Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

maybetomorrow kirjoitti:Jos se on se urheilullisena mainostettu Seat. Kiitos Puja muuten kaasuläppävinkistä, pitääkin putsata kun pääsee maalle. Ei sekään varmasti pahaa tee! Täältä löytyy varmaan ohjeet, toivottavasti en hajota mitään! T: truu humanisti
Pystyykö sitä kaasuläppää avaamaan isommalle vaikka AlfaDiagilla?
Mulla on sama edessä. Oli viimesyksynä aika pikeentynyt kun vaihdoin termarin.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

stoichiometric kirjoitti: Jos lähdet oikein rauhallisesti ja ajelet rauhallisesti ensimmäisen 100m niin tekeekö tuota vielä?
Tänään tuli lähdettyä äääääääääärimmäisen hitaasti, kun naapurin natsivankkurin perässä piti poistua. Ei muuten nykässyt, vaikka ajettu viimeksi ma-iltana. Kuis? :o:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Mokomakin
Viestit: 719
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Pikaisesti asiasta kukkapurkkiin.. Ittellä tuntuu että välillä puolilämpimänä käy pirun laihalla. Tulpatkin ihan valkoset..
Liitteenä käyrä kaasuläpän liikkeistä, kaasua painettu tasaisesti tyhjäkäynnistä täysiin kierroksiin. Mitä eroa on relatiivisella ja absoluuttisella kaasuläpän asennolla? Ovatko käyrät ollenkaan terveen näköisiä? Kun jalka ei ollut kaasulla, relatiivisen arvo oli 3.8astetta, absoluuttisen 38.1astetta.
Kaasuläppä on puhdistettu hiljattain ja siinä samassa huomasin että laippa, johon kaasuvaijeri kiinnittyy pystyy kiertymään ilman kaasuläpän kääntymistä, onko tämä ok? Kyseessä CF2 2.0ts -98.
Liitteet
kaasuläppä.jpg
kaasuläppä.jpg (65.88 KiB) Katsottu 4505 kertaa

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Minusta tuo kaasuläpän käyrä ei pitäisi näyttää tuolta. Miksi asteet käyvät välillä nollassa? Eiköhän se pitäisi olla tasainen nouseva viiva kun hitaasti painaa poljinta. En ole missään nähnyt tuommosta että aika ajoin käy nollassa asteessa. Tuntuu että itse potikassa on yksi lukijalanka poikki tai huono kosketus. Varma en ole koska en ole ikinä nähnyt, millainen asentotunnistin on vaijerivälitteisessä kaasuläpässä.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Mokomakin
Viestit: 719
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Joo ei minustakaan ihan tervettä tuo pätkiminen ole, mutta tuntuu moni parametri pätkivän, harvoin pystyy lukemaan dataa FESsillä minuuttia/puoltatoista kauempaa kun ohjelma/auto katkasee yhteyden..
Se läpän asentoa mittaava potikka on vissiin tyhjäkäyntimoottorin sisällä.. Sen kuntoa on tullu mietittyä..vanhoissa radioissakin säätöpotikan useimmin käytetty alue menee aina rahisevaksi kun potikka alkaa loppumaan.. Vedottomuus ongelmat ovat viileinä ja kosteina päivinä pahimmillaan, eteenkin jos käynnistää moottoria muutaman kilsan ajon jälkeen..

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

koltiainen kirjoitti:
koltiainen kirjoitti:
jyskyed kirjoitti:Onhan sulla se mutteri momentissa. Koska varmaa hitsaa kiinni jos vetää käsillä niin paljo ku lähtee.
Jep, avaimella vedettiin naapurin korjaamolla, katottiin oikein koneelta momentti.
Tietysti voipi olla niin paska tuuri että laatulaakerikin on valmiiks sökö.
Mites napamutterin kiristys laakeriin vaikuttaa??

Ja jos oikein muistan niin kiristys on 67-74 Nm+62° eli aikas kovaa saa vetää.


