Viinaa koneeseen
Valvoja: Moderators
- JaniW
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
Viinaa koneeseen
Olen miettinyt 156 JTS:n muuttamista RE85-yhteensopivaksi. Ainakin teoriassa voisi säästää polttoainekuluissa ja JTS:n tapauksessa ajatus pirtusta polttoaineena houkuttelee myös sen takia että kuvittelisin karstoittumisen olevan huomattavasti pienempää. Ja vähentäisihän se päästöjäkin rajusti.
Ainakin yksi firma Suomessa asentelee noita ohjausbokseja: http://www.flexfuel-company.fi/Etanoli-muutossarjat.php" onclick="window.open(this.href);return false; Kätevämpihän asentaa tietysti itse, laite on itsessään melko edullinen, mutta firman asennuksella luulisi olevan jotain takuuntynkääkin.
Onko näistä raadilla kokemuksia/vahvaa mutua puolesta tai vastaan?
Ainakin yksi firma Suomessa asentelee noita ohjausbokseja: http://www.flexfuel-company.fi/Etanoli-muutossarjat.php" onclick="window.open(this.href);return false; Kätevämpihän asentaa tietysti itse, laite on itsessään melko edullinen, mutta firman asennuksella luulisi olevan jotain takuuntynkääkin.
Onko näistä raadilla kokemuksia/vahvaa mutua puolesta tai vastaan?
CARF0869
-
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Viinaa koneeseen
"alfa 156 v6":lla on ainakin ollut jonkin aikaa v6:ssa etanoliboksi kiinni. Halvemmaksi ainakin bussolla ajelu on tullut..
Abarth 500 Esseesse
-
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Pari kuukautta sitten itse asensin flexitunen boksin 166:seen (2.0ts).
Käy ja kukkuu. Säästöä syntyy ehkä 2€/100km - joten ei tämä mikään
rahasampo ole.
Talvella lähtee heikosti käyntiin pelkällä 85:lla (lähtee varmasti, mutta vaatii useita starttauksia)
vaikka flexitunen kylmäkäynti rikastukset tapissa. Kunnon esilämmityksellä ei mitään ongelmia.
Lämpimänä käy ihan yhtä hyvin kuin bensalla.
Jos päädyt hankkimaan ja asentamaan itse boksin, hanki sellainen malli joka seuraa lambda-anturia
sekä koneen lämpötilaa - siten saat toimivamman paketin. Huonojakin bokseja on...
Käy ja kukkuu. Säästöä syntyy ehkä 2€/100km - joten ei tämä mikään
rahasampo ole.
Talvella lähtee heikosti käyntiin pelkällä 85:lla (lähtee varmasti, mutta vaatii useita starttauksia)
vaikka flexitunen kylmäkäynti rikastukset tapissa. Kunnon esilämmityksellä ei mitään ongelmia.
Lämpimänä käy ihan yhtä hyvin kuin bensalla.
Jos päädyt hankkimaan ja asentamaan itse boksin, hanki sellainen malli joka seuraa lambda-anturia
sekä koneen lämpötilaa - siten saat toimivamman paketin. Huonojakin bokseja on...
-
156 2,5V6 2002
ai niin, itte en vaihtanut mitään öljyjä enkä sytytystulppia. Jos joku tuollainen
palvelu kuuluu vielä noihin liikkeen asennushommiin ja niillä
asioista kokemusta niin sitten tuo valmiiksi asennetun boksin hinta alkaa lähennellä järkevää.
Flexitune ruotsista tilattuna oli johtosarjoineen jotain 230€ joten ei sekään ihan ilmainen ollut...
palvelu kuuluu vielä noihin liikkeen asennushommiin ja niillä
asioista kokemusta niin sitten tuo valmiiksi asennetun boksin hinta alkaa lähennellä järkevää.
Flexitune ruotsista tilattuna oli johtosarjoineen jotain 230€ joten ei sekään ihan ilmainen ollut...
- Tuomas K
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
En ole ikinä kuullut että palotilan karstoittuminen olisi ongelma JTS:ssä (tai missään muussakaan Alfassa), joten tuon hyödyn voinee unohtaa.JaniW kirjoitti:Olen miettinyt 156 JTS:n muuttamista RE85-yhteensopivaksi. Ainakin teoriassa voisi säästää polttoainekuluissa ja JTS:n tapauksessa ajatus pirtusta polttoaineena houkuttelee myös sen takia että kuvittelisin karstoittumisen olevan huomattavasti pienempää.
Valmistaja ei salli JTS:lle edes E10-soppaa, samoin kuin on asia monien muidenkin vanhojen suoraruiskujen kanssa. Syyksi on esitetty palotapahtuman hallintaa, joka on vaikeampaa kuin epäsuoralla ruiskulla. Todellisia kokemuksia viinasta JTS:ssä lienee vähän?
- willez
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Suorasuihkukoneissa on ihan sama ajetaanko pyttyyn bensaa vai etanolia , imusarja vetää tukkoon joka tapauksessa...
- Epezi
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Viesti:
Ne boxit mitä olen nähnyt myynnissä on niissä ollut lisämaininta että ei sovellu suorasuihkutusmoottoreihin. Syyksi epäilisin riskiä laihalla käymisestä kun moottori on jo tehtaan säädöillä laihalla, toiseksi korkeapainepumpun ja suuttimien etanolinkesto voi olla vähän kyseenalainen. Suuttimien tukkeutuminen irtopaskasta voi olla tuossa myös vähän herkemmällä kuin tavallisessa.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=3&t=23470" onclick="window.open(this.href);return false; Tuolla olen kertonut omia kokemuksia TS:n kanssa ilman mitään muutoksia. Toistaiseksi keskeytin kokeilut koska rahasäästöä ei syntynyt.
Itse en lähtisi JTS:ään kokeileen etanolia, ihan vaan johtuen polttoainelaitteiden hinnan ja korjaamisen työmäärän takia.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=3&t=23470" onclick="window.open(this.href);return false; Tuolla olen kertonut omia kokemuksia TS:n kanssa ilman mitään muutoksia. Toistaiseksi keskeytin kokeilut koska rahasäästöä ei syntynyt.
Itse en lähtisi JTS:ään kokeileen etanolia, ihan vaan johtuen polttoainelaitteiden hinnan ja korjaamisen työmäärän takia.
- mutt
- Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Joku saksmannien lehtihän testasi E10:iä suorasuihkutus-Opelissa (jossa sitä ei saisi käyttää), ja pumppu levisi jossain alle 30tkm:n tienoilla. E85:lla kestoikä on todennäköisesti huomattavasti lyhyempi, jos pumppua ei ole tehty etanolin kestäväksi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
156 2,5V6 2002
Flexitunessa on erillinen merkkivalo jos kone menee laihalle - noista bensapumpuista voi olla kahta eri mieltä
ei se bensakaan varsinaisesti mitään voiteluainetta ole.
Mutta en mihinkään arvoautoon alkaisi itsekään noita etanoli hommia viritellä.
Tässä on sama homma kuin kaikissa muissakin uhkapeleissä - ei pidä pelata semmoisilla
panoksilla mitä ei ole vara hävitä.
ei se bensakaan varsinaisesti mitään voiteluainetta ole.
Mutta en mihinkään arvoautoon alkaisi itsekään noita etanoli hommia viritellä.
Tässä on sama homma kuin kaikissa muissakin uhkapeleissä - ei pidä pelata semmoisilla
panoksilla mitä ei ole vara hävitä.
- JaniW
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
Multa oli tuo ketju mennyt ihan ohi. On ilmeisesti ollut liikaa tekemistä IRL.Epezi kirjoitti:Ne boxit mitä olen nähnyt myynnissä on niissä ollut lisämaininta että ei sovellu suorasuihkutusmoottoreihin. Syyksi epäilisin riskiä laihalla käymisestä kun moottori on jo tehtaan säädöillä laihalla, toiseksi korkeapainepumpun ja suuttimien etanolinkesto voi olla vähän kyseenalainen. Suuttimien tukkeutuminen irtopaskasta voi olla tuossa myös vähän herkemmällä kuin tavallisessa.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=3&t=23470" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; Tuolla olen kertonut omia kokemuksia TS:n kanssa ilman mitään muutoksia. Toistaiseksi keskeytin kokeilut koska rahasäästöä ei syntynyt.

Tuota sopivuutta laihaseoskoneeseen itsekin olin miettinyt, mutten ollut enempää juttua mistään löytänyt. Busson kanssa taas en viitsi ottaa riskiä.
Jos tuosta ketjusta nyt tiiviistää niin järkevät vaihtoehdot on jättää sikseen tai hankkia saappi.
CARF0869
- hagger16
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Aika pitkälti näin. Ja tuon Saabinkin kulutus nousee etenkin talvella ja kaupunkiajossa niin paljon, ettei siinäkään ole järkeä.JaniW kirjoitti:Jos tuosta ketjusta nyt tiiviistää niin järkevät vaihtoehdot on jättää sikseen tai hankkia saappi.
No siinä saa sentään enemmän tehoja irti etanolilla... ja huonommat startit talvella..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Polforea
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Tuolla Saabclubin puolella vaikuttaa kaveri, joka on aika syvällä moottoritekniikassa ja polttoaineensyötöissä ja tehnyt aika paljon etanolikonversioita - Saabien lisäksi softannut tuolle ainakin pari Audia (1.8t ja 2.7T). Tälläkin foorumilla vaikuttava toveri kysyi aiheesta JTS ja etanoli ja tuo moottorivelho vastasi näin
Tuon kaverin tuntevana uskon lausuntoon sen verran vahvasti, että en lähtisi urheilemaan jos JTS:n omistaisin. Niitä on varmasti pilattu tarpeeksi väärillä öljyillä, liekö enää syytä koettaa tappaa niitä väärillä polttoaineilla?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 01#p928801" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;jcarlson kirjoitti: Kerrossyöttöisissä suoraruiskuissa ei missään tapauksessa, eikä ole hyvä ajatus muissakaan suoraruiskutteisissa.
Männän muoto ja suuttimen sijainti, ruiskutuskulma ja ruiskutusmäärä on kaikki optimoituja bensalle eikä E85:lle. Polttoainesuihku tulee olemaan erilainen sekä eri polttoainemäärän että erilaisen haihtumisen vuoksi. En lähtisi kokeilemaan ilman että varautuu ongelmiin, Audilla on uusissa TFSI moottoreissa olemassa flexifuel-versio ja tässä on mm. juurikin erilaiset männät.
Tämän lisäksi tulee eteen varsinkin varhaisemmissa versioissa hyvinkin mahdolliset ongelmat kestävyydessä ja polttoaineen riittävyydessä. Ylimääräistä kapasiteettia ei järjestelmässä yleensä ole kovin paljoa, mahdollinen ruiskutusaika on hyvin lyhyt ja ruiskutuspainetta ei voi useinkaan paljoa enää vakiosta nostaa. Ei onnistu millään tavanomaisilla huijausbokseilla eli uusi ohjelma olisi tehtävä. Pioneeriksi joutuisi tässäkin ryhtymään, ja voi olla vaikea löytää säätäjää, puhumattakaan siitä mitä säätötyö tulisi maksamaan. Itse ainakin hinnoittelisin homman niin että säästömielessä sen saisi unohtaa.
Tuon kaverin tuntevana uskon lausuntoon sen verran vahvasti, että en lähtisi urheilemaan jos JTS:n omistaisin. Niitä on varmasti pilattu tarpeeksi väärillä öljyillä, liekö enää syytä koettaa tappaa niitä väärillä polttoaineilla?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.