3.0 24v Bussosta öljynpaineet kadoksissa.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5479
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

3.0 24v Bussosta öljynpaineet kadoksissa.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

166 3.0 24v kone kyseessä eli uudemmalla öljypumpulla. Ajossa paineet oli aiemmin 4bar luokkaa, tyhjäkäynnillä 2.5-3bar ja meni käytännössä kerrasta sellaiseksi että tyhjää käydessä löytyy n.1bar ja jos kierroksia yli 1500 niin menee nollaan, paluu tyhjäkäynnille nostaa paineet taas 1bar tasolle :shock:

Kahdesti paineet palasi normaaliksi parin sekunnin sisällä ja oletinkin vian olevan mittarissa/sähköinen mutta se valitettavasti toimii ihan oikein. varmistin mekaanisella mittarilla.

Öljyn pinta maksimissa, selenia racing 10w-60

Onko ideoita mikä voisi olla hajonnut? alakerta on ollut auki parituhatta km sitten, kaikki kunnossa siellä (ainakin silloin...) ja mitään häiriöääntä koneesta ei kuulu eli oletan alakerran ainakin olevan edelleenkin kunnossa. Muutenkin alakertavaurioissa paineet on hävinneet aina tyhjäkäynnillä, ei kierroksilla.

Öljypohjanhan tuo pois otattaa mutta jos jollain on ollut samanlaista ongelmaa niin vois henkisesti varautua :|

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: 3.0 24v Bussosta öljynpaineet kadoksissa.

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Jos olet paineet mitannut mekaanisella mittarilla, niin öljypohja pois, ja laakerikannet irti, ja laakerien tarkistus, sekä öljypumpun tarkistus sieltä se vika pitäis löytyä. Niin ja öljypumpun paineenrajoitusventtiilin tarkistus, siellä voi olla likaa jousikuormitteisen männän välissä, joka pitää mäntää siinä asennossa että paine pääsee purkautumaan takaisin öljypohjaan.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5479
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 3.0 24v Bussosta öljynpaineet kadoksissa.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

rasvanäppi kirjoitti:öljypumpun paineenrajoitusventtiilin tarkistus, siellä voi olla likaa jousikuormitteisen männän välissä, joka pitää mäntää siinä asennossa että paine pääsee purkautumaan takaisin öljypohjaan.
Tätä itsekin vähän arvelin jotta olisko mahdollista, paineet näes hävisi kerralla, n. sekunnissa. Ja kahdesti palasivat takaisin yhtä nopeasti. En siis usko laakereiden hajonneen vaan vian olevan juuri jotain tällaista.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 3.0 24v Bussosta öljynpaineet kadoksissa.

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

No hitto voin kertoa kauhutarinan omasta 166:sta, onneksi huomasin asian myöhään mutta en niin myöhään että olisi kone hajonnut. Ostin auton Saksalaisesta merkkiliikkeestä ja vaihtoivat kaupan päälle Hammashihnan, tekivät työn niin kiireessä että unohtivat kiristää moniurahihnapyörän ja oli muutenkin jätetty vaihtamatta toinen apupyörä koska eivät saaneet auki kuusiokolpulttia.

Oireena tuli juuri öljynpaineen tippuminen tyhjäkäynnillä (paineet tulivat kyllä takaisin heti uudelleen..onneksi) ja tehon häipyminen koska kiila oli menossa poikki ja ajoitus muuttui. Öljypumppu saa käyttövoimansa suoraan kampiakselista, ketjupyörä ja ketjuvälitys suoraan öljypumpulle.

Ketjupyörä joka on kampiakselilla ei pääse pyörimään ainoastaan kampiakselin mutterin pitämänä, siinä ei ole kiilaa estämässä pyörimisen, eli mutterin kireys on elintärkeä koneelle.

Onneksi kone säilyi ehjänä, sen jälkeen ajoin sen 100tkm. ja mitään oireita tästä ei ilmaantunut.

