155 alkoi tuossa joku aika sitten käyttäytyä vähän hassusti ja on sittemmin seissyt. Ajaessa kuuluu voimakas naputus, veto päällä ja ilman. vemputtaa rattia, samalla kuuluu pauke/naputus. välillä kovemmin, välillä hiljempaa. Risteyksessä ryömiessä tuntee kuinka auto vaeltaa hieman vasemmalta oikealle. Nostin etupään ilmaan ja vetopäällä kääntelin rattia. Ei kuulunut mitään ei vemputtanut. Sitten kevensin vielä auton tukivarsista, että auto olisi luonnollisessa asennossaan ja sama homma, ei mitään. Välystä löytyi sitten useammastakin paikkaa. Apparin puolelta alatukivarren etummasta puslasta ja ulommasta raidetangon päästä, kuski puolelta raidetangon sisemmästä päästä. Ei noissa nivelissä niin paljon ollut väljää, että pitäis aiheuttaa tuollaista. Pyöränlaakerit tuntuis olevan ehjät. Vetonivelien olis luullut paukuttavan/liekottavan myös silloin kun pyörät oli ilmassa. Mikä hemmetti tässä nyt mättää.
Vemputus plus tuo ääni... Kerran koettu hyvinkin samanlainen ääni ja kyydissäolevana myös efekti, auto tosin oli eri (405 pökö). Oli renkaan kudos paukahtanut sisäkulmasta. Hetkeä myöhemmin alkoi ravistamaan, pahasti. Oli todella omituinen "kolahtelu" ja isäukko valitteli, et tuntuis välillä vetelevän - sitten mentiin taas monta kilometriä ilman mitään... Mutta tuo vasemmalta oikealle vaellus hieman hämää omaa järkeäni. Arvauksia arvauksia, ehkä jollakulla on sama tapahtunut 155:n kanssa ja osais jotain järkevääkin sanoa
Kyllä epäilisin kuitenkin vetoniveltä, joko sisä- tai ulkopäätä. Kun se on ilmassa vetorasistusta ei kohdennu niveleen, ajaessa taas kohdentuu ja saattaa jumittaa jolloin paukkuu ja vemputtaa ohjauksessa. Tuntuuko myös pystyheittona tuo vemputus?
Kilpurissa oli murtunut vetonivelen "sisäkehä" - siis se joka pitää kuulat paikallaan. Aiheutti kertomasi kaltaisia oireita. Eli veto päällä murtuma päästi kehän laajenemaan ja tällöin kuulat alkoivat vastustamaan tietyssä kohtaa. Ilman rasitusta pyöri nätisti...
Eli purkaisin itse sekä sisemmän että ulomman nivelen, kun osat on pestynä niin kuluman ja viat havaitsee helposti.
Mulla oli myös tuo oikean vetoakselin tukilaakeri + sisempi nivel hajalla. Kolkotti moottorijarrulla oikeen h*lvetisti , veto päällä satunnaisesti jne.. Hirvee naputus jne.. Ja myös se vetoakselin laippa , johon sisänivel tulee kiinni oli jotenkin revennyt irti. Mulla taitaa olla videokin tästä kun vikaa haettiin