No nii, alfa ei enää vikise muualta kuin renkaista.
Laakerin myynyt firma vaihdatti uuden tilalle, vanhasta oli ulompi kooli rikki.

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

^ Mä veikkaan, että siinä kaasuläpän potikassa on kaksi tai useampi lukuraita ja yksi niistä on poikki/nasta ei osu raitaan.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Vehje kirjoitti:^ Mä veikkaan, että siinä kaasuläpän potikassa on kaksi tai useampi lukuraita ja yksi niistä on poikki/nasta ei osu raitaan.
Juuri tältä toi vaikuttaa, mutta onko toi softa semmoinen että se kertoo vain hetkellisen arvon.
Eli siis se lukee pätkissä kaasuläpän asentoa ja muutoin merkkaa nollan kun aikajana etenee.
Voisko joku saman koneen omistava ottaa käppyrän koneestaan?
Millä softalla toi käppyrä on otettu?

Avatar
Mokomakin
Viestit: 719
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

^mustiecuscan/fiatecuscan

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

maybetomorrow kirjoitti:Tänään tuli lähdettyä äääääääääärimmäisen hitaasti, kun naapurin natsivankkurin perässä piti poistua. Ei muuten nykässyt, vaikka ajettu viimeksi ma-iltana. Kuis? :o:
Meinasin ehdottaa ainakin puoliksi ominaisuudeksi, mutta jos kerran on uusi ilmiö niin jotain pientä sitten. Olikos tulpat kuinka vanhat?
Jos tarpeeksi kylmettyneen jtässän kanssa meinaa lähteä avaimesta otteen helpattua kummit vinkuen, niin kyllä haaveeksi jää. 75m jälkeen on sitten erijuttu tai jos on edes peruuttanut parkista ensin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^
Liittyneekö samaan asiaan, mutta toisinaan kylmänä tuo JTS tahtoo humpata kierroksia ylös ja alas kun yrittää peruuttaa pois parkista. Äärimmäisen ärsyttävää, varsinkin kun parkista peruuttaminen tarkoittaa 50 metriä ylämäkeen... Joskus maailmalta muistan aiheesta lukeneeni, vaan en muista nähneeni missään mainitun tuon vian syytä, saati korjausta. Onko täällä tarkempaa tietoa?

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei souda kierrokset, vetää tasaisesti kunhan ei heti paina liikaa pedaalia.

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Tuomas K:n oireet ovat täällä ja. Ärsyttää melkoisesti tuo kierrosten humppaaminen juuri kun peruuttaa autoa kaasupolkimeen koskematta. Huomasin, että tähän asiaan auttaa kaasuläpän resetointi, mutta vain vähäksi aikaa. Asiasta poiketen, Tuomas K oletko kokeillut, heijaako kierrokset kun paikallaan nostaa kierrokset n. 1200-2000rpm?
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Enpä muuten ole ikinä kokeillut että humppaako ne paikallaan, täytyypä koittaa muistaa seuraavan kerran kokeilla kun oireita ilmenee.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ Kattosin piruttaan autodatasta huoltotiedotteet koskien JTSsää. Siellä löytyi "Huono / huojuva tyhjäkäynti" ja syy "moottorinohjausyksikön ohjelmistovika" , korjaus "ohjelmoi moottorinohjainlaite uudempaan versioon" .

Koskee malleja , joissa 2 jäähdytysnesteen tunnistinta ilmeisesti.

Edit : Jotenka klik ? :-D

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

^ Ja tämä tehdään miten?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Ensiksi vois kysellä merkkihuollosta , onko niillä mahdollisuus päivittää auton ohjelmisto tai tarkistaa nykyinen versio ja onko siihen tullut päivityksiä tehtaalta (pitäis onnistua). Ja tuo squadratuning on hollannissa , ja näihin euro3siin päivitys onnistuu ainoastaan FlashEprom menetelmällä , eli ECU täytyy lähettää Hollantiin ohjelmoitavaksi (sinä aikana autoa ei luonnollisesti voi käyttää). Kestää kuulema noin viikon kun on valmis.

Vanhempiin saa ihan chipin jonka voi itse asentaa ecun sisälle,niinkuin itse laitoin vanhaan 155seen. Löytyy muuten orkkis chip jos joku tarvii 8v 155 :-D

Edit: Eli ECUn ohjelmistovika aiheuttaa nämä kaikki
*Huono ajettavuus kylmäkäynnistyksen yhteydessä
*Huono ajettavuus lämmityskäytön aikana
*Huono joutokäynti
*Moottorin häiriövalo palaa

"Syy

Moottorin ohjausmoduulin ohjelmistovika.

Korjaus

Ohjelmoi moottorin ohjausmoduuli päivitetyllä ohjelmistolla vianmäärityslaitetta käyttäen."

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Onnistuisiko tuo examinerilla?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös merkkihuolto veloita ~50euroa siitä, että ECU päivitetään (jos on päivitys saatavilla)? Ei ole paha rasti ja vaatii tosiaan tietenkin sen uuden ohjelmistoversion. Joissain paikoissahan noita katsellaan määräaikaishuoltojen yhteydessä veloituksetta, toisille maksaa silloinkin sen kiinteän viiskymppiä "työstä", missä menee pari minuuttia...

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Finest kirjoitti:
willez kirjoitti:
Finest kirjoitti:Onko kellään niksiä, millä varsinkin edestä voisi camber kulmaa suoristaa?
Korotus-sarjalla oikoo..
Niin tietysti, mutta jos tarkoitus ei ole korottaa?
Nykyisten alatukivarsien puslien kunto tuskin on enää viimeisen päälle. Urtsu puslilla voisi, ehkä, kenties saada renkaan alapäätä sisään?
Epäkeskopatenttia ylätukivarteen näköjään maailmalla tehty:
http://www.youtube.com/watch?v=Np2Abh1WH-8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic. ... d467418778" onclick="window.open(this.href);return false;

Onkohan noita tehdastekoisina?

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

stoichiometric kirjoitti: Meinasin ehdottaa ainakin puoliksi ominaisuudeksi, mutta jos kerran on uusi ilmiö niin jotain pientä sitten. Olikos tulpat kuinka vanhat?
....kummit vinkuen...
Tjoo, tietynlainen nuhaisuus kylmänä on ominaisuus tosiaan tossa Tessussakin. Taidan koittaa niitä tulppia, niillä on se sata tonttua takana aika tarkasti, joten joutaahan ne muutenkin vaihtamaan.

Kummit vinkuen ei kehtaa, kun parkkis on lastentarhan vieressä ;)
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

willez kirjoitti:Koskee malleja , joissa 2 jäähdytysnesteen tunnistinta ilmeisesti.
Mistähän sitä toista tunnistinta etsisi jos tuosta koittaisi varmistua?
willez kirjoitti:Jotenka klik ? :-D
Ei tuo mongerrus oikein aukea, mitä tuolla sanotaan? :)

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Tuomas K kirjoitti:
willez kirjoitti:Koskee malleja , joissa 2 jäähdytysnesteen tunnistinta ilmeisesti.
Mistähän sitä toista tunnistinta etsisi jos tuosta koittaisi varmistua?
willez kirjoitti:Jotenka klik ? :-D
Ei tuo mongerrus oikein aukea, mitä tuolla sanotaan? :)
Luultavasti tunnistimet ovat vierekkäin termostaattikotelon lähistöllä , olisko vihree ja musta ollut ? Maalaa noi tekstit google-translateen niin saa ainakin hauskemman version :lol:

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Lisää ongelmia.

Oikea takapyörä on hieman kääntynyt sisäänpäin. Vika ilmentyi kesärengaiden vaihdon jälkeen. Talvirenkailla kylläkin kuulunut pientä kolinaa töyssyissä, mutta nyt vasta leveämmillä renkailla( 225) on ajettavuus muuttunut ja rattikin on hieman vinossa vasempaan. Auto on leimattu pari viikkoa sitten, iskaritestissä ei mitään huomautettavaa.

Pyörän ollessa ilmassa ei huomattavaa klappia ole. Tosin roikkuessa se näyttäisi olevan suorassa?

Onko aika mennä aurauskulmat säätämään edestä ja optikolle vai missä vitussa mättää? :drinking:
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Aurauskulmiltahan tuo kuulostaa, edellisessä yksilössä oli poikittaistangossa vähän vääntymää (takarengas osunut jäävalliin tmv.) ja se saatiin korjattua suoristamalla tankoa, mutta pyöränkulmien säätöä ja ihmettelyä...

Avatar
Huikko
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2012, 16:33

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jäähdyttimen puhaltimen esivastus, flektin esivastus. Paljon kätevämpi tuo brittien ilmaus fan resistor.
Noitahan on sitten kahdella eri vastuksella tarjolla, 0.3 ja 0.23Ohmia, allaolevan sivun mukaan V6 on sama kuin JTS, enkä ainakaan itse löytänyt kuin netistä tai marmoritiskiltä uutta tilalle. TS:ään olisi sitten löytynyt paikallisesta varaosaliikkeestäkin ja halvemmalla, tietysti.
Joo ja puolinopeutta säätelee, hyvä olla kunnossa niin ei käy keittämisen rajalla kaupunkiajossa.
Kannattanee kuitenkin tarkistaa se vastusarvo paikallaan olevasta vastuksesta, lukee ihan siinä takapinnassa liittimen vieressä.

http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/Alf ... _fan.shtml

Niinhän siinä kävi, että vastus on 0.30 ohmia. Hinta ei ollut Motonetissä paha, 16,90€ ja alkuperäisvaraosa Alfan logolla.
Voisikos joku laittaa motonetin varaosanumeron tuolle esivastuspaketille. En löydä.
75 2.0 TC 1986
156 Crosswagon 2005
Ex 156 2,5 V6 Wagon -04
Ex 155 2,0 TS -95
Ex 156 2,5 V6 Sedan -98

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Muistaakseni se on Motonetilla väärällä nimikkeellä. Tää tais olla oikea osa. http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/488388/0" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^toi se on minunkin mielestä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

jyskyed kirjoitti:Lisää ongelmia.

Oikea takapyörä on hieman kääntynyt sisäänpäin.
Vääntynnyt sisäänpäin etu- ,taka- ,ylä- vai ala-laidasta? ja kuinka paljon? Jos paljaalla silmällä näkee, niin silloin vaikuttaisi olevan en verran pielessä, että ei pelkillä kulmiensäädöillä selviä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Ne kaksi tankoa (poikittaistangot?) vääntyneet vasemmalta puolelta. Liian kaukaa tunkattu ylös pulikan avulla. Voi jeesus mikä amatöörivirhe.

Edit: Mistähän näitä ostais?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Huikko
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2012, 16:33

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

2,5 V6 kumpikaan jäähdyttäjän flekti ei pyöri ollenkaan. Pitäisikö toisen pyöriä jos ilmastointi on päällä? Mitä ja miten testataan ja missä järjestyksessä?
75 2.0 TC 1986
156 Crosswagon 2005
Ex 156 2,5 V6 Wagon -04
Ex 155 2,0 TS -95
Ex 156 2,5 V6 Sedan -98

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ilmastoinnin kanssa flektin pitäisi käynnistyä. Ehkä 5 sekunnin viiveellä kytkemisestä.

Vilkaise vaikka ensin toinen esivatus. Syylarin takana keskellä ylä- ja alaraunassa ovat. Kahdella ruuvilla kiinni peltikehyksessä.
Ylempi on helppo tarkastaa, n. 5min aikaa menee, jotta saa pois. Alempi pitää ottaa alakautta rampin/tunkin/nosturin avustuksella.
Jos vastus on vielä kiinni muovipohjassaan, niin yleismittarilla tarkastaa ohmit.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tessu ja vaihdettu flektin esivastus. Nyt flekti käynnistyy ja käy pidempään ja tuntuu lämmötkin pysyvän hollillaan, mutta flekti ei käy koko aikaa vaikka kompura päällä. Oli ollut palikasta kadonnut koko vastus, joten ainakin vikaa oli ollut.... :roll: Mietin, että voikohan tuossa nyt olla vielä jotain? Ehkä maanantai/tiistai akselilla saan KKL:n käsiini, jotta voin MESillä ihmetellä sitten mitä sanoo.

Avatar
Huikko
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2012, 16:33

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Finest kirjoitti:Ilmastoinnin kanssa flektin pitäisi käynnistyä. Ehkä 5 sekunnin viiveellä kytkemisestä.

Vilkaise vaikka ensin toinen esivatus. Syylarin takana keskellä ylä- ja alaraunassa ovat. Kahdella ruuvilla kiinni peltikehyksessä.
Ylempi on helppo tarkastaa, n. 5min aikaa menee, jotta saa pois. Alempi pitää ottaa alakautta rampin/tunkin/nosturin avustuksella.
Jos vastus on vielä kiinni muovipohjassaan, niin yleismittarilla tarkastaa ohmit.
Otin ne johdot irti ja yhdistin. Ei vaikutusta mihinkään. Releboksissa oleva AC compressor merkitty rele naksuu koko ajan kun virrat ovat päällä. Ei varmaan pitäisi.
Onko jollain toiminnallinen kytkentäkaavio tuosta flektien ohjauksesta niin tutkitaan missä mättää? Tuolle flektille voi varmaan antaa testimielessä suoraan +12V akulta, että tietää pyöriikö se jos saa virtaa?

Ajaessa lämmöt on siinä karvan yli 90 astetta. Parkissa nyt kun ulkona oli 11 astetta lämmintä niin viidessä minuutissa lämmöt nousee 110 asteen viivaan saakka. En viitsinyt kokeilla nouseeko vielä ylemmäs. Noissakaan lämmöissä ei siis kumpikaan flekti vielä pyöri ollenkaan. Kun lähtee ajamaan, niin lämmöt laskee takaisin 90 asteen tuntumaan. Ajaessa en osaa sanoa pyöriikö flektit. Tuskin.
75 2.0 TC 1986
156 Crosswagon 2005
Ex 156 2,5 V6 Wagon -04
Ex 155 2,0 TS -95
Ex 156 2,5 V6 Sedan -98

Avatar
Huikko
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2012, 16:33

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tämä kaikki korjaantui kun tänään tehtiin ilmastointihuolto. Kylmäainetta oli järjestelmässä aika vähän, nyt kun täyttötesti 30min ei aiheuttanut vuotoja ja tuupattiin lisää kylmäainetta sisään niin flektitikin toimivat normaalisti.

Korjasin samalla käsijarruvaijerien ja takapöntön kiinnitykset, pesin auton sisältä, moottoritilasta ja ulkoa. Kovavahasin ja laitoin talliin. Leimakin tuli että losahti ilman suurempia kiukutteluja. Seuraava leima vasta ensi vuoden kesäkuussa.
75 2.0 TC 1986
156 Crosswagon 2005
Ex 156 2,5 V6 Wagon -04
Ex 155 2,0 TS -95
Ex 156 2,5 V6 Sedan -98

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jännä oire. Itselläni on jotain tuon suuntaista, mutta ilmastointihuolto tehdänneenkin tässä piakkoin... Eli: flekti ei toimi edelleenkään puoliteholla, kun on A/C päällä... Mikäli se ei jäähdytä. Jos joutuu tosiaankin käyttämään kompuraa, flekti pyörii puoliteholla. Pitää koneen lämmöt kurissa myös - mutta jos ottaa ilmastoinnin pois päältä, nousee lämmöt sinne ~105:een, ennen kuin flekti jyrähtää käyntiin täysteholla jos pitää käynnissä parkissa. Mene ja tiedä, pitää se kuitenkin täyttöhuollattaa, kun voipi olla vähän vähissä tavarat.

Avatar
Huikko
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2012, 16:33

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Taitaa olla ecun revisiosta kiinni miten nuo flektit ja ilmastointi keskustelevat. Tuossa tuntui siltä että jos kompura ei kytke niin 1-nopeutta ei ollut ollenkaan toisella flektillä.
75 2.0 TC 1986
156 Crosswagon 2005
Ex 156 2,5 V6 Wagon -04
Ex 155 2,0 TS -95
Ex 156 2,5 V6 Sedan -98

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Meinasin ensin tehdä uuden ketjun, mutta laitetaanpas sittenkin tänne.

Eli olen alkanut epäilemään, että jarrujen pääsylinterissä on jotain mätää. Oireena on ollut se, että oikean takakulman jarru jää hieman laahaamaan. Laahauksen huomaa kulutusmittarista ja siitä, että tuo takakulma on ajon jälkeen hieman kuumempi. Tähän asti ongelmaan on auttanut ihan se, että jarruttaa pari kertaa hieman voimakkaammin. Jarrut on laitettu vuosi sitten. Uudet palat ja levyt, kaikki toimii herkästi ja joka väliin on laitettu kuparitahnaakin (ei kuitenkaan sinne liukutappeihin 8) ), mutta silti ongelma esiintyy aina satunnaisesti.

Nyt kun kotiin ajoin huomasin taas käyvän saman jutun. Ja huomasin myös, että vasemman puolen etujarru oli hieman kuumempi kuin toisella puolen. Eikö nuo mene juurikin noin ristiin, eli siellä on kaksi sylinteriä?

Mitä tuolle on tehtävissä? Onko vittumainen remppa vaihtaa, onko kallis osa vai voiko sen korjata, jne?

Avatar
Huikko
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2012, 16:33

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Koska on viimeksi vaihdettu jarru- ja kytkinnesteet? Palautuuko pedaali aina rivakasti jos painat sen pohjaan?

http://greenserpent.site90.com/MasterCylinder.html
Siinä hiukan osviittaa työn hankaluudesta.
75 2.0 TC 1986
156 Crosswagon 2005
Ex 156 2,5 V6 Wagon -04
Ex 155 2,0 TS -95
Ex 156 2,5 V6 Sedan -98

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Voi olla myös jarruletkut tukossa jos satunnaisesti jumiutuu/laahaa..

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Käsijarrun vaijerit??

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

RIPA kirjoitti:Käsijarrun vaijerit??
Vaihdettu myös ~vuosi sitten :?
Huikko kirjoitti:Koska on viimeksi vaihdettu jarru- ja kytkinnesteet? Palautuuko pedaali aina rivakasti jos painat sen pohjaan?
En itseasiassa tiedä, koska huoltokirjaa ei ole. Voisi siis olla aika :roll:

Palautuu rivakasti, ei ongelmaa sen suhteen. Ajoittain poljin ei kyllä mene painaessa niin pohjaan kuin normaalisti ja jarrutus tapahtuu herkemmin.
Viimeksi muokannut SaLexi, 01 Touko 2013, 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Huikko
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2012, 16:33

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jos vaihdat nesteet, niin vaihda myös jarruletkut, ainakin sinne taakse.
75 2.0 TC 1986
156 Crosswagon 2005
Ex 156 2,5 V6 Wagon -04
Ex 155 2,0 TS -95
Ex 156 2,5 V6 Sedan -98

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Miten se halvatun takaoven kahva irtoaa kehyksestään? Tuli purettua oviverhoilut ja irrotettua se, jotta fiksaisin sen alakiinnikkeen, vaan milläs fiksaat kun en selvinnyt ko. palikkatestistä. Pitäisikö ne kiinnipitävät metallitapit saada vedettyä ulos? Tuntui siltä, ettei mitään toivoa, niin tiukassa olivat ja pienet, ettei saanut pihdeillä otetta.

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Huikko kirjoitti:Jos vaihdat nesteet, niin vaihda myös jarruletkut, ainakin sinne taakse.
Voishan tuota koittaa. Nyt kun asiasta lueskelin, niin eikö tuo pääsylinteri oireile lähinnä vuotamalla, jos oireilee? Vuotoja ei meinaan ole, nestettä ei ole tarvinnut lisätä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mulla oireili niin, että ohivuosi takaisin päin.
Nesteet pysyi, mutta poljin painui pohjaan ja piti pumpata jarrua.
Ei ole monimutkainen vaihtaa, ilmaaminen vie varmaan yhtä kauan tai pidempään.
Linkin ohje sikäli huono, että on Englannista. Vasurin ohjauksessa abs-yksikkö on vähän tiellä kun letkuja irrottaa.

Taitaa saada ulkomailta punosletkut melkein samaan rahaan kuin Suomesta normaalit..

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Mulla tosiaan ainoat oireet polkimessa ovat ne, että joskus se tuntuu paljon herkemmältä ja jarru on ihan siinä pinnassa, kun poljinta painaa.

Täytynee niitä letkuja alkaa metsästämään. Hämeenlinnan Motonetissä oli vain 1kpl : :?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

wekkuli kirjoitti:Miten se halvatun takaoven kahva irtoaa kehyksestään? Tuli purettua oviverhoilut ja irrotettua se, jotta fiksaisin sen alakiinnikkeen, vaan milläs fiksaat kun en selvinnyt ko. palikkatestistä. Pitäisikö ne kiinnipitävät metallitapit saada vedettyä ulos? Tuntui siltä, ettei mitään toivoa, niin tiukassa olivat ja pienet, ettei saanut pihdeillä otetta.
sisäpuolella ulkokahvan kohalla muovinen kolmio, ota irti, meisselil ja vetämällä. muistaakseni pari ruuvia ota auki, irrota kahvan mekanismista lukon vivuston tanko varovasti meisselil kampeemal ja sit nykäset ulkoa irti.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

jkk kirjoitti:
wekkuli kirjoitti:Miten se halvatun takaoven kahva irtoaa kehyksestään? Tuli purettua oviverhoilut ja irrotettua se, jotta fiksaisin sen alakiinnikkeen, vaan milläs fiksaat kun en selvinnyt ko. palikkatestistä. Pitäisikö ne kiinnipitävät metallitapit saada vedettyä ulos? Tuntui siltä, ettei mitään toivoa, niin tiukassa olivat ja pienet, ettei saanut pihdeillä otetta.
sisäpuolella ulkokahvan kohalla muovinen kolmio, ota irti, meisselil ja vetämällä. muistaakseni pari ruuvia ota auki, irrota kahvan mekanismista lukon vivuston tanko varovasti meisselil kampeemal ja sit nykäset ulkoa irti.
Juujuu, tähän asti on kyllä päästy, mutta sehän on se kokonainen kehys/kahva-yhdistelmä mikä sitten irtoaa, ja se itse kahva pitäisi nyt saada irti siitä kehyksestä, jotta voi fiksata sen, niin kuin tässä topicissa on tehty. Topicin kuvissa se itse kahva ja kehys ovat irrallaan toisistaan, miten ne on irroitettu (ehjänä)?

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=1233

Kuvien perusteella ne tapit on vedetty veks, vaan miten?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jaa, mä käsitin jotenkin ettet saa kahvaa ovesta.

oon pari kahvaa korjannut silleen et siitä tapista vaan porannut läpi ja laiskana heittäny pitkän ruuvin tilalle ehkä vähä liimaa et paikoillaan pysyy ruuvi, toimii ihan yhtä hyvin eikä näy päällepäin.

Vastaa Viestiin