Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Lähden ehkä vielä tänään kaverin pajalle. Ilmataan nuo jarrut ja puhdistus ja voitelut tuolle kitisevälle kulmalle. Tuo nyt kitissyt kulma ei tosiaan edes ollut auki tässä viimeisimmässä remontissa, se oireili viimeksi vuosi sitten ja teki nyt comebackin :D

Ja nythän tähän on vaihdettu noin vuoden sisään jo levyt, palat, jarruletkut, nesteet, käsijarruvaijerit ja viimeisimpänä kaksi satulaa korjattu...

ps ajoin autolla juuri 120km, ei vinkunut, kitissyt tai laahannut :silly:

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja eicas »

Vielä noista ilmastoinnin putkista ja letkuista sen verran, että kannattaa autopurkaamoilta käydä noita kyselemässä. Itellä kävi viimekesänä niin, että ilmastointiin lyötiin aineet sisään ja siinä vaiheessa kun lyötiin auto käyntiin ja ilmastointiin paineet niin komiassa suihkussa tuli aineet pihalle, vuoto paikallistettiin kompuran ja lauhduttimen välillä menevään letkuun, joka oli liittimen juuresta haljennut. Pelttarilla tarjosivat reilulla 150 eurolla ja parin viikon toimitusajalla mokomaa, mutta paikalliselta purkaamolta sain samantien kahdellakympillä.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

nyt olis monta kyssäriä :D

kävin tänään ihmettelemässä tutun -99, 93 tkm tessua, ei ilmastoitu. on ollut käynnistysvikaa kun akussa ei puhti riitä, tsekkasin kaikki lamput luukuista, ovat pimeänä kun luukut kiinni, ei myöskään hapettumaa akun navoissa. tällä autollahan ajetaan vuodessa n.1500 km, kesällä ehkä 2 krt ja muutoin seisoo ulkona... mitähän tähän nyt keksis??

oli siinä käyntihäikkääkin tyhjäkäynnillä --> se imuputkihan oli ihan räjähtänyt, meinas sammua koko pata kun vähänkin koski siihen.

sisälämppärin johdon liittimessä jotain feelua kun pätkii jos johtoon koskee liittimen kohalta, pystyykö näitä liittimiä avaamaan?

jäähdyttimen flekti ei pyöri ollenkaan, mikähän tässä? se esivastus, sulake(en muistanut tsekata), rele vai lämpöanturi?? ja missä tarkalleen sijaitsee sse vastus, en löytänyt kun sitä syylärin kehikkoa pällistelin?

E:ainiin, kuuluuko kaikissa 156:ssa olla akun päällä sulakerasia jossa ne pääsulakkeet? tässä ei nimittäin ollut :shock:

kiitos

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Plussanavan päällä on se joku pääsulakeboksihässäkkä, kai? Edellisessä oli puolikas, nykyisessä kokonainen ja ehjä... Etuvastus on melkein flektissä kiinni, johtoja seuraamalla näkyy takuulla. Edellisessä ei myöskään etuvastusta ollut, koska ei ollut ilmastointia -> flektillä tasan 1 asento, mikä oli täysteho. Akku kuitenkin kunnossa, onko? Latingissa? Entäs miten säilytetty, lähinnä onko ulkona vai kuivassa ja jos kuivassa, kai se akku nyt on sentään ylläpitolatauksessa...?
Defan sisähaara ainakin on pikaklipsimäisellä kiinnityksellä, senkun vetäsee (tai kiertää ja vetää, jos on kierteet - en muista). Toisaalta se, että se noin reagoi jo noin pienestä niin huh. 93tkm... Kai tulpat on jo vaihdettu? :D

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^no se akku on kesät-talvet autossa kiinni ja auto taas taivasalla. joten mä luulen että nää käynnistys ja akkufeelut johtuis tästä. boosterilla se laittaa käyntiin jos ei lähe normaalisti.

joo, suht vähän kilsoja tuolla ja totesin itsekin kaverille että tulpat tulis vaihtaa kun ne sen 100 tkm kestävät eikä niitä ole ikinä vaihdettu.

E: ok, eli kun tuossa ei ole ilmastointia niin ei ole etuvastusta ok. mä ihmettelin myös sitä pää sulake hässäkkää kun se puuttui, omassa on siinä akunpäällä se boksi.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 864
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Tyhmin kysymys ehkä ikinä mutta miten se akku?/maat?
molex to sata, lose all your data.

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Kävin pajalla. Tuli sieltä jarruista hieman ilmaa pihalle ja nyt jarrupolkimen tuntuma on taas normaali 8)

Molemmat takajarrut otettiin auki, putsattiin ja laitettiin kuparitahnaa pintoihin, ei kitisseet tai lämmenneet enää kotimatkalla. Sellainen huomio tehtiin, että takajarrulevyt ovat kaiket aavistuksen kierot. Eli jos kitinä vielä vaivaa, niin käytän levyt koneistuksessa.


Mutta olisi kysymyskin. Käytän varmaan helmat maalattavana, ne kun alkavat olemaan niin räävittömässä kunnossa, täynnä kiveniskeymiä. Samalla voisi sitten maalata pari muutakin juttua... Ja se kysymys onkin, että lähteekö SW:n katolla oleva muovinen takaspoileri mitenkään järkevästi irti? Se on nimittäin todella kulahtanut ja kaipaisi uutta maalipintaa...

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

SaLexi kirjoitti: Sellainen huomio tehtiin, että takajarrulevyt ovat kaiket aavistuksen kierot. Eli jos kitinä vielä vaivaa, niin käytän levyt koneistuksessa.
156 takalevy Motonetissä 22,90. Ei taida kannattaa paljon koneistamoa vaivata. :roll:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

jkk kirjoitti:^no se akku on kesät-talvet autossa kiinni ja auto taas taivasalla. joten mä luulen että nää käynnistys ja akkufeelut johtuis tästä. boosterilla se laittaa käyntiin jos ei lähe normaalisti.

joo, suht vähän kilsoja tuolla ja totesin itsekin kaverille että tulpat tulis vaihtaa kun ne sen 100 tkm kestävät eikä niitä ole ikinä vaihdettu.

E: ok, eli kun tuossa ei ole ilmastointia niin ei ole etuvastusta ok. mä ihmettelin myös sitä pää sulake hässäkkää kun se puuttui, omassa on siinä akunpäällä se boksi.
Ei mulla ole mitään boksia akun päällä. -99 ja kylmästöity siis...
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ajotietokone teki temput. Nollasi molemmat tripit täysin - n. 300metriä näytti kulutuslukemaksi --- yht'äkkiä ja sitten kun tuli lukema ruutuun, oli tripit nollautunut. Kannattaako huolestua, että jossain on jotain hajoamassa? En varmaan heti olisi muuten edes huomannut, mutta juuri katselin ja ihmettelin, kun 50-alueella nelonen silmässä ja ajoluulokone väitti kivenkovaan kulutukseksi 3,5 - 5,0l/100, mikä on ehdottomasti alhaisimmat luvut ikinä - samalla tien pätkällä samoissa olosuhteissa. Ja sitten alamäessä pienen möykyn jälkeen katosi yli tuhannen kilometrin päätrippi sekä B-trippi, missä oli joku 8km. Tiedän, että about noilla hetkillä myöskin päätripin ajoaika kertoi varmastikin tasan 100 tuntia, koska hetkeä aikaisemmin katsoin sen näyttäneen 99:55, notta nollautuuko tuo kun 100 tuntia tulee täyteen ajoa? Jos niin, niin miksi ihmeessä... On jo toinen kerta, kun olen nähnyt tuon ns. päätripin nollautuvan auton omistuksen aikana, eli pari kk ja siinä päältä 4tkm.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Sanokaapas onko 156 V6:sen alkuperäinen bensapumppu mallia BOSCH? Ilmeisesti polttoainepumppu laukesi kun ei surisemaan eikä starttaa... :(
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Smacket kirjoitti:Sanokaapas onko 156 V6:sen alkuperäinen bensapumppu mallia BOSCH? Ilmeisesti polttoainepumppu laukesi kun ei surisemaan eikä starttaa... :(
Eikös silloin ole vika starttimoottorissa, jos ei kerran starttaa :)

Potkase lujaa tankin pohjaan, niin pitäisi toimia seuraavaan starttiin.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
ex: 156 V6 -03 & 156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Aquatica kirjoitti:Ajotietokone teki temput. Nollasi molemmat tripit täysin
Se nollautuu automaagisesti muistaakseni 3000 km:n välein. Manuaalista löytyy tarkat tiedot.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Smacket »

A Bart kirjoitti:
Smacket kirjoitti:Sanokaapas onko 156 V6:sen alkuperäinen bensapumppu mallia BOSCH? Ilmeisesti polttoainepumppu laukesi kun ei surisemaan eikä starttaa... :(
Eikös silloin ole vika starttimoottorissa, jos ei kerran starttaa :)

Potkase lujaa tankin pohjaan, niin pitäisi toimia seuraavaan starttiin.
:D Niinno, startti pyörittää niin kauan kuin akussa riittää virtaa, polttoainepumpun relekkin napsuu ihan kuten asiaan kuuluu. Joutuu kohta lähetä hakemaan purkuautosta pumppu ja sitten hinurilla kohti Lahtea ( huoh.. ) Täytyy kokeilla vielä koputella tuota pumppua ennenkuin tarjoaa hinurin lavalle :|
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

EdotL kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Ajotietokone teki temput. Nollasi molemmat tripit täysin
Se nollautuu automaagisesti muistaakseni 3000 km:n välein. Manuaalista löytyy tarkat tiedot.
Joo, kilsoja oli kuitenkin karvan yli 1000. Aikaisemmin huomasin tuon joskus 3000km jälkeen nollaantumisen kyllä...

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
ex: 156 V6 -03 & 156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Kyllä se sata tuntia näyttää olevan vaihtoehtoinen nollauspiste. Manuska sanoo myös, että 9999,99 olisi kilometreissä nollaantumiskohta, mutta tiedä siitä sitten.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ainakin ex-jtdm nollasi juurikin 9999.99 jälkeen itsensä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

okei, ollaan nyt päädytty jäähdyttimen flektin kanssa siihen, että uusi rele pitäis hommata kun vanha on aika roisin näkönen. Eli millanenkohan rele tuohon nyt pitää laittaa ja mistä niitä saa, hinta pyörii varmaan muutamassa eurossa??

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^vanha mukaan autosähköliikkeeseen ja uusi tilalle.
En paljon valehtele jos sanon, että 5€ oli Autosähkössä.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

jkk kirjoitti:okei, ollaan nyt päädytty jäähdyttimen flektin kanssa siihen, että uusi rele pitäis hommata kun vanha on aika roisin näkönen. Eli millanenkohan rele tuohon nyt pitää laittaa ja mistä niitä saa, hinta pyörii varmaan muutamassa eurossa??
Mä veikkaan että vika on lämpöanturissa, ihan vaan sentakia että omassa GTA.ssa ei flektit pyöriny kun se oli hajalla.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^Kiitos, tätä mietin itsekin kun eikös se lyö flektin päälle kn tunnistaa tietyn lämpötilan? flekti kumminkin toimii suoralla virralla niin se on ehjä.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

SaLexi kirjoitti:Kävin pajalla. Tuli sieltä jarruista hieman ilmaa pihalle ja nyt jarrupolkimen tuntuma on taas normaali 8)

Molemmat takajarrut otettiin auki, putsattiin ja laitettiin kuparitahnaa pintoihin, ei kitisseet tai lämmenneet enää kotimatkalla. Sellainen huomio tehtiin, että takajarrulevyt ovat kaiket aavistuksen kierot. Eli jos kitinä vielä vaivaa, niin käytän levyt koneistuksessa.


Mutta olisi kysymyskin. Käytän varmaan helmat maalattavana, ne kun alkavat olemaan niin räävittömässä kunnossa, täynnä kiveniskeymiä. Samalla voisi sitten maalata pari muutakin juttua... Ja se kysymys onkin, että lähteekö SW:n katolla oleva muovinen takaspoileri mitenkään järkevästi irti? Se on nimittäin todella kulahtanut ja kaipaisi uutta maalipintaa...
Muutama hassu mutteri. 10 kanta ja kutosen kierre... Näiden jälkeen se on paikallaan enää painovoimaisesti. Jarruvalon johdon joutuu jostain kaivamaan esiin, mistä sen saa "poikki".

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Camber kirjoitti:
jkk kirjoitti:okei, ollaan nyt päädytty jäähdyttimen flektin kanssa siihen, että uusi rele pitäis hommata kun vanha on aika roisin näkönen. Eli millanenkohan rele tuohon nyt pitää laittaa ja mistä niitä saa, hinta pyörii varmaan muutamassa eurossa??
Mä veikkaan että vika on lämpöanturissa, ihan vaan sentakia että omassa GTA.ssa ei flektit pyöriny kun se oli hajalla.
Mä kokeilin joskus ottaa anturin irti kun termaria vaihdoin.
Virrat päälle, vikavalo tauluun ja flektit täysille.
Eculta voisi tarkistaa mitä lämpöjä se näyttää.

Avatar
Alexander Borgå
Viestit: 142
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 15:21
Car(s): Skoda Octavia RS -19 & 156 Boselift Busso -03 exät: Audi A3, MB CDI 220, BMW E90 320d, 156 V6,155 TS 16v, 156 SW JTS, 155 TS 8v, 159 1.9 JTS & 147 1.9 M-Jet
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alexander Borgå »

Käykö 04 vuoden fl-farkun takapuskin 98 vuoden sedaniin ns. heittämällä?
"Leave me alone, I know what I´m doing!"

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

Finest kirjoitti:
Camber kirjoitti:
jkk kirjoitti:okei, ollaan nyt päädytty jäähdyttimen flektin kanssa siihen, että uusi rele pitäis hommata kun vanha on aika roisin näkönen. Eli millanenkohan rele tuohon nyt pitää laittaa ja mistä niitä saa, hinta pyörii varmaan muutamassa eurossa??
Mä veikkaan että vika on lämpöanturissa, ihan vaan sentakia että omassa GTA.ssa ei flektit pyöriny kun se oli hajalla.
Mä kokeilin joskus ottaa anturin irti kun termaria vaihdoin.
Virrat päälle, vikavalo tauluun ja flektit täysille.
Eculta voisi tarkistaa mitä lämpöjä se näyttää.
Itseasiassa nyt kun sanoit niin muistuikin mieleen että jonkun ajan päästä kun huomasin ettei ne flektit lähde päälle
homma muuttui juuri noin että ne huusi -20c pakkasillakin ja kylmällä koneella täysillä... oisko se anturi sit kuollu kokonaan ja iskeny jonkun safemoden päälle...
No jokatapauksessa vika korjaantui anturin vaihdolla.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

Alexander Borgå kirjoitti:Käykö 04 vuoden fl-farkun takapuskin 98 vuoden sedaniin ns. heittämällä?
En osaa vastata kysymykseen, mutta miten mä en huomannu puskurissa mitään vikaa... rekkarikilven voisit kyl vaihtaa :wink:

Avatar
Alexander Borgå
Viestit: 142
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 15:21
Car(s): Skoda Octavia RS -19 & 156 Boselift Busso -03 exät: Audi A3, MB CDI 220, BMW E90 320d, 156 V6,155 TS 16v, 156 SW JTS, 155 TS 8v, 159 1.9 JTS & 147 1.9 M-Jet
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alexander Borgå »

Camber kirjoitti:
Alexander Borgå kirjoitti:Käykö 04 vuoden fl-farkun takapuskin 98 vuoden sedaniin ns. heittämällä?
En osaa vastata kysymykseen, mutta miten mä en huomannu puskurissa mitään vikaa... rekkarikilven voisit kyl vaihtaa :wink:
Tilattu ja ovat jo asemalla. :D Ehtis vaan sinne ennen neljää...
Pohdin että vaihdanko puskimen vai teenkö ite pohjat ja maalautan.
"Leave me alone, I know what I´m doing!"

danitshka
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Elo 2009, 14:20

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja danitshka »

Koitin ettiä tietoa 156'n kytkinpolkimen "viasta" johon en ole aiemmin törmännyt, eikä täällä liiemmin näytä olevan ongelmia sen kanssa. Elikkä kun autolla lähtee ajoon niin kytkin toimii mainiosti mutta pienen ajelun jälkeen polkimeen tulee kuollutta kohtaa polkimen liikeradassa jossa ei tapahdu mitään ja pitkän ajelun jälkeen saattaa jopa irrottaa vasta puolessa välissä polkimen liikerataa. Nesteet ei katoa mihinkään, joten mistä lähteä etsimään vikaa?

http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... lutch.html tuntuis olevan ratkasu, mutta mistä helekutista löytää työsylinterin jousia???

Toinen kyssäri on että onko ihan normaalia, että 2.0JTS hummaa ihan vähän tyhjäkäynnillä, mittari ei näytä eroa kierroksissa mutta tuntuu persiissä pientä epätasaisuutta tyhjäkäynnillä

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kytkimen pääsylinterin väsyminen ainakin aiheuttaa nimenomaa yläpäähän kuollutta kulmaa, itselläni edellisessä auttoi kun hieman pumppasi (oli siis kylmästä lähtien). Pääsylinterihän on suoraan polkimessa, toiselta nimeltään poljinsylinteri. Uusi ~100eur ja vaihtoon vartti, jos teettää.
JTS:nhän teoriassa kai pitäisi käydä erittäin tasaisesti? Ihan ensimmäisenä: kai siellä on Öljyt, eikä mitään lirua (0W30 esim.)? Eli 10W60 koneeseen ympärivuotisesti ja 10tkm vaihto, niin pysyy kunnossa -- tottakai sitä pitää tarkkailla, että on myös tarpeeksi.

danitshka
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Elo 2009, 14:20

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja danitshka »

Mistä pääsylinteriä lähteä sitten metsästämään? Motonetistä ei saa mitään, eikä Heikaltakaan näytä löytyvän... Eikä raaski mihinkään pajalle viedä kun laskuttavat sellasta hommasta liikaa minkä voi itekkin tehdä.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Heikalta löytyy satavarmasti , soita ja tilaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Löytyy heikalta, soittoa vaan. Tietty pitää ensin varmistua, että se on siinä - se ei ole takuuvarma syyllinen, oireetkin hieman eri.

En tiedä missäpäin olet, mutta Helsingin alueella on seuraavat paikat, jotka osannee auttaa asiassa (toki muitakin, nämä nyt ekana mieleen tulleet):
HKI/Espoo: Auto Milano, Autokeskus, Malminkartanon Autohuolto
Järvenpää: Uudenmaan Carpojat, PHT-Speed
Lisäksi paljon hyvää kuullut Team F40:stä ja Nokian Autotalosta.

Nyt en jaksa alkaa kaivamaan osanumeroa, mutta http://eper.fiatforum.com" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; (käytä Internet Exploreria, toimii edes jotenkin) kautta löytyy kyllä osanumero, jolla sitten pitäisikin onnistua jo vaikka paikallisesta AD/Fixus/Autoasi-varaosamyyjältä löytyminenkin luonnistua. Varmaan joku näistä löytää sen ihan rekisterinumeronkin perusteella... Kyseessähän on kytkinpolkinen sylinteri/pääsylinteri (master cylinder), jonka vaihto on ns. triviaalia. Sen sijaan työsylinteri (slave cylinder) sijaitsee ainakin Twinsparkissa paikassa, jonka vuoksi vaihteisto tarvitsee irrottaa - tästä tulee hintaa ja tunteja, yleisesti tehdään kytkinremontin yhteydessä.

Ihan ensimmäisenä kannattaa toki vaihtaa tuoreet jarru/kytkinnesteet, ilmata koko järjestelmä tehokkaasti ja jos mahdollista, huuhdella se siinä samalla. Tuo pääsylinteri oli ainakin itselläni edellisessä sellainen, että ei auttanut nesteiden vaihto ja meni pahemmaksi pikku hiljaa. Tässä nyt vielä suurin piirtein vian esiintyminen käytännössä;
- Auto käyntiin yön seisonnan jälkeen, kytkinpoljin tuntuu "löllöltä", yläpäässä ainakin sentti-pari "tyhjää", ennen kuin jotain tapahtuu. Kunnolla pumppaaninen helpotti.
- Ajoa, moottoritiellä ajeltaessa poljin painui alaspäin jonkin verran ja aina ei jaksanut irrottaa ekalla polkasulla, eli piti muutaman kerran polkasta -> painetta -> irrotti ja toimi "normaalisti".

Sitten kun se levisi, niin osan hinta oli tuolla Carpojilla 2012 tai 2011 lopussa muistaakseni 94€ ja työtä 0,25 tuntia * 79eur (jos muistan tuntiveloituksen oikein, saattoi olla jopa vähemmän... kuitenkin n. 20eur). Siihen sitten uudet nesteet päälle ja ilmaus, eikä se siltikään tainnut rikkoa edes 150euron rajaa. Ei ole kuitteja enää tallessa, niin en voi tarkistaa. Homman voi toki tehdä itsekin vaikka parkkipaikalla, jos on ketterä.

Ja edelleen, tämä kaikki olettaen, että JTS:ssä on samanlainen rakenne kuin TS:ssä. Ei ole omakohtaista kokemusta JTS:stä, enkä paljoa tutkinut k.o laitoksen rakennettakaan. Eiköhän täällä joku tuohon jotain faktaa osaa laittaa, kunhan eksyy paikalle.

danitshka
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Elo 2009, 14:20

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja danitshka »

Siis vika on, että toimii aivan normaalisti kun on seissyt pari tuntia, mutta pienen ajon (mitä enemmän painaa kytkintä sitä nopeammin alkaa tulemaan vikaa, esim. kaupungissa ruuhkissa tulee lähes samantien ja maantiellä voi ajaa pitkänkin aikaa ennenkun rupee temppuilemaan, riippuu ihan kytkimen käytöstä = mitä enemmän, sitä nopeemmin) jälkeen kytkinpolkimen liikeradan alkusenteille tulee väljyyttä, siis ihan selvää tyhjää ilmaa missä ei tapahdu mitään ja sen jälkeen rupee vasta irrottamaan. Puhutaan siis noin 2-3 sentin liikkeestä eli polkimen liikkeestä lähtee 1/3 pois jolloin alkaa irrottamaan vasta paljon alempaa.

Tän huomaa ajossakin kun kokeilee poljinta niin vedolle ei tapahdu mitään tällä väljällä alueella.. Rohkenisin epäillä ettei se mistään nesteistä ole vaan tuo pääsylinterin jousi on niin kulahtanut ettei jaksa tuoda nesteitä/poljinta tarpeeksi ylös vaikka poljin konkreettisesti onkin niin ylhäällä kuin mahdollista, mene ja tiedä.

Ja oireet ovat nimenomaan aivan samat kun tossa alfa156.net'n artikkelissa, heti kun parkkipaikalta lähtee niin on hyvä mutta pienen ajon jälkeen rupeaa temppuilemaan ja katoaa auton seistessä pari tuntia/yön yli.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

En lukenut tuota tekstiä, kun ns. kiire.
Mutta polkimessahan on oma jousi, sylinteristä en tiedä - voipi sielläkin jousi olla? Kuitenkin sylinteripäähän tuo viittaa jo siitäkin, että itse poljin fyysisesti nousee ylös, mikäli nyt oikein ymmärsin selityksen? Sylinteri jättää palautumatta ja sitämyöten toiminta heikkenee. Mutta ei olisi ensimmäinen sylinteri, joka korjataan nesteenvaihdolla ja huuhtelulla. Toki se pitäisi irrottaa paikaltaan, tyhjentää, putsata ja hinkata puhtaaksi ja sitten takaisin kiinni, uusilla nesteillä ja kokeilu.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

danitshka kirjoitti:Rohkenisin epäillä ettei se mistään nesteistä ole vaan tuo pääsylinterin jousi on niin kulahtanut ettei jaksa tuoda nesteitä/poljinta tarpeeksi ylös vaikka poljin konkreettisesti onkin niin ylhäällä kuin mahdollista, mene ja tiedä.
Oletkos tarkistanut ettei kytkinpolkimen ja korin välissä oleva jousi ole poikki ? Osa nr.11
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... GUI_LANG=3" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:JTS:nhän teoriassa kai pitäisi käydä erittäin tasaisesti?
Ei pitäisi, JTS:n ominaisuus on vähän epämääräinen tyhjäkäynti. Valmistaja on joskus julkaissut asiasta huoltotiedotteenkin että kyseessä on ominaisuus eikä vika. Liittyy laihaseostoimintoon jotenkin (keskeneräistä tekniikkaa).

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

En muista mitään erityisen epätasaista käyntiä, sen sijaan röpöttävä tyhjäkäynti oli todellakin ominaisuus - tuonkin huomasi yleensä vasta kun meni pakoputken viereen kuuntelemaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

ristojärvelä
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Kytkimen pääsylinterin jousia saa minulta edullisesti. o4o-5419010

ristojärvelä
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Lisää edelliseen. OMA 156 TS oireili Danitshkan kuvailemalla tavalla. Vaihdoin pääsylinterin purkuosaan, joka toimikin muutaman kuukauden, ja teki samat temput kuin alkuperäinenkin. Purin alkuperäisen, josta löytyikin katkennut jousi, jonka puoliskot olivat menneet hieman sisäkkäin. Teetin jousitehtaassa muutaman jousen, ja kunnostin pääsylinterin sillä. Sylinteri oli muuten kumeja myöten hyvässä kunnossa. Koska yhden jousen tekeminen maksoi saman kuin kymmenen, teetin kymmenen, joten niitä joutaa tarvitseville.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@Tuomas K, DaViega

Kiitoksia korjauksesta. Laihaseoksen kanssa en ihmettelekään tuota, samalla kai myös selittyy 2.0JTS:än tutkimiset (nimimerkki Garmund) @ kepappi, kun lambda-arvoja ihmeteltiin. Enhän minä muistanut, että JTS on kyseessä, vaikka monta kertaa se mainittiinkin...

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

löysin tessustani konehuoneesa 30A releen jonka kohalla luki heater diesel. tarviinko tätä muka bensa autossani? vai voiko nyppästä vekka tarvittaessa?

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Otsikon mukainen kysymys: Mikä on turvallinen tapa tunkata 156 pukeille? Ts. jos aikoo laittaa pukit noihin nostokohtiin niin mistä voi tunkata ylös niin ettei nosta lattiaa sisään (kuten olen kuullut joskus käyvän)? Käytössä kaksi hallitunkkia ja neljä pukkia jos se auttaa hahmottamaan asetelmaa...
CARF0869

Avatar
Jarsan
Viestit: 2491
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vaikka kynnyksen pystysauman viereltä, noin 20cm pyöräkotelosta taakse- /eteenpäin, siitä siis mistä vakio saksitunkkikin nostaa. Hallitunkin ja kynnyksen väliin vaikka puupala missä on sopiva lovi pystysaumaa varten, ettei nosta saumaa linttaan, ellei ole sopivaa nostotyynyä laittaa väliin.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

taikka alatukivarresta tunkkaa ja sit pukki siihen itse nostokohtaan mihin tulee nosturin tassukin.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Kuulostaa järkevältä, kiitos!
CARF0869

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

jkk kirjoitti:taikka alatukivarresta tunkkaa ja sit pukki siihen itse nostokohtaan mihin tulee nosturin tassukin.
Takapäätähän ei kestä tunkkailla alatukivarsista muistaakseni, nehän on sellaiset onnettomat pellistä pokatut rimpulat jotka vääntyy helposti.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Tunkkaaminen vain tehtaan määrittelemistä nostopisteistä, jookos?

Nimimerkillä; Niin monta tunkilla pilattua alustaa nähnyt. :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

eikös tääl foorumilla ollut se kuva 156 pohjasta jossa vihreällä ympyröity nostokohdat? sitähän varten kysytään, kyllä varmaan porukka nostelis oikeista kohdista jos tietäs mistä nostaa.

E: tässä

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... et#p362353" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja manuaali sanoo, että helmasta "noin" 20cm. pyöränkotelosta poispäin. Ja sen kyllä sit kans näkee...

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

^^ Erittäin informatiivinen kuva. Joo kyllähän mä ne tunkkauspisteet tiedän, mutta jos ajattelee ne pisteet pukeille varatuiksi niin itse nostamiseen tähän niitä ohjeita kaipasin.
CARF0869

Vastaa Viestiin