Tämä kannattaa tarkistaa ASAP.
Liitteet
Mutteri hiukan auki.
Mutteri hiukan auki.
PICT0011_1.jpg (221.12 KiB) Katsottu 2300 kertaa
Katastroofin ainekset.
Katastroofin ainekset.
PICT0004_1.jpg (227.94 KiB) Katsottu 2300 kertaa
Tässä kuvassa näkyy hyvin konstruktio.
Tässä kuvassa näkyy hyvin konstruktio.
PICT0029_1.jpg (209.99 KiB) Katsottu 2300 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5479
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 3.0 24v Bussosta öljynpaineet kadoksissa.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ricambi kirjoitti:No hitto voin kertoa kauhutarinan omasta 166:sta, onneksi huomasin asian myöhään mutta en niin myöhään että olisi kone hajonnut.
Ketjupyörä joka on kampiakselilla ei pääse pyörimään ainoastaan kampiakselin mutterin pitämänä, siinä ei ole kiilaa estämässä pyörimisen, eli mutterin kireys on elintärkeä koneelle.
Pelastit muuten tällä kommentilla yhden 24v busson elämän :-D

Vika ei ollut tämä, mutta tätä tutkiessani huomasin että hihnapyörän mitat on hieman eri 166:n ja 164:n välillä. 166:ssa on paksumpi n.2mm tuo kohta mikä kiristetään sillä kampuran keskimutterilla.

Tarkemmin mittaillessani tuli ilmi että mutteri 166:n kampura/164:n hihnapyörä kombolla tökkää kampuran päähän ennen kuin kiristää hihnapyörän "oikeasti kiinni". Kyse ei ole kuin n. millin kymmenyksestä mutta sehän riittää, silti pyörä tuntui kiristyvän :?

Tein holkin väliin jossa on 38mm reikä ja mutteri kiinni sekä auto käyntiin ==> öljynpaine tyhjäkäynnill 5 bar, eikä tipu kierroksilla :)

Loistavaa 'Ricambi', jäin vähintään kaljat pystyyn sulle tästä!

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 3.0 24v Bussosta öljynpaineet kadoksissa.

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

No problem...hyvä että pystyin olemaan avuksi.... :wink: .... nuo oireet kuullosti aika tutulta joten piti vastata nopeasti.....että ei Busso mene ainakaan tämän takia pilalle...

Toleranssi on aika pieni ja ihmettelin myös kun hankin voittuneen hammashihnapyörän tilalle uuden niin siinäkin oli n. 2mm ero korkeudessa verrattuna vanhaan. Oletan että on osittain kulumisen syytä..mutta jäi silti ihmettelyksi että miten voi olla...

Itse asiassa tämäkin on yksi asia mikä kannattaa tarkistaa kun vaihtaa hammashinan, hammaspyörän korkeus (jos vaihtaa uuteen) sekä että on varmasti riittävä kiristysvara...

Tuossa muutama kuva selvennykseksi....

Sinulla on siis 166:en kampiakseli 164:ssa?
Liitteet
Kiristysvara on hyvä varmistaa.
Kiristysvara on hyvä varmistaa.
PICT0018_1.jpg (214.85 KiB) Katsottu 2065 kertaa
Korkeusero vanha vs.uusi hammashinapyörä...
Korkeusero vanha vs.uusi hammashinapyörä...
PICT0003_1.jpg (181.87 KiB) Katsottu 2065 kertaa
Palikat menossa paikalleen, uuden päädyn kera...
Palikat menossa paikalleen, uuden päädyn kera...
PICT0017_1.jpg (249.24 KiB) Katsottu 2065 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5479
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 3.0 24v Bussosta öljynpaineet kadoksissa.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ricambi kirjoitti:Sinulla on siis 166:en kampiakseli 164:ssa?
Jep, itseasiassa lähes koko kone... Jakopäähän saa paremmin osia näissä "uusissa". kohta vuoden ollu tilauksessa jakopään rullat 164:n 24v:hen, oli nopeampi kunnostaa 166:n kone ja istuttaa se 164:een.

Vastaa Viestiin