Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ainakaan aitoja Lokareita sinne ei näytä saavan. Veikkaan että alkuperäinen on ainoa vaihtoehto.

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Takajarrut.

Olen vaihtamassa JTSsän paloja, jotka olivatkin melkoisessa jökissä. Siellä oli sellaiset peltiläystäkkeet, joita vasten palan olisi ilmeisesti tarkoitus liukua. Minusta vaikutti siltä, että nuo läystät tekivät sovituksesta liian tiukan ja että palat olivat siksi jumissa. Toisessa 156:ssa ei noita ollut. Ovatko välttämättömät vai voiko jättää pois uusia paloja asennettaessa?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Viilalla palan pää sopivaksi? En jättäisi pois, kun ilman alkaa pala ruostua yhteen satulan kanssa. Kannattaa puhdistaa satula kunnolla, että läpyskät istuu timmisti paikoilleen. Toki palan pitää timmi ollakin, ettei ala resonoida satulaa vasten (lue: kitistä).

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Tänks. Niin kai se sitten on, että läpyt pitää laittaa takaisin. Ilmeisesti tuosta tessusta ne ovat aikain saatossa menneet roskiin. Tai sitten muistan väärin, onhan siitä jo puolitoista kuukautta kun palat ja levyt siihen vaihdoin 8)

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2336
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Nyt pyörii pelottava kysymys paassa!

Liittyyköhan terveystilan heikkeneminen ja CO myrkytyksen oireet auton pakoputken vuotaamisesta flexi osasta....
Vaikka huono osa sijaitseekin katin jalkeen. :|
Kuva

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Pujazuba kirjoitti:Nyt pyörii pelottava kysymys paassa!

Liittyyköhan terveystilan heikkeneminen ja CO myrkytyksen oireet auton pakoputken vuotaamisesta flexi osasta....
Vaikka huono osa sijaitseekin katin jalkeen. :|
Aika kaukaa haetulta tuntuis. Vai tuleeko ajaessa/liikennevaloissa seisoessa pakokaasua nenään?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2336
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Onneksi ei tule mutta on joskut tullut huomattua.
CO tunnetaan nimella 'silent killer' koska silla ei ole hajua, makua, tai varia. Usein myrkyttaa ihmisia kun he esim polttavat puuta sisatilojen lammittamiseen.
CO halytin kodin palohalytimen viereen on ihan jarkeva hankinta.
Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei sieltä kyllä luulisi katalysaattorin jälkeen mahdottomia määriä häkää tulevan, varsinkaan sisälle asti?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2336
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

No kavin työpaikan terveysklinikalla jossa sattui olemaan laakari paivystamassa kerran viikossa juuri perjantaisin. Hanen puheille ja selvisi ettei ole vaarallista vaikka listasin monia tyyppioireita. "Ikkuna auki ajaessa, auto kuntoon heti. Ihan silta varalta jos haitakaasuja on lasna"

Better safe than sorry.
Kuva

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Siis CO on yhtä kuin häkä eli hiilimonoksidi. Toki häkä on vaarallista, mutta enpä kyllä koskaan ole kuullut, että autosta sellaista voisi saada. En usko että voi olla mitenkään mahdollista, jos pakokaasukaan ei auton sisällä haise. Ja vaikka haisisikin, niin siitä on vielä pitkä matka häkämyrkytykseen, äkkiämmin se ihan kunnon pakokaasu alkaa vi-ttamaan. Ja häkä ei käsittääkseni ole mikään kovinkaan stabiili aine luonnossa tai kehossa, vaan hapettuu äkkiä hiilidioksidiksi. Häkämyrkytys ei kyllä minusta ole mikään kavala pitkäaikaissairaus, vaan vaikutukset ovat välittömiä.

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Vielä noista takajarruista. Oletteko saaneet uudet, isommat levyt paikoilleen irrottamatta sitä jarrupalankannatinhässäkkää? Pienemmät levyt menivät vanhaan autoon heittämällä, mutta isommat kanittavat.

No tämä oli ehkä aika tyhmä kyssäri säikeen otsikon mukaisesti...

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2336
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Laittaisin pelkästään oikeat levyt autoon!
Kuva

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Mä olen aina, jokaisessa autossa irroittanut satulan kokonaan levyjä vaihtaessa. Samalla saa puhdistettua palojen liukupinnat.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

wekkuli kirjoitti:Siis CO on yhtä kuin häkä eli hiilimonoksidi. Toki häkä on vaarallista, mutta enpä kyllä koskaan ole kuullut, että autosta sellaista voisi saada.
Kyllä wanhaan hywään aikaan autot yskivät ihan mukavasti häkää epätäydellisen palamisen tuloksena. Häkä on ollut pysäköintihallien yms. ilmanvaihdon mitoitusperustekin ja nykyään tuntuu vähän olevan pallo hukassa tässä lajissa ts. ei tiedetä, että minkä mukaan ilmanvaihtoa pitäisi säätää .... käsittääkseni jotkut speksaa edelleen häkäantureita, vaikka rupeaa häkää yskivät kaasutinmoottoriset / katalysaattorittomat auto olemaan jo melko harvinaisia.

Ei siis tunnu kovin uskottavalta, että katin jälkeen purkautuvassa pakokaasussa olisi häkää - jos siis autossa tekniikka toimii. Mutta mitään kovin terveellistä hengitettävää pakokaasu ei silti ole. Sehän on lähes pelkkää typpeä + hiilidioksidia eli lähtee henki tälläkin seoksella, jos tuuppaa letkun ikkunanraosta sisään.

Häkä ei muuten haise millekään.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Pujazuba kirjoitti:Laittaisin pelkästään oikeat levyt autoon!
Niin siis tarkennan vielä, että tuohon 2003-malliseen isommat levyt ovat ne oikeat. Mutta ehkä pitää ottaa jarru kokonaan irti, laiskottaa vaan.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Roadkill kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:Laittaisin pelkästään oikeat levyt autoon!
Niin siis tarkennan vielä, että tuohon 2003-malliseen isommat levyt ovat ne oikeat. Mutta ehkä pitää ottaa jarru kokonaan irti, laiskottaa vaan.
Eipä ole tullut mieleenkään, että levyt vois vaihtaa satulaa irrottamatta :shock:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Satula on toki irti, mutta kyse on siis siitä toisesta osasta, jota kutsuvat caliper mountiksi. kts. http://www.alfa156.net/tech/Alfa156Brakes.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; Pienemmän levyn kanssa onnistui ja uusi meni takaisinkin – isompikin lähti pois mutta uusi ei enää mahdukaan. No eihän siinä ole kuin neljä pulttia enemmän avattavana. Mutta aina sitä yrittää päästä vähemmällä.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Luulisi niiden peltilipareiden auttavan, nehän on rosteria, ettei palat ryytyisi niin helposti. Lybrassa on kanssa samanlaiset, mutta silti toinen pala oli aika jumissa.
Ei sitten tullutkaan 159:iä?

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

No ei tullut tosiaan. Kovasti kävin niitä ajelemassa kyllä. Mutta niissä jokaisessa oli jotain outoa vaihdelaatikkoääntä ja kun guuglaisin, niin tuntuu olevan heikon maineessa se GM-laatikko. Päädyin sitten budjettiratkaisuun ja ostin nimimerkki alfa 156 v6:n remppaaman JTS:n. Diesel-ajatuksesta luovuin kun ei kilsoja kuitenkaan kovin paljon tule. Paremmalle puoliskolle oli kyllä selittämistä että miksi tuli hankittua toinen samanlainen...

Watsoni
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:37
Car(s): Ex: 156 JTS Selespeed -03

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Watsoni »

Noista takajarrupaloista vielä kun on tuoreessa muistissa. Purin ja herkistelin molemmat satulat, joista toinen oli jumissa. Ainakaan tarvikepalat eivät todellakaan menneet viilaamatta paikalleen "kitinälevyjen" kanssa. Päistä vähän pois niin tuli hyvät. Edellinen jarruremppaaja olikin runnonut palat sisään enempiä miettimättä, toisella puolella pala oli jäänyt vinoon ja kulunut aivan viistoksi. :roll: Kannattaa kyllä irrottaa satulat palojen vaihdon yhteydessä ja puhdistaa ne kunnolla. Eivät varmastikaan jumita niin herkästi jatkossa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Roadkill kirjoitti:Paremmalle puoliskolle oli kyllä selittämistä että miksi tuli hankittua toinen samanlainen...
OT. Ai teillä ei toimi, että "Minä olen mies ja tämän perheen pää, joten minä päätän auto-ostokset" :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Ei oikein toimi. Semminkin kun oltiin ensin käyty kokeilemassa 159:sejä ja 156 kuitenkin pihaan ilmestyi... Tuo viillausjuttu pitää varmaan tehdä. Nyt ei kyllä mene palat paikoilleen molempien läystäkkeiden kanssa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Itsehän hion tarvikepaloista sopivat tämäntyylisellä työkalulla --> Kuva

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Nyt on läystät ja palat paikoillaan. Rälläkän hiomalaikalla sipaisin. Kiitos vinkistä.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Watsoni kirjoitti:Noista takajarrupaloista vielä kun on tuoreessa muistissa. Purin ja herkistelin molemmat satulat, joista toinen oli jumissa. Ainakaan tarvikepalat eivät todellakaan menneet viilaamatta paikalleen "kitinälevyjen" kanssa. Päistä vähän pois niin tuli hyvät. Edellinen jarruremppaaja olikin runnonut palat sisään enempiä miettimättä, toisella puolella pala oli jäänyt vinoon ja kulunut aivan viistoksi. :roll: Kannattaa kyllä irrottaa satulat palojen vaihdon yhteydessä ja puhdistaa ne kunnolla. Eivät varmastikaan jumita niin herkästi jatkossa.
Liikkuiko männät jarrusylintereissä niinkuin pitää? Vaihdoin aikoinaan palat enkä ruuvannut toisen puolen mäntää kokonaan sisään, kun kumi oli hiukka haperon näköinen. 3 kk ja jarru kiljui ja vinkui tosi pahasti. Motarilla 120 taulussa se ääni oli aivan hirveä. Palat irti ja sisempi oli kulunut toisesta reunastaan miltei loppuun toisen reunan ollessa miltei neitseellinen. Putsasin kaikki pinnat hyvin ja kuparia kehiin. Männät ihan sisään ja siitä kun pumppaili ja sen jälkeen veteli kässärin paikalleen niin palat asettui suoraan.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Watsoni
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:37
Car(s): Ex: 156 JTS Selespeed -03

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Watsoni »

Tuo vinoon kulunut puoli oli jarruvoimaltaan hyvä eli mäntä ja satula muutenkin toimi ihan oikein. Pala oli vaan ollut yksinkertaisesti liian pitkä eikä mahtunut olemaan suorassa.

Toisella puolella jarruvoima sen sijaan oli vain 0,5kN. Se männän haitarikumi oli rikki ja likaa välissä tietenkin. Puhdistus, uudet tiivisteet ja palat kuparirasvan kanssa paikalleen. Nyt ainakin tuntuu olevan kaikki kunnossa, varmistuu kun käytän uudestaan leimalla. Käsijarruvoimakin on nyt tietysti aivan eri luokkaa jarruhuollon jälkeen.

Avatar
alezi
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 16:35
Car(s): Ex: 156 JTS -02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alezi »

Tullut tässä nyt mietittyä, että mitä pitäisi tehdä helmapellin alasaumalle, joka ilmeisesti tunkilla rytätty parista kohtaa? Aika karun näköiseksi mennyt. Itsellä ei korihommista kokemusta ole, joten ehdotuksia kehiin. Jos ei vielä ole pahasti ruostunut niin riittääkö suojaus? Saako noita millään oikaistua/korjattua? Eivät muuten haittaa, mutta en halua, että alkaa sieltä mätänemään pohja.

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

alezi kirjoitti: Saako noita millään oikaistua/korjattua?
Tuollaisilla voisi onnistua:

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... it-120921/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^noilla joo, mutta jos se itse kotelo on rutattu niin ei pihdit auta.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Alfred Romero kirjoitti:
Watsoni kirjoitti:Noista takajarrupaloista vielä kun on tuoreessa muistissa. Purin ja herkistelin molemmat satulat, joista toinen oli jumissa. Ainakaan tarvikepalat eivät todellakaan menneet viilaamatta paikalleen "kitinälevyjen" kanssa. Päistä vähän pois niin tuli hyvät. Edellinen jarruremppaaja olikin runnonut palat sisään enempiä miettimättä, toisella puolella pala oli jäänyt vinoon ja kulunut aivan viistoksi. :roll: Kannattaa kyllä irrottaa satulat palojen vaihdon yhteydessä ja puhdistaa ne kunnolla. Eivät varmastikaan jumita niin herkästi jatkossa.
Liikkuiko männät jarrusylintereissä niinkuin pitää? Vaihdoin aikoinaan palat enkä ruuvannut toisen puolen mäntää kokonaan sisään, kun kumi oli hiukka haperon näköinen. 3 kk ja jarru kiljui ja vinkui tosi pahasti. Motarilla 120 taulussa se ääni oli aivan hirveä. Palat irti ja sisempi oli kulunut toisesta reunastaan miltei loppuun toisen reunan ollessa miltei neitseellinen. Putsasin kaikki pinnat hyvin ja kuparia kehiin. Männät ihan sisään ja siitä kun pumppaili ja sen jälkeen veteli kässärin paikalleen niin palat asettui suoraan.
Kannattaa muistaa myös että se takajarrusatulan mäntä pitää olla yhdessä ainoassa oikeassa asennossa , jotta pala asettuu. Jarrupalassa on yleensä simmonen tappi , joka asettuu jarrumännässä olevaan loveen , ja jos nämä eivät täsmää , käy juurikin näin...

Kasausvaiheessa tarkistaa että tappi/lovi on kohdakkain ja painaa kädellä satulan sisempään palaan kiinni ja käy pumppaamassa jarrut lähelle.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tasainen on 156:ni takajarrujen jarrupalan mäntää vasten tuleva puoli. Piti tänään vaihtaa taakke uudet (vähän käytetyt) jarrulevyt, olin sitten hommannut ts, enkä jts jarrulevyt.(Vai onko se vuosimalli, eikä kone, minkä mukaan takalevyjen koko menee?) Olin jo laittanut uuden levyn paikalleeensa, ennenkuin tajusin sen olevan pienempi. :shock: Noh, ei ollut ihan turha homma, oli toinen liukutappi jumissa.

Samalla yritin etsiä, mihin jäähdytysneste katoaa. Näyttäisi tiputtavan oikeasta reunasta jakohihnan kohilta. Otin kuvan altapäin vuotokohdasta, jos se nyt vuotaa tosta, eikä vain valu siihen ennen tippumistaan maahan.
http://i87.photobucket.com/albums/k160/ ... 8e5c36.jpg
Osaako ketään tuon avulla veikata, mistä vuotaisi?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2336
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Saattaa olla vesipumppu. Asia selviää jos otat hihnojen suojat pois niin neste on paremmin jäljettävissä.
Kuva

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Otin pienemmän hihnasuojan pois, taitaa sisempi vaatia hihnapyörien irroitusta pois lähteäkseen.
"Pohjapanssarin" jämät irroittamalla näin vähän paremmin, mistä vuotaa. http://i87.photobucket.com/albums/k160/ ... caea6c.jpg
Yritin nuolta piirtämällä vähän osoittaa, mistä valuu, kuvassa nuolen yläpuolella olevan pisaran takaa.

Pohjapanssarista, miten ne moottorin takana olevat pohjapanssarin kiinnikkeet on tarkoitus saada pois?
Sormella ylti kokeilemaan kiinnityspulttien vierestä olevista reijistä, että pultit ovat kiinni pyöreissä "holkeissa", mitkä pyörivät pulttien mukana. En käsikopelolla tuntenut edes mitään kiinnikkeidenjämiä, missä holkkien olisi kuulunut olla kiinni.
Ei yltänyt pohjapanssarin jämät niihin asti enää, niin sain ilman niiden irroittamista pois.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

On ollut varsinaista sekoilua tuon kytkimen kanssa kun tehtiin siihen mitä vaan niin aina palautui sökönä takaisin. tai sitten ostettiin varaosia joita "ei tarvittukaan" / niiden vaihtamisella ollut toimivuuden kannalta mitään merkitystä. Näihin säätämisiin upposti 366e täysin turhuuden turuille.
Nyt viimeisimmässä huollossa laitettiin kerralla mm:
-työsylinteri
-kytkinpaketti
-vaihdelaatikkoöljyt
-jakopää kaikkine hiluineen.

Lienee sanomattakin selvä että jos koskaan niin nyt toimii! :wink:
Viimeajat ajeltu 2012 Hyundailla ja 2011 Toyotalla niin alfan kytkin huollettuna ei näihin paljoa eroa. Taisi olla menossa jo silloin kun auton hankin aikanaan sillä nykyisellään kokemus on minulle aivan uutta :-D

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Sormella ylti kokeilemaan kiinnityspulttien vierestä olevista reijistä, että pultit ovat kiinni pyöreissä "holkeissa", mitkä pyörivät pulttien mukana. En käsikopelolla tuntenut edes mitään kiinnikkeidenjämiä, missä holkkien olisi kuulunut olla kiinni.
Muistaakseni noi on sellaset "kierreniitit" (mikähän mahtaa olla virallinen nimike?) Olisko pulttipyssyllä ajettu kiinni niin että ovat "korkanneet"?
Vanhat pitäis saada sieltä pois ja uudet on helppo laittaa, vaatii vaan oman työkalun.
Uuden asennus samantyylinen kun perinteinen "pop niitti", noissa vaan on se kierre.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hakusanalla niittimutteri taitaa löytyä tarkoitetun kaltaisia nöölejä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Kiitoksia, näyttäisi tosiaan olevan tuommoinen niittimutteri.

Jäähdytysnesteen vuotokohta taitaa olla vesipumppu. Taitaa alkaa auton myynyttä liikettä kaduttamaan, että sekaantuivat alfaan. Joutuivat vaihtamaan eka jakopäänhihnan ja vesipumpun siihen. Eikä näköjään mennyt ihan nappiin, kun alkaa vuotaan vesipumpun liitännöistä(jos nyt vuotaa jostain sieltä) reilun puolenvuoden päästä vaihdosta.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

alezi kirjoitti:Tullut tässä nyt mietittyä, että mitä pitäisi tehdä helmapellin alasaumalle, joka ilmeisesti tunkilla rytätty parista kohtaa? Aika karun näköiseksi mennyt. Itsellä ei korihommista kokemusta ole, joten ehdotuksia kehiin. Jos ei vielä ole pahasti ruostunut niin riittääkö suojaus? Saako noita millään oikaistua/korjattua? Eivät muuten haittaa, mutta en halua, että alkaa sieltä mätänemään pohja.
Tää nyt kuulostaa vähän "autojobbari-konstilta", mutta entäs jos korjais ruosteet huolella, suojais hyvin ja löis sitten jotkut hillityt muovihelmat päälle?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

wekkuli kirjoitti:Siis CO on yhtä kuin häkä eli hiilimonoksidi. Toki häkä on vaarallista, mutta enpä kyllä koskaan ole kuullut, että autosta sellaista voisi saada. .
Ehkä tilanne on todella nyt toinen katalysaattorien kanssa mutta sitä ennen häkä auton pakokaasuista oli todella hengenvaaraallista. Kotiseudullani kuoli yksi nuori joka koekäytti autoa korjauksen yhteydessä autotallissa. Ja onhan (tai ainakin oli) se tunnettu itsarintekokeinokin.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^japanissa juuri kuoli perhe häkämyrkytykseen, kun oli autolla ajettu penkkaan ja auto hautautunut lumeen kone käynnissä. toki pienessä tilassa ei happea kauaa ole...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

mikä on voinu johtaa tälläseen tuhoon?

kuvat purkuun ostetusta 2 litrasesta tessusta, myyntipuhe jakohihna korkannut. vaan ei ollutkaan

E: lokakuulta kuvat, nyt vasta koneelle
Liitteet
994.JPG
994.JPG (120.81 KiB) Katsottu 4934 kertaa
998.JPG
998.JPG (113.83 KiB) Katsottu 4934 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hydrolukko? Eli jäähdytysnesteet tai öljyt pyttyyn lennosta - ei puristu ihan yhtä suosilla kuin ilma, joten tilan loppuessa männän yläpuolelta löytyy sulake männän alapuolelta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Entä mikäs aiheuttaa tämmöistä tuhoa?

Lohko + öljypohja molemmin puolin halki, 3. sylinterin seinämä halki, pari mäntää ja yksi kiertokanki hävinnyt ja kaikki venttiilit solmussa vaikka hihna ei ollut korkannut :)
Liitteet
alakerta.jpg
alakerta.jpg (189.93 KiB) Katsottu 4860 kertaa

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Mitä tulisi huomioida 156 2.0 JTS:ää ostettaessa? Jostain muistaisin lukeneeni että syövät öljyä, mistä se johtuu? Onko kone muuten kuinka vikaherkkä, kova katkaisemaan jakohihnojaan tms?
Omaan 156 2.4JTD:hen olen enemmän kuin tyytyväinen mutta ei oikein dieselillä ajo kannata nykyisillä 5-7tkm/v. -ajoilla. Varmaan kaksilitrainen vapari tuntuu suht koht nuhaiselta vääntävän dieselin jälkeen mutta kait sillä pikkukoneellakin liikenteen mukana pysyy? :)
Toimiiko kone 95 E10:llä, entä onko kukaan konvertoinut JTS:ää toimimaan RE85:llä?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^öljynsyönti taitaa riippua eniten huolloissa käytetystä öljystä ja muutenkin huoltohistoriasta. Mahdollisimman viimeisin vuosimalli on huolettomin kaikinpuolin. Bentsiiniksi kelpaa 98e5, enkä oikein näe mahdolliseksi re85 käyttöä. Moottorin käytös ja liikenteen mukana pysyminen saattavat yllättää jopa positiivisesti, ohituksiinkaan ei välttämättä tartte hämmentää.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Eikait 98e5:llä kukaan enää malta ajella, karsean kallista menolientä :( Mitä ongelmia 95e10 voisi aiheuttaa, luulisi että ecu osaisi säätää sytytystä jos meinaa nakuttaa? Polttoainelinjat nyt varmasti kestävät mitä vaan, samon pumppu.
E85 pitäisi ainakin koneen puhtaana karstasta ja öljylietteestä, ja täten voisi jopa vähentää öljynkulutustakin. Onko kukaan kokeillut ajaa sillä noiden yleismallisten huijausboksien kanssa, jotka vaan lisäävät ruiskutusta jotain 30%? Ei näihin taida löytyä valmiiksi modatuja softiakaan, joissa olisi optimoitu myös sytytyskartat E85:lle?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

^Tossa vaiheessa loppettaisin autoilun jos bensalitrassa oleva muutaman sentin ero on noin kauheeta. Kallista se on joka tapauksessa :mrgreen:

Josta muistuikin mieleeni, sain kerran joltakin bensa asemalta alennus lipukkeen. Seuraavalla tankkauksella 5c halvempi bensalitra. Ajelin tankin kuiviin ja ajattelin että nyt saa halvalla. Mut perskuta se ero täyteen hintaan täydessä tankissa oli 3€ :shock: Ei sitä tyhmä ihminen osannu ajatella. Siitä lähtien en paljon katellu mitä bensa maksaa, ihan sama maksaako 3€ enemmän.
Life is too short to drive boring cars.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^Totta, kävellen pääsee halvimalla :-D :-D
Mutta ainakin Saabeissa E85:ttä on käytetty menestyksekkäästi jo vuosia, koneet toimivat paremmin ja puhdistuvat sisältäpäin E85:llä ajettaessa. Jotenkin voisi kuvitella että JTS.ään sopisi e85 oikein hyvin jos siinä kerran on suhteellisen korkea puristussuhdekin. Etanolilla ajettaessa kone käy viileämpänäkin kuin bensalla, eikä korkeamman oktaaniluvun perusteella pitäisi nakutellakaan. Saabeissa on kanssa niitä matalakitkamäntiä joiden öljyrenkaat karstoittuvat kiinni, etanolikäytössä ei moista ongelmaa pitäisi esiintyä (olen yhden B205:n purkanut ja puhdistanut öljylietevaurioista).
Googlettamalla ei ole vielä tullut vastaan keskusteluita JTS + e85 -yhdistelmän käyttökokemuksista, täytyy jatkaa tiedonhakua :)
156SW uudemalla keulalla ja bensakoneella olisi siis hakusessa, sellaista saa allekirjoittaneelle tarjota ;)
Viimeksi muokannut Sautio, 09 Maalis 2013, 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Viime kesästä noussu E85 hintakin yli 10c :roll: Eipä mene kauaa ku maksaa saman verran ku normi bensa. Ei tässä maassa ole mahdollista ajaa, lämmittää taloa, tai tehdä mitään muutakaan halvemmalla ku naapuri, valtio pitää kyllä huolen että joku vero tulee kun näyttää liian halvalta :lol:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

jossain aussifoorumilla oli juttua tosta kossubensasta ja alfalta tulleessa vastinessa mainittiin ongelmia polttoainelinjassa, palotapahtumassa ja moottorissa, jos alkoholin määrä on jatkuvasti yli 5%. Sinänsä tommonen laihaseosmotti voi olla oikeasti vähän tarkka ja kun tietää myös moottorin öljyvaatimuksen ja öljyrenkainen kulumismahdollisuuden (huonoilla öljyillä) niin mistä näistä tietää. Noin yleensä noissa flexifuel vehkeissä on omat öljyvaatimukset ja tiuhemmat vaihtovälit sekä eroja männissä / venttiileissä. jtässä on muuten ihan 95 oct peli ja säätövaroja pitäisi kyllä löytyä, laajakaistoista löytyy aluetta vaikka mihin, samoin bensapuolelta. Olen kyllä samaa mieltä Kaugohin kanssa siitä, että tuo hintaero on oikeasti mitätön ja 98 kulutus voi vastaavasti olla tuon eron verran pienempi.

Vastaa Viestiin