tärinän alkaessa oli parempi hypätä kiireellä jarrupolkimelle, kun muuten auto olisi ollut ojan pohjalla. Puolti voimakkaasti oikealle ja hakkasi käsille niin, ettei ratista saattanut pitää kiinni yhtään ylimääräistä. Tärinä voimistui mitä kauemmin se ehti ikään kuin resonoida. Tärinä lakkasi, kun sai pudotettua nopeuden hölkkävauhtiin.
Voin koittaa jossain välissä varmistaa muistanko oikein tuon aiheuttajan.
Se alkoi ravistamaan satunnaisesti +60km/h nopeuksissa. Hiljaisemmassa vauhdissa ei koskaan. Tärinän alkamiseen tuntui vaikuttavan, jos ajoi kuoppaan tai tuli jokin äkillinen nytkäys, mistä tuo oire sai sitten otollisen kimmokkeen. Tärinän alkaessa oli parempi hypätä kiireellä jarrupolkimelle, kun muuten auto olisi ollut ojan pohjalla. Puolti voimakkaasti oikealle ja hakkasi käsille niin, ettei ratista saattanut pitää kiinni yhtään ylimääräistä. Tärinä voimistui mitä kauemmin se ehti ikään kuin resonoida. Tärinä lakkasi, kun sai pudotettua nopeuden hölkkävauhtiin.
Voin koittaa jossain välissä varmistaa muistanko oikein tuon aiheuttajan.
Re: Alfa Gtv T.S:n vm.2000 ajoittainen täristys.
Raidetangonpää.
Kauppakassi teki tuossa samaa, ennen raidetangonpäiden ja pyörien suuntaksien vaihtoa. Jarrut puolsivat säännöllisen epäsäännöllisesti, sekä veteli kiihdytyksessä minne sattuu.
Eivät olleet edes kauhean väljät, sen verran että katsastusinssin kanssa saatiin kunnolla syynätä mistä täältä oikeasti väljää löytyy. Vaihdoin samalla molemmat alapallonivelet, raidetangonpäiden lisäksi. Auto menee taas kunnolla suoraan.
Kauppakassi teki tuossa samaa, ennen raidetangonpäiden ja pyörien suuntaksien vaihtoa. Jarrut puolsivat säännöllisen epäsäännöllisesti, sekä veteli kiihdytyksessä minne sattuu.
Eivät olleet edes kauhean väljät, sen verran että katsastusinssin kanssa saatiin kunnolla syynätä mistä täältä oikeasti väljää löytyy. Vaihdoin samalla molemmat alapallonivelet, raidetangonpäiden lisäksi. Auto menee taas kunnolla suoraan.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5068
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Gtv T.S:n vm.2000 ajoittainen täristys.
GTV päätti itse vastata. Heitti vetoakselista kuulat mäelle. Syy löytyi. Ihme että välyksiä tms. ei löytynyt vetaristakaan.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)