16V ts koneiden nokkien ajoituksenmuunnin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

16V ts koneiden nokkien ajoituksenmuunnin

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Morom.
Olettekos laittaneet sitä korjaussarjaa (pelkkä jousi ja muoviprikka)? Muuttuuko bensakoneeksi taas?
Mitäs korjaussarja maksaa täällä, eBay.de:ssa näköjään tarjotaan hintaan 8 eur.
Coupe

Avatar
mattijus
Viestit: 5324
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Juhako kirjoitti:Millä nimellä se löytyy eBay.de:stä?
Itse ole miettinyt korjaamista kun vaihdan hihna kevällä.
phasenversteller

EDIT: katsotaan löytäisikö jopa korjaussarjankin == Reparaturkit (mutta nyt näyttää olevan saman hintainen kuin koko muunninkin, liekö myyjällä pienimuotoinen hinnoittelumoka :lol:
VMP

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 16V ts koneiden nokkien ajoituksenmuunnin

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Coupe kirjoitti:Morom.
Olettekos laittaneet sitä korjaussarjaa (pelkkä jousi ja muoviprikka)? Muuttuuko bensakoneeksi taas?
Mitäs korjaussarja maksaa täällä, eBay.de:ssa näköjään tarjotaan hintaan 8 eur.
Coupe
Jonkin vanhan jutusteluketjun mukaan aika monella korjaussarja ei tuonut toivottua tulosta, liekö ääni tullut sitten jostain muualta, ehkä venttiilikoneistosta??

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Itse vaihtelin jakopään keväällä ja laitoin tuon korjaussarjan samalla, jousi alkuperäisessä oli selkeästi lyhempi (siis väsynyt n. 1cm) kuin uuden korjaussarjan. Tosin se ei vielä antanut selkeää nakutusääntä, mutta samalla meni paikoilleen.
Nokka akseli irti ja muunnin pesä paikoillaan oli aika nätti homma, suosittelen tekemään.

Olikohan sarja Muukkonen / Heikka ja kympin kaks
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Heikalla näkyy korjaussarja maksavan kympin, mutta ainakin nettisivujen mukaan näkyy olevan lopussa. Kannattaa varmaan kilauttaa ja kysyä saako sitä vielä.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Mokomakin
Viestit: 723
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Yhden olen itsekkin vaihtanut ja raksutukset hävisivät 8) mutta olettekos itse löytäneet mistään muuntimen sisällä olevia kuupattuja metalliprikkoja(jousiprikkoja)? Niitä ei ole korjaussarjan kanssa pakollista vaihtaa mutta tuppaavathan nekin kulumaan..

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

eikös ne ole jonkin sortin muovi prikkoja, ainakin tuossa korjaussarjassa muistaakseni oli semmoiset, eikä ne vanhat olleet kuluneet jousi tosiaan kuoleentunut
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Mokomakin
Viestit: 723
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

http://i109.photobucket.com/albums/n75/ ... uunnin.jpg

tarkoitan noita kahta metallista jousiteräs(?) prikkaa, eivät kuuluneet korjaissarjaan..eikä paikallisista laakeri/rauta/kulkuneivokaupoista löytynyt mitään sopivaa..

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3311
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Mulla olis iskemätön eheytys paketti hyllyssä.
..ammattina autoslalom..

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Viime talvena laitoin Heikalta ostamani korjaussetin (jousi+muoviprikka) yheen noista omista CF2 2,0TS koneisista. Ei hävinnyt roksutus mihinkään ja stetoskoopilla kyllä paikantuisi muuntimeen.
En tyytynyt tavanomaiseen.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Itselläni kone hyrähti käyntiin aina dieselmäisen nakutuksen kera. Heikalta uusi jousi jakohihnan vaihdon yhteydessä ja nakutus lakkasi. Epäilen vähän että jos nakutus on jatkuvaa jousen vaihto ei pakosta auta (vika jossain muualla?), mutta jos se on vaan siinä starttauksen yhteydessä niin auttaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Muutaman korjaussarjan olen vaihtanut ennalta ehkäisevästi, ei siis kokemusta rikkinäisen korjaamisesta.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: 16V ts koneiden nokkien ajoituksenmuunnin

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Otinpa imunokan irti jousen asennuksen takia. Ilmeisesti turhaan. Kysymys kuuluu: otanko vain sokan irti, vai ruuvaanko koko muuntimen paikoiltaan? Lujassa se ainakin on.

Tarviiko venttiilikopan etuosan alumiinipintojen väliin mitään tiivistemassaa? Alunperin ei näyttänyt olevan.

Pakonokan hihnapyörän momentti? Kai tuokin pitää käyttää löysällä, jos oikein hifistelläään ajoituksen kanssa?

Avatar
VMTD
Viestit: 3397
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 16V ts koneiden nokkien ajoituksenmuunnin

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Voi purkaa muuntimen niin, että ruoto jää kiinni nokka-akseliin, mutta jos saat irti niin mukavampi koota irrallaan.
Pakopuolen pultti 100-124 Nm ja imupuolen 4 kpl 10 Nm. Mallissa 147 pakopuolen pultti 108-132 Nm
Jos ei ollut niin tuskin tarvitsee tiivistemassaa.

A Bart
Viestit: 1892
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 16V ts koneiden nokkien ajoituksenmuunnin

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Varsinkin ne prikat jotka on perseet vastakkain, on varmaan haasteellisia laittaa paikoillaan paikalleen.

Toisaalta jos kallistaa autoa tarpeeksi :-D

Avatar
VMTD
Viestit: 3397
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 16V ts koneiden nokkien ajoituksenmuunnin

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikös nokka-akseli ole irroitettu, joten helppo se on pystyssä pitää. Sen muunnin taitaa mahtua tulemaan pois vaikka nokka-akseli olisi paikoillaan, tosin en ole kokeillut.

A Bart
Viestit: 1892
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 16V ts koneiden nokkien ajoituksenmuunnin

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Juu, näin mäkin muistelen.
Iso prikka auki, ja koputtelee sen pois.
Mutta kasaamisessa on helpompaa jos nokan saa pystyyn noitten prikkojen takia.
Mulla luiskahti kaksi kertaa "lusikka-asentoon " siltikin, ennenkuin onnistui.

Vastaa Viestiin