75 TS öljyvuoto/kannentiivisteen uusinta
Valvoja: Moderators
75 TS öljyvuoto/kannentiivisteen uusinta
Twin spark alkoi työntämään öljyä pihalle moottorin käydessä ykköspytyn kohdalta imupuolelta, läheltä jakokoppaa.
Ilmeisesti kannentiiviste on vaihtokunnossa, koska en keksi muuta paikkaa mistä vuoto tulisi. Öljyn vaihto (10w40-->10w60) ei vaikuttanut asiaan ja vuoto on sitä luokkaa, että jotain tarvitsee tehdä.
Onko kannentiivisteen vaihdossa huomioitava jotain erityistä? En ole Alfan koneeseen sitä aikaisemmin tehnyt, muihin merkkeihin kyllä. Tarvitseeko uusia kannenpultteja? Yläpään tiivistesarja lienee paras hankinta; onko kansitiivisteitä eri paksuisia?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Ilmeisesti kannentiiviste on vaihtokunnossa, koska en keksi muuta paikkaa mistä vuoto tulisi. Öljyn vaihto (10w40-->10w60) ei vaikuttanut asiaan ja vuoto on sitä luokkaa, että jotain tarvitsee tehdä.
Onko kannentiivisteen vaihdossa huomioitava jotain erityistä? En ole Alfan koneeseen sitä aikaisemmin tehnyt, muihin merkkeihin kyllä. Tarvitseeko uusia kannenpultteja? Yläpään tiivistesarja lienee paras hankinta; onko kansitiivisteitä eri paksuisia?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5068
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 75 TS öljyvuoto/kannentiivisteen uusinta
Itsellä muistikuvat n.15-20 vuoden takaa. (
kylläpäs aika kuluu ). Kaasari ja turbo versiosta.
- Kannattaa varmistaa että sarjassa tulee öljykanavien o-renkaat.
- Kansi on muttereilla kiinni. Ainakaan itse en vaihtanut pinnapultteja.
- Kansi on tiukassa. Irroitus työkalun rakentaminen voi olla jopa tarpeen.
- Pistin silikoonikalvon ketjukotelon kohdille. Ei ainakaan itsellä haitannut/vuotanut enää siitä.
- Ketjukotelon päädyssä on kaksi mutteria lohkosta ylöspäin.
- Nokka-akseleissa on kahdet merkit. 1.pytyn nokkien pitää osoittaa ulospäin ja merkeissä.
- Rakenne on märkäsylinteriputki eli moottoria ei saa pyörittää, kansi irrallaan, niin että putkia ei ole lukittu.
- Venttiili kopan irroituksen jälkeen on ketjukotelon reiän tukkiminen ensimmäisiä hommia. Estetään osien tippuminen sinne.
- Ketjun katkaisulenkin hevosenkengän kuuluu olla umpipää pyörimissuuntaan päin.
- Ketjun putoaminen pitää estää rautalanka tms. systeemillä.
Nämä, osa päivänselviä, tuli näin ekaksi mieleen.

- Kannattaa varmistaa että sarjassa tulee öljykanavien o-renkaat.
- Kansi on muttereilla kiinni. Ainakaan itse en vaihtanut pinnapultteja.
- Kansi on tiukassa. Irroitus työkalun rakentaminen voi olla jopa tarpeen.
- Pistin silikoonikalvon ketjukotelon kohdille. Ei ainakaan itsellä haitannut/vuotanut enää siitä.
- Ketjukotelon päädyssä on kaksi mutteria lohkosta ylöspäin.
- Nokka-akseleissa on kahdet merkit. 1.pytyn nokkien pitää osoittaa ulospäin ja merkeissä.
- Rakenne on märkäsylinteriputki eli moottoria ei saa pyörittää, kansi irrallaan, niin että putkia ei ole lukittu.
- Venttiili kopan irroituksen jälkeen on ketjukotelon reiän tukkiminen ensimmäisiä hommia. Estetään osien tippuminen sinne.
- Ketjun katkaisulenkin hevosenkengän kuuluu olla umpipää pyörimissuuntaan päin.
- Ketjun putoaminen pitää estää rautalanka tms. systeemillä.
Nämä, osa päivänselviä, tuli näin ekaksi mieleen.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Dio Natale
- Viestit: 864
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Cebu PH
Re: 75 TS öljyvuoto/kannentiivisteen uusinta
En ole vaihtanut yhteenkään vanhaan koneeseen pinnapultteja .
molex to sata, lose all your data.
Re: 75 TS öljyvuoto/kannentiivisteen uusinta
Pari juttua jotko itselle tuli mieleen(yllä olevien lisäksi) jakoketjun saa löysättyä avaamalla ketjukiristimen lukituspulttia(14mm kanta) puolisen kierrosta jonka jälkeen työntää yläkautta vaikka isolla ruuvimeisselillä kiristimen sisään ja lukitsee sinne. Itse laitan moottorin pelkät vedet kunnen kansi on kiristetty 1. kerran, vasta tämän jälkeen jäähdytin nesteet.
Öljyn vuotokohta on tod näk kanteen menevän öljyporauksen O-rengas, homma kannattaa tosiaan korjata melko nopeasti koska tuo vaikuttaa imunokan voiteluun. Ohjurin kumit on hyvä vaihtaa samalla. Pinnapultteja ei tosiaan tarvitse vaihtaa
Öljyn vuotokohta on tod näk kanteen menevän öljyporauksen O-rengas, homma kannattaa tosiaan korjata melko nopeasti koska tuo vaikuttaa imunokan voiteluun. Ohjurin kumit on hyvä vaihtaa samalla. Pinnapultteja ei tosiaan tarvitse vaihtaa
Giulia Super -69
Re: 75 TS öljyvuoto/kannentiivisteen uusinta
^Kiitokset vinkeistä. Näillä ohjeilla uskaltaa ryhtyä hommiin ja sunnuntaina olisikin tarkoitus nostaa hattu irti.
Mites tuo kansitiiviste; jostain luin että niitä olisi eri paksuudella. Samalla olis varmaan paikallaan kannen plaanaus.
Milloin tulee suorittaa kannen jälkikiristys?
Mites tuo kansitiiviste; jostain luin että niitä olisi eri paksuudella. Samalla olis varmaan paikallaan kannen plaanaus.
Milloin tulee suorittaa kannen jälkikiristys?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
Re: 75 TS öljyvuoto/kannentiivisteen uusinta
Kannentiivisteitä saa varmasti eri paksuisia, kunhan vaan tietää mitä haluaa. Tessun kansi ei pitäisi ole yhtä herkkä vetämään kieroksi kuin Nordin, mutta tosiaan kannattaa se plaanata, kun kerran auki on. Kannentiivisteen mukana tulee yleensä kiristysohje, itse olen kiristänyt ensimmäisen lämpimäksi käytön jälkeen ja uudelleen 1000km ajon jälkeen.
Sillä aikaa, kun kansi on plaanattavana voisi vaikka mitata nokka akselien nokat. Minulla on täällä repullinen Tessun nokkia jotka kaikki ovat piloille kuluneita joten kuluma noissa ei taida olla kovin harvinaista, tämä riippuu tietysti ajetusta km määrästäkin. Kuluneilla nokilla on helposti yli 10hp kadoksissa.
Sillä aikaa, kun kansi on plaanattavana voisi vaikka mitata nokka akselien nokat. Minulla on täällä repullinen Tessun nokkia jotka kaikki ovat piloille kuluneita joten kuluma noissa ei taida olla kovin harvinaista, tämä riippuu tietysti ajetusta km määrästäkin. Kuluneilla nokilla on helposti yli 10hp kadoksissa.
Giulia Super